Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462

Het lijkt erop dat je iets boven de mediaan zit, maar het is voor die functie sterk afhankelijk van de bank en de anciënniteit.
Bij KBC, BNP en Belfius liggen de salarissen blijkbaar hoger en bij Argenta, AXA en Crelan dan weer wat lager.

Met je 9j relevante ervaring en goede prestaties (daar ga ik even vanuit), denk ik dat er wel wat ruimte moet inzitten voor opslag.

Wanneer was de laatste keer dat je met je leidinggevende over salaris hebt kunnen praten? Heb je al eens opslag gekregen de afgelopen 5j?
Heb je een idee wat je directe collega's verdienen?
Ik zou wel durven actie nemen, alleszins bespreekbaar maken.

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie en het speurwerk. Die data kwam ik ook al tegen en stelde me enigzins gerust.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen toonde ook wel een groot verschil aan.

Er is op jaarbasis een anciënniteitsverhoging bovenop de index (100EUR +- brut), verder nog niets concreet besproken. Het loon van directe collega's varieert heel sterk gaande van 2,6k - 5k en verschillende extralegale voordelen, er is geen overkoepelende loonstructuur.

Concurrende collega's met dezelfde relevante ervaring zitten rond 3,8k - 4,5k bruto, groepsverzekering, individuele/bedrijfsbonus, cafetariaplan en soms een bedrijfswagen na 1-3 jaar dienst. Mogelijks de lucky few maar dan zijn ze toch sterk aanwezig in mijn omgeving...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: bachelor bedrijfsmanagement (financiën en verzekeringswezen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 341
Huidige functie: beleggingsadviseur (bank)
Anciënniteit: 5 binnen bedrijf, 9 relevant in de sector
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37/37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36-37 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2200
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
Ecocheques: ja, 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Leuven
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: vergoeding woon-werkverkeer (+- 30 EUR)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): enkele bankholidays
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's maar tot heden nooit een probleem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: n.v.t.
Glijdende werkuren: n.v.t.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: n.v.t.
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): n.v.t.
Verantwoordelijkheid over personeel: n.v.t.

Zeer leuke collega's en werkomgeving. Het pakket lijkt me (heel) mager rekeninghoudend met een 9-tal jaar relevante ervaring.
De werkomgeving is me zeker iets waard maar bij vergelijkbare profielen/jobs lopen de verschillen toch soms wel heel hoog op. Tot wel zo'n 10k+ rekeninghoudend met bijkomende extralegale voordelen/hoger bruto loon. Het oplopende verschil wordt steeds moeilijker om te rechtvaardigen.

De verschillen tussen salariskompas, statbel en praktijk voorbeelden zijn enorm.
Volgens de ene marktconform, volgens de andere onderbetaald en volgens de praktijk zwaar onderbetaald.

Al reeds bedankt voor de feedback.
Heb dezelfde studies, zit wel in een andere sector (verzekeringsmakelaardij) maar het is aan onze kant toch geweten dat je "bij de bank" betere voorwaarden krijgt, zeker qua brutoloon en vakantiedagen. Dit valt bij jou idd wat tegen met 9j ervaring, al zeker als beleggingsadviseur, wat ik zou denken dat nog meer verdient dan een verzekeringsmedewerker, al zeker voor jouw regio. Een salariswagen zou de vergelijking al een stuk gelijktrekken maar dat is bij de banken meer uitzondering dan regel natuurlijk.

Jobhoppen zal je zeker een mooie salarisverhoging bezorgen, gezien je tevreden bent van je werkplek misschien eerst eens met je leidinggevende gaan babbelen.

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie en het speurwerk. Die data kwam ik ook al tegen en stelde me enigzins gerust.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen toonde ook wel een groot verschil aan.

Er is op jaarbasis een anciënniteitsverhoging bovenop de index (100EUR +- brut), verder nog niets concreet besproken. Het loon van directe collega's varieert heel sterk gaande van 2,6k - 5k en verschillende extralegale voordelen, er is geen overkoepelende loonstructuur.

