Wat is uw dagtarief?

Dat is een correcte vergoeding. 700-850€. De uberseniors gaan tot 1000-1100€.

+1. Zelf geen expert in de materie, maar 2 ex-collega's die dat werk deden, hadden inderdaad zo'n day rates: de ene rond de €800, de andere zat (een paar jaar terug) op €900-950, had wel 20 jaar ervaring.

Project manager in IT, aanbod om freelancer te worden hieronder. Momenteel in loondienst met 6500 bruto, 210 euro onkostenvergoeding, MC, ecocheques, bedrijfswagen, laadpas, verzekeringen, vakantiegeld, eindejaarspremie, CAO90 bonus,...

Hierbij aanbod freelance:
655 EUR / dag onbeperkt aantal dagen werken op jaarbasis
€12.000 op jaarbasis bonus (factureerbaar per kwartaal)
3 maanden opzeg
Contract van onbepaalde duur
Jaarlijkse indexering volgens consumptieindex

Graag jullie mening.

Merci!
Wat heb jij gedaan?
Hier ook een aanbod om freelance te worden ipv op de payrol te blijven.

Context:
Senior developer in IT / project manager van het project.
12j ervaring. 3j half op huidige job (39u/week).

Aanbod om op payrol te blijven:
4900 bruto + 200 onkostenvergoeding, MC, ecocheques, wagen + laadpas, ... (geen bonus)

Freelance:
praktisch 1:1 omrekening van hun loonkost = 450/dag
220 dagen

Persoonlijk lijkt het mij niet de moeite, maar ik heb alvast enkele simulaties aangevraagd aan de boekhouder om te zien waar ik toe zou komen.

Wat heb jij gedaan?

Context:

4900 bruto + 200 onkostenvergoeding, MC, ecocheques, wagen + laadpas, ... (geen bonus)

Freelance:
220 dagen

Persoonlijk lijkt het mij niet de moeite, maar ik heb alvast enkele simulaties aangevraagd aan de boekhouder om te zien waar ik toe zou komen.
Dat zou ik niet doen... Je moet toch zeker aan 550/600 geraken met 12j ervaring. Weet natuurlijk niet welke niche van IT je zit? Daar zit ook nog wel wat verschil op.

Wat heb jij gedaan?

Context:

Freelance:
220 dagen

Je kost ze evenveel, maar jij draagt alle risico's. Ik zou minstens richting de 650 gaan met eventueel wat ruimte om te onderhandelen.

Misschien doenbaar, maar ik zou het niet doen.

Toch niet voor 450 als dagtarief. Bij stopzetting van de werkrelatie draag jij alle risico's. Maar ik ben ook eerder risicoavers.

Past hier misschien niet helemaal, maar welk dagtarief kan je vragen als verkoopsdirecteur?
Vanuit opdrachtgeversperspectief: zo laag mogelijke fix en zo hoog mogelijke variabele. In realiteit zie ik vaak 500-700€ en een variabel stuk waardoor je in totaal tussen de 700-1200€ uitkomt. Hangt af van volume/deals size/rapporteringslijnen/enz.

Vanuit opdrachtgeversperspectief: zo laag mogelijke fix en zo hoog mogelijke variabele. In realiteit zie ik vaak 500-700€ en een variabel stuk waardoor je in totaal tussen de 700-1200€ uitkomt. Hangt af van volume/deals size/rapporteringslijnen/enz.
In geval van variabel, wat is dan gebruikelijk?
X procent op de totale omzet waarvoor je verantwoordelijk bent? Aangroei omzet? Iets anders?

bijvoorbeeld: 30% van uw dagtarief extra factureren als je een omzetgroei van 10% voorziet, op kwartaalbasis bepaald. Het meest zuivere is ebitda groei en niet omzet dus dat zou ik hanteren als opdrachtgever.

bijvoorbeeld: 30% van uw dagtarief extra factureren als je een omzetgroei van 10% voorziet, op kwartaalbasis bepaald. Het meest zuivere is ebitda groei en niet omzet dus dat zou ik hanteren als opdrachtgever.
Dat zou ik nu echt niet aanvaarden. Je hebt geen enkele controle over de EBITDA wel over de revenue. "Hollywood Accounting" is echt wel een ding waar ze meer dan één persoon zwaar in de kakker mee hebben gepakt.

Dat zou ik nu echt niet aanvaarden. Je hebt geen enkele controle over de EBITDA wel over de revenue. "Hollywood Accounting" is echt wel een ding waar ze meer dan één persoon zwaar in de kakker mee hebben gepakt.
Als je ook de verantwoordelijkheid hebt over pricing strategy en de delivery, waarom zou dat niet kunnen voor de lijnen waar jij verantwoordelijk voor bent. Het hoeft allemaal niet te complex te zijn hé.

Maar omzetgroei is toch verre van heiligmakend op zichzelf staand?

Als je ook de verantwoordelijkheid hebt over pricing strategy en de delivery, waarom zou dat niet kunnen voor de lijnen waar jij verantwoordelijk voor bent. Het hoeft allemaal niet te complex te zijn hé.

Als verkoopdirecteur heb je normaal gezien geen of beperkte controle over de marges (gross tot EBITDA) waarom zou je dan zoiets aanvaarden als een manier waarvan je vergoeding afhangt?
Voorbeeld:
1) ze beginnen een hele hoop R&D te doen die naar niets oplevert
2) we nemen een extra secretaresse aan en ga zo maar verder.
3)...

Verkoopsdirecteur gaat daar 0,0 inspraak op hebben want dat zijn zaken die op C-level worden besloten, maar wel een directe impact hebben op de EBITDA. Het makkelijkste - transparantste - voor alle partijen is een percentage of revenue.

Omzetgroei is wel de primaire doelstelling van een verkoopsdirecteur. Ik zou qua variabele verloning altijd kiezen voor 1 duidelijke en logische KPI, en daar niet te veel randzaken bijhalen. Je verkoopsdirecteur krijgt dan een bonus voor omzetgroei (positieve delta tov vorig jaar), je operationeel directeur krijgt een bonus voor positieve delta op de gross margin, etc. Keep it simple.

Omzetgroei is wel de primaire doelstelling van een verkoopsdirecteur. Ik zou qua variabele verloning altijd kiezen voor 1 duidelijke en logische KPI, en daar niet te veel randzaken bijhalen. Je verkoopsdirecteur krijgt dan een bonus voor omzetgroei (positieve delta tov vorig jaar), je operationeel directeur krijgt een bonus voor positieve delta op de gross margin, etc. Keep it simple.
Toevallig in finance?
Je geeft dus 2 C-levels totaal andere objectieven want de ene gaat koste wat kost voor extra volume (waar het additionele volume niet dezelfde contributie heeft dan bestaand volume) waarbij de andere zijn gemiddelde kost enkel maar ziet stijgen door de inefficiënties die worden toegevoegd. Finance is de lachende derde want EBIDTA stijgt, waarop hun bonus is gebaseerd.

On topic:
Als je een idee hebt van de huidige loonschalen in het bedrijf met bonus kan je de loonkost uitrekenen wat typisch overeenstemt met de rate. In die loonschalen, is fiscale optimalisatie gewoon al een added value

Toevallig in finance?
Je geeft dus 2 C-levels totaal andere objectieven want de ene gaat koste wat kost voor extra volume (waar het additionele volume niet dezelfde contributie heeft dan bestaand volume) waarbij de andere zijn gemiddelde kost enkel maar ziet stijgen door de inefficiënties die worden toegevoegd. Finance is de lachende derde want EBIDTA stijgt, waarop hun bonus is gebaseerd.

On topic:
Als je een idee hebt van de huidige loonschalen in het bedrijf met bonus kan je de loonkost uitrekenen wat typisch overeenstemt met de rate. In die loonschalen, is fiscale optimalisatie gewoon al een added value
Probleem is dat ik totaal geen idee heb van de loonschalen op C-level. Noch in het bedrijf, noch in België

Probleem is dat ik totaal geen idee heb van de loonschalen op C-level. Noch in het bedrijf, noch in België
Nooit 100% te achterhalen, maar je krijgt een goed idee als je de vennootschappen van deze mensen gaat opzoeken. De bedragen die vermeld zijn lijken mij wel een goede indicatie

Nooit 100% te achterhalen, maar je krijgt een goed idee als je de vennootschappen van deze mensen gaat opzoeken. De bedragen die vermeld zijn lijken mij wel een goede indicatie
Hoe kan je dat dan achterhalen? Als ik zo IT freelancers vergelijk die dezelfde omzetten halen, zie ik toch soms serieuze verschillen via de brutomarge en winst enzo.

Toevallig in finance?

On topic:
nope, ik ben een C-level aan de commerciële kant. Ik denk dat jij de profielen anders inschat dan ik.
Een verkoopsdirecteur (originele vraag) is wmb geen C-level. Mijn collega C-levels hebben allemaal algemene bedrijfsdoelstellingen voor profit sharing - en zijn vaak ook aandeelhouder.
Alles 1-2-3 levels daaronder hebben individuele doelstellingen die logisch zijn voor de rol die ze uitvoeren. Een verkoopsdirecteur heeft normaal gezien ook nul komma nul impact op operationele performance, dus beetje nutteloos om hem daar een target op te geven.

Terug
Bovenaan