Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die decretale graden bij lokale besturen zijn wel mooi betaald, in tegenstelling tot afdelingshoofden / sectormanagers die veelal in loonschaal A4a-A4b zitten en nauwelijks meer verdienen dan een niet-leidinggevende in A1a-A2a-A3a. Ik ken zo iemand die al 10 jaar als TEW'er op een dienst financiën werkt in de hoop dat ze bij pensionering van de financieel directeur die functie (en het salaris) kan overnemen. Dat zou dan een stijging van €6000 bruto naar €12.000 bruto betekenen.

Hier is trouwens een vacaturetekst voor een algemeen directeur van een lokaal bestuur, om er een idee van te krijgen:

Laatst bewerkt:
Lijkt me wel een toffe job; hoe haalbaar zou het zijn om die succesvol in te vullen met een goeie track record in management/ leidinggevende rol maar zonder achtergrond in finance? Ooit een dergelijke vacature zien passeren voor een buurgemeente en sprak me wel aan.

Die decretale graden bij lokale besturen zijn wel mooi betaald, in tegenstelling tot afdelingshoofden / sectormanagers die veelal in loonschaal A4a-A4b zitten en nauwelijks meer verdienen dan een niet-leidinggevende in A1a-A2a-A3a. Ik ken zo iemand die al 10 jaar als TEW'er op een dienst financiën werkt in de hoop dat ze bij pensionering van de financieel directeur die functie (en het salaris) kan overnemen. Dat zou dan een stijging van €6000 bruto naar €12.000 bruto betekenen.

Hier is trouwens een vacaturetekst voor een algemeen directeur van een lokaal bestuur, om er een idee van te krijgen:
Lijkt me niet de beste strategie om daar (>10 jaar) op te wachten. Binnen het lokaal bestuur waar ik gewerkt heb, was het de gewoonte om topfuncties (managementniveau) hoofdzakelijk extern in te vullen. Ja, internen mochten heus wel mee doen aan een selectieprocedure, maar externe ervaring werd veel hoger ingeschat: als men je al tien jaar kent is de WOW-factor er niet meer e.

Lijkt me niet de beste strategie om daar (>10 jaar) op te wachten. Binnen het lokaal bestuur waar ik gewerkt heb, was het de gewoonte om topfuncties (managementniveau) hoofdzakelijk extern in te vullen. Ja, internen mochten heus wel mee doen aan een selectieprocedure, maar externe ervaring werd veel hoger ingeschat: als men je al tien jaar kent is de WOW-factor er niet meer e.

toch niet helemaal mee eens. Dergelijke functies vereisen ook een grote kennis van het werkveld. Je kan in dat opzicht niet beter zitten dan bij een lokaal bestuur zelf. Als je daarnaast over de nodige competenties beschikt kan je die stap wel zetten. Al zal in de praktijk blijken dat personen die over de nodige competenties beschikken vaak eerder een stap hogerop zetten binnen een ander bestuur omdat de kansen natuurlijk beperkt zijn en niet blijven wachten tot de functie vacant komt.

toch niet helemaal mee eens. Dergelijke functies vereisen ook een grote kennis van het werkveld. Je kan in dat opzicht niet beter zitten dan bij een lokaal bestuur zelf. Als je daarnaast over de nodige competenties beschikt kan je die stap wel zetten. Al zal in de praktijk blijken dat personen die over de nodige competenties beschikken vaak eerder een stap hogerop zetten binnen een ander bestuur omdat de kansen natuurlijk beperkt zijn en niet blijven wachten tot de functie vacant komt.
Binnen het grotere lokale bestuur waar ik werkte, werden externen met consultancy-ervaring (vaak Big Four) in soll. procedures vaak geprefereerd boven mensen met tig ervaring binnen het bestuur zelf voor jobs in middenkader of managementniveau. Een betrouwbare medewerker die 10 jaar voor een lokaal bestuur gewerkt heeft, is vaak veel minder sexy dan iemand die in de privé tal van projecten heeft kunnen realiseren, los van het feit dat persoon 1 uiteraard de job (inhoudelijk) ook zou kunnen. Cru gezegd: de mond van lokale mandatarissen valt vaak al open van bewondering als zo'n profiel solliciteert. Terwijl Janneke die de job al 7 jaar doet als deel van het meubilair gezien wordt.

