Wat Verdient Vlaanderen?

Is niet bepaald kafka, ik versta wel de logica.

Veel van die topsportathleten zitten in een sport waar je nooit een volwaardig loon zou kunnen verdienen. Voor zijn opoffering geeft men dan het equivalent loon dat hij zou verdienen als die een gewone overheidsfunctie had. (Wat dan op basis van diploma is.)
Dat is net wel kafka....

Je verloning moet toch gerelateerd zijn aan je prestaties en niet aan een fictieve situatie.

Dat is net wel kafka....

Je verloning moet toch gerelateerd zijn aan je prestaties en niet aan een fictieve situatie.

Maar de prestaties zijn er niet in het begin. (of je moet al een prestatie behaald hebben om gewoonweg aan dat statuut te geraken?)

Je betaalt ze eigenlijk zodat ze aan een prestatie kunnen geraken. (Wat dan waarschijnlijk minstens twee tot vier jaar duurt.) Prestatie in de zin: een degelijk resultaat op een OS/WK/... Er zullen wel tussentijdse evaluaties zijn om tet zien of ze op een goed schema zijn maar de doelstelling is 1 of 2 momentopnames.

Op de Olympische Spelen en op WK's wordt gestreefd naar een plaats in de top 8. Voor de Paralympische Spelen, WK's in paralympische disciplines en voor EK's in olympische disciplines is een top 3-plaats het doel.

Wat betaal je dan zolang ze die doelstelling niet behaald hebben (omdat het nog in de toekomst ligt?)

Moet de eerste leerkracht nog tegenkomen die op zijn 40ste al pensioen trekt en dan nog loon ook ? Raar.
De leerkrachten vandaag de dag hebben een mooi pensioen (beter dan in de privé) dus die dame was de zoveelste klager. Je kan moeilijk de voordelen van in de privé vermelden zonder de nadelen. En zoals hier al vermeld is een bedrijfswagen, tankkaart, gsm, ... niet standaard in de privé. Als er een team is van 7 personen met 1 teamleader, dan zal enkel die teamleader die voordelen hebben. 1 op 8 dus

De leerkrachten die ik persoonlijk ken, klagen alleszins niet en durven hun goede situatie allemaal toegeven: goed loon voor het aantal uren dat ze werken + veel vakantie + goed pensioen. De meeste (9/10) hebben nog een bijberoep. De ene werkt 10u voor een bedrijf dat badkamers renoveert (administratie), de andere geeft 15u sportles per week, enz...

Ach ja, op café verdient iedereen opeens ook veel meer omdat ze de premies en overuren en nachtshiften er bij rekenen. Ik herinner mij zo iemand die zelfs zijn loonbrief toonde op café (God weet waarom) hij was wel vertegenwoordigder / sales dus de meeste hadden wel door dat dat een uitzonderlijke maand was , terwijl hij beweerde dat dat iedere maand zo was
Zelf vind ik premies/shiften nu niet erg dat ze dat erbij rekenen, zou raar zijn moesten ze dat niet doen. Als dat iets is dat mee in hun contract staat en maandelijks terug komt.

Als die personen de vaste nacht shift doen hoort dat gewoon bij zijn takenpakket/contract.
Net zoals andere mensen ook meer loon krijgen door hun takenpakket. Die prof zal wel meer dan 38 uren/week werken, in het weekend werken, geen vaste uren, steeds bereikbaar zijn,... Dat vertaalt zich in een hoger bruto loon. Net zoals die persoon die nachten doet.

Laatst bewerkt:
Ik verschiet er eerder van hoeveel mensen echt weinig verdienen of zichzelf wijsmaken dat ze tevreden zijn met een 2300 netto.

Zeker als dat mensen in de 40 zijn ofzo, allé nu, da's toch maar triestig.

Ik verschiet er eerder van hoeveel mensen echt weinig verdienen of zichzelf wijsmaken dat ze tevreden zijn met een 2300 netto.

Dat is toch ook wel wat wereldvreemd hoor. Ik denk dat heel wat mensen daarrond zitten en niet meteen een kans hebben meer te verdienen.

