Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Mooie stap gezet.
Een (ex)forumganger heeft het blijkbaar geschopt tot administrateur-generaal. (wat motivatie voor de deelnemers hier)
het gaat inderdaad over een decretale graad bij een lokaal bestuur.Mooi! Kan je wat meer toelichting geven over de jobinhoud? Ik kan me moeilijk inbeelden dat dit een repetitieve uitvoerende functie betreft![]()
niet dusProficiat!
Is it you?

Lijkt me niet de beste strategie om daar (>10 jaar) op te wachten. Binnen het lokaal bestuur waar ik gewerkt heb, was het de gewoonte om topfuncties (managementniveau) hoofdzakelijk extern in te vullen. Ja, internen mochten heus wel mee doen aan een selectieprocedure, maar externe ervaring werd veel hoger ingeschat: als men je al tien jaar kent is de WOW-factor er niet meer e.Die decretale graden bij lokale besturen zijn wel mooi betaald, in tegenstelling tot afdelingshoofden / sectormanagers die veelal in loonschaal A4a-A4b zitten en nauwelijks meer verdienen dan een niet-leidinggevende in A1a-A2a-A3a. Ik ken zo iemand die al 10 jaar als TEW'er op een dienst financiën werkt in de hoop dat ze bij pensionering van de financieel directeur die functie (en het salaris) kan overnemen. Dat zou dan een stijging van €6000 bruto naar €12.000 bruto betekenen.
Hier is trouwens een vacaturetekst voor een algemeen directeur van een lokaal bestuur, om er een idee van te krijgen:
![]()
Algemeen directeur
Join as Algemeen directeur. Als algemeen directeur ben je het klopp...www.searchselection.com
Lijkt me niet de beste strategie om daar (>10 jaar) op te wachten. Binnen het lokaal bestuur waar ik gewerkt heb, was het de gewoonte om topfuncties (managementniveau) hoofdzakelijk extern in te vullen. Ja, internen mochten heus wel mee doen aan een selectieprocedure, maar externe ervaring werd veel hoger ingeschat: als men je al tien jaar kent is de WOW-factor er niet meer e.
Binnen het grotere lokale bestuur waar ik werkte, werden externen met consultancy-ervaring (vaak Big Four) in soll. procedures vaak geprefereerd boven mensen met tig ervaring binnen het bestuur zelf voor jobs in middenkader of managementniveau. Een betrouwbare medewerker die 10 jaar voor een lokaal bestuur gewerkt heeft, is vaak veel minder sexy dan iemand die in de privé tal van projecten heeft kunnen realiseren, los van het feit dat persoon 1 uiteraard de job (inhoudelijk) ook zou kunnen. Cru gezegd: de mond van lokale mandatarissen valt vaak al open van bewondering als zo'n profiel solliciteert. Terwijl Janneke die de job al 7 jaar doet als deel van het meubilair gezien wordt.toch niet helemaal mee eens. Dergelijke functies vereisen ook een grote kennis van het werkveld. Je kan in dat opzicht niet beter zitten dan bij een lokaal bestuur zelf. Als je daarnaast over de nodige competenties beschikt kan je die stap wel zetten. Al zal in de praktijk blijken dat personen die over de nodige competenties beschikken vaak eerder een stap hogerop zetten binnen een ander bestuur omdat de kansen natuurlijk beperkt zijn en niet blijven wachten tot de functie vacant komt.
Binnen het grotere lokale bestuur waar ik werkte, werden externen met consultancy-ervaring (vaak Big Four) in soll. procedures vaak geprefereerd boven mensen met tig ervaring binnen het bestuur zelf voor jobs in middenkader of managementniveau. Een betrouwbare medewerker die 10 jaar voor een lokaal bestuur gewerkt heeft, is vaak veel minder sexy dan iemand die in de privé tal van projecten heeft kunnen realiseren, los van het feit dat persoon 1 uiteraard de job (inhoudelijk) ook zou kunnen. Cru gezegd: de mond van lokale mandatarissen valt vaak al open van bewondering als zo'n profiel solliciteert. Terwijl Janneke die de job al 7 jaar doet als deel van het meubilair gezien wordt.
Vaak is een betere strategie vertrekken en dan later terugkomen. Ik ken al genoeg voorbeelden van mensen die dat gedaan hebben en een job scoorden bij werkgever 1 die ze nooit gehad zouden hebben als ze de stap niet hadden gezet.