Vaak is een betere strategie vertrekken en dan later terugkomen. Ik ken al genoeg voorbeelden van mensen die dat gedaan hebben en een job scoorden bij werkgever 1 die ze nooit gehad zouden hebben als ze de stap niet hadden gezet.

Binnen het grotere lokale bestuur waar ik werkte, werden externen met consultancy-ervaring (vaak Big Four) in soll. procedures vaak geprefereerd boven mensen met tig ervaring binnen het bestuur zelf voor jobs in middenkader of managementniveau. Een betrouwbare medewerker die 10 jaar voor een lokaal bestuur gewerkt heeft, is vaak veel minder sexy dan iemand die in de privé tal van projecten heeft kunnen realiseren, los van het feit dat persoon 1 uiteraard de job (inhoudelijk) ook zou kunnen. Cru gezegd: de mond van lokale mandatarissen valt vaak al open van bewondering als zo'n profiel solliciteert. Terwijl Janneke die de job al 7 jaar doet als deel van het meubilair gezien wordt.

Vaak is een betere strategie vertrekken en dan later terugkomen. Ik ken al genoeg voorbeelden van mensen die dat gedaan hebben en een job scoorden bij werkgever 1 die ze nooit gehad zouden hebben als ze de stap niet hadden gezet.

Ik heb nu zelf toch al aardig wat watertjes doorzwommen in de sector en de nodige ervaring met dit soort aanwervingsprocedures (in twee richtingen) maar wat je nu beschrijft is me volledig vreemd. In een examenjury kijkt men gelukkig toch wel serieuzer naar de kandidaten dan hoe jij het nu doet uitschijnen.

Die lokale mandataris hoort om te beginnen al helemaal niet betrokken te zijn bij dergelijke aanwervingsprocedure. Het is 2025 he (op de valreep nog).

Een werknemer die al 7-10 jaar een bepaalde job doet is daarom ook niet per se (het meest) gekwalificeerd om een job op een hoger niveau op te nemen. Al zal men vaak van zichzelf denken dat dit wel het geval is. In een selectieprocedure met externe kandidaten komt dit naar boven (zou toch moeten). Is natuurlijk een heel andere insteek van mogelijk hetzelfde verhaal.

Hou er rekening mee dat het ook niet zo simpel is om in de chain of command te verschuiven van een collega te zijn, naar opeens een baas te zijn... Heb zelf ook in die situatie gezeten en ik kan u verzekeren dat ik met een paar collega's harde gesprekken gehad heb om duidelijk te maken dat dat nu eenmaal de manier van werken was en dat niet ging veranderen door kinderachtig/spottend gedrag van hen naar mij toe. Daarna geen enkele problemen meer gehad. Blijft wel een lastig parket waar je als leidinggevende in zit, ook niet elke collega zal op dezelfde manier reageren, sommigen zullen het nu eenmaal gewoon niet kunnen opkroppen dat "die snotneus van 20 jaar jonger" hun leidinggevende is geworden.

Dan is het veel eenvoudiger om een onbekend iemand binnen te halen die misschien de interne werking (nog) niet kent, maar waar iedereen wel meteen vanaf 0 de klik gemaakt heeft "dat is mijnen baas nu".

Hou er rekening mee dat het ook niet zo simpel is om in de chain of command te verschuiven van een collega te zijn, naar opeens een baas te zijn... Heb zelf ook in die situatie gezeten en ik kan u verzekeren dat ik met een paar collega's harde gesprekken gehad heb om duidelijk te maken dat dat nu eenmaal de manier van werken was en dat niet ging veranderen door kinderachtig/spottend gedrag van hen naar mij toe. Daarna geen enkele problemen meer gehad. Blijft wel een lastig parket waar je als leidinggevende in zit, ook niet elke collega zal op dezelfde manier reageren, sommigen zullen het nu eenmaal gewoon niet kunnen opkroppen dat "die snotneus van 20 jaar jonger" hun leidinggevende is geworden.

