Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat is dat eigenlijk met dat jobhoppen, moest ik baas zijn en enen zien afkomen die op 5 jaar tijd al 4 verschillende jobd gehad heeft ie mocht weer aanzetten.
Er zijn er genoeg die denken dat ze de werkgever zijn waar de jobhopper wel bij zal blijven.

Ik heb zelf in 2003-2006 een 6-tal verschillende jobs gehad (boekhouder, journalist, sociale dienst hogeschool, docent, vormingsmedewerker, ocmw-medewerker , dus écht verschillend ;)). Vreemd genoeg nooit opmerkingen over gehad. Waarschijnlijk omdat ze allemaal dachten dat ik daar wel zou blijven en 'hoogstens' doorgroei binnen dat bedrijf.

Wat effectief ook gebeurd is bij een van die bedrijven daar in de afgelopen 16 jaar al 6 verschillende functies gehad, vmet een duurtijd van 5 maand tot 7 jaar (die laatste omdat mijn kinderen te klein waren en ik best dicht bij huis bleef)

Wat is dat eigenlijk met dat jobhoppen, moest ik baas zijn en enen zien afkomen die op 5 jaar tijd al 4 verschillende jobd gehad heeft ie mocht weer aanzetten.
Als ik zo iemand op gesprek krijg, is dat een extra aandachtspunt. Ik ga dan wel extra vragen stellen en goed letten op de houding en wat die persoon allemaal zegt. Als het kan, hoor ik ook eens na binnen mijn netwerk over die persoon.

4 werkgevers op 5 jaar kan heel goed te verklaren zijn, maar dan moet je me wel overtuigen.

We moeten eerlijk zijn, de beslissing van die taxshift dat nog altijd een gat in de begroting slaat, heeft ook voor een serieuze vertekening gezorgd. Dat alleen al zorgde voor als ik mij nog goed herinner zo'n 150 - 250€ verhoging elke maand toen die op volle toeren draaide.
Is dat echt zo?

De regering-Michel erfde van de regering-Di Rupo een nominaal begrotingstekort van 3,1 procent van het bbp en een structureel deficit van 2,9 procent. De situatie eind 2018: nominaal tekort gelijk aan 0,7 procent (2,4 procentpunt verbetering) en structureel 1,3 procent (1,6 procentpunt verbetering). Show me the money? Wel, here it is: een verbeteringscheque van 11 miljard (nominaal) en 7 miljard (structureel).
En als de tewerkstellingsgraad verbeterd zou zijn (taxshift zou werken moeten belonen) naar pakweg 75% dan zou dat tekort quasi weg zijn

maar soit is :offtopic:

Zolang je jobhop te verklaren is, is er geen probleem denk ik. Mijn vrouw gaat nu naar haar 3de werkgever in 2,5 jaar. In het sollicitatieproces is dat naar boven gekomen. Ze komt van een Big four functie. Ze heeft gewoon gezegd dat de bedrijfscultuur geen match voor haar was en dat ze het niet kon combineren met gezinsleven/mama zijn. Haar nieuwe manager (vrouw van 2 kindjes) zat in een gelijkaardige positie in het verleden, dus dat was meteen een goede match :). + 350 netto erbij per maand is natuurlijk mooi meegenomen

Zeg dan tegen de werkgevers dan dat ze eerst een transparante en eerlijke loonsverhogingsysteem aanhouden. Hoe het nu is, je mag nog de beste zijn in heel het bedrijf en je mag de omzet met 10% verhoogd hebben, dan nog gaan ze je bijna nooit eerlijk en uit vrije wil daarvoor verlonen. Zeker niet in het begin van je carrière.

Zeg dan tegen de werkgevers dan dat ze eerst een transparante en eerlijke loonsverhogingsysteem aanhouden. Hoe het nu is, je mag nog de beste zijn in heel het bedrijf en je mag de omzet met 10% verhoogd hebben, dan nog gaan ze je bijna nooit eerlijk en uit vrije wil daarvoor verlonen. Zeker niet in het begin van je carrière.
Ge kent toch het loon als ge ergens gaat werken? Eerst ermee akkoord gaan en dan na een jaar weg gaan want het loon is niet goed..

