Werken onder/lager dan uw opleiding/studies

TRUMP

Active member
Ik vroeg me af ,
of hier mensen werken die een bepaalde opleiding/diploma hebben, maar die onder dat "level" werken.

Ik wil zeker niet denigrerend doen tegenover bepaalde jobs, in tegendeel, want ik speel momenteel zelf met dat idee,
maar ik zou graag wat ervaringen horen.

zoals: waarom koos, of kies je daar voor? (is het omdat er in uw opleiding/diploma weinig werk te vinden is?
of verkies je er gewoon bewust voor om minder stress te hebben?...

---------------------------------------

En nu mijn situatie.
Ik ben het soms wel wat beu de vele berichten/telefoontjes voor of na mijn werk. (ik leg mijn gsm aan smorgens, en al een rist gemiste oproepen of berichten soms).
En gewoon al die verantwoordelijkheid wordt me soms ook wat te veel. Bovendien als ik in verlof ga blijf alles liggen, en moet ik alles inhalen omdat niemand over neemt.

Concreet: ik heb zelf 10 jaar in een fabrieksomgeving vroeger gewerkt, en dat vond ik eigenlijk totaal niet erg. Het enige dat me daar stoorde was het ploegen systeem.

Maar nu zie ik bijvoorbeeld mijn vrouw: Die heeft mooie dag uren, is steeds opgewekt, klaagt nooit van haar werk. Ze werkt op een school, waar ze de helft van de dag lokalen kuist, en de andere helft van de dag in de refter bezig is met alles wat de middagmaaltijd betreft.
Nu is het vakantie, en ik heb eergisteren met haar collega 's eens samen geweest eten om dat te vieren. Tot mijn verbazing zitten daar ook mannen bij.
Het toeval wil dat er nu 2 mensen op pensioen gaan, en ze dus op zoek zijn naar mensen.

Het is inderdaad een "minder aantrekkelijke" job op het eerste zicht. Maar qua loon bijvoorbeeld , als ik dat vergelijk met mijn vrouw, die heeft slechts 100 euro netto minder op een maand. Maar ze is wel alle schoolvakanties thuis en krijgt daar een vergoeding voor. Wat zou betekenen: elke zomervakantie al zeker 6 weken mooie reis maken...

Het is natuurlijk een grote stap, en ik wil me ook niet slecht voelen elke dag. Vandaar dat ik even hier pols.

100€ minder maar veel meer verlof? Ik zou niet twijfelen.
Veel meer verlof is relatief hé. Ik ben nu ook alle schoolvakanties thuis, enkel in de zomer 3 weken, en zij 6 weken.
Dus concreet heeft ze 3 weken meer verlof?
Ja

EDIT: ik kan uiteraard ook in zelfde sector blijven, maar op een ander werk. Al vrees ik dat het overal wel ietwat hetzelfde zal zijn: Zolang je bediende bent, neem je toch vaak die "problemen" mee naar huis?

Laatst bewerkt:
EDIT: ik kan uiteraard ook in zelfde sector blijven, maar op een ander werk. Al vrees ik dat het overal wel ietwat hetzelfde zal zijn: Zolang je bediende bent, neem je toch vaak die "problemen" mee naar huis?
Eerlijk gezegd niet echt. Eenmaal mijn 8u er op zitten en mijn laptop dicht gaat, zijn die problemen ook weg tot de volgende ochtend. Maar zal van persoon tot persoon afhangen.

Eerlijk gezegd niet echt. Eenmaal mijn 8u er op zitten en mijn laptop dicht gaat, zijn die problemen ook weg tot de volgende ochtend. Maar zal van persoon tot persoon afhangen.
En van job tot job, maar ik denk dat er nu wel bediendenjobs genoeg zijn waar je na je uren niet met het werk moet bezig zijn.

Best wel een aantal jaren onder diploma gewerkt. Soms is dat leuk, gewoon doen en niet te veel nadenken. Veel arbeidsvreugde gehad, maar soms ook beseft dat veel uitvoerend werk niet voor alle dagen is. Nu doe ik nog in bijberoep uitvoerend werk en in hoofdberoep in het onderwijs. Aan mijn bijna 36 kan ik zeggen dat ik professioneel vrede kan nemen met de situatie. De job geeft een mooi loon en enorm veel verlof. Het bijberoep is een uitlaatklep, al heb ik geen ambitie om hier in te groeien. Als er morgen flexijobs worden toegelaten in de bouw, dan stop ik meteen met dat bijberoep.

En van job tot job, maar ik denk dat er nu wel bediendenjobs genoeg zijn waar je na je uren niet met het werk moet bezig zijn.
Heb daar niet echt zicht op natuurlijk, ik werk nu bijna 10 jaar hier, en is mijn eerste bediendenjob.

