Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: BSO Houtbewerking
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Verkoop kleding
Huidige functie: Verkoopsmedewerker
Anciënniteit: ?
Officiële aantal uren tewerkstelling: Momenteel 28u contract. (tijdelijk contract, kans op vast in aug)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 1480€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1450€ (zonder zondagen)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): geen idee
BedrijfsGSM/laptop: Neen
Maaltijdcheques: geen idee
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ?
Hospitalisatieverzekering: Neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen idee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oudenaarde
Afstand woon/werk in km's: 1,3km
Afstand woon/werk in tijd: 3min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: geen idee
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): geen idee
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen, winkeluren (tot 18u)
Glijdende werkuren: kan
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: ?
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Je neemt de wagen voor 1,3km?

De gemakkelijkste manier om hoger loon te krijgen is veranderen van bedrijf -> Telkens je solliciteert speelt het spel van vraag en aanbod, dus hoe hoog je begint van loon speelt minder een rol.
Akkoord, een maat van mij met bachelor TI die slechts twee jaar werkt verdient nu 3650 met IP Rechten en allerlei andere netto voordelen (2600 netto ofzo) + auto + tankkaart + bonus. Hij is bij zijn eerste werkgever begonnen met 2500 bruto zonder auto. Dit is al zijn derde werkgever, bij de eerste en tweede werknemer heeft hij dus iets minder dan een jaar gewerkt. Heeft telkens een serieuze schep erbovenop kunnen doen.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Officiële aantal uren tewerkstelling: Momenteel 28u contract. (tijdelijk contract, kans op vast in aug)

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
36 uur werken terwijl je een 28 uren contract hebt. Je werkt elke week in principe een hele dag gratis? Hoe komt dat?

Akkoord, een maat van mij met bachelor TI die slechts twee jaar werkt verdient nu 3650 met IP Rechten en allerlei andere netto voordelen (2600 netto ofzo) + auto + tankkaart + bonus. Hij is bij zijn eerste werkgever begonnen met 2500 bruto zonder auto. Dit is al zijn derde werkgever, bij de eerste en tweede werknemer heeft hij dus iets minder dan een jaar gewerkt. Heeft telkens een serieuze schep erbovenop kunnen doen.
Dat is echt wel een sterk pakket. Uw maat zal wel al een stuk verder staan dan de gemiddelde 2 jaar ervarene denk ik dan (of kan dit zo doen overkomen). In mijn ervaring zijn deze hogere lonen meestal wel terecht omdat die personen echt wel een niveau hoger staan dan hun collega's met zelfde ervaring/achtergrond.

Is dit hier het geval?

Dat is echt wel een sterk pakket. Uw maat zal wel al een stuk verder staan dan de gemiddelde 2 jaar ervarene denk ik dan (of kan dit zo doen overkomen). In mijn ervaring zijn deze hogere lonen meestal wel terecht omdat die personen echt wel een niveau hoger staan dan hun collega's met zelfde ervaring/achtergrond.

Is dit hier het geval?
Ja, dat klopt. Hij is technisch sterk, gebeten door programmeren (.NET) en kan goed onderhandelen. De gemiddelde TI'er met 2j ervaring verdient een pak minder uiteraard. Wel zou hij nooit dit pakket behaald hebben door 2j bij zijn eerste werkgever te blijven, of zelfs maar één jobswitch te doen ipv twee. Dat weet je uiteraard wel, gewoon om het punt van Spooky te bevestigen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Politieschool

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lokale Politie - Lokale Recherchedienst
Huidige functie: Rechercheur
Anciënniteit: 13 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Moeilijk te zeggen, 100 overuren per referentieperiode van 2 maand is geen uitzondering

Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600 euro vaste wedde + onregelmatige prestaties (gemiddeld 300 euro, kan nog een pak hoger oplopen). Dus gemiddeld 2900 euro netto
Nettovergoedingen: zie hierboven
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 1100
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: vanaf 2023
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): voordelig via werkgever
Hospitalisatieverzekering: voordelig via werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): telefoonvergoeding, elektrische fiets..

