Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 2
Demons 1

Niet Kubrick zen beste maar wel de beste van 1971. Het boek was al geweldig maar de verfilming is ook iets uniek. Visueel is dit al een parel, Kubrick vroeg zijn scouts hem de meest lelijke plekjes van Engeland te zoeken, hij kreeg ze en dat loont. Wendy Carlos haar fantastische soundtrack maakt het af. McDowell speelt fantastisch en ook dat verhaal blijft echt wel geweldig van begin tot eind, ook de toevoegingen van Kubrick hebben echt wel een meerwaarde.

Als ik naar mijn ratings van dat jaar kijkn heb ik een hoop 8-en gegeven: Dirty Harry, A Clockwork Orange, Straw Dogs, A Fistful of Dynamite, Bedknobs and Broomsticks, The French Connection en het uberspannende Duel, maar er is er een die nog één puntje meer kreeg

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 2
Demons 1
The Andromeda Strain 1

Blijkbaar ook eens naar mijn ratings gekeken en ik kan meedoen tot 1920. Dan heb ik elk jaar minstens één film gezien waar ik zou voor stemmen. Daarna nog een paar verspreide jaren, maar beperkt

Laatst bewerkt:
Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 5
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1

Al is zijn meesterwerk pas binnen enkele dagen aan de beurt.

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 6
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1

Straw Dogs, Duel en de originele Sjakie niet te vergeten.

@DaFreak Zal wel een fototje van The abominable Dr. Phibes toevoegen

Wat een jaar. We zouden eigenlijk eens een maand of 2 enkel 1971 onder de loep moeten nemen. Had gedacht met "A Clockwork Orange" nog eens een makkelijke favoriet te hebbben. Maar godverdomme het word nog moeilijk.

The French Connection, Red Sun, Charlie & The Chocolate Factory, Wake in Fright, Last Picture Show, Klute, THX1138, Straw Dogs, McCabe & Mrs. Miller, The Beguiled, Two Lane Blacktop..

Gezien we hier meer en meer ah evolueren zijn in een revisionistisch "academy nominee" clubje en minder "favorieten" passeren krijgt alvast Wake in Fright mijn stem. Deels omdat hij wel erg vers in mijn kopke ligt. Samen met The Beguiled begin(?) dit jaar pas gezien. En ondertussen al een 2e maal. Ik zie met plezier "Clockwork" wel winnen. Maar doe uzelve een gunst en zorg dat ge hem hebt gezien. Zeker voor fans van "A Clockwork Orange".

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 6
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1

Laatst bewerkt:
@DaFreak Zal wel een fototje van The abominable Dr. Phibes toevoegen
PBf354W.gif

😇

Verbaasd en niet verbaasd dat A Clockwork Orange hier er los mee wegloopt. Goeie film maar behoorlijk overschat en dat zeg ik als een gigantische Kubrick fan. Dit jaar zijn er een handvol films die beter zijn.

Two Lane Blacktop: een van de beste car/roadmovies ooit.
McCabe & Mrs. Miller: fantastische anti-western van Altman
The French Connection: de blauwdruk voor politiefilms
The Last Picture Show: nog niet zo lang geleden voor het eerst gezien, even schitterend als triest. Misschien recency bias maar we gaan voor deze.
The Devils: ok misschien niet per se beter dan Clockwork maar ik heb wel meer plezier beleefd aan deze uitzinnige film

Dirty Harry 1
A Clockwork Orange 7
Demons 1
The Andromeda Strain 1
Walkabout 1
Wake in Fright 1
The Last Picture Show 1

Nog een paar films waar ik ook van genoten heb: The Hospital, THX1138, Duel, Trafic, Death In Venice
Wake in Fright staat al lang op mijn watchlist, The Andromeda Strain ook nog niet gezien.
Walkabout ook recent voor het eerst gezien en heel lichtjes teleurgesteld door de sterke reputatie.

Gezien we hier meer en meer ah evolueren zijn in een revisionistisch "academy nominee" clubje en minder "favorieten" passeren.
Logisch eigenlijk. Films van voor onze tijd moet je echt al gaan opzoeken en zal je eerder gaan bekijken indien je er interesse in hebt en omdat het een klassieker is.
Zo heb ik bv Duel onlangs nog gezien omdat het een vroege Spielberg film is en omdat hij goede reviews krijgt

Verbaasd en niet verbaasd dat A Clockwork Orange hier er los mee wegloopt. Goeie film maar behoorlijk overschat en dat zeg ik als een gigantische Kubrick fan. Dit jaar zijn er een handvol films die beter zijn.
And then some. Gruwelijk overschatte film en dat zeg ik als gigantische Kubrick fan.

The Devils: ok misschien niet per se beter dan Clockwork maar ik heb wel meer plezier beleefd aan deze uitzinnige film
No way, The Devils is echt véél beter dan A Clockwork Orange. Geschifter, gewaagder, beter geacteerd.

Verder heb ik enkel het volgende te zeggen:

a5izn6.jpg

The hell are you guys smoking. 😅 Goeie films maar toch echt geen concurrentie voor Clockwork. 71 was een heel goed jaar met veel top films maar Clockwork torent er echt wel bovenuit. Zelfs niet enkel in dat jaar, ook in all time lijstjes prijkt die evengoed ergens bovenaan en dat is volledig verdient.

The hell are you guys smoking.
That righteous shit, yo. De controverse rond en impact van A Clockwork Orange zijn natuurlijk niet te ontkennen, maar ik vind dat maar een goede film at best. Set decoratie sowieso de MVP van deze film, maar ondanks de oorverdovende pogingen van Kubrick om hier iets speciaals van te maken, overstijgt die niet echt het niveau van andere goofy dystopische sci-fi films uit die periode.

Ik zou wel het boek aanraden, het verhaal werkte stukken beter zonder de aanpassingen die Kubrick maakte in het scenario. Maar goed, films met boeken vergelijken vind ik ook wat onnozel. Het zijn twee totaal verschillende beestjes.

Wat mijn keuze betreft, hier is de selectie voor dit jaar volgens Letterboxd. Onder de 4* zijn er natuurlijk nog heel wat goede films, maar daarom geen 'favorieten' van het jaar en aangezien dat net de topic is van deze thread, vernoem ik ze ook niet.

5* logs:
  • The Emigrants
  • The Beguiled
  • The French Connection
  • Punishment Park

4.5* logs
  • Straw Dogs
  • Wake in Fright
  • Nicholas & Alexandra
  • The Devils
  • Mccabe & Mrs. Miller
  • Quatre nuits d’un rêveur