Maar zowat alle bedrijven waar wij mee samen werken (materiaal leveranciers, afvalverwerkers, transportplanners, bandencentrale), die hebben toch ook geen te benijden job vind ik hoor:
Transportplanners: super druk en van smorgens tot savonds telefoons.
Bandencentrale: van smorgens tot savonds telefoons met lastige/dringende gevallen
afvalverwerker/materiaal leverancier: ook klein bedrijf met 1 bediende, dus wellicht ook van s'morgens tot s'avonds gedoe.

Tenslotte: ons boekhoudkantoor, waar ik 1 keer om de 3 maand naar toe ga, om onze kwartaal map af te geven. Zitten die kort op elkaar , kunnen elkaars pc scherm zien, dus moet je niet es ff op BG of whatever surfen...

Stuur mij die solicitatiebrief ook maar door, jezuslief. En daguren.
Misschien toch wat nuanceren.
Paasvakantie slechts 1 week hé, geen 2 weken.
Kerstvakantie: van kerstavond tot 2 januari. dus ook maar een dikke week, geen 2 weken.

Nu stel ik het misschien allemaal ook wat te rooskleurig voor: Ze moet bijvoorbeeld ook elk jaar een injectie krijgen tegen "chemische schoonmaakproducten". Dus of dat allemaal zo gezond is weet ik niet.

Enfin, toch al blij hier al enkele voorbeelden te hebben gelezen.

Trump vergeet wel te zeggen dat de Eindejaarspremie waarschijnlijk een heel stuk minder is, dat de periodes van verlof in principe (afhankelijk van welk statuut) ook slechter betaald zijn, etc. Het verschil is dus meer dan 100 euro per maand.

Zelf heb ik jarenlange ook op een lager niveau gewerkt. Gewoon omdat dat beter uitkwam voor de kinderen. Niks mis mee.

In theorie werk ik nu MSS ook wel nog op een lager niveau, maar ik heb de variatie in mijn job die mijn job wel 'op niveau' brengt, gezien je toch wel wat kennis nodig hebt om de variatie aan zaken aan te kunnen. Bovendien zie ik niet in waarom je per se 'op niveau' moet werken, zolang je maar je job graag doet.

Trump vergeet wel te zeggen dat de Eindejaarspremie waarschijnlijk een heel stuk minder is, dat de periodes van verlof in principe (afhankelijk van welk statuut) ook slechter betaald zijn, etc. Het verschil is dus meer dan 100 euro per maand.

Zelf heb ik jarenlange ook op een lager niveau gewerkt. Gewoon omdat dat beter uitkwam voor de kinderen. Niks mis mee.

In theorie werk ik nu MSS ook wel nog op een lager niveau, maar ik heb de variatie in mijn job die mijn job wel 'op niveau' brengt, gezien je toch wel wat kennis nodig hebt om de variatie aan zaken aan te kunnen. Bovendien zie ik niet in waarom je per se 'op niveau' moet werken, zolang je maar je job graag doet.
Wat is uiteindelijk ook dat vage "niveau"? Is dat het vereiste diploma, een onderscheid tussen arbeider en bediende, verloning, verantwoordelijkheid, ...

Ik ken er veel in het leger als gewone soldaat dat eigenlijk gelijkstaat aan niveau D, die wel een bachelor of zelfs master hebben. Voor veel was dat een kinderdroom en dan maakt dat niveau niets uit.

100% eigen ingesteldheid imo. Enfin, er zijn jobs waar dat moeilijker los te koppelen, ik denk bv aan werfopvolger in den bouw, das shit opkuisen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat en waarschijnlijk tijdens u verlof ook nog. Maar dan weet ik ook gewoon dat ik dat niet moet willen doen, ongeacht het loon dat daar potentieel tegenover staat.

Er zijn evengoed bedienden/kaders die een luxe leven hebben. Ik werk 2 dagen van thuis, als dat er eens 3 zijn zegt niemand daar iets van... flex uren en als ik 's avonds mijne laptop dicht doe zitten de meeste collega's al anderhalf uur met hun voeten omhoog. De meeste starten vroeg en weten dat ze mij niet voor 8u30 moeten bellen (tenzij dringend) en ik weet dat ik niet na 15u30-16u00 naar hun moet bellen. Zelf wordt ik zelden na 16u00 gebeld (ook niet door klanten). Soms wordt ik wel gebeld tijdens mijn verlof maar dat vind ik echt niet erg en als ik toch geen goesting zou hebben pak ik gewoon niet op. Ik heb zo ook al vaak van mensen gehoord van "Ik wil gene GSM van 't werk, want dan MOET ge altijd opnemen..." :rofl:. Euh, nee? Wa gaan ze doen? 100% eigen (foutieve) ingesteldheid.

Ik denk soms wel eens dat ik liefst van al terug gewoon als kableur zou werken: geen stress, geen verantwoordelijkheid maar dan staat daar ook dit loon/voordelen niet tegenover en dan bedenk ik dat als ik toch 40u/week aan iets moet spenderen dat het dan maar beter iets opbrengt ook. En das ok, zolang ik niet elke dag met tegenzin uit mijn bed rol kan ik met die situatie leven.

