Wat is uw rijk zijn?

je vergeet het "kiezen om te gaan werken" stuk. Dat je dat kan doen terwijl je werkt voor zo een loon, uiteraard. Maar je moet dan wel gaan werken. En dat is imo het cruciale punt, voor mij toch.
Dan is het "kiezen om niet te gaan werken" :P
Maar je hebt gelijk, met zo'n loon kan je niet stoppen met werken en heel uw leven lang dat soort dingen blijven doen.

20k/persoon? Gast... als je voor een half jaar gaat misschien :unsure: :laugh:
Of als ge gaat zoals de Gooriskes en overal een mega kot huurt waar ge eigenlijk nooit zijt...

Als die dan nog eens een goed betaalde freelancer is wordt dat: ik ben een kleine 20 dagen op reis geweest en dat heeft mij 40k gekost. :ROFLMAO:

Al kan die ook zeggen: ik moet daar maar een kleine 20 dagen voor werken natuurlijk, halfvol / halfleeg

Mijn definitie van rijk zijn is een kapitaal hebben waar je met een standaarduitgavenpatroon (2.000 euro per maand per persoon pakweg wat ik al ruim vind voor mijzelf :p.) heel je leven kan dekken. komt denk ik overeen met 600k à 800k financieel vermogen hebben als individu

Dus niet meer "hoeven" te werken. (je kiest nog om te werken voor de "extra's" of om niet meer te gaan werken met een eenvoudige levensstijl.)

Mijn definitie van rijk zijn is een kapitaal hebben waar je met een standaarduitgavenpatroon (2.000 euro per maand per persoon pakweg wat ik al ruim vind voor mijzelf :p.) heel je leven kan dekken. komt denk ik overeen met 600k à 800k financieel vermogen hebben als individu

Dus niet meer "hoeven" te werken. (je kiest nog om te werken voor de "extra's" of om niet meer te gaan werken met een eenvoudige levensstijl.)

Een soort "FIRE" dus. Al denk ik dat je met 800 K€ niet noodzakelijk toekomt: je moet dan elk jaar 3% rendement uit je vermogen halen om die €2000/maand te kunnen betalen, maar die kosten zullen door inflatie ook stijgen.

Maar los van het precieze cijfer, kan ik me ook wel vinden in die definitie.

Nu ja. 90% van de 25 jarigen op dit forum heeft al een levenslange partner, spaart 1k per maand en is dan op hun 55ste reeds miljonair. :tongue:

Dan heb je anderen die eens een jaartje buizen. Geen partner hebben tot hun 35ste. Eens op het slechte pad geraken en voor zij het weten 40+ zijn zonder 1 cent te bezitten. C'est la vie.

Maar ik weet 1 ding: In België hebben wij het in koor allemaal beter dan 95% van de mensheid.

Een soort "FIRE" dus. Al denk ik dat je met 800 K€ niet noodzakelijk toekomt: je moet dan elk jaar 3% rendement uit je vermogen halen om die €2000/maand te kunnen betalen, maar die kosten zullen door inflatie ook stijgen.

Maar los van het precieze cijfer, kan ik me ook wel vinden in die definitie.
Hier ga je er van uit dat je op je sterfbed nog steeds met die 800k over wil blijven.
Ik denk dat dogfaced god ook die 800k mee rekent om uit te geven.

Een specifieke en relevante definitie van rijk zijn is volgens mij zoals @zarathustra zegt: niet moeten gaan werken.

Dus vrij zijn van het moeten zoeken naar werk, vrij zijn van het moéten hebben van een werkgever, vrij zijn om vakantie te nemen zolang je dat wenst, vrij zijn om niet ten dienste te moéten staan van klanten (bv. als zelfstandige), terwijl je toch een leven hebt dat subjectief comfortabel is.
Kortom, een vermogen dat vrijheid en onafhankelijkheid symboliseert.
Dat is trouwens de soort grens die al in vroegere tijden gehanteerd werd, nl. het niet hoeven ten dienste stellen van uw tijd om aan uw levensbehoeften te voorzien :)
En een grens die uw leven duidelijk verschillend maakt van een zeer groot deel van de wereldbevolking.

Hoeveel geld die 'comfortabele levensstijl' dan voorstelt, is voor iedereen (uiteraard...) anders.
Maar voor België zal dat toch snel minimum 1,5m euro zijn.
(2% veilige kapitaalinkomsten, dat is 2500 per maand = het mediane nettoloon in Vlaanderen. Daarvan huis betalen, boodschappen, extra medische verzekering, onvoorziene omstandigheden, etc.).

Als je u al vrij voelt met een stuk minder dan het mediane nettoloon -> fijn voor jou, dan is een lager kapitaal voldoende.
Als je 10k nodig hebt -> kan ook fijn zijn, maar dan heb je een hoger kapitaal nodig.

Mijn rijk: (cliché, maar goed)
Dak boven uw hoofd
Gezond gezin
Goede band met familie en vrienden
Hoera, ik ben al rijk.

Next level:
Ergens tussen de 1 en 2 miljoen op overschot hebben
Werk opzeggen, beetje vrijwilligerswerk doen hier en daar
Doen waar je goesting in hebt (hoeft niet perse veel geld te kosten)
Not quite there yet.

Mijn dochter heeft een rijke lach, telt dat ook mee?
Als in 'haar beugel heeft veel geld gekost'?

De grens van financiële rijkdom is, zoals ook blijkt uit de reacties hier, zeer subjectief én flexibel. Veel hangt af van wat je gewoon bent en wat je verwacht...

Mijn dochter heeft een rijke lach, telt dat ook mee?
gold-teeth.jpg

Hier ga je er van uit dat je op je sterfbed nog steeds met die 800k over wil blijven.
Ik denk dat dogfaced god ook die 800k mee rekent om uit te geven.

Dat maakt het natuurlijk gemakkelijker, als je maar genoeg reserve rekent voor het geval je een stuk langer leeft. Je wil denk ik niet op je 60e beginnen rentenieren om dan op je 85e terug te moeten werken omdat je geld op is :p

Snap toch veel van dit soort threads niet. What's the point?

Altijd over rijkdom, is meer een filosofische thread dan iets concreet.
Laat ons dan gewoon een thread maken: POST YOUR NET WORTH.

Weten we gelijk wie de rijke tata's zijn.

Meestal om te kunnen humblebraggen. Veel verder moet je het meestal niet zoeken.
Een (zoveelste) thread waar mensen kunnen opscheppen over hun vermogen heeft volgens mij nog minder nut dan dit. Al hebben we deze discussie volgens mij ook al minstens een keer gehad in de thread "behoor jij tot de middenklasse".

Laat ons dan gewoon een thread maken: POST YOUR NET WORTH.
Die is er toch gewoon?

Terug
Bovenaan