Concurrende collega's met dezelfde relevante ervaring zitten rond 3,8k - 4,5k bruto, groepsverzekering, individuele/bedrijfsbonus, cafetariaplan en soms een bedrijfswagen na 1-3 jaar dienst. Mogelijks de lucky few maar dan zijn ze toch sterk aanwezig in mijn omgeving...
Als ik dit en de reactie van @Vega lees, zou ik een gesprek aangaan met je leidinggevende.

Ik neem aan dat je geregeld eens 1 op 1 met je leidinggevende samenzit?

Haal daar aan dat je het afgelopen jaar (of 5 jaar) eens rustig geanalyseerd hebt en hier graag een open gesprek over wil voeren.
Dat zou die toch niet mogen weigeren. Op dat gesprek begin je je verantwoordelijkheden en verwezenlijkingen te beschrijven, alsook het feit dat je goed in de groep ligt, je hier graag werkt en je deelt ook je ambitie op korte en (middel)lange termijn.
Wanneer je een opening ziet, kan je beginnen over het feit dat je ook het financiële aspect bekeken hebt (benchmarken met concurrende collega's, glassdoor, etc.) en dit graag bespreekbaar zou willen maken om bovenop de indexatie en jaarlijkse anciënniteitsverhoging een opslag op basis van prestaties te verkrijgen.

Uit zo'n gesprek zal normaal gezien veel duidelijk worden. Zeker F2F houden!

1. PERSONALIA

[...]

Lijkt me een pakket dat aan de lage kant is voor dat aantal jaar ervaring. In mijn beste vriendengroep zit iemand die met een gelijkaardig profiel bij een bank werkt (ook hetzelfde diploma en even veel jaren aan het werk) en die zit aan 4600 bruto (met de typische extralegale voordelen zoals o.a. een bedrijfswagen).

Omdat ik een foutje vond op Statbel als tegensprestatie een kleine tabel opgevraagd die niet publiek stond.

Dit is het mediane loon per arrondissement. Toch opvallend dat het verschil tussen Wallonië en Vlaanderen er eigenlijk niet echt is (op macroniveau natuurlijk wel), maar dat bvb Charleroi beter scoort dan vele Vlaamse arrondissenten. Het zou me niet verbazen dat dit deels komt omdat men in Vlaanderen het brutoloon veel vaker kunstmatig laag houdt dan in Wallonië.

GewestArrondissementMediaan loon
BrusselBrussel Hoofdstad4.206
VlaanderenHalle-Vilvoorde3.829
VlaanderenLeuven3.772
VlaanderenAntwerpen3.705
WalloniëNijvel3.690
VlaanderenMechelen3.598
VlaanderenGent3.538
VlaanderenTurnhout3.535
WalloniëHoei3.514
VlaanderenKortrijk3.468
WalloniëNamen3.460
VlaanderenHasselt3.455
WalloniëCharleroi3.426
WalloniëLuik3.407
VlaanderenBrugge3.395
WalloniëZinnik3.385
VlaanderenSint-Niklaas3.372
VlaanderenDendermonde3.371
VlaanderenRoeselare3.349
VlaanderenAalst3.331
WalloniëVirton3.325
VlaanderenMaaseik3.311
WalloniëBergen3.303
VlaanderenTielt3.301
VlaanderenOudenaarde3.289
WalloniëVerviers3.258
VlaanderenEeklo3.231
VlaanderenTongeren3.227
WalloniëThuin3.193
WalloniëAarlen3.174
WalloniëDoornik-Moeskroen3.169
VlaanderenIeper3.155
VlaanderenOostende3.136
VlaanderenDiksmuide3.097
WalloniëLa Louvière3.076
WalloniëAth3.015
WalloniëBorgworm3.012
WalloniëNeufchâteau2.984
VlaanderenVeurne2.962
WalloniëMarche-en-Famenne2.954
WalloniëDinant2.913
WalloniëPhilippeville2.904
WalloniëBastenaken2.864