Ik vind dit aanmatigend en hautain. Ga eens kijken in barema's voor andere sectoren en je zou je eigenlijk meteen moeten schamen voor zo'n uitspraak. 2.300 netto is niet "echt weinig", ook niet voor in de 40. En alsof de enige reden waarom die daarvoor kiezen, is dat ze zichzelf wijsmaken dat ze tevreden zijn. Het is misschien een schok, maar ten eerste is geld niet alles voor iedereen, maar vooral: niet elk werk is verloond naar waarde of inzet, hoor. Echt...

Je zegt 'in de 40 of zo', als je geen lopende afbetalingen meer hebt, kinderen zijn het huis uit, geen grote kosten meer te voorzien etc. dan is 2300 netto ruimschoots voldoende voor de basics eten/drinken/energie/ontspanning. Kun je zelfs met gemak nog een stuk van sparen.

Als koppel kan je echt goed leven met €4600:
  • Hypothecaire lening €1000
  • Facturen in de brievenbus €600
  • Colruyt €400

Dan heb je nog €2600 om te spenderen.

Sorry ik kan het niet vergelijken met kinderen, want ik heb er geen.
Ik denk wel dat je daar ook veel geld kan aan spenderen. Maar zonder kinderen kan je dus nog ruim sparen.

Ik snap dat dit als vrijgezel te weinig is, maar als koppel is dit meer dan voldoende.
De rest gaat toch naar zaken die je niet echt nodig hebt.

Het gaat puur over de verloning. Niet de jobinhoud. Als je 40 bent en je hebt 2300 netto kan je toch niet spreken van goed betaald of dat je wat omhoog geklommen bent kwa loon. Dan heb je 20j geen opslag gehad en enkel indexaties.
Dus niet hautain, ik vind het gewoon jammer voor die mensen zelf. En als je daar tevreden mee bent, dan ben je dus gewoon op dat gebied vrij snel tevreden lijkt me. De vraag is niet of je tevreden bent over je hele werksituatie, enkel over het loon.

In je 40 is je huis meestal nog niet afbetaald en de kinderen ook het huis nog niet uit.

Je zegt 'in de 40 of zo', als je geen lopende afbetalingen meer hebt, kinderen zijn het huis uit, geen grote kosten meer te voorzien etc. dan is 2300 netto ruimschoots voldoende voor de basics eten/drinken/energie/ontspanning. Kun je zelfs met gemak nog een stuk van sparen.
Maar om de zoveel tijd moet je een nieuwe auto kopen, wil je eens op reis. Misschien wil je eens een nieuwe keuken of veranda er bij etc.. ketel vervangen, nieuwe ramen steken, .. dat zijn dan zaken die jaren van sparen met 1 vingerknip opsoeperen.

Maand per maand geraak je er mee rond maar ook niet veel meer dan dat.

Dan heb je 20j geen opslag gehad en enkel indexaties.
Mijn eerste loon was €1250 netto 20 jaar geleden (wat normaal was in die tijd, voor alle duidelijkheid)

@Topperman: wij hebben als koppel €5000 netto en soms blijft er €2000 op de rekening staan op het einde van de maand + bijna 10 maanden per jaar staat er zeker nog €1000 op de rekening

ik snap niet waar mensen soms hun geld aan geven
ofwel wonen er hier veel in Antwerpen, want telkens ik naar daar ga voel ik dat alles daar 2x duurder is

Maar om de zoveel tijd moet je een nieuwe auto kopen
Bij de meeste is dat om de 15 jaar, en dat is dan geen elektrische wagens van €70.000

Het gaat puur over de verloning. Niet de jobinhoud. Als je 40 bent en je hebt 2300 netto kan je toch niet spreken van goed betaald of dat je wat omhoog geklommen bent kwa loon. Dan heb je 20j geen opslag gehad en enkel indexaties.
Dus niet hautain, ik vind het gewoon jammer voor die mensen zelf. En als je daar tevreden mee bent, dan ben je dus gewoon op dat gebied vrij snel tevreden lijkt me. De vraag is niet of je tevreden bent over je hele werksituatie, enkel over het loon.