Als je "onder je niveau" moet werken om het draaglijk te maken, is dat je niveau, niet "onder je niveau".

Het is niet omdat je vindt dat je iets zou moeten kunnen maar het eigenlijk niet kunt, dat je het wel degelijk zou kunnen....

op de unief kreeg ik altijd van die managementcursussen of cursussen waar high-level strategie aan te pas kwam.

Dus in dat opzicht heb ik zeker een 'lagere' job dan mijn studie aangezien ik tot het plebs behoor dat gewoon uitvoerend kantoor- en administratiewerk doet.

Een goede kennis van me is van een degelijke programmeur job (deed backend programming in een multinational) naar "klusjesman" gegaan.
Zijn broer was overleden en dat heeft hem aan het denken gezet, en toen besefte hij dat hij heel andere dingen van het leven wou. Nu werkt die op een school als klusjesman. Soms wat dingen oplossen in het gebouw, veel buiten de planten op de speelplaats onderhouden etc. Tijd voor de kinderen en dergelijke, hij doet dat nu een 5-6-tal jaar en die is echt wel gewoon gelukkiger.

Als je "onder je niveau" moet werken om het draaglijk te maken, is dat je niveau, niet "onder je niveau".

Het is niet omdat je vindt dat je iets zou moeten kunnen maar het eigenlijk niet kunt, dat je het wel degelijk zou kunnen....
Ja, amai. We zijn weer afgegleden naar iets waar het niet om gaat...
Nee, als je "onder je niveau" moet werken om het draaglijk te maken, kan dat ook gewoon betekenen dat je een kutmanager had. Of dat je bedrijf in slechte papieren zat. Of dat de HR op niks trok en er regels met de voeten werden getreden. Al die zaken kunnen ervoor zorgen dat het ene niet draaglijk was, en de job "onder je niveau" dat wel is.

Maar wat is niveau. Want Trump lijkt het te hebben over het werk dat typisch bij een bachelor zit, te doen als master. Of werk te doen waar je meestal ongeschoolden vindt, als bachelor. Zoiets. Maar jij lijkt het meer te hebben over "gepromoveerd tot een punt waar je net niet meer mee kon", dat heeft niks te maken met diploma of zelfs niet met niveau noodzakelijk. Gewoon met een andere definitie van wat jij (of je manager) goeie kwaliteiten noemt.

Alsof de klusjesman hierboven gelukkiger is omdat hij "boven" zijn kunde bezig was als programmeur...

Bijna juist geformuleerd @cege ;). Ik zat in hetzelfde schuitje, jarenlang microchips ontworpen en bijgevolg wiskunde-examens oplossen achter de computer van 's morgens tot 's avonds.
Dat kon ik, maar ik wil het niet meer. Ik geef nu technisch advies bij de verkoop van zware commerciële voertuigen dus in de praktijk ben ik amper thuis en zit ik buiten de kantooruren in de vrachtwagen. Dat werk is "onder mijn diploma", betaalt minder, harder werken, minder slapen, minder verlof, veel stresserender, maar het is mijn ding. En als ik thuiskom lees ik me verder in in de ontwikkelingen in de vrachtwagensector. Als ik een spelletje opstart is niet het niet meer Age of Empires maar Euro Truck Simulator. Er is daar ooit eens een film over gemaakt, 'Spark' denk ik. Je moet je 'vonk' vinden en als dat voldoende opbrengt om van te leven is dat je ideale beroep. Bovendien geloof ik sterk in de uitspraak 'in het land der blinden is eenoog koning' - hoe verder je onder je diploma werkt, hoe beter je dit kan uitspelen.

Mijn omgeving begrijpt het niet tot ik ze eens meeneem in 'ne camion'. Dan denken ze zelf ook wel eens na over "lager dan diploma werken".
Ik ga nooit nog terug naar R&D de microelektronica - Hoeveel uren ga je hier aan spenderen, hoe lang gaat dat duren - verkapte urenfabrieken zijn het. Interessante eindproducten, dat wel, maar je krijgt ze nooit te zien. Een vrachtwagen parkeer je op de oprit van je oma bij een familiebezoek.

Dus mijn advies aan de topicstarter: er is helemaal niets mis met onder je diploma te werken, (voor zover dat concept bestaat), en als je bovengemiddeld intelligent bent is dat enkel tot je voordeel - je zal meer tijd voor jezelf over houden na een bepaalde gealloceerde taak.

Ik vroeg me af ,
of hier mensen werken die een bepaalde opleiding/diploma hebben, maar die onder dat "level" werken.

Ik wil zeker niet denigrerend doen tegenover bepaalde jobs, in tegendeel, want ik speel momenteel zelf met dat idee,
Je had toch enkel uw middelbaar afgewerkt dacht ik, dus valt zelf onder die noemer 'laaggeschoold'?

Terug
Bovenaan