Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
WARNING: WALL of TEXT. 😅

Ik zit hier ondertussen meer dan 16 jaar, dus ik heb ook geen goesting om 'zomaar' te vertrekken hoor. Uiteraard, dat was na 10j niet anders.
Dus als je al zou jobhoppen, dan doe je dat wss eerder bewust & binnen de 4/5 jaar. Eens je ergens echt gesetteld bent denk ik dat het ook gewoon minder interessant wordt om te vertrekken.
Gewoonte, kennis, opgebouwd krediet, geloofwaardigheid, achievements, etc.

Als ik al zou vertrekken, puur voor 't geld, dan zou ik wss eerder kijken naar freelance te gaan. Als zelfstandige heb ik dan de mogelijkheid om meer over te houden van mijnen 'day rate' dan wat ik nu krijg uiteraard. Ook geen gedoe meer met wagens en opslagen, etc.
Maar anderzijds verlies je dan weer 't gemak, e.d.
Dus eigenlijk heb ik geen goesting om zelfstandig te worden, ook al weet ik dat ik waarschijnlijk meer zou verdienen.

Om op een ander te gaan en 'opnieuw te beginnen', daar heb ik nog veel minder goesting in. 't Zou al serieus de moeite moeten zijn, financieel gezien, vooraleer ik dat zelfs nog maar zou beginnen overwegen.

En toen ik hier begon, pakweg 16 jaar geleden dus, dan was het nog een vrij klein bedrijf. Echt KMO. En ik stapte over van m'n eerste werkgever toen (waar ik iets van een 2-tal jaar gebleven ben).
Ge kent mekaar ook gewoon beter & teams marcheren beter op kleinere schaal.
Sinds de laatste paar jaar is 't bedrijf gefuseerd en ondertussen is het eigenlijk een multinational. En ge voelt dat ook wel. Er is de laatste jaren zeker en vast meer verloop als tevoren.
Maar als 'ancien', tenzij men mij serieus in 't zak zet, heb ik eigenlijk absoluut geen goesting om m'n schup af te kuisen.

Ik ben zelf vrij financieel ingesteld & heb dit bij mijne patron nooit onder stoelen of banken gestoken. Men wist vlakaf dat mijn primaire drijfveer financieel was.
Ik heb ook zotte uren gedraaid & heb die hebben mij zeker opgebracht toen der tijd. Laat staan dat die het bedrijf zelf zeker geen windeieren gelegd hebben, in hun moeilijkste tijden.

Nu, had ik door te jobhoppen mogelijks sneller hoger geraakt, of nu hoger gezeten? Mogelijks. Mogelijks ook niet. Who knows.
In plaats van die zotte uren te draaien voor 'nen baas', zou 't wss beter geweest zijn dat als zelfstandige te doen & de eigen zaak te groeien? Probably.

So yeah. Ik ben zeker financieel ingesteld. Het is belangrijk, but money ain't the end all, be all either.
Ik ben niet zwaar onderbetaald, idem omgekeerd. En heb overheen de jaren alvast wel wat krediet e.d. opgebouwd, wat ik niet noodzakelijk wil gaan heropbouwen op een ander. Al zeker niet voor 100 EUR extra in de maand.

Ik bol rond met een mooie wagen, woon in een eigen appartement, kan gerust elke dag steak friet klaarmaken als ik dat zou willen, kan deftig sparen, etc.
Basically, ik kom ook niets te kort.
Geen partner of kinderen om mijn 'assets' na te laten. Dus het onderste uit kan halen door ergens opnieuw te beginnen (& mogelijks slechter te zitten of tegen m'n goesting te werken), en dat voor pakweg 100 of 200 EUR in de maand extra opzij te zetten voor mijn uiteindelijk pensioen lijkt mij geen aantrekkelijk voorstel. Zeker niet zolang er op het bedrijf geen problemen opduiken eh.

Is dit dan de 'forever job', tot m'n pensioen? Maybe, who knows. Anything can happen. Maar ik sluit dat ook niet noodzakelijk uit.
Ik kan mij zeker vinden in je situatie. Nog niet zo lang bij dezelfde werkgever, maar toch ook al 8 jaar intussen. Onderzoek mag dan inderdaad uitwijzen dat jobhoppen je financieel vooruit helpt, het lijkt mij toch ook een impact te hebben op je gemoed. Ik ben op zich ook een gewoontebeestje en voel mij goed waar ik nu zit (zowel qua collega's als verloning). Dat bouwt bepaalde zaken op die ik niet noodzakelijk wil inruilen voor een paar euro meer per maand. Andere job is vaak - hoewel mss zelfde invulling - een andere manier van werken en je kan op voorhand nooit goed inschalen of het gras inderdaad groener is aan de andere kant. Toch ook allemaal "problemen" die ik mij wil besparen zolang ik de nood niet voel om te veranderen.

