Interim kantoor belt u en zegt JPV goed nieuws, vandaag om 14u kan je beginnen ter vervanging van..
En dan zeg jij "Sorry ik zit vandaag aan de kust (dagjestoerist), ik kom niet af"
Strikt genomen weiger je toch tewerkstelling dan?
Je mag dan ook een tewerkstelling weigeren in sommige gevallen zonder niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.
ALs je om 8 uur een telefoontje krijgt en je al onderweg bent naar het strand, dan moet je in principe nog terugkeren, maar:
- je moet redelijke tijd hebben om de arbeidsovereenkomst te gaan tekenen bij het interimbureau (en die nog te lezen)
- je moet die dag ook praktisch beschikbaar zijn: als je bvb je kind afgezet hebt aan school en jij ging die ophalen (en je partner kan niet), dan is dat
voor die dag een geldig bezwaar (dat geldt als een uitzonderlijke omstandigheid).
- je moet er redelijkerwijs nog geraken. Wie aan de kust zit om 10u en gevraagd wordt om tegen 14u te beginnen zal niet moeten beginnen als je met het openbaar vervoer zit en in pakweg Mol woont. Ga je natuurlijk bij wijze van spreken élke dag naar de kust of naar Parijs en kan je daarom nooit een arbeidsovereenkomst aangaan, dan maak je je wél onbeschikbaar.
De criteria om een job (geldig) te weigeren zijn de criteria voor een passende dienstbetrekking. dat is een set van regels die de nodige flexibiliteit creëert, maar strikt genomen bvb wel idd zou bepalen dat iemand die op tijd terug geraakt van het strand die dag nog aan het werk gesteld kan worden. De praktijk lijkt me echter dat dit niet zal gebeuren, tenzij je vlak aan het strand woont.
Als ik me goed herinner moeten ze dat wel minstens 1 week op voorhand melden als ze een job hebben voor u.
Die week gaat afaik over het uurrooster en dit geld enkel bij deeltijdse arbeidsovereenkomsten.