Dan is het veel eenvoudiger om een onbekend iemand binnen te halen die misschien de interne werking (nog) niet kent, maar waar iedereen wel meteen vanaf 0 de klik gemaakt heeft "dat is mijnen baas nu".

dat is uiteraard zo. Al ging het hier over doorgroeien naar een hogere managementfunctie of decretale graad binnen en lokaal bestuur. Iemand die dat doet zal daarvoor normaal ook al wel een leidinggevende functie gehad hebben zodat die stap wellicht minder vreemd is dan bij iemand die voor het eerst leidinggevende wordt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: computer operator
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :
5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand.
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Technieker voor een kleine zelfstandige die onder een grote aannemer werkt, in opdracht van netbeheerder Fluvius.
Huidige functie: Technieker (Binnenkort ploegbaas)
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42-45
verantwoordelijkheden: met veiligheid, o.a. onder stroom werken en andere collega techniekers ondersteunen.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): €1200
BedrijfsGSM/laptop: nee, laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: 120
Ecocheques: 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus €50-100 bij x aantal opdrachten uitgevoerd elke maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-vlaanderen, tot en met Ronse. Afstand woon/werk in km's: Gemiddelde 70-75km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee, dienstvoertuig
Verplaatsingsvergoedingen: Als chauffeur €56-85
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagens Audi A3 budget €37500, VAA €242, tankkaart €150

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Stress rond veiligheid, kortsluitinggevaar, en af en toe onvriendelijke klanten. Als ik veel alleen ben, dan denk ik te veel na.
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe. +- 4u per 2 weken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Edit; Is dit een goed salaries? Voor ik in dienst werd genomen hebben we overlegd over loons verwachtingen in die toekomst. Ik heb gevraagd voor een loonsverhoging bij x aantal dienst jaren tot een maximum van 3k-3.5 netto bij 10-12 jaar dienst. Het was oké, maar weet niet of ik te veel vraag voor hetgeen ik de onderneming opbreng.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input!

Het voorstel hierboven is eigenlijk am het verbeterde voorstel.
Wat voor mij positief is, is dat er een EV + laadpas wordt aangeboden, aangezien mijn auto door en door versleten is. Dus hoef ik er zelf geen meer te kopen. Bovendien vallen mijn brandstofkosten etc ook allemaal weg (alleen benzine kost mij nu al minstens 250 per maand). En het is dichter bij huis, wat echt een groot voordeel is ivm work/lifebalance voor mij. En ik haat autorijden met een passie ondertussen 😁

Het brutoloon dat ik nu heb is ook afhankelijk van de overuren, ik zou ongeveer hetzelfde verdienen zonder overuren te moeten doen.
De bonus is ook veel hoger dan waar ik nu werk en kan ook in warrants worden uitgekeerd.

Het enige negatieve is het volcontinu systeem maar dat scheelt eigenlijk niet veel met hoe ik nu werk. Onder de streep zal ik ongeveer 3 dagen per maand minder moeten werken.

To be continued...
Hoewel je zeker de auto niet naar waarde moet onderschatten (want dat is een mooie opslag), vind ik dat je met de bonus wel de bal wat misslaat.

Afhankelijk van hoe de targets bepaald worden (groep, team, persoonlijk) kan het al veel schelen hoeveel bonus je krijgt.
Dus daarop tellen "voor de loonsverhoging" zou ik niet doen.
Loon is iets wat je elke maand zeker krijgt. Een bonus is wat het woord zegt, een bonus een extra.

Ben je zeker dat je nu geen nettovergoedingen krijgt? Want 3.2k€ per maand netto met 4.7k€ bruto lijkt me het ideale recept voor een pittige belastingsbrief het jaar erop. Zeker als er dan nog overuren in het spel zijn.

Hoewel je zeker de auto niet naar waarde moet onderschatten (want dat is een mooie opslag), vind ik dat je met de bonus wel de bal wat misslaat.