Ik kan mij zeker vinden in je situatie. Nog niet zo lang bij dezelfde werkgever, maar toch ook al 8 jaar intussen. Onderzoek mag dan inderdaad uitwijzen dat jobhoppen je financieel vooruit helpt, het lijkt mij toch ook een impact te hebben op je gemoed. Ik ben op zich ook een gewoontebeestje en voel mij goed waar ik nu zit (zowel qua collega's als verloning). Dat bouwt bepaalde zaken op die ik niet noodzakelijk wil inruilen voor een paar euro meer per maand. Andere job is vaak - hoewel mss zelfde invulling - een andere manier van werken en je kan op voorhand nooit goed inschalen of het gras inderdaad groener is aan de andere kant. Toch ook allemaal "problemen" die ik mij wil besparen zolang ik de nood niet voel om te veranderen.
Trouwens, niets is perfect.
Ik heb zeker mijn 'gripes' over bepaalde zaken. Wie niet. Zie bv. mijn post in 't ergernissen topics waar ze met een nieuw software pakket 'ne nest' gemaakt hebben van m'n agenda.
Er zijn zeker zaken die we nog kunnen aan werken & optimaliseren.
En soms treden er operationele issues op (ya know, effectief project zever) die opgelost moeten worden, etc. Da's 'part of the job'.

Ik ben er 100% van overtuigd dat er (bijna?) overal 'issues' zijn om doorheen te werken. Niet allerminst door het ellenlange ergernissen topic op dees forum. :sneaky:
Dus als je effectief zoekt naar een utopische omgeving, waar er nooit ofte nooit obstakels zullen zijn om door te werken, lijkt het mij dat je lang zal mogen zoeken. Laat staan dat je 't ooit op voorhand weet als je vertrekt voor een beetje opslag.

Zoals ik eerder aanhaalde, zolang men niet in mijn gat bijt & ik niet in dat van hun... haal ik het momenteel niet in mijne kop om 'groenere' oorden op te zoeken.

Die studies gaan over gemiddelden. Dat betekent nog niet dat het onmogelijk is.
Er zijn voorbeelden van werknemers die het tot CEO geschopt hebben, volgens mij hebben die dan wel degelijk het onderste uit de kan gehaald door bij hun werkgever te blijven.
Akkoord maar dat is een minderheid natuurlijk.

Zelf sta ik er neutraal tegenover. Ik ben al een aantal keer van job veranderd, nooit met het financiële als drijfveer. Ook al van statuut veranderd: van zelfstandige naar bediende.

Ik besef dat het bij mij wel in zekere zin een luxeprobleem is, want steeds van een goedbetaalde job naar een andere goedbetaalde job. Met de uitzondering van één overstap (toen ik bewust het een tijd wat rustiger aan wou doen - lees: van 60-80u per week naar een haalbaarder ritme) ben ik er steeds op vooruit gegaan.

Akkoord maar dat is een minderheid natuurlijk.

Zelf sta ik er neutraal tegenover. Ik ben al een aantal keer van job veranderd, nooit met het financiële als drijfveer. Ook al van statuut veranderd: van zelfstandige naar bediende.

Ik besef dat het bij mij wel in zekere zin een luxeprobleem is, want steeds van een goedbetaalde job naar een andere goedbetaalde job. Met de uitzondering van één overstap (toen ik bewust het een tijd wat rustiger aan wou doen - lees: van 60-80u per week naar een haalbaarder ritme) ben ik er steeds op vooruit gegaan.

Het is ook maar een minderheid van bedrijven denk ik die intern doorgroeien qua verantwoordelijkheden en financieel interessant maakt - en zeker niet alle bedrijven zijn groot genoeg om dat zelfs maar te kunnen (los van willen & moeite doen). Dat maakt jobhoppen in veel gevallen financieel interessanter, maar gelukkig niet altijd en overal.

