ThekillingGoku
Well-known member
Dunno of dat al officieel in 't staatsblad verschenen is, net als met die MC verhoging.Ecocheques zijn toch nog niet afgeschaft of heb ik nu iets gemist?
Maar het verhogen van die MC's met 2 EUR zou ten koste van de EC's gaan voor zover ik het gevolgd heb.
Al heb ik vorig jaar, vooraleer het akkoord beklinken was, nog berichten zien passeren dat men vreesde dat de EC's afgeschaft gingen worden, nog vóór er een akkoord was over de verhoging van de MC's.
En in zake de verhoging van de MC's met 2 EUR, was mijn gedacht dat dit nauwelijks de moeite was om de non-indexatie van de voorbije jaren te dekken, incl. het afschaffen v/d EC's.
Het afschaffen v/d EC's gaat nl. al een groot stuk (OK, niet 'zo goed als volledig') van die verhoging v/d MC's afsnoepen & dan is er nog niet gesproken over indexatie sinds de laatste aanpassing.
@Reverz heeft dat hier mooi uitgeschreven ->
Zoals @Noctilucus op de vorige pagina al correct aanhaalde: de laatste stijging op de MC is van 2016... de lonen zijn sinds 2016 alleen door indexatie ~35% gestegen. MC nu optrekken van €8 naar €10 is een 28% stijging (8,91/6,91), die dekt dus niet eens de inflatie. Niet kostneutral...
En dan spreken we niet eens van de misgelopen inflatie van de voorbije 10 jaar en het feit dat het afschaffen van de ecocheques als pasmunt gebruikt gaan worden (waar ik weet niet of dat al echt concreet is?) waardoor de effectieve stijging eerder 14-15% zou zijn.
Dat is natuurlijk het nadeel van al die fiscale koterij... alles wat niet bruto is ontspringt de dans bij indexatie.
Het is wél waar dat men aangeeft dat er nog eens 2 EUR zou bij komen later. Dunno wanneer dat effectief zou komen weliswaar.
Weliswaar gaat het hier over het afschaffen van iets dat men u moet (??) geven t.o.v. het verhogen van het plafond van iets dat men u niet moet geven.
En zelfs al zijn die EC's niet verplicht, dan nog wil het niet zeggen dat men u hogere MC's zal geven ter compensatie van die EC's. Men zou even goed zich kunnen wegsteken achter de afschaffing v/d EC's om u gewoon 250 EUR minder te moeten geven, want 'het is 't staat die het afschaft, niet wij als WG'.

) waardoor de effectieve stijging eerder 14-15% zou zijn.
Ouch.