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: /
Afstand woon/werk in km's: 8km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 32
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: vooral dagwerk, soms late diensten, soms heel vroeg in de morgen m.h.o.o. huiszoeking / arrestaties
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 dag per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Ben jij hoofdinspecteur? Ik vermoed van niet aangezien je geen verantwoordelijkheid hebt over personeel.. Of komt dat hoog loon door je jaren anciënniteit?
Is recherche normaal niet een basiswedde van een inspecteur of hoofdinspecteur + de recherchepremie of hoe zit dat juist?

@Jonas89 het lijkt mij dat je niet goed op de hoogte bent van de voorwaarden van je contract? Dat is nooit goed natuurlijk. Waarschijnlijk ben je ook niet op de hoogte van je wettelijke rechten (en plichten)? Zo een situatie is ideaal voor je werkgever, want dit werkt uitbuiting van de naïeve werknemer in de hand.
Gezien het feit dat je eveneens een zeer laag brutoloon hebt (niet alleen naar BG normen lijkt me) kan het geen kwaad om jezelf wat beter te informeren.
Maar misschien ben ik fout?

Ik rijd soms direct door na het werk naar gym/winkel.
En wissel af
Dan is 'auto nodig voor het werk': nee
Woon-werk is geen werk
overuren, al dan niet uitbetaald. Maar wrs recupdagen (eens nagevraagd)
Dit jaar is eerste 180u overuren fiscaal voordelig, weet alleen niet of dat ook bij niet-voltijds werken is (morgen eens vragen aan collega).
Maar als dat niet al uitbetaald is in die maanden dan zijn ze met uw voeten aan het spelen

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Waarom niet verder gegaan met je vak?

Ben jij hoofdinspecteur? Ik vermoed van niet aangezien je geen verantwoordelijkheid hebt over personeel.. Of komt dat hoog loon door je jaren anciënniteit?
Is recherche normaal niet een basiswedde van een inspecteur of hoofdinspecteur + de recherchepremie of hoe zit dat juist?
Ik ben inspecteur / rechercheur. Ik heb mijn vaste wedde + recherchepremie (ong. 200 euro). Klopt wat je zegt! Daarop komen nog eens je onregelmatige prestaties

Is er een plan voor de lange termijn? Er gaat volk vertrekken omdat ze veel betere aanbiedingen krijgen en nieuwe mensen aannemen gaat ook bijna onmogelijk zijn.

Lijkt mij zelfde plan als dat ze altijd hebben gehad. Dit uitzitten en nieuw personeel aanwerven binnen dit en 2 jaar. Terwijl ze langzaamaan hun inkomsten omhoog gooien om op die manier verhogingen zeker mogelijk te maken en te houden.

Er is altijd wel een beetje een cycliciteit aanwezig geweest in het verleden. Afwachten of dat een goed plan is natuurlijk. De seniors zie je blijven. Het zijn enkel de juniors en de mediors waar je dat verloop in ziet. En je kunt u de vraag stellen of die juniors of die mediors effectief dat loon waard zijn. Al lijkt het wel even een aderlating.
Daarnaast branchen ze uit voor die juniors naar niet technische profielen en eigen "opleiding" waardoor die op termijn dan het werk doen totdat ze hunne hop doen en zij terug opnieuw daar rekruteren.
Laatste 10 jaar is enkel de senior gebleven, en die is doorgegroeid op die termijn van medior tot senior. junior, medior blijft zo'n 3 - 5j en dan vertrekken ze om dan weer even terug te keren.

Sure, maar een Master in de Wetenschappen of zoals hier burgerlijk ingenieur als ik het niet verkeerd interpreteer, valt wel in dezelfde of hogere (starters_looncategorieen... Dus in die zin is dat niet zo'n uitzonderlijk loon in dat segment.
Phd is een stap boven master in de wetenschappen of burgerlijk ingenieur. Al blijft het geen zekerheid (collega van mij heeft een Phd en is burgie en die heeft niet meer dan mij - gewoon A2 niveau)
Ik vind zelfs niet dat een banaba of een manama in diezelfde league zit. Al kunnen sommige combinaties ervan (vb Burgerlijk met een MBA) ook wel tot mooie resultaten leiden. Al is het geen zekerheid.

Maar het totale pakket na 2j is toch al wel aan de hoge kant hoor. Toch als ik de salarisenquete van 2021 van de ingenieursvereniging erlangs leg. Denk niet dat ik die eventjes zomaar mag linken...

