Is er een plan voor de lange termijn? Er gaat volk vertrekken omdat ze veel betere aanbiedingen krijgen en nieuwe mensen aannemen gaat ook bijna onmogelijk zijn.
Lijkt mij zelfde plan als dat ze altijd hebben gehad. Dit uitzitten en nieuw personeel aanwerven binnen dit en 2 jaar. Terwijl ze langzaamaan hun inkomsten omhoog gooien om op die manier verhogingen zeker mogelijk te maken en te houden.
Er is altijd wel een beetje een cycliciteit aanwezig geweest in het verleden. Afwachten of dat een goed plan is natuurlijk. De seniors zie je blijven. Het zijn enkel de juniors en de mediors waar je dat verloop in ziet. En je kunt u de vraag stellen of die juniors of die mediors effectief dat loon waard zijn. Al lijkt het wel even een aderlating.
Daarnaast branchen ze uit voor die juniors naar niet technische profielen en eigen "opleiding" waardoor die op termijn dan het werk doen totdat ze hunne hop doen en zij terug opnieuw daar rekruteren.
Laatste 10 jaar is enkel de senior gebleven, en die is doorgegroeid op die termijn van medior tot senior. junior, medior blijft zo'n 3 - 5j en dan vertrekken ze om dan weer even terug te keren.
Sure, maar een Master in de Wetenschappen of zoals hier burgerlijk ingenieur als ik het niet verkeerd interpreteer, valt wel in dezelfde of hogere (starters_looncategorieen... Dus in die zin is dat niet zo'n uitzonderlijk loon in dat segment.
Phd is een stap boven master in de wetenschappen of burgerlijk ingenieur. Al blijft het geen zekerheid (collega van mij heeft een Phd en is burgie en die heeft niet meer dan mij - gewoon A2 niveau)
Ik vind zelfs niet dat een banaba of een manama in diezelfde league zit. Al kunnen sommige combinaties ervan (vb Burgerlijk met een MBA) ook wel tot mooie resultaten leiden. Al is het geen zekerheid.
Maar het totale pakket na 2j is toch al wel aan de hoge kant hoor. Toch als ik de salarisenquete van 2021 van de ingenieursvereniging erlangs leg. Denk niet dat ik die eventjes zomaar mag linken...
Het is niet omdat een bepaalde groep mensen er gemakkelijker aan geraakt dat het "normaal" wordt.
Het erge is dat hier meestal in dit segment ook een hoop extralegale voordelen aan hangen die het alleen nog maar abnormaler/beter maken.
We moeten eerlijk zijn, de beslissing van die taxshift dat nog altijd een gat in de begroting slaat, heeft ook voor een serieuze vertekening gezorgd. Dat alleen al zorgde voor als ik mij nog goed herinner zo'n 150 - 250€ verhoging elke maand toen die op volle toeren draaide.
Als je dat bedrag er terug van zou aftrekken, het zou al direct anders ogen

. Maar ja die volledige extralegale shizzle samen met het principe van schijnzelfstandigheid (en de voordelige tarieven om geld te liquideren uit de vennootschap) bezorgt ons miserie... miserie die men beter onmiddellijk zou afschaffen...