Heb dezelfde studies, zit wel in een andere sector (verzekeringsmakelaardij) maar het is aan onze kant toch geweten dat je "bij de bank" betere voorwaarden krijgt, zeker qua brutoloon en vakantiedagen. Dit valt bij jou idd wat tegen met 9j ervaring, al zeker als beleggingsadviseur, wat ik zou denken dat nog meer verdient dan een verzekeringsmedewerker, al zeker voor jouw regio. Een salariswagen zou de vergelijking al een stuk gelijktrekken maar dat is bij de banken meer uitzondering dan regel natuurlijk.

Jobhoppen zal je zeker een mooie salarisverhoging bezorgen, gezien je tevreden bent van je werkplek misschien eerst eens met je leidinggevende gaan babbelen.

Daar ben ik me van bewust. Loon is niet prioritair maar de verschillen moeten ook niet absurd gaan worden vandaar even de check-up met de bredere wereld hier.

Als ik dit en de reactie van @Vega lees, zou ik een gesprek aangaan met je leidinggevende.

Ik neem aan dat je geregeld eens 1 op 1 met je leidinggevende samenzit?

Haal daar aan dat je het afgelopen jaar (of 5 jaar) eens rustig geanalyseerd hebt en hier graag een open gesprek over wil voeren.
Dat zou die toch niet mogen weigeren. Op dat gesprek begin je je verantwoordelijkheden en verwezenlijkingen te beschrijven, alsook het feit dat je goed in de groep ligt, je hier graag werkt en je deelt ook je ambitie op korte en (middel)lange termijn.
Wanneer je een opening ziet, kan je beginnen over het feit dat je ook het financiële aspect bekeken hebt (benchmarken met concurrende collega's, glassdoor, etc.) en dit graag bespreekbaar zou willen maken om bovenop de indexatie en jaarlijkse anciënniteitsverhoging een opslag op basis van prestaties te verkrijgen.

Uit zo'n gesprek zal normaal gezien veel duidelijk worden. Zeker F2F houden!

Gesprekken zijn er zeker, zo'n 1 a 2 keer per jaar. Bij het volgende gesprek zal ik het zeker eens aanhalen met de ondersteunende argumentatie.
Gezien de jaren hier als relatiebeheerder/adviseur lijkt het mij wel mogelijk om ergens de gulden middenweg te vinden.

Lijkt me een pakket dat aan de lage kant is voor dat aantal jaar ervaring. In mijn beste vriendengroep zit iemand die met een gelijkaardig profiel bij een bank werkt (ook hetzelfde diploma en even veel jaren aan het werk) en die zit aan 4600 bruto (met de typische extralegale voordelen zoals o.a. een bedrijfswagen).

Dat is echt wel een toploon pre-indexatie met 9 a 10 jaar ervaring lijkt me. Heeft hij veel prestatiedruk? Hoe dan ook, well played by him. :)

Sowieso begrijp ik niet hoe het kan dat je bij een bank, als beleggingsadviseur nota bene, géén groepsverzekering krijgt...

Te absurd voor woorden inderdaad, vrijwel iedere bediende geniet dit voordeel. Tot dit jaar hadden we zelfs geen hospitalisatieverzekering. ;-)
De onkostenvergoeding is er ook nog maar recent gekomen. Zelfstandige kantoren...

AAN ALLEN: bedankt voor de feedback!

1. PERSONALIA
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 341
Huidige functie: beleggingsadviseur (bank)
Anciënniteit: 5 binnen bedrijf, 9 relevant in de sector
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37/37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36-37 uur

Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2200
Nettovergoedingen: 100
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 8 EUR
Ecocheques: ja, 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Leuven
Afstand woon/werk in km's: 6
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: vergoeding woon-werkverkeer (+- 30 EUR)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n.v.t.
Vakantiedagen (andere extra): enkele bankholidays
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's maar tot heden nooit een probleem
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: n.v.t.
Glijdende werkuren: n.v.t.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: n.v.t.
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): n.v.t.
Verantwoordelijkheid over personeel: n.v.t.