Ik ben ook nooit omwille van het financiële van job veranderd. En zeker in België hebben we toch nog altijd een andere cultuur dan bv. in China waar er wel heel snel van job veranderd werd (wordt?) omwille van een onmiddellijke loonsverhoging onder het motto "wat ik nu heb, is een zekerheid".

Gohja, ik heb de betere tijden nog meegemaakt. Toen er nog een jaarlijkse evaluatie was, die impliciet overeen gekomen was een deel #2 te krijgen (zijnde een voorstel tot opslag).
Dit waren uiteraard geen grote bedragen. En men nam de index altijd mee in het totaal bedrag (a la, je hebt al 40 index, we geven u totaal 150, dus je krijgt volgende maand nog 110). Mor soit, maar het steeg wel. Traag, maar gestaag.
Idem met de wagen die mee gestegen is in kwaliteit. Zelfs bepaalde extralegale voordelen. Als ik daar ooit begon, als jonkie, waren er zelfs nog geen maaltijdcheques.

Dat is sinds die fusies véél minder het geval. De laatste jaren zit er dan ook weinig beweging in (niet enkel voor mezelf).
Dus mogelijks, moest ik op dag van vandaag starten, zou het wel anders uitdraaien wete.

't Voordeel dat ik heb natuurlijk, als ancien, is dat de basis voor de wettelijke indexberekening al hoger ligt dan pakweg een starter die recent begonnen is. Percentuele stijging, zoals we wel weten.
Ook dit jaar nog want hun centi-index is niet op tijd rond geraakt.

Dus ook jaren zonder officiële opslagen, is het niet niets & zitten de anciens beter dan de huidige jonkies & zullen ze ondanks de stagnering wss minder snel hunnen bon geven om die reden.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 42
Opleiding: Bachelor Maatschappelijk Werk - sociaal cultureel werk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : bezig aan mijn 11de jaar bij dezelfde werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 319.00
Huidige functie: Nachtbegeleider
Anciënniteit: 11
Officiële aantal uren tewerkstelling: 10u15 per shift , in reeksen van 7 gevolgd door week recuperatie. Voltijdse tewerkstelling.
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): zie boven
verantwoordelijkheden: orde en rust bewaren, begeleidende taken, vakbondsvertegenwoordiging

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3010 basismaandloon met premies loopt dat op naar gemiddeld 4600-4800 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): varierend afhankelijk van premies maar altijd tussen 2850 en 3100
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): een schamele eindejaarspremie van 600 euro
BedrijfsGSM/laptop: nope
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: 250 euro als onderdeel eindejaarspremie
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: kon maar mijn persoonlijke verzekering was interessanter dus afgewezen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nope

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 19
Afstand woon/werk in tijd: 40 minuten fietsen
Eigen auto nodig voor het werk: nope
Verplaatsingsvergoedingen: maximale fietsvergoeding op dagen dat je met de fiets komt, als je fiets least 4.5 euro per dag bonus vanaf de 40ste dag dat je met de fiets naar het werk gaat (op jaarbasis).
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nope niet voor mijn functie, mogelijkheid tot fietsleasing

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 3
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nachtwerk in reeksen van 7 gevolgd door recuperatieweek
Glijdende werkuren: nope
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: voor mijn functie valt dat goed mee, andere functies meer stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit, die komen vanzelf
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja , maar met beperkingen
Telewerk (buiten corona-periode): nope, tenzij last minute digitale vergaderingen hiervoor zouden meetellen
Verantwoordelijkheid over personeel: als vakbondsvertegenwoordiger ja, niet vanuit mijn functie

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 42
Opleiding: Bachelor Maatschappelijk Werk - sociaal cultureel werk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : bezig aan mijn 11de jaar bij dezelfde werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 319.00
Huidige functie: Nachtbegeleider
Anciënniteit: 11
Officiële aantal uren tewerkstelling: 10u15 per shift , in reeksen van 7 gevolgd door week recuperatie. Voltijdse tewerkstelling.
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): zie boven
verantwoordelijkheden: orde en rust bewaren, begeleidende taken, vakbondsvertegenwoordiging

Maand salaris (bruto): 3010 basismaandloon met premies loopt dat op naar gemiddeld 4600-4800 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): varierend afhankelijk van premies maar altijd tussen 2850 en 3100
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): een schamele eindejaarspremie van 600 euro
BedrijfsGSM/laptop: nope
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: 250 euro als onderdeel eindejaarspremie
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: kon maar mijn persoonlijke verzekering was interessanter dus afgewezen