Hou er rekening mee dat het ook niet zo simpel is om in de chain of command te verschuiven van een collega te zijn, naar opeens een baas te zijn... Heb zelf ook in die situatie gezeten en ik kan u verzekeren dat ik met een paar collega's harde gesprekken gehad heb om duidelijk te maken dat dat nu eenmaal de manier van werken was en dat niet ging veranderen door kinderachtig/spottend gedrag van hen naar mij toe. Daarna geen enkele problemen meer gehad. Blijft wel een lastig parket waar je als leidinggevende in zit, ook niet elke collega zal op dezelfde manier reageren, sommigen zullen het nu eenmaal gewoon niet kunnen opkroppen dat "die snotneus van 20 jaar jonger" hun leidinggevende is geworden.toch niet helemaal mee eens. Dergelijke functies vereisen ook een grote kennis van het werkveld. Je kan in dat opzicht niet beter zitten dan bij een lokaal bestuur zelf. Als je daarnaast over de nodige competenties beschikt kan je die stap wel zetten. Al zal in de praktijk blijken dat personen die over de nodige competenties beschikken vaak eerder een stap hogerop zetten binnen een ander bestuur omdat de kansen natuurlijk beperkt zijn en niet blijven wachten tot de functie vacant komt.
Hou er rekening mee dat het ook niet zo simpel is om in de chain of command te verschuiven van een collega te zijn, naar opeens een baas te zijn... Heb zelf ook in die situatie gezeten en ik kan u verzekeren dat ik met een paar collega's harde gesprekken gehad heb om duidelijk te maken dat dat nu eenmaal de manier van werken was en dat niet ging veranderen door kinderachtig/spottend gedrag van hen naar mij toe. Daarna geen enkele problemen meer gehad. Blijft wel een lastig parket waar je als leidinggevende in zit, ook niet elke collega zal op dezelfde manier reageren, sommigen zullen het nu eenmaal gewoon niet kunnen opkroppen dat "die snotneus van 20 jaar jonger" hun leidinggevende is geworden.
Dan is het veel eenvoudiger om een onbekend iemand binnen te halen die misschien de interne werking (nog) niet kent, maar waar iedereen wel meteen vanaf 0 de klik gemaakt heeft "dat is mijnen baas nu".
Hoewel je zeker de auto niet naar waarde moet onderschatten (want dat is een mooie opslag), vind ik dat je met de bonus wel de bal wat misslaat.Bedankt voor jullie input!
Het voorstel hierboven is eigenlijk am het verbeterde voorstel.
Wat voor mij positief is, is dat er een EV + laadpas wordt aangeboden, aangezien mijn auto door en door versleten is. Dus hoef ik er zelf geen meer te kopen. Bovendien vallen mijn brandstofkosten etc ook allemaal weg (alleen benzine kost mij nu al minstens 250 per maand). En het is dichter bij huis, wat echt een groot voordeel is ivm work/lifebalance voor mij. En ik haat autorijden met een passie ondertussen
Het brutoloon dat ik nu heb is ook afhankelijk van de overuren, ik zou ongeveer hetzelfde verdienen zonder overuren te moeten doen.
De bonus is ook veel hoger dan waar ik nu werk en kan ook in warrants worden uitgekeerd.
Het enige negatieve is het volcontinu systeem maar dat scheelt eigenlijk niet veel met hoe ik nu werk. Onder de streep zal ik ongeveer 3 dagen per maand minder moeten werken.
To be continued...
Met die bonus hou ik eigenlijk nooit rekening, dat doe ik nu alleszins ook niet. Nu krijgen we een prestatiegerichte bonus waar ik sowieso al niet veel mee kan doen. Uitbetalen is heel zwaar belast, dus steek ik dat in mijn cafetariaplan voor meer woon-werkvergoeding en de hospitalisatieverzekering voor het gezin. Bij de nieuwe wg zou dit volledig extra zijn(firmawagen en hv voor heel het gezin) dus elk beetje dat ik daarvan zou krijgen is een plus. Gemiddeld genomen zouden ze 70÷ van de targets halen werd mij verteld.Hoewel je zeker de auto niet naar waarde moet onderschatten (want dat is een mooie opslag), vind ik dat je met de bonus wel de bal wat misslaat.
Afhankelijk van hoe de targets bepaald worden (groep, team, persoonlijk) kan het al veel schelen hoeveel bonus je krijgt.
Dus daarop tellen "voor de loonsverhoging" zou ik niet doen.
Loon is iets wat je elke maand zeker krijgt. Een bonus is wat het woord zegt, een bonus een extra.
Ben je zeker dat je nu geen nettovergoedingen krijgt? Want 3.2k€ per maand netto met 4.7k€ bruto lijkt me het ideale recept voor een pittige belastingsbrief het jaar erop. Zeker als er dan nog overuren in het spel zijn.

Momenteel krijg ik geen nettovergoeding, daar ben ik zeker van. En die 3200 netto is te danken aan fiscaal voordelige overuren(code 3700 op loonbrief), zonder zou ik eerder aan 2900 zitten. Dit is wel voor de eerste 180 uur van overuren. En de belastingbrief valt naar mijn verbazing al heel goed mee elk jaar![]()
Hoe wordt het aangepakt als er collega's van jou zijn die effectief aankomen, intikken en dan nog een half uur of een uur staan te sjouwelen? Ik neem aan dat zij eventuele overuren ook uitbetaald krijgen of worden zij hierover op hun vingers getikt?Steeds fijn als de overuren uitbetaald worden. Het verbaasd me soms dat bedienden hier niet meer op staan, of zelfs op zoek gaan naar een job waar dit mogelijk is. Sommigen zoeken dan een flexijob of een bijberoep als bijverdienste.