Afhankelijk van hoe de targets bepaald worden (groep, team, persoonlijk) kan het al veel schelen hoeveel bonus je krijgt.
Dus daarop tellen "voor de loonsverhoging" zou ik niet doen.
Loon is iets wat je elke maand zeker krijgt. Een bonus is wat het woord zegt, een bonus een extra.

Ben je zeker dat je nu geen nettovergoedingen krijgt? Want 3.2k€ per maand netto met 4.7k€ bruto lijkt me het ideale recept voor een pittige belastingsbrief het jaar erop. Zeker als er dan nog overuren in het spel zijn.
Met die bonus hou ik eigenlijk nooit rekening, dat doe ik nu alleszins ook niet. Nu krijgen we een prestatiegerichte bonus waar ik sowieso al niet veel mee kan doen. Uitbetalen is heel zwaar belast, dus steek ik dat in mijn cafetariaplan voor meer woon-werkvergoeding en de hospitalisatieverzekering voor het gezin. Bij de nieuwe wg zou dit volledig extra zijn(firmawagen en hv voor heel het gezin) dus elk beetje dat ik daarvan zou krijgen is een plus. Gemiddeld genomen zouden ze 70÷ van de targets halen werd mij verteld.

Momenteel krijg ik geen nettovergoeding, daar ben ik zeker van. En die 3200 netto is te danken aan fiscaal voordelige overuren(code 3700 op loonbrief), zonder zou ik eerder aan 2900 zitten. Dit is wel voor de eerste 180 uur van overuren. En de belastingbrief valt naar mijn verbazing al heel goed mee elk jaar 😅

Momenteel krijg ik geen nettovergoeding, daar ben ik zeker van. En die 3200 netto is te danken aan fiscaal voordelige overuren(code 3700 op loonbrief), zonder zou ik eerder aan 2900 zitten. Dit is wel voor de eerste 180 uur van overuren. En de belastingbrief valt naar mijn verbazing al heel goed mee elk jaar 😅

Steeds fijn als de overuren uitbetaald worden. Het verbaasd me soms dat bedienden hier niet meer op staan, of zelfs op zoek gaan naar een job waar dit mogelijk is. Sommigen zoeken dan een flexijob of een bijberoep als bijverdienste.

Ik heb zelfs vrienden waar verwacht wordt onbetaald 1u/dag extra te werken. Misschien ook te wijten aan West-Vlaamse mentaliteit... Maar ik ben ook vooral blij met mijn eigen betaalde overuren. Vroeger stond ik 's morgens nog 20min. te praten met de collega's over wat er gisteren allemaal op televisie was, en 's avonds nog wat langer te moeten blijven of "effen" werk te zijn. Nu vlieg ik er 's morgens direct in, en zonder bewust overuren te doen heb ik dagelijks >30min extra, ofwel snel 100uren per jaar. Daarnaast werk ik thuis ook vaak wat verder om door mijn werk te geraken en gewoon omdat we misschien wat workaholic zijn (en niet omdat het verplicht is). Maar in 2025 had ik zo 400 uren erbij, wat financieel zeker niet te onderschatten is.

De eerste 5 maanden gewoon verspreid een 40-tal uur/maand fiscaal interessant, goed voor een 2000 netto extra per maand. Op het einde liet ik ze als relance overuren uitbetalen (bruto=netto) gewoon om mijn potje te doen minderen... En zelfs dan nog was het mooi meegenomen.

Om 5000-6000 netto per maand te hebben zou ik een absurd brutoloon moeten hebben in loondienst. Ik moet er misschien meer voor "werken". Maar hoeveel hier zitten elke dag niet >2u per dag in de file/trein naar Brussel, of hebben een zot stresserende job voor die paar 1000 euro bruto extra waar ze 12u/dag voor moeten werken?

Steeds fijn als de overuren uitbetaald worden. Het verbaasd me soms dat bedienden hier niet meer op staan, of zelfs op zoek gaan naar een job waar dit mogelijk is. Sommigen zoeken dan een flexijob of een bijberoep als bijverdienste.