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 19
Afstand woon/werk in tijd: 40 minuten fietsen
Eigen auto nodig voor het werk: nope
Verplaatsingsvergoedingen: maximale fietsvergoeding op dagen dat je met de fiets komt, als je fiets least 4.5 euro per dag bonus vanaf de 40ste dag dat je met de fiets naar het werk gaat (op jaarbasis).
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nope niet voor mijn functie, mogelijkheid tot fietsleasing

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): 3
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nachtwerk in reeksen van 7 gevolgd door recuperatieweek
Glijdende werkuren: nope
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: voor mijn functie valt dat goed mee, andere functies meer stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit, die komen vanzelf
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja , maar met beperkingen
Telewerk (buiten corona-periode): nope, tenzij last minute digitale vergaderingen hiervoor zouden meetellen
Verantwoordelijkheid over personeel: als vakbondsvertegenwoordiger ja, niet vanuit mijn functie
Wat is een nachtbegeleider? Mvg

Wat houd je daar?

Ik ga dit jaar ook al 12 jaar bij mijn huidige werkgever zitten. Ik zit daar tot nu toe (terug) goed, dus waarom veranderen?
Ik heb 5 jaar geleden willen veranderen omdat mijn toenmalige manager een weirdo was en ik daar totaal niet mee overeenkwam. Er was echter net een reorganisatie en heb toen gevraagd om naar mijn huidig team te mogen verkassen en sindsdien is alles terug top. Ik gedij blijkbaar goed in een zelf managend team met veel vrijheid/verantwoordelijkheid.

Momenteel heb ik gewoon een uitstekend loon, goede secundaire voorwaarden, veel vrijheid, veel afwisseling in de job,... Zolang er geen grote veranderingen gebeuren waar ik mij niet in kan vinden zou het stom zijn om te veranderen. Mij ergens goed en gewaardeerd voelen vind ik voorlopig belangrijker dan wat extra loon. Mijn loon is in die bijna 12 jaar met 3000+ euro bruto, 155 euro netto, 6% jaarsalaris meer (van 8 naar 14%) merrit bonus, CAO90 bonus van 2000 euro, hogere categorie wagen (promotie), betere groepsverzekering en nog wat prullen gestegen. Dan kan je ook niet echt klagen over die component.

Je zit nu op 3200 na een 5-tal jaar. Je geeft aan 3500 netto te willen binnen pakweg nog eens 5 jaar.
Om zoveel te krijgen zou je een goeie 6200 EUR bruto moeten krijgen, dus je zou uw loon in de komende 5 jaar willen zien verdubbelen of 't scheelt niet veel.
Daar bovenop werk je 'voor een kleine zelfstandige'.

Het lijkt mij heel straf dat je op zo'n korte tijdsspanne, zo gigantisch veel in loon zou stijgen. Zeker als dat organische groei moet zijn.
En als het al zo 'afgesproken' zou zijn van bij uw sollicitatie, dan zou men u normaal gezien wel al iets van een groeiplan hebben gegeven (of toch iets op papier). Indien niets op papier, dan telt het niet natuurlijk.

Verder is het niet ideaal om uwe patron om 'netto' te vragen. Een alleenstaande wordt nl. anders belast dan een gehuwde, al dan niet met kinderen. Etc.
Dan nog de belasting op uwe wagen, etc.
Uw persoonlijke belasting is in principe uwe patron z'n probleem niet wete.
De enige 'netto' dat ze mogen uitbetalen is KEW vergoedingen (e.g. de nettovergoedingen) en pakweg relance overuren of iets dergelijks. Hier geldt 'bruto == netto'.

Over de sector zelf en/of uw promotie tot ploegbaas voldoende zou zijn om zo'n sprong te verantwoorden kan ikzelf weinig inbreng geven. Maar 't zou mij wel straf lijken.
Dankjewel voor uw inzicht. Ik stelde dat voor omdat mijn broer ook als technieker werkt, ls ploeg baas in de nacht dan wel. Met een netto van dichtbij de €3500 en 14 jaar ancieniteit. Een van de groeiplan was een bedrijfswagen na 2 jaar dienst. Die ik onder tussen bijna 3 jaar heb. Ik zou graag met een realistisch voorstel gaan bij een meeting, maar ik vind dat moeilijk om te bespreken.