Ik heb zelfs vrienden waar verwacht wordt onbetaald 1u/dag extra te werken. Misschien ook te wijten aan West-Vlaamse mentaliteit... Maar ik ben ook vooral blij met mijn eigen betaalde overuren. Vroeger stond ik 's morgens nog 20min. te praten met de collega's over wat er gisteren allemaal op televisie was, en 's avonds nog wat langer te moeten blijven of "effen" werk te zijn. Nu vlieg ik er 's morgens direct in, en zonder bewust overuren te doen heb ik dagelijks >30min extra, ofwel snel 100uren per jaar. Daarnaast werk ik thuis ook vaak wat verder om door mijn werk te geraken en gewoon omdat we misschien wat workaholic zijn (en niet omdat het verplicht is). Maar in 2025 had ik zo 400 uren erbij, wat financieel zeker niet te onderschatten is.
De eerste 5 maanden gewoon verspreid een 40-tal uur/maand fiscaal interessant, goed voor een 2000 netto extra per maand. Op het einde liet ik ze als relance overuren uitbetalen (bruto=netto) gewoon om mijn potje te doen minderen... En zelfs dan nog was het mooi meegenomen.
Om 5000-6000 netto per maand te hebben zou ik een absurd brutoloon moeten hebben in loondienst. Ik moet er misschien meer voor "werken". Maar hoeveel hier zitten elke dag niet >2u per dag in de file/trein naar Brussel, of hebben een zot stresserende job voor die paar 1000 euro bruto extra waar ze 12u/dag voor moeten werken?
We zijn een kmo (18-tal fte). De arbeiders staan niet te springen om overuren te doen. Echt een vreemde mentaliteit, als ik dit vergelijk met wij 10-15 jaar geleden. Het is een vrij jonge populatie (bijna allemaal <40j), die gewoon genoegen neemt met hun job zonder meer.Hoe wordt het aangepakt als er collega's van jou zijn die effectief aankomen, intikken en dan nog een half uur of een uur staan te sjouwelen? Ik neem aan dat zij eventuele overuren ook uitbetaald krijgen of worden zij hierover op hun vingers getikt?
True that.Steeds fijn als de overuren uitbetaald worden. Het verbaasd me soms dat bedienden hier niet meer op staan, of zelfs op zoek gaan naar een job waar dit mogelijk is. Sommigen zoeken dan een flexijob of een bijberoep als bijverdienste.
Ik heb zelfs vrienden waar verwacht wordt onbetaald 1u/dag extra te werken. Misschien ook te wijten aan West-Vlaamse mentaliteit... Maar ik ben ook vooral blij met mijn eigen betaalde overuren. Vroeger stond ik 's morgens nog 20min. te praten met de collega's over wat er gisteren allemaal op televisie was, en 's avonds nog wat langer te moeten blijven of "effen" werk te zijn. Nu vlieg ik er 's morgens direct in, en zonder bewust overuren te doen heb ik dagelijks >30min extra, ofwel snel 100uren per jaar. Daarnaast werk ik thuis ook vaak wat verder om door mijn werk te geraken en gewoon omdat we misschien wat workaholic zijn (en niet omdat het verplicht is). Maar in 2025 had ik zo 400 uren erbij, wat financieel zeker niet te onderschatten is.
De eerste 5 maanden gewoon verspreid een 40-tal uur/maand fiscaal interessant, goed voor een 2000 netto extra per maand. Op het einde liet ik ze als relance overuren uitbetalen (bruto=netto) gewoon om mijn potje te doen minderen... En zelfs dan nog was het mooi meegenomen.
Om 5000-6000 netto per maand te hebben zou ik een absurd brutoloon moeten hebben in loondienst. Ik moet er misschien meer voor "werken". Maar hoeveel hier zitten elke dag niet >2u per dag in de file/trein naar Brussel, of hebben een zot stresserende job voor die paar 1000 euro bruto extra waar ze 12u/dag voor moeten werken?
Dat gaat volgens mij alleen maar vaker gebeuren nu de flexijobregels versoepeld zijn. Bij iemand anders bijklussen brengt gewoon meer op.We zijn een kmo (18-tal fte). De arbeiders staan niet te springen om overuren te doen. Echt een vreemde mentaliteit, als ik dit vergelijk met wij 10-15 jaar geleden. Het is een vrij jonge populatie (bijna allemaal <40j), die gewoon genoegen neemt met hun job zonder meer.