WARNING: WALL of TEXT.
Ik zit hier ondertussen meer dan 16 jaar, dus ik heb ook geen goesting om 'zomaar' te vertrekken hoor. Uiteraard, dat was na 10j niet anders.
Dus als je al zou jobhoppen, dan doe je dat wss eerder bewust & binnen de 4/5 jaar. Eens je ergens echt gesetteld bent denk ik dat het ook gewoon minder interessant wordt om te vertrekken.
Gewoonte, kennis, opgebouwd krediet, geloofwaardigheid, achievements, etc.
Als ik al zou vertrekken, puur voor 't geld, dan zou ik wss eerder kijken naar freelance te gaan. Als zelfstandige heb ik dan de mogelijkheid om meer over te houden van mijnen 'day rate' dan wat ik nu krijg uiteraard. Ook geen gedoe meer met wagens en opslagen, etc.
Maar anderzijds verlies je dan weer 't gemak, e.d.
Dus eigenlijk heb ik geen goesting om zelfstandig te worden, ook al weet ik dat ik waarschijnlijk meer zou verdienen.
Om op een ander te gaan en 'opnieuw te beginnen', daar heb ik nog veel minder goesting in. 't Zou al serieus de moeite moeten zijn, financieel gezien, vooraleer ik dat zelfs nog maar zou beginnen overwegen.
En toen ik hier begon, pakweg 16 jaar geleden dus, dan was het nog een vrij klein bedrijf. Echt KMO. En ik stapte over van m'n eerste werkgever toen (waar ik iets van een 2-tal jaar gebleven ben).
Ge kent mekaar ook gewoon beter & teams marcheren beter op kleinere schaal.
Sinds de laatste paar jaar is 't bedrijf gefuseerd en ondertussen is het eigenlijk een multinational. En ge voelt dat ook wel. Er is de laatste jaren zeker en vast meer verloop als tevoren.
Maar als 'ancien', tenzij men mij serieus in 't zak zet, heb ik eigenlijk absoluut geen goesting om m'n schup af te kuisen.
Ik ben zelf vrij financieel ingesteld & heb dit bij mijne patron nooit onder stoelen of banken gestoken. Men wist vlakaf dat mijn primaire drijfveer financieel was.
Ik heb ook zotte uren gedraaid & heb die hebben mij zeker opgebracht toen der tijd. Laat staan dat die het bedrijf zelf zeker geen windeieren gelegd hebben, in hun moeilijkste tijden.
Nu, had ik door te jobhoppen mogelijks sneller hoger geraakt, of nu hoger gezeten? Mogelijks. Mogelijks ook niet. Who knows.
In plaats van die zotte uren te draaien voor 'nen baas', zou 't wss beter geweest zijn dat als zelfstandige te doen & de eigen zaak te groeien? Probably.
So yeah. Ik ben zeker financieel ingesteld. Het is belangrijk, but money ain't the end all, be all either.
Ik ben niet zwaar onderbetaald, idem omgekeerd. En heb overheen de jaren alvast wel wat krediet e.d. opgebouwd, wat ik niet noodzakelijk wil gaan heropbouwen op een ander. Al zeker niet voor 100 EUR extra in de maand.
Ik bol rond met een mooie wagen, woon in een eigen appartement, kan gerust elke dag steak friet klaarmaken als ik dat zou willen, kan deftig sparen, etc.
Basically, ik kom ook niets te kort.
Geen partner of kinderen om mijn 'assets' na te laten. Dus het onderste uit kan halen door ergens opnieuw te beginnen (& mogelijks slechter te zitten of tegen m'n goesting te werken), en dat voor pakweg 100 of 200 EUR in de maand extra opzij te zetten voor mijn uiteindelijk pensioen lijkt mij geen aantrekkelijk voorstel. Zeker niet zolang er op het bedrijf geen problemen opduiken eh.
Is dit dan de 'forever job', tot m'n pensioen? Maybe, who knows. Anything can happen. Maar ik sluit dat ook niet noodzakelijk uit.