Ik heb zelfs vrienden waar verwacht wordt onbetaald 1u/dag extra te werken. Misschien ook te wijten aan West-Vlaamse mentaliteit... Maar ik ben ook vooral blij met mijn eigen betaalde overuren. Vroeger stond ik 's morgens nog 20min. te praten met de collega's over wat er gisteren allemaal op televisie was, en 's avonds nog wat langer te moeten blijven of "effen" werk te zijn. Nu vlieg ik er 's morgens direct in, en zonder bewust overuren te doen heb ik dagelijks >30min extra, ofwel snel 100uren per jaar. Daarnaast werk ik thuis ook vaak wat verder om door mijn werk te geraken en gewoon omdat we misschien wat workaholic zijn (en niet omdat het verplicht is). Maar in 2025 had ik zo 400 uren erbij, wat financieel zeker niet te onderschatten is.

De eerste 5 maanden gewoon verspreid een 40-tal uur/maand fiscaal interessant, goed voor een 2000 netto extra per maand. Op het einde liet ik ze als relance overuren uitbetalen (bruto=netto) gewoon om mijn potje te doen minderen... En zelfs dan nog was het mooi meegenomen.

Om 5000-6000 netto per maand te hebben zou ik een absurd brutoloon moeten hebben in loondienst. Ik moet er misschien meer voor "werken". Maar hoeveel hier zitten elke dag niet >2u per dag in de file/trein naar Brussel, of hebben een zot stresserende job voor die paar 1000 euro bruto extra waar ze 12u/dag voor moeten werken?
Hoe wordt het aangepakt als er collega's van jou zijn die effectief aankomen, intikken en dan nog een half uur of een uur staan te sjouwelen? Ik neem aan dat zij eventuele overuren ook uitbetaald krijgen of worden zij hierover op hun vingers getikt?

Hoe wordt het aangepakt als er collega's van jou zijn die effectief aankomen, intikken en dan nog een half uur of een uur staan te sjouwelen? Ik neem aan dat zij eventuele overuren ook uitbetaald krijgen of worden zij hierover op hun vingers getikt?
We zijn een kmo (18-tal fte). De arbeiders staan niet te springen om overuren te doen. Echt een vreemde mentaliteit, als ik dit vergelijk met wij 10-15 jaar geleden. Het is een vrij jonge populatie (bijna allemaal <40j), die gewoon genoegen neemt met hun job zonder meer.
En dan mijn collega bedienden staan komen gewoon 10sec. voor 8u aan, of gaan bij de arbeiders wat op praten.

Er is geen sprake van intikken... En de bedienden vullen gewoon zelf hun uren in in een excel. Is altijd wel eerlijk verlopen hoor. Het is een gemeenschappelijk document en misschien is de sociale controle voldoende (want er is hierop 0,0 controle). Ik moet er wel bij vertellen dat er collega's zijn die 7u59 binnenkomen en dan nog eerst 5 min verprutsen aan de koffiemachine. En dit valt voor mij persoonlijk onder dezelfde noemer als 10 min. voor tijd nog naar het toilet gaan. Niemand wordt hierop aangesproken. Maar wanneer ik inspraak heb over voordelen/lonen van collega's durf ik dit aan te kaarten, en onbewust zijn diegenen zo ook al teniet gedaan. Dit heet dan in eigen voet schieten zeker zonder dat ze het door hebben...

True that.
Die overuren zijn echt hetgeen wat mijn job financieel de moeite waard maakt. Wij werken wel vaak in het weekend voor overuren. Tijdens de week krijgen we 10 à 30 minuten per dag, afhankelijk van welke shift we doen. Dat telt ook op op jaarbasis.
Kan je dat van die relance overuren eens uitleggen?

We zijn een kmo (18-tal fte). De arbeiders staan niet te springen om overuren te doen. Echt een vreemde mentaliteit, als ik dit vergelijk met wij 10-15 jaar geleden. Het is een vrij jonge populatie (bijna allemaal <40j), die gewoon genoegen neemt met hun job zonder meer.
Dat gaat volgens mij alleen maar vaker gebeuren nu de flexijobregels versoepeld zijn. Bij iemand anders bijklussen brengt gewoon meer op.

Terug
Bovenaan