Ge kent toch het loon als ge ergens gaat werken? Eerst ermee akkoord gaan en dan na een jaar weg gaan want het loon is niet goed..
Zeker, maar probeer daar achteraf maar eens iets bij te krijgen.. zelf ook vaak genoeg meegemaakt, opslag kon er enkel van af als je je ontslag wou geven.

Zeker, maar probeer daar achteraf maar eens iets bij te krijgen.. zelf ook vaak genoeg meegemaakt, opslag kon er enkel van af als je je ontslag wou geven.
Managers doen jaarlijks een Talent Review samen met HR (allé, toch in een grote boite hé) -> dan wordt er gekeken naar hoe groot het risico is dat je weg zou gaan, en hoe groot het verlies is als je weg zou gaan. Scoor je op allebei hoog dan heb je een ongevraagde promotie of bonus incoming ;)

Als jij dreigt met ontslag dan gaat je score in één van de 2 categorieën idd omhoog, maar dat spelletje kan je niet elk jaar spelen hé

Nogal een reductionistische kijk op alle werkgevers, hierboven.

Ik ben bij dezelfde werkgever kunnen stijgen van 3,8k bruto naar 9,5k bruto, op een kleine 10 jaar tijd. Ik heb in die periode wel één keer gebruik gemaakt van een voorstel bij een andere werkgever, maar mijn grootste sprongen zijn eigenlijk later gekomen.

Na een jaar vertrekken omdat het loon niet goed is lijkt me ook beetje te kort door de bocht, dat zou ik als hiring manager niet zomaar aanvaarden als reden.

Nogal een reductionistische kijk op alle werkgevers, hierboven.

Ik ben bij dezelfde werkgever kunnen stijgen van 3,8k bruto naar 9,5k bruto, op een kleine 10 jaar tijd. Ik heb in die periode wel één keer gebruik gemaakt van een voorstel bij een andere werkgever, maar mijn grootste sprongen zijn eigenlijk later gekomen.

Na een jaar vertrekken omdat het loon niet goed is lijkt me ook beetje te kort door de bocht, dat zou ik als hiring manager niet zomaar aanvaarden als reden.
Dit is ook mijn visie.

Ik ben nu op 2 jaar van 2.6k naar 3.3k gegaan met een sprong, zowel jobinhoudelijk als verloningsgewijs, in de komende maanden in het vooruitzicht. Ik moet wel zeggen: als die er niet komt, ben ik weg. Dat zeg ik niet vanwege het loon, maar vanwege de jobinhoud. Dit heb ik ook aangegeven aan mijn huidige n+1.

Op zich lijkt mijn evolutie peanuts vergeleken met jouw evolutie, maar ik heb er vertrouwen in -omdat we kunnen raadplegen welke lonen bij welke functieniveaus horen- dat die 30% op 2 jaar nog maar het prille begin is. Het had waarschijnlijk meer kunnen zijn als ik al had gejobhopt. Met die openheid over lonen, weet ik dat als ik blijf evolueren, het bijna vanzelf zal komen. (Niet 9.5k he, maar toch mogelijk een verdubbeling van wat ik nu heb.)

Ik jaag niet per se een hoog loon na. Het is gewoon hopelijk een leuk neveneffect dat vanzelf zal komen als ik mag gaan doen wat ik echt wil. 😅

Ik maak me er ook niet druk in. Met mijn profiel en de huidige situatie zal ik altijd wel een deftige job kunnen vinden als ik dringend weg wil. Dat op zich is al een geruststelling.

Laatst bewerkt:
Is dat echt zo?

En als de tewerkstellingsgraad verbeterd zou zijn (taxshift zou werken moeten belonen) naar pakweg 75% dan zou dat tekort quasi weg zijn

maar soit is :offtopic:
Je hebt die cijfers al een aantal keer aangebracht, maar altijd moet daar héél veel nuance bij:

Di Rupo is gestart met een saldo van -4,3% (EU: -3,7%). Dit is teruggebracht naar -2,4% (EU: -1,9%). (begroting 2015, wat in de praktijk nog het effect van Di Rupo was)

Michel is dus gestart met die -2,4% en geëindigd op -2,0% (2019). Terwijl de EU van -1,9% naar -0,6% gegaan is.

Als je telkens de cijfers van een jaar eerder neemt, kom je idd zoals je tekst schrijft, een stuk beter uit. MAAR: dan vergeet je even te vermelden dat de tax shift pas vanaf 2019 zijn vol effect had (en in 2018 al een deftig effect had). En wat is opvallend: het begrotingssaldo is, méétbaar voor een groot deel door die taxshift, van -0,9% naar -2% gegaan.

Ook je tussen haakjes, dat de taxshift het werken beloont en de tewerkstellingsgraad daardoor verbeterd zou zijn, klopt niet.

Je hebt die cijfers al een aantal keer aangebracht, maar altijd moet daar héél veel nuance bij:

Di Rupo is gestart met een saldo van -4,3% (EU: -3,7%). Dit is teruggebracht naar -2,4% (EU: -1,9%). (begroting 2015, wat in de praktijk nog het effect van Di Rupo was)

Michel is dus gestart met die -2,4% en geëindigd op -2,0% (2019). Terwijl de EU van -1,9% naar -0,6% gegaan is.

Als je telkens de cijfers van een jaar eerder neemt, kom je idd zoals je tekst schrijft, een stuk beter uit. MAAR: dan vergeet je even te vermelden dat de tax shift pas vanaf 2019 zijn vol effect had (en in 2018 al een deftig effect had). En wat is opvallend: het begrotingssaldo is, méétbaar voor een groot deel door die taxshift, van -0,9% naar -2% gegaan.

Ook je tussen haakjes, dat de taxshift het werken beloont en de tewerkstellingsgraad daardoor verbeterd zou zijn, klopt niet.
1) ik heb die cijfers nog nooit gebracht
2) ik zeg niet dat daardoor de tewerkstellingsgraad verbeterd is maar gewoon dat werken beloont wordt doordat je meer netto overhoudt van zelfde brutoloon. Andere maatregelen moesten gebeuren voor tewerkstellingsgraad en die zijn niet uitgevoerd door Michel-2

Euh nee .... Daar gaat het toch niet over?
Ik zet uitdrukkelijk in mijn post "loonsverhogingsysteem".
Het gaat niet over initieel startloon, maar over de groei ervan, en daar knelt vaak het schoentje.
Als je als starter geen zicht hebt op hoeveel je gaat groeien binnen x jaar, welke maatstaven er gebruikt worden om u te evalueren en op basis daarvan opslag te geven, ... dan is dat meer dan frustrerend.
Vaak kun je tijdens een sollicitatie maar echt onderhandelen over the startloon, en als je vraagt achter loonevolutie, krijg je ofwel geen, ofwel een vaag antwoord, ofwel gewoon een leugen.

Ik heb al gehad dat ik tijdens mijn evaluatiegesprek zo goed als max scoorde op alle punten om dan achteraf te horen dat ik, na AANDRINGEN van mezelf, een opslag van 3% kreeg! En dat in de eerste drie jaar van mijn carrière.
Het jaar erop kaart je dat nog eens aan en is het weer noppes. Maar als je dan met je nieuw contractvoorstel staat, dan kan het allemaal opeens wel, zelfs bijna €1000 bruto stijgen kan.

Het is gewoon een feit dat je in het huidige werkmilieu, je in veel bedrijven gaat moeten jobhoppen om je loon te zien stijgen.

Euh nee .... Daar gaat het toch niet over?
Ik zet uitdrukkelijk in mijn post "loonsverhogingsysteem".
Het gaat niet over initieel startloon, maar over de groei ervan, en daar knelt vaak het schoentje.
Als je als starter geen zicht hebt op hoeveel je gaat groeien binnen x jaar, welke maatstaven er gebruikt worden om u te evalueren en op basis daarvan opslag te geven, ... dan is dat meer dan frustrerend.
Vaak kun je tijdens een sollicitatie maar echt onderhandelen over the startloon, en als je vraagt achter loonevolutie, krijg je ofwel geen, ofwel een vaag antwoord, ofwel gewoon een leugen.

Ik heb al gehad dat ik tijdens mijn evaluatiegesprek zo goed als max scoorde op alle punten om dan achteraf te horen dat ik, na AANDRINGEN van mezelf, een opslag van 3% kreeg! En dat in de eerste drie jaar van mijn carrière.
Het jaar erop kaart je dat nog eens aan en is het weer noppes. Maar als je dan met je nieuw contractvoorstel staat, dan kan het allemaal opeens wel, zelfs bijna €1000 bruto stijgen kan.

Het is gewoon een feit dat je in het huidige werkmilieu, je in veel bedrijven gaat moeten jobhoppen om je loon te zien stijgen.
Komt ook door wetgeving in België natuurlijk met onze automatische index en het feit dat de opslag buiten index gereguleerd is.

Heb zo ook voorbeelden geweten van team van 3 business analisten met allemaal ongeveer hetzelfde loon - toen zo'n €4500 (10 jaar geleden). Gaat er eentje weg, wordt niet direct vervanging gevonden, uiteindelijk na lang zoeken toch iemand gevonden. Kon starten aan €7500, dus bijna het dubbele van die 2 andere ... vraag en aanbod, simple as that.

Natuurlijk komen die 2 dat vroeg of laat te weten en dan zit het spel op de wagen, hebben dan ook allebei promotie (moeten) krijgen

Dit is ook mijn visie.

Ik ben nu op 2 jaar van 2.6k naar 3.3k gegaan met een sprong, zowel jobinhoudelijk als verloningsgewijs, in de komende maanden in het vooruitzicht. Ik moet wel zeggen: als die er niet komt, ben ik weg. Dat zeg ik niet vanwege het loon, maar vanwege de jobinhoud. Dit heb ik ook aangegeven aan mijn huidige n+1.

Op zich lijkt mijn evolutie peanuts vergeleken met jouw evolutie, maar ik heb er vertrouwen in -omdat we kunnen raadplegen welke lonen bij welke functieniveaus horen- dat die 30% op 2 jaar nog maar het prille begin is. Het had waarschijnlijk meer kunnen zijn als ik al had gejobhopt. Met die openheid over lonen, weet ik dat als ik blijf evolueren, het bijna vanzelf zal komen. (Niet 9.5k he, maar toch mogelijk een verdubbeling van wat ik nu heb.)

Ik jaag niet per se een hoog loon na. Het is gewoon hopelijk een leuk neveneffect dat vanzelf zal komen als ik mag gaan doen wat ik echt wil. 😅

Ik maak me er ook niet druk in. Met mijn profiel en de huidige situatie zal ik altijd wel een deftige job kunnen vinden als ik dringend weg wil. Dat op zich is al een geruststelling.

Inderdaad. Ik heb nooit moeten dreigen of veranderen van bedrijf, en mijn evolutie is als volgt (knip en plakje uit de Excel).

Gelijk de beurs. Om de 10y verdubbelen -_-

Maar zo zie je maar dat je niet te veel moet focussen op je beginjaren. Ik weet zelfs niet meer hoeveel het in het begin was. En daarna heeft het ok wat jaren geduurd voor het sneller naar boven ging. Als ik dan hier verhalen lees van jobhoppen op je 24 en dan nog eens op je 25 en nog eens op je 26 om telkens 100 of 200 euro meer te hebben. Serieus rommelen in de marge lijkt me. Maar goed, elk zijn ding...

2008-10-01​
??​
unif
2009-10-01​
??​
unif
2010-10-01​
??​
unif
2011-10-01​
??​
unif
2012-10-01​
3400​
unif
2013-10-01​
3850​
First job
2014-01-01​
3888​
Index
2015-01-01​
3890​
Index
2015-02-01​
4391​
Increase + 200 netto
2016-01-01​
4401​
Index
2016-02-01​
4786​
Increase
2017-01-01​
4840​
Index
2017-03-01​
5253​
Acquisition increase + Auto
2017-12-01​
5621​
Increase
2018-01-01​
5724​
Index
2018-12-01​
6037​
Increase
2019-01-01​
6167​
Index
2019-12-01​
6278​
Increase
2020-01-01​
6329​
Index
2020-12-01​
6423​
Increase
2021-01-01​
6484​
Index
2021-12-01​
6744​
Increase
2022-01-01​
6985​
Index

Zoals altijd "het hangt er van af" he :)

Ik wissel minstens om de +-2 jaar en dat ligt me wel. Nog nooit vragen of opmerkingen over gehad.
Op 9 jaar (inclusief reisjaar dus 8 werk jaren) van 2100 brut (+alle voordelen) naar 800/dag als freelancer;

Bij mij was dat binnen hetzelfde bedrijf nooit maar dan ook nooit gelukt. En het typische verhaal van de broodkruimel opslag binnen hetzelfde bedrijf hoor ik toch echt een veelvoud vaker dan bovenstaande.