Dankjewel voor uw inzicht. Ik stelde dat voor omdat mijn broer ook als technieker werkt, ls ploeg baas in de nacht dan wel. Met een netto van dichtbij de €3500 en 14 jaar ancieniteit. Een van de groeiplan was een bedrijfswagen na 2 jaar dienst. Die ik onder tussen bijna 3 jaar heb. Ik zou graag met een realistisch voorstel gaan bij een meeting, maar ik vind dat moeilijk om te bespreken.
Ploegbaas technieker in vaste nacht is wel moeilijk te vergelijken met uitvoerend technieker in dag. Nettolonen zijn ook sowieso bijna niet te vergelijken.
Zeker als uw broer, zoals ik een beetje vermoed, onderhoudstechnieker is.
Onderhoud betaald over´t algemeen beter dan installatie.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40
Opleiding: informatica bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand.

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lokale overheid
Huidige functie: Project manager
Anciënniteit: 19 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38
verantwoordelijkheden: niet echt, gewoon mijn eigen job (wel grote projecten met invloed op al het personeel)

Maand salaris (bruto): 5571
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3280
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 1596
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: 5..5 euro
Ecocheques: weet ik niet
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 4%
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 8km
Afstand woon/werk in tijd: 20 min fietsen
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding 36ct/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 36
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Verwacht ik niet
Hoe vaak overuren te presteren: Verwacht ik niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, in samenspraak denk ik
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Heel het prikklok gebeuren is niet mijn voorkeur maar op zich is het wel eerlijk en geen discussies. Glijtijden zijn flexibel. Parkeren suckt (geen plaatsen in een straal van een kilometer) maar met de fiets is het geen issue. Regendagen gaan tegensteken. Ik vermoed ook gegarandeerde loonstijgingen op basis van ancieniteit + indexering wat op termijn wel deftig kan zijn zonder dat je zoals in de privé daar continu extra druk voor krijgt.

Zijn er hier mensen waar een bedrijf geen groepsverzekering aanbied en hoe ga je daar mee om?

Genoeg bedrijven die dat niet aanbieden.

Er is ook niet zoiets als 'de groepsverzekering'. Percentages en modaliteiten verschillen. Ik heb ooit als arbeider gewerkt (afgestudeerd tijdens financiele crisis...). Daar heb ik een groepsverzekering aan overgehouden van...2 euro per gewerkte maand. Op mijn huidige job is dat meer dan 400 euro per maand, enkel werkgeversbijdrage.
Twee bedrijven met een groepsverzekering dus, doch compleet niet te vergelijken qua waarde.

Groepsverzekering is deel van het mogelijke pakket. Net zoals nettovergoeding, bedrijfswagen, ziekteverzekering, aantal vakantiedagen, brutoloon etc.
Je bekijkt nooit enkel het brutoloon maar steeds het totale pakket, dus een bedrijf zonder groepsverzekering hoeft zeker geen dealbreaker te zijn als dat gecompenseerd wordt door de rest van de voorwaarden.

Genoeg bedrijven die dat niet aanbieden.

Er is ook niet zoiets als 'de groepsverzekering'. Percentages en modaliteiten verschillen. Ik heb ooit als arbeider gewerkt (afgestudeerd tijdens financiele crisis...). Daar heb ik een groepsverzekering aan overgehouden van...2 euro per gewerkte maand. Op mijn huidige job is dat meer dan 400 euro per maand, enkel werkgeversbijdrage.
Twee bedrijven met een groepsverzekering dus, doch compleet niet te vergelijken qua waarde.

Groepsverzekering is deel van het mogelijke pakket. Net zoals nettovergoeding, bedrijfswagen, ziekteverzekering, aantal vakantiedagen, brutoloon etc.
Je bekijkt nooit enkel het brutoloon maar steeds het totale pakket, dus een bedrijf zonder groepsverzekering hoeft zeker geen dealbreaker te zijn als dat gecompenseerd wordt door de rest van de voorwaarden.

Bedankt voor je informatie. Ik weet hoe het systeem in elkaar zit maar mijn vraag was eerder of mensen die dat hier niet hebben op een andere manier een spaarpot aanleggen hetzij via eigen kanalen, hetzij via een ander voordeel via werk?

Momenteel heb ik zelf ook een groepsverzekering van 3% per maand maar ik kijk uit naar andere jobs.