Zeer leuke collega's en werkomgeving. Het pakket lijkt me (heel) mager rekeninghoudend met een 9-tal jaar relevante ervaring.
De werkomgeving is me zeker iets waard maar bij vergelijkbare profielen/jobs lopen de verschillen toch soms wel heel hoog op. Tot wel zo'n 10k+ rekeninghoudend met bijkomende extralegale voordelen/hoger bruto loon. Het oplopende verschil wordt steeds moeilijker om te rechtvaardigen.

De verschillen tussen salariskompas, statbel en praktijk voorbeelden zijn enorm.
Volgens de ene marktconform, volgens de andere onderbetaald en volgens de praktijk zwaar onderbetaald.

Al reeds bedankt voor de feedback.

Hello,

Wij zitten in dezelfde PC en sector blijkt.
Ik werk voor een zelfstandige agent met meerdere kantoren, waarbij ik aangesteld ben als verantwoordelijke van 1 van deze kantoren.

Ik heb een heel goed contact met mijn werkgever (eigenlijk een vriend geworden in de privé sferen) en de werkomgeving is zeer aangenaam.

- Brutoloon: 4800 euro (dit moment en dus nog te indexeren)
- Brutoloon max cap op basis van commissies door mij gegenereerd: + 1000 euro (7% op commissies kredieten en investeringen, 10% op commissies verzekeringen,..)
- Onkostenvergoeding: 450 euro
- Cao 90 fiscaal gunstige bonus max 750 euro per trimester (komt neer op 652 euro netto per trimester) voor kantoor targets
- Maaltijdcheques + ecocheques
- Bedrijfswagen (hybride cla 250 e) + tankkaart
- DKV voor heel het gezin
- Groepsverzekering
- GSM, laptop, smartwatch
- Fitness abonnement via sport cheques
- 1 a max 2 dagen telewerk (eerder 1 dan 2 in realiteit)
- geen uur prestatie maar boekingsprestatie

Netto kom ik uit tussen 3300 euro en 3900 euro afhankelijk van cao 90 en extra bruto op basis van commissies.

Ik was een tijdje terug gecontacteerd om voor een andere bank te werken, maar terug als gewone adviseur en niet als kantoorverantwoordelijke en zij kwamen af met een voorstel van 4750 euro bruto indexatie reeds inclusief, ongelimiteerde commissies met een beetje hetzelfde principe als wat ik nu heb, maar het globale was minder "sexy". Ik ging eigenlijk ook louter kijken om te zien waar ik stond op de markt van vandaag.

Ik zit hier graag en denk dat ik nog wel een tijdje zal blijven...

Bespreek het zeker met je verantwoordelijke of zet je eens open voor te gaan discussiëren bij andere banken. Je moet het nog niet perse doen, maar dan weet je tenminste waar je staat in de markt.

Daar ben ik me van bewust. Loon is niet prioritair maar de verschillen moeten ook niet absurd gaan worden vandaar even de check-up met de bredere wereld hier.

Gesprekken zijn er zeker, zo'n 1 a 2 keer per jaar. Bij het volgende gesprek zal ik het zeker eens aanhalen met de ondersteunende argumentatie.
Gezien de jaren hier als relatiebeheerder/adviseur lijkt het mij wel mogelijk om ergens de gulden middenweg te vinden.

Dat is echt wel een toploon pre-indexatie met 9 a 10 jaar ervaring lijkt me. Heeft hij veel prestatiedruk? Hoe dan ook, well played by him. :)

Te absurd voor woorden inderdaad, vrijwel iedere bediende geniet dit voordeel. Tot dit jaar hadden we zelfs geen hospitalisatieverzekering. ;-)
De onkostenvergoeding is er ook nog maar recent gekomen. Zelfstandige kantoren...

AAN ALLEN: bedankt voor de feedback!

Ik zie je vragen naar prestatie druk

Even ter info in mijn geval: we hebben echt wel ambitieuze kantoor (en privé) targets. Maar is er veel prestatiedruk, dan zeg ik eerder nee..

Ja, we moeten veel verwezenlijken, maar we doen zodanig veel om een goede sfeer te creëren (wekelijks meerdere restaurantjes, samen naar de fitness, sterrenrestaurants bij behalen targets, escape rooms enz.) zodoende iedereen gemotiveerd is om echt te boeken.

Ik had recent berekend hoeveel ik het afgelopen jaar heb opgebracht voor mijn agent.. 342.000 euro commissie! (zonder rekening te houden met de recurrente commissies die blijven binnen komen voor een product dat reeds gerealiseerd is!)

Ik denk dat op termijn mijn volgende stap richting zelfstandig agent zal worden.

Hello,

Wij zitten in dezelfde PC en sector blijkt.
Ik werk voor een zelfstandige agent met meerdere kantoren, waarbij ik aangesteld ben als verantwoordelijke van 1 van deze kantoren.

Ik heb een heel goed contact met mijn werkgever (eigenlijk een vriend geworden in de privé sferen) en de werkomgeving is zeer aangenaam.

- Brutoloon: 4800 euro (dit moment en dus nog te indexeren)
- Brutoloon max cap op basis van commissies door mij gegenereerd: + 1000 euro (7% op commissies kredieten en investeringen, 10% op commissies verzekeringen,..)
- Onkostenvergoeding: 450 euro
- Cao 90 fiscaal gunstige bonus max 750 euro per trimester (komt neer op 652 euro netto per trimester) voor kantoor targets
- Maaltijdcheques + ecocheques
- Bedrijfswagen (hybride cla 250 e) + tankkaart
- DKV voor heel het gezin
- Groepsverzekering
- GSM, laptop, smartwatch
- Fitness abonnement via sport cheques
- 1 a max 2 dagen telewerk (eerder 1 dan 2 in realiteit)
- geen uur prestatie maar boekingsprestatie

Netto kom ik uit tussen 3300 euro en 3900 euro afhankelijk van cao 90 en extra bruto op basis van commissies.

Ik was een tijdje terug gecontacteerd om voor een andere bank te werken, maar terug als gewone adviseur en niet als kantoorverantwoordelijke en zij kwamen af met een voorstel van 4750 euro bruto indexatie reeds inclusief, ongelimiteerde commissies met een beetje hetzelfde principe als wat ik nu heb, maar het globale was minder "sexy". Ik ging eigenlijk ook louter kijken om te zien waar ik stond op de markt van vandaag.

Ik zit hier graag en denk dat ik nog wel een tijdje zal blijven...

Bespreek het zeker met je verantwoordelijke of zet je eens open voor te gaan discussiëren bij andere banken. Je moet het nog niet perse doen, maar dan weet je tenminste waar je staat in de markt.
Ahja, en 30 dagen vakantie

Na maaaanden onduidelijkheid, eindelijk nieuwe functie na conflict met mijn baas. Mijn nieuwe functieomschrijving is een selectie uit wat ik zelf wenste te doen/nuttig vond voor werkgever, dus tevreden over de verandering :). Zal mee ervoor kunnen zorgen dat de vakbond méér doet met de data die ze heeft en aan de juiste data komt.

Loon is (op een 40-tal euro na) enkel gestegen door indexaanpassingen, ik heb het loon van januari al genomen. In het vet wat verandert

1. PERSONALIA
Leeftijd: 41 => 43
Opleiding: TEW, maatschappelijk assistent (en nog wat kleinere zaakjes)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar, waarvan 14 jaar in sociale sector (arbeidsrecht, vorming, dienstverlening, sociale media, ...) => 19
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociale sector (geen pc)
Huidige functie: business analist => Data scientist
Anciënniteit: ancienniteit 14 jaar, wettelijke ancienniteit (bijna) 3 jaar => 16 en 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 34,25 (in vierdagenwerkweek behalve 7 volle weken)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): idem