In je 40 is je huis meestal nog niet afbetaald en de kinderen ook het huis nog niet uit.
Niet iedereen heeft de ambitie om fel omhoog te klimmen. Sommige mensen willen gewoon een 9 to 5 zonder te veel verantwoordelijkheden en dan is 2300 netto gewoon correct. Daar kan je inderdaad niet riant van leven, maar met een aangepaste levensstijl kan je daar wel comfortabel van leven. En iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat "comfort" juist betekent.

En daar schort het aan: we bepalen dat graag voor een ander.

Maar om de zoveel tijd moet je een nieuwe auto kopen, wil je eens op reis. Misschien wil je eens een nieuwe keuken of veranda er bij etc.. ketel vervangen, nieuwe ramen steken, .. dat zijn dan zaken die jaren van sparen met 1 vingerknip opsoeperen.

Maand per maand geraak je er mee rond maar ook niet veel meer dan dat.
Welkom in de realiteit voor een groot deel van de bevolking.

Welkom in de realiteit voor een groot deel van de bevolking.
Awel maar ik zeg toch net, puur naar loon bekeken want daar gaat het programma over, dat toch niet echt ne vette is.

Ik merk dat het wat stof doet opwaaien wat ik zeg. Ik wil er niemand mee schofferen. En als je met 2 verdient is het een ander verhaal natuurlijk. Maar puur individueel en naar loon zit ge toch kort op het minimum loon dat ook bijna 2000 netto is dacht ik? Dus met bijna 20j ervaring 400 netto meer dan het minimumloon en dan zeggen dat ge tevreden zijt. Tja, goed voor de werkgevers dan denk ik.

Ik ben trouwens indertijd ook aan 2150 bruto begonnen en dat was een 1350 netto denk ik. Anno 2007 zoiets.
Zou eens moeten uitrekenen, enkel op indexaties, wat dat nu bruto/netto zou betekenen.

Even aan chatgpt gevraagd:
Berekening:
€2.150 (bruto in 2008)
× 1,45 (gecumuleerde indexering van 2008 t.e.m. 2025)
= €3.117,50 bruto in 2025 (louter geïndexeerd, zonder opslag)

En er zaten best veel mensen rond dat bruto bedrag.. mss waren die jonger dan, dat weet ik niet meer precies.

Laatst bewerkt:
Awel maar ik zeg toch net, puur naar loon bekeken want daar gaat het programma over, dat toch niet echt ne vette is.

Ik merk dat het wat stof doet opwaaien wat ik zeg. Ik wil er niemand mee schofferen. En als je met 2 verdient is het een ander verhaal natuurlijk. Maar puur individueel en naar loon zit ge toch kort op het minimum loon dat ook bijna 2000 netto is dacht ik? Dus met bijna 20j ervaring 400 netto meer dan het minimumloon en dan zeggen dat ge tevreden zijt. Tja, goed voor de werkgevers dan denk ik.

Ik ben trouwens indertijd ook aan 2150 bruto begonnen en dat was een 1350 netto denk ik. Anno 2007 zoiets.
Zou eens moeten uitrekenen, enkel op indexaties, wat dat nu bruto/netto zou betekenen.
Er zijn heel wat mensen die maar net boven het minimumloon uitkomen, dat klopt idd. Vandaar de grote woede in dit land , en waardoor er ook veel op extreme partijen stemmen.

Er zijn heel wat mensen die maar net boven het minimumloon uitkomen, dat klopt idd. Vandaar de grote woede in dit land , en waardoor er ook veel op extreme partijen stemmen.
Maar waarom ben ik dan hautain als ik zeg dat ik er van verschiet én dat mensen vaak nog tevreden zijn. :)

"opklimmen"

De realiteit is dat het een piramide is natuurlijk. Voor elke 10-20 man is er maar 1 manager nodig en zo naar omhoog

Bruto is dat bij de hoogste van Europa en die houden dat bijna netto over (en qua werkuren zitten we bij de laagste)
Geen idee waarom ze dan grote woede zouden moeten hebben.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan