Bewust werkloos / tijdelijke onderbreking / werk-sabbatical / ...

Ja, was een zalige directeur. Ik deed daar de klusjes/zwembad en de tuin.
Ik ben er als kind/tiener een keer of 7 op vakantie geweest. Zalige tijden waren dat en een mooie streek! Ik de meeste dagen in de clubs en mijn ouders die geen last hadden van mij (en omgekeerd 😄), en 's avonds met vrienden ronddwalen op het domein. Jammer dat Intersoc het niet meer uitbaat.

Leeftijd: 34
Opleiding(sniveau): secundair
Aantal jaar aan het werk:
14
Arbeidsregime: voltijds
Aantal jobs: 5
Langste onderbreking+motivatie: 1 maand werkloos tussen 2 jobs in.

Momenteel zit ik in een luxepositie qua job, ik word goed betaald, heb veel verlof en vrijheid. Maar heb ook lang nagedacht om eens een jaar erop uit te trekken, heel Azië doorreizen, appartement verhuren. Financieel perfect mogelijk zelfs. loopbaanonderbreking nemen blijkt wel niet meer zo makkelijk als vroeger heb ik ondervonden... Regels zijn afgelopen jaren veel veranderd. Als je echt wil kan alles uiteraard, maar de kans is groot dat ik dan m'n huidige positie kwijt ben op het werk.

Enige waar ik spijt van heb is, dat ik na het school direct ben beginnen werken ip een jaar rond te reizen. Mss komt het er nog w3l van, we'll see. Heb ook bewust geen kinderen omwille van de vrijheid, maar het leven is uiteraard meer dan werken alleen.

Veel mensen zeggen ook dat je later nog veel kan doen, bullshit. Als je oud bent mankeer je vaak dingen, gezondheid is geen zekerheid, beter nu leven 😉

Zijn hier nog concrete recente voorbeelden van mensen uit de privésector die een sabbatjaar/paar maanden loopbaanonderbreking hebben genomen?
De website van RVA is belachelijk onduidelijk met al hun wetgevingen door mekaar.

Laatste tijd wel enorm aan het overwegen om minstens een 6 tal maanden de pauzeknop in te drukken en "uit het systeem" te gaan na 15j achtereenvolgens te werken.
Ik wil later geen spijt hebben en ben nu nog gezond.

Zijn hier nog concrete recente voorbeelden van mensen uit de privésector die een sabbatjaar/paar maanden loopbaanonderbreking hebben genomen?
De website van RVA is belachelijk onduidelijk met al hun wetgevingen door mekaar.

Laatste tijd wel enorm aan het overwegen om minstens een 6 tal maanden de pauzeknop in te drukken en "uit het systeem" te gaan na 15j achtereenvolgens te werken.
Meestal is het:
- Of overal uitschrijven / ontslag nemen
- Of ingeschreven blijven en iets overeenkomen met je werkgever
Andere instanties komen in dit geval niet echt tussen.

Je kan altijd hier eens kijken https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/static/applics/breakatwork/index.htm maar gaat meestal nvt zijn

Aanzetten tot illegale praktijken wensen we hier niet.

In de privé kan je tijdskrediet nemen, en normaal is dat dacht ik ook een recht. Kunt ook verlof zonder wedde nemen, maar dat is enkel een gunst van de werkgever.
Kunt ook gewoon ontslag nemen, maar dan ben je natuurlijk wel je job 'kwijt'.

Ik heb eind vorig jaar/begin dit jaar een aantal maanden op rondreis geweest en heb via via een (halftijdse) job kunnen regelen die het toeliet om tijdens de eerste maanden (tijdens m'n verlof) volledig remote te werken aan 20% om dan dan de maanden daarna voltijds te werken. Was wel bij een soort van Europese denktank die daar zeer flexibel in waren, dus niet echt makkelijk om te vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of als je stout bent kan je zorgen dat je ontslagen wordt en recht hebt op een uitkering. Zolang je laat zien dat je dan actief solliciteert (maar dan in de motivatiebrieven en/of de (virtuele) gesprekken niks van goesting laat zien), zitten we al snel een aantal maanden verder denk ik. :oi22:
Wie werkloos is, wordt wel verondersteld in België te blijven (uitz 4 weken vakantie)

In hoeverre de theorie afwijkt van de praktijk, weet ik niet.

]
Ik ben meermaals op reis mensen tegengekomen die in België op de ziekenkas zaten en aan het rondtrekken waren in Thailand. Moet je uiteraard wel "durven", hoewel ik liever safe speel en wat stressloos van de rust geniet ipv constant te moeten uitzien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben meermaals op reis mensen tegengekomen die in België op de ziekenkas zaten en aan het rondtrekken waren in Thailand. Moet je uiteraard wel "durven", hoewel ik liever safe speel en wat stressloos van de rust geniet ipv constant te moeten uitzien.

Dat moet je er inderdaad bij nemen. En maar goed ook dat de controle daarop intussen toch strenger is dan hoe het in de hoogdagen van België luilekkerland was.

Gohja vind ik dubbel. Als jij een zware diagnose gekregen hebt met geen uitzicht meer op verbetering snap ik dat je nog vlug, in een periode waarin je jou even beter voelt (vb na een eerste chemokuur zie je terminalen vaak even heropflakkeren) iets van uw resterende tijd probeert te maken.
Er zijn ook mensen die omwille van bepaalde redenen levenslang op ziekenkas staan, moeten die omdat ze niet arbeidsgeschikt zijn tussen hun 4 muren blijven zitten?

Ik moet nog 2 weken werken en neem dan de langste werkonderbreking ooit :love:. Ik ga 12 weken wettelijk moederschapsrust nemen en nog 2 maand op eigen buffer thuisblijven (zelfstandige). We hebben pas na de paasvakantie een voltijdse plaats in de kinderopvang, ik start midden maart halftijds op. Ik besef nog niet dat ik zolang ga thuis zijn. Als zelfstandige zal ik altijd wel iets moeten doen (eigen boekhouding, die van mijn partner en de verplichte ITAA trainingen/conferenties), maar grotendeels zal ik wel vrij zijn 😊.

Gohja vind ik dubbel. Als jij een zware diagnose gekregen hebt met geen uitzicht meer op verbetering snap ik dat je nog vlug, in een periode waarin je jou even beter voelt (vb na een eerste chemokuur zie je terminalen vaak even heropflakkeren) iets van uw resterende tijd probeert te maken.
Er zijn ook mensen die omwille van bepaalde redenen levenslang op ziekenkas staan, moeten die omdat ze niet arbeidsgeschikt zijn tussen hun 4 muren blijven zitten?

Ik moet nog 2 weken werken en neem dan de langste werkonderbreking ooit :love:. Ik ga 12 weken wettelijk moederschapsrust nemen en nog 2 maand op eigen buffer thuisblijven (zelfstandige). We hebben pas na de paasvakantie een voltijdse plaats in de kinderopvang, ik start midden maart halftijds op. Ik besef nog niet dat ik zolang ga thuis zijn. Als zelfstandige zal ik altijd wel iets moeten doen (eigen boekhouding, die van mijn partner en de verplichte ITAA trainingen/conferenties), maar grotendeels zal ik wel vrij zijn 😊.
Da's weer iets helemaal anders, ik heb het hier wel effectief over profiteurs die perfect hun job kunnen uitoefenen, maar maximaal willen profiteren van het systeem.

Als dat klein bazeke er is zal je beseffen dat zoeen junior profiel niet erg zelfstandig is en met die nieuwe generatie kan je dansen naar hun pijpen als je ze tevreden wil houden.
Ik hoop dat het als een vrije periode aanvoelt maar zou dat niet direct zo omschrijven ;)

Kanker hebben is nog iets helemaal anders dan jarenlang op de ziekenkas staan.
Ik ken mensen die op jarenlang op de ziekenkas staan (omwille van rugproblemen en zo, dus niet levensbedreigende aandoeningen) en dan meerdere malen per week ritjes gaan doen van 80km en meer met hun fiets ... tja
En dan geven ze nog kritiek dat mijn fiets vuil is... fuck off en ga werken denk ik dan :)

Als je kanker hebt kan ik dat nog verstaan, als je weet dat je het (misschien) toch niet overleeft dat je nog even wil profiteren van het leven en op reis gaan. Dat is dan eerder om de gedachten te verzetten ook.

Vind het toch altijd zot dat je nog zo veel ziet sjoemelen met dit soort zaken.
Ok de kans is voorlopig nog vrij klein dat je gepakt zal worden.

Maar al die acties zitten gelogd in IT systemen, dus het is niet OF je gepakt gaat worden maar WANNEER de systemen gelinkt worden. Eens de FOD een connectie maakt met ambassades, of met banken die buitenlandse transacties doorgeven, etc.
Ok data privacy beschermt ons voorlopig nog wel, but still.

Te voet, met cash, door europa. Dat zou nog lukken gok ik!

Maar al die acties zitten gelogd in IT systemen, dus het is niet OF je gepakt gaat worden maar WANNEER de systemen gelinkt worden. Eens de FOD een connectie maakt met ambassades, of met banken die buitenlandse transacties doorgeven, etc.

Tja, tot ze een controlearts aan je deur sturen.

Als dat klein bazeke er is zal je beseffen dat zoeen junior profiel niet erg zelfstandig is en met die nieuwe generatie kan je dansen naar hun pijpen als je ze tevreden wil houden.
Ik hoop dat het als een vrije periode aanvoelt maar zou dat niet direct zo omschrijven ;)
Dat is een ‘zorgperiode’ sowieso. Maar het is de eerste keer in mijn leven dat ik zolang niet professioneel aan het werk zal zijn of op de schoolbanken zal zitten. En dat is een gekke gedachte, ik kan eens mijn werk volledig loslaten, wat je imo bij 2-3 weken verlof niet hebt. Moest de combo baby-werken eenvoudig zijn zou ik dat niet doen ;), we hebben pas halftijds een plaatsje in de kinderopvang vanaf midden maart, dus blijf ik tot dan voltijds thuis.

Er is toch geen enkele beperking om te reizen tijdens ziekte ? Je moet enkel je adres van je verblijf doorgeven voor een eventuele controle. Alsof iemand je zal komen controleren in Thailand of weet ik veel waar als je 3mnd thuiszit met een burnout. Of als je aan een strand ligt in Frankrijk met een gebroken been dat herstellende is als camion chauffeur.

Ik heb ooit mijn hand in een kettingzaag gestoken. Na 2-3 w draadjes waren die vingers stijve stokjes. Dat heeft nog 2-3w geduurd voor ik (met veel pijn) kon typen op een toetsenbord. Ik ben toen ook een week op reis geweest. Gewoon dat formuliertje invullen en gaan.

Los daarvan, activering van werklozen is ook zoiets dat werkt voor wie het werkt en niet werkt voor wie het zou moeten werken. Ik kan perfect 12 mnd solliciteren en super veel moeite doen en het subtiel met opzet verkloten in de laatste ronde. "Mijn negatieve punten zijn dat ik mega negatief doe en de groepssfeer kan verkloten". "Ik heb het soms moeilijk met instructies te volgen, dan doe ik mijn eigen ding". "ik heb kinderen en die komen AL-TIJD op de eerste plaats. En die zijn mega veel ziek. en mijn madam kan nooit ervoor zorgen". *random andere debiele opmerking*

Ik denk dat het niet al te moeilijk is om 6 mnd of zo te solliciteren a rato 1 sollicitatie per dag en maar op 1/5 respons te krijgen en die weinige interviews professioneel te torpederen. Als ik zie hoe crappy "job matches" ik soms van recruiters krijg omdat die van ver wat lijken te matchen, dan kan het niet moeilijk zijn om te appliceren op jobs die er semi OK uitzien maar totaal no match zijn zonder dat de RVA mensen niet door hebben dat ik er mee aan het rammelen ben.

Tenzij ze (RVA) een job voor je zoeken en alles zelf regelen en na X maanden zeggen 'nu ga je dat doen of je bent je uitkering kwijt' is er weinig te doen tegen kwaadwilligen lijkt me. Of gewoon de uitkering schrappen tout court na X maanden.

Je mag reizen als je op de ziekenkas staat. Je moet het enkel officieel melden.

Ons mama staat voor de rest van haar leven op de ziekenkas. Zij heeft een zwaar ongeval gehad als zwakke weggebruiker: oogspieren en bovenlip verlamd, rug en been vol ijzer en geen reuk en smaak meer. Er is niets dat haar verbiedt om met haar vaste mantelzorger op vakantie te gaan. Zij kan zelf niet rijden en heeft continu begeleiding nodig, maar zij mag op vakantie gaan. Zij krijgt zelf jaarlijks vakantiegeld van de ziekenkas. Zij maakt geen zotte reizen, eerder eens 5 dagen Duitsland/Nederland en meldt dat netjes aan de bevoegde instantie. Is nog nooit een probleem geweest.

Privacy privacy. It only takes an executive decision om dat aan te passen. Privacy is geen lapmiddel om alle foefelare toe te laten. Het is een kwestie van tijd voor ze die dingen gewoon matchen aan elkaar en foefelaars eruit halen.

Zelfs GDPR is geen complete stop om data te gebruiken binnen bepaalde scopes "for the purpose of XXX". Mensen denken dat ze altijd consent moeten geven om hun data geprocessed te mogen zien, maar dat is niet waar. "Consent" is maar 1 van de vele 'lawful purposes' (vb, je vult je adres in op een website, ze mogen niet zomaar reclame sturen zonder consent). Ik weet niet meer hoe ze het exact omschrijven maar 'legal compliance', 'public interest' en 'vital interest of individual' zijn ook lawful purposes. Als de wetgever een wet maakt die zegt dat je niet op reis mag tijdens ziekte en dat ze daarme die data mogen linken, dan hang je er aan. En je kunt met de GDPR vlag zwaaien, dat zal niet veel opbrengen. Het is niet dat je mensenrechten daarmee geschonden worden of er iets grondwettelijk schort aan fraude opsporen op die manier. Denk dat er momenteel heel wat dingen zijn die al verder gaan dan dat.

De fiscus kan bij vermoeden ook gewoon je rekening uitsnuffelen. Dat is wettelijk allemaal geregeld. GDPR zal in play komen om de interne processen te regelen (wie kan wat, hoe lang kan de data waar bewaard worden, wanneer moet het verwijderd worden, etc etc) maar dat conceptueel niet verbieden. De politie kan ook eenzijdig je telefoon afluisteren en al je internet traffic monitoren zonder dat je het weet bij vermoeden van misdaad. Je zult het nooit weten dat ze het gedaan hebben. GDPR zal ervoor zorgen dat die data niet op straat beland, maar conceptueel dat gewoon toelaten.

Ons mama staat voor de rest van haar leven op de ziekenkas. Zij heeft een zwaar ongeval gehad als zwakke weggebruiker: oogspieren en bovenlip verlamd, rug en been vol ijzer en geen reuk en smaak meer. Er is niets dat haar verbiedt om met haar vaste mantelzorger op vakantie te gaan. Zij kan zelf niet rijden en heeft continu begeleiding nodig, maar zij mag op vakantie gaan. Zij krijgt zelf jaarlijks vakantiegeld van de ziekenkas. Zij maakt geen zotte reizen, eerder eens 5 dagen Duitsland/Nederland en meldt dat netjes aan de bevoegde instantie. Is nog nooit een probleem geweest.
Ging mij over de situatie van de eerste vraag, een sabbatjaar / paar maanden, laten ontslaan en dan gaan reizen. "Sjoemelen"
Ziek zijn / oprecht niet kunnen werken is idd iets heel anders.

Er is toch geen enkele beperking om te reizen tijdens ziekte ? Je moet enkel je adres van je verblijf doorgeven voor een eventuele controle. Alsof iemand je zal komen controleren in Thailand of weet ik veel waar als je 3mnd thuiszit met een burnout. Of als je aan een strand ligt in Frankrijk met een gebroken been dat herstellende is als camion chauffeur.

Ik heb ooit mijn hand in een kettingzaag gestoken. Na 2-3 w draadjes waren die vingers stijve stokjes. Dat heeft nog 2-3w geduurd voor ik (met veel pijn) kon typen op een toetsenbord. Ik ben toen ook een week op reis geweest. Gewoon dat formuliertje invullen en gaan.
Tijdens de primaire arbeidsongeschiktheid moet je wel degelijk toestemming hebben om buiten de EER te verplaatsen. Anders is het onttrekken aan de controle.
Hoe kan de adviserend arts anders controleren als je in Thailand zit?

Binnen EER moet he het melden. Men kan dan de controle verzetten of een buitenlands arts u laten controleren.

Terug
Bovenaan