Bedankt voor je informatie. Ik weet hoe het systeem in elkaar zit maar mijn vraag was eerder of mensen die dat hier niet hebben op een andere manier een spaarpot aanleggen hetzij via eigen kanalen, hetzij via een ander voordeel via werk?

Momenteel heb ik zelf ook een groepsverzekering van 3% per maand maar ik kijk uit naar andere jobs.
Een groepsverzekering zoals gezegd in sommige sectoren niet aanwezig of maar voor een heel klein bedrag.
Veel mensen dat in die sectoren werken weten het bestaan hier zelfs niet van.

Via andere voordelen op het werk ga je geen spaarpot kunnen aanleggen, tenzij als je de extra's zelf spaart of zou beleggen.

Bij ons is dat er ooit eens bij gekomen als 'opslag', waarschijnlijk iets van een tiental jaar geleden ondertussen.
Men heeft dat toegevoegd als opslag, dus het is een vast maandelijks bedrag i.p.v. een percentage. Wat dus ook betekent dat dit nooit aangepast wordt met de hoogte van het loon en/of indexatie.

So yeah, 't is iets. Maar percentueel is zeker beter.
Alsook, dat wil effectief zeggen dat dit er ook ooit 'niet was' eh.

En spaarpot aanleggen? Daar heeft uw WG in principe niets mee te zien eh.
Die groepsverzekering is eigenlijk gewoon een zoveelste extralegaal voordeel dat wat besparing oplevert op de fiscaliteit. Dat is de enige reden dat men zich daarmee bezig houdt.
Maar als jij elke maand 100 EUR opzij wilt zetten, gelijk hoe dan ook, is dat volledig uw keuze natuurlijk.
Je kan bv. zelf aan fiscaal sparen doen (pensioensparen), etc.

Gewoon meerekenen in je totale netto verloning als een bruto-netto aantrekkelijk voordeel dat je in je huidige job hebt.
Al hield ik er zelf altijd rekening mee dat zo'n groepsverzekering qua rendement het naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder zal doen dan zelf beleggen in een brede ETF, waardoor je op termijn toch een deel van die bruto-netto winst kwijt raakt.

Ik denk dat een groepsverzekering maar voor heel weinig mensen invloed gaat hebben op hoe ze de rest van hun financien beheren. Sommige mensen geven nu eenmaal quasi alles uit (of moeten alles uitgeven omdat ze weinig verdienen) zelfs al hebben ze geen groepsverzekering, en veel mensen met een groepsverzekering gaan los daarvan nog een privé spaarpot, al dan niet geinvesteerd in iets, aanleggen.
Ik heb ook lange tijd geen groepsverzekering gehad maar er is absoluut niets veranderd sinds ik die wel heb. Gewoon een extra element om uit te zetten tegenover eventuele andere loonsvoorstellen.

Al hield ik er zelf altijd rekening mee dat zo'n groepsverzekering qua rendement het naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder zal doen dan zelf beleggen in een brede ETF, waardoor je op termijn toch een deel van die bruto-netto winst kwijt raakt.

Hangt er van af natuurlijk. Hier is het tak23 en zit voor >80% in aandelen. Met gegarandeerd rendement van de werkgever...toch zolang ik hier blijf werken.

Gewoon meerekenen in je totale netto verloning als een bruto-netto aantrekkelijk voordeel dat je in je huidige job hebt.
Het mogelijke rendement van die groepsverzekering VS privé in whatever investeren is vrij irrelevant voor 't gros van de werkende bevolking.
Zij hebben nl. nog nooit gehoord van een ETF & de beurs is enkel iets wat volgens het schoon Nederlands in uw zakken zit.

Het is voor velen gewoon een onderdeel van het loon. Toevallig een stuk waar men niet aan kan tot men 67 jaar is.
En velen van hen die weten dat ze 't krijgen zullen wss zeggen dat men liever die 100 EUR in de maand als 'gewoon loon' krijgen, ondanks de fiscale kost. Vaak omdat men er geen snars van begrijpt. (of soms gewoon liever 40 EUR in de hand vandaag, dan 't dubbel in de hand binnen 40 jaar omdat je nu kosten hebt uiteraard)

Anyway, ik heb al meermaals moeten 'proberen' uitleggen aan 'gewone' mensen wat zo'n groepsverzekering überhaupt is & dan nog krijg je 't hun moeilijk tot niet wijs gemaakt. Al zeker niet als men het zelf niet heeft.

Terug
Bovenaan