Het is niet omdat een bepaalde groep mensen er gemakkelijker aan geraakt dat het "normaal" wordt.
Het erge is dat hier meestal in dit segment ook een hoop extralegale voordelen aan hangen die het alleen nog maar abnormaler/beter maken.

We moeten eerlijk zijn, de beslissing van die taxshift dat nog altijd een gat in de begroting slaat, heeft ook voor een serieuze vertekening gezorgd. Dat alleen al zorgde voor als ik mij nog goed herinner zo'n 150 - 250€ verhoging elke maand toen die op volle toeren draaide.

Als je dat bedrag er terug van zou aftrekken, het zou al direct anders ogen :p. Maar ja die volledige extralegale shizzle samen met het principe van schijnzelfstandigheid (en de voordelige tarieven om geld te liquideren uit de vennootschap) bezorgt ons miserie... miserie die men beter onmiddellijk zou afschaffen...

Ja, dat klopt. Hij is technisch sterk, gebeten door programmeren (.NET) en kan goed onderhandelen. De gemiddelde TI'er met 2j ervaring verdient een pak minder uiteraard. Wel zou hij nooit dit pakket behaald hebben door 2j bij zijn eerste werkgever te blijven, of zelfs maar één jobswitch te doen ipv twee. Dat weet je uiteraard wel, gewoon om het punt van Spooky te bevestigen.
Dat gaat ook niet blijven duren natuurlijk. Uw maat is overbetaald voor zijn ervaring, los van waar of wat hij doet. Dat is qua bedrag richting een ervaren medior/senior met toch al snel bijna 10 jaar ervaring. (Gewone .NET programmeur beschouwd in een alledaagse firma.)

Hij kan dit loon vandaag krijgen, maar zal niet op dezelfde manier de normale graduele loonsverhogingen krijgen als een ander. En bij andere werkgevers gaat hij daar ook niet al te veel mee moeten aankloppen. Moest iemand daarmee bij mij komen aankloppen zou ik toch eens goed lachen. Iemand met 2 jaar ervaring en al 2 switchen is ook al een alarm bel die afgaat.

't Is maar dat hij daarop voorbereid is.

Laatst bewerkt:
Dat gaat ook niet blijven duren natuurlijk. Uw maat is overbetaald voor zijn ervaring, los van waar of wat hij doet. Dat is qua bedrag richting een ervaren medior/senior met toch al snel bijna 10 jaar ervaring. (Gewone .NET programmeur beschouwd in een alledaagse firma.)

Hij kan dit loon vandaag krijgen, maar zal niet op dezelfde manier de normale graduele loonsverhogingen krijgen als een ander. En bij andere werkgevers gaat hij daar ook niet al te veel mee moeten aankloppen. Moest iemand daarmee bij mij komen aankloppen zou ik toch eens goed lachen. Iemand met 2 jaar ervaring en al 2 switchen is ook al een alarm bel die afgaat.

't Is maar dat hij daarop voorbereid is.
Klopt, hij beseft ook wel dat hij die loonsstijgingstrend niet kan blijven verderzetten. Zijn huidige werknemer was ook niet enthousiast over zijn loon van zijn tweede werkgever maar het is nu wel nog gelukt, wat hoogstwss niet nog eens zal lukken.

2017: ~ €27k WG 1
2018: ~ €30k
2019: ~ €55k (vol continu) WG 2
2020: ~ €57k (vol continu)
2021: ~ €52k + auto + 4% bonus WG 3
2022: ~ €63k + auto + MC + 12% bonus (target) WG 4

Toen ik in Mei aan het kijken was naar voor een nieuwe werkgever. Heb ik een paar keer gehoord dat mijn huidige pakket moeilijk te matchen was.

Uiteindelijk toch offers gehad van +5-10% . Maar mijn huidige werkgever overtrof ze allemaal met + 20%, en daar had ik zelf niet voor moeten onderhandelen.

Mijn vorige werkgever was een hel. Hopelijk heb ik nu wel de juiste keuze gemaakt.

Wat is dat eigenlijk met dat jobhoppen, moest ik baas zijn en enen zien afkomen die op 5 jaar tijd al 4 verschillende jobd gehad heeft ie mocht weer aanzetten.

Terug
Bovenaan