Maand salaris (bruto): 5300 => ongeveer 6265
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050 => zo'n 3500
Nettovergoedingen: geen => 50 euro (ivm thuiswerk)
BedrijfsGSM/laptop: ja & ja
Maaltijdcheques: ja (8 euro, 1,09 euro eigen aandeel)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (8,5% werkgever, 1% mezelf)
Hospitalisatieverzekering: ja voor mezelf, goedkoop voor partner
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): wijnpakket (9 flessen) op einde jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 125km enkel
Afstand woon/werk in tijd: zo'n 4,5 uur per dag
Eigen auto nodig voor het werk: zelden
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding tot aan station, openbaar vervoer, 0,35 euro/km indien auto
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 35
Vakantiedagen (andere extra): 2 ancienniteitsdagen, 2 extrawettelijke, halve dag voor de 3 belangrijkste feestdagen (kerst, nieuwjaar en 1 mei), 34 kredieturen, alle brugdagen van feestdagen (tussen de 2 en 5 dagen verlof)
Vrijheid om verlof te nemen: quasi volledig (de 35 dagen ADV kunnen wel max 1 dag per week opgenomen worden)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk hoog => waarschijnlijk een stuk lager, ook meer zelf te kiezen wat ik wil doen/voorstellen
Hoe vaak overuren te presteren: geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, nu niet wegens opstart, maar daarna wel => ja
Telewerk (buiten corona-periode): tot voor kort 20 dagen/jaar, zal wss 1 a 2 dagen per week worden => 15 dagen per kwartaal (60 per jaar)
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel over externe developers/UX'ers => nee

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 125km enkel
Afstand woon/werk in tijd: zo'n 4,5 uur per dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee
Proficiat met de nieuwe functie!
En jah, goein noene... Enige tijd geleden kreeg ik de opmerking dat Brussel veel beter is dan West-Vlaanderen.
Maar 4,5u/dag in een niet-bedrijfswagen? Ik pas.
Verder wel mooi! 34u/week, af en toe thuiswerk, doenbaar stress, 9 flessen wijn, ... :biglaugh:

Proficiat met de nieuwe functie!
En jah, goein noene... Enige tijd geleden kreeg ik de opmerking dat Brussel veel beter is dan West-Vlaanderen.
Maar 4,5u/dag in een niet-bedrijfswagen? Ik pas.
Verder wel mooi! 34u/week, af en toe thuiswerk, doenbaar stress, 9 flessen wijn, ... :biglaugh:
In de trein valt dat eigenlijk heel goed mee hoor.

PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Biotechnologie.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Quality Assurance
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling:
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uur per week

Maand salaris (bruto): rond de 3700 euro bruto na 1 januari 2023
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300 euro netto?
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: 250 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3% werkgever en 1 % mezelf
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): momenteel geen weet ervan.

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 15 km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 25 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: woon en werkvergoeding.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 adv dagen
Vakantiedagen (andere extra): 10 wettelijke bank holidays
Vrijheid om verlof te nemen: ja, uiteraard eerst bespreken met leidinggevende voor goedkeuring
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms zeer drukke dagen wat de nodige stress met zich meebrengt.
Hoe vaak overuren te presteren: ongeveer 1,5 uur in totaal per week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, zeer tevreden hiermee!
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 keer per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Al bij al zeer tevreden over het pakket. Zeker aangezien ik eigenlijk tot hiertoe maar weinig werkervaring heb. Ik heb nog een hele lange carrière voor mij.
Ik ga ervan uit dat mijn loon de komende jaren zal stijgen. Daarom hoop ik toch stiekem dat ik binnen de 10 jaar rond de 5000 euro bruto per maand kan verdienen.

Omdat ik een foutje vond op Statbel als tegensprestatie een kleine tabel opgevraagd die niet publiek stond.