Klopt, veel bedrijven zijn gierig als het om loonsopslag gaat en zien liever wat meer verloop onder werknemers dan extra te moeten betalen.

Maar gelukkig zijn er uitzonderingen. Dus conclusie: werk je bij zo'n positieve uitzonderingen, moet je helemaal niet jobhoppen; werk je bij bedrijven waar het de moeite niet loont om lange termijn te blijven (zowel qua carrièremogelijkheden als loonsopslag), weet je wat te doen.

Dat gezegd, 100% akkoord met @cege, in de eerste paar jaar zou ik nooit veranderd zijn voor €100 of €200 verschil, dan telde voor mij veel meer hoeveel ik bijleer, welke groei- en doorgroeimogelijkheden er zijn,...
Ik ga er altijd van uit, als je dezelfde job als het jaar ervoor gewoon goed blijft doen, kan je moeilijk verwachten dat je loon serieus stijgt. Als je meer verantwoordelijkheden krijgt of zo, moet er wel boter bij de vis zijn.

Als ik dan hier verhalen lees van jobhoppen op je 24 en dan nog eens op je 25 en nog eens op je 26 om telkens 100 of 200 euro meer te hebben. Serieus rommelen in de marge lijkt me. Maar goed, elk zijn ding...
Je hebt zelf zo veel succes op professioneel vlak dat je niet goed meer beseft wat €200 per maand voor iemand met een laag loon kan betekenen.
Met jouw verloning zit je in de top 10% van BE btw. ;)
Men kan dat zeer snel gewoon worden om veel te verdienen maar het overgrote deel van BE rijft een heel pak minder per maand binnen!
Die staan te springen voor de 2.4k extra per jaar.

In mijn ervaring zijn sterke stijgingen zonder van werkgever te wisselen enkel van toepassing voor de echte top performers (denk top 2-3%) die wanneer ze meer verantwoordelijkheid aangeboden krijgen daar op in gaan. Voor al de rest (die daarom absoluut geen underperformers zijn) is loongroei typisch meer beperkt en wordt er ook veel minder actief aangeboden om meer op te nemen. Als ik kijk naar de laatste loonsverhogingen in mijn departement van meer dan 200 man kan ik, uitgezonderd promoties, diegenen die meer dan 2% verhoging gekregen hebben op een hand tellen.

Als je op hetzelfde niveau een meer significante sprong wil maken en je ervaring wil gevaloriseerd zien is jobhoppen de beste manier denk ik. Tenzij je in een systeem werkt met anciënniteitsgebonden barema’s natuurlijk.

Je hebt zelf zo veel succes op professioneel vlak dat je niet goed meer beseft wat €200 per maand voor iemand met een laag loon kan betekenen.
Met jouw verloning zit je in de top 10% van BE btw. ;)
Men kan dat zeer snel gewoon worden om veel te verdienen maar het overgrote deel van BE rijft een heel pak minder per maand binnen!
Die staan te springen voor de 2.4k extra per jaar.

Als je telkens gaat springen voor 200 euro in het begin van je carriere, ja, dan zal 200 euro altijd een verschil maken.

Ik heb de eerste 5y van mijn werkcarriere niet geweten hoeveel ik verdiende - did not care. Toen ik mijn contract in de startup tekende, heb ik een blanco contract getekend met de mededeling "pay what you think is fair" en ik heb 3-4y mogen doen wat ik wou. Die eerste jaren, per uur was dat waarschijlijk gene vetten. Pas daarna ben ik goed beginnen verdienen. Ik had waarschijnlijk paar keer kunnen springen voor 100 of 200 meer. Maar dan had ik waarschijnlijk nooit gezeten waar ik nu zit.

Terug
Bovenaan