Dit is het mediane loon per arrondissement. Toch opvallend dat het verschil tussen Wallonië en Vlaanderen er eigenlijk niet echt is (op macroniveau natuurlijk wel), maar dat bvb Charleroi beter scoort dan vele Vlaamse arrondissenten. Het zou me niet verbazen dat dit deels komt omdat men in Vlaanderen het brutoloon veel vaker kunstmatig laag houdt dan in Wallonië.

GewestArrondissementMediaan loon
BrusselBrussel Hoofdstad4.206
VlaanderenHalle-Vilvoorde3.829
VlaanderenLeuven3.772
VlaanderenAntwerpen3.705
WalloniëNijvel3.690
VlaanderenMechelen3.598
VlaanderenGent3.538
VlaanderenTurnhout3.535
WalloniëHoei3.514
VlaanderenKortrijk3.468
WalloniëNamen3.460
VlaanderenHasselt3.455
WalloniëCharleroi3.426
WalloniëLuik3.407
VlaanderenBrugge3.395
WalloniëZinnik3.385
VlaanderenSint-Niklaas3.372
VlaanderenDendermonde3.371
VlaanderenRoeselare3.349
VlaanderenAalst3.331
WalloniëVirton3.325
VlaanderenMaaseik3.311
WalloniëBergen3.303
VlaanderenTielt3.301
VlaanderenOudenaarde3.289
WalloniëVerviers3.258
VlaanderenEeklo3.231
VlaanderenTongeren3.227
WalloniëThuin3.193
WalloniëAarlen3.174
WalloniëDoornik-Moeskroen3.169
VlaanderenIeper3.155
VlaanderenOostende3.136
VlaanderenDiksmuide3.097
WalloniëLa Louvière3.076
WalloniëAth3.015
WalloniëBorgworm3.012
WalloniëNeufchâteau2.984
VlaanderenVeurne2.962
WalloniëMarche-en-Famenne2.954
WalloniëDinant2.913
WalloniëPhilippeville2.904
WalloniëBastenaken2.864
Als je in Bastenaken woont, steek je volgens mij best de grens over als hoogopgeleide. Onlangs gesprek gehad met een Waal in Vielsalm, veel hoger-opgeleiden gaan daar gewoon in Luxemburg werken.

PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Biotechnologie.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Quality Assurance
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling:
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uur per week

Maand salaris (bruto): rond de 3700 euro bruto na 1 januari 2023
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300 euro netto?
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: 250 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3% werkgever en 1 % mezelf
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): momenteel geen weet ervan.

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 15 km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 25 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: woon en werkvergoeding.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 adv dagen
Vakantiedagen (andere extra): 10 wettelijke bank holidays
Vrijheid om verlof te nemen: ja, uiteraard eerst bespreken met leidinggevende voor goedkeuring
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms zeer drukke dagen wat de nodige stress met zich meebrengt.
Hoe vaak overuren te presteren: ongeveer 1,5 uur in totaal per week
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, zeer tevreden hiermee!
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 1 keer per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Al bij al zeer tevreden over het pakket. Zeker aangezien ik eigenlijk tot hiertoe maar weinig werkervaring heb. Ik heb nog een hele lange carrière voor mij.
Ik ga ervan uit dat mijn loon de komende jaren zal stijgen. Daarom hoop ik toch stiekem dat ik binnen de 10 jaar rond de 5000 euro bruto per maand kan verdienen.
Die 5K bruto zal al binnen de 5 jaar zijn denk ik...

Die 5K bruto zal al binnen de 5 jaar zijn denk ik...
We gaan niet elk jaar 10% vooruit gaan in PC200, hé.
Gerekend aan 5% increase per jaar bij dezelfde werkgever (wat al hoog is), kom je niet aan 5k brut.
Hij zal daarvoor ook ergens promotie moeten maken binnen de 5j of een jobhop.

Binnen de 10j zou hij wel vlot aan 5k brut moeten geraken bij dezelfde werkgever.

Terug
Bovenaan