Wat Verdient Vlaanderen?

"opklimmen"

De realiteit is dat het een piramide is natuurlijk. Voor elke 10-20 man is er maar 1 manager nodig en zo naar omhoog
Maar hoeveel van die 10-20 man wil opklimmen in de firma? Veel mensen zijn tevreden met wat ze doen en willen geen extra verantwoordelijkheden.

Ik geloof graag dat het niet hautain bedoeld was maar het was niettemin een wereldvreemde opmerking.
BG als standaard nemen, geeft (op verschillende vlakken) een vertekend beeld van de realiteit :giggle:

Maar hoeveel van die 10-20 man wil opklimmen in de firma? Veel mensen zijn tevreden met wat ze doen en willen geen extra verantwoordelijkheden.
Uiteraard, maar zelfs als die mensen willen opklimmen. Niet iedereen kan manager spelen, daar is gewoon geen nood aan.

Awel maar ik zeg toch net, puur naar loon bekeken want daar gaat het programma over, dat toch niet echt ne vette is.

Ik merk dat het wat stof doet opwaaien wat ik zeg. Ik wil er niemand mee schofferen. En als je met 2 verdient is het een ander verhaal natuurlijk. Maar puur individueel en naar loon zit ge toch kort op het minimum loon dat ook bijna 2000 netto is dacht ik? Dus met bijna 20j ervaring 400 netto meer dan het minimumloon en dan zeggen dat ge tevreden zijt. Tja, goed voor de werkgevers dan denk ik.

Ik ben trouwens indertijd ook aan 2150 bruto begonnen en dat was een 1350 netto denk ik. Anno 2007 zoiets.
Zou eens moeten uitrekenen, enkel op indexaties, wat dat nu bruto/netto zou betekenen.

Even aan chatgpt gevraagd:
Berekening:
€2.150 (bruto in 2008)
× 1,45 (gecumuleerde indexering van 2008 t.e.m. 2025)
= €3.117,50 bruto in 2025 (louter geïndexeerd, zonder opslag)

En er zaten best veel mensen rond dat bruto bedrag.. mss waren die jonger dan, dat weet ik niet meer precies.
Je weet niet waar je het over hebt.
Nu schakel je al naar "niet goed betaald" en "niet echt ne vette", en dat klopt. Maar dat is iets helemaal anders dan wat je eerst zei: dat ze zichzelf voor de gek moeten houden dat ze tevreden zijn, omdat het "echt weinig" is en ze zogezegd alleen maar het absolute minimum kunnen kopen om dan net genoeg te sparen voor een nieuwe ketel. Dat klopt allemaal niet. Je hebt overduidelijk gewoon een verkeerd wereldbeeld.

Klik gerust de loonschalen voor PC200 eens open:

PC227, die media waar iedereen zo hoog over oploopt:

Wie zit er op z'n 40ste boven 3.200 bruto in deze schalen? Als dat er zo veel zijn, hoort je opmerking niet te zijn dat die mensen zichzelf iets wijsmaken en 'goed voor de werkgever', maar toch eerder: amai, ik verdien precies bovengemiddeld goed, maar ze zouden wel iets moeten doen aan de onderappreciatie van veel jobs? Als het zo veel mensen zijn, is het toch eerder structureel dan individueel.

Nu schakel je al naar "niet goed betaald" en "niet echt ne vette", en dat klopt. Maar dat is iets helemaal anders dan wat je eerst zei: dat ze zichzelf voor de gek moeten houden dat ze tevreden zijn, omdat het "echt weinig" is en ze zogezegd alleen maar het absolute minimum kunnen kopen om dan net genoeg te sparen voor een nieuwe ketel. Dat klopt allemaal niet. Je hebt overduidelijk gewoon een verkeerd wereldbeeld.

Wie zit er op z'n 40ste boven 3.200 bruto in deze schalen? Als dat er zo veel zijn, hoort je opmerking niet te zijn dat die mensen zichzelf iets wijsmaken en 'goed voor de werkgever', maar toch eerder: amai, ik verdien precies bovengemiddeld goed, maar ze zouden wel iets moeten doen aan de onderappreciatie van veel jobs? Als het zo veel mensen zijn, is het toch eerder structureel dan individueel.

Moeten die bedragen uit de loonschalen die je linkt niet nog vermenigvuldigd worden met de indexcoëfficient van 2,12?

Moeten die bedragen uit de loonschalen die je linkt niet nog vermenigvuldigd worden met de indexcoëfficient van 2,12?
Die van PC227 alvast niet, ik weet niet wanneer PC200 indexeert. Maar zet die 2% iedereen ineens zo veel hoger dat er plots reizen én een ketel vanaf kunnen? Of ging dat daarvoor al gewoon, en is een loon van 4K+ niet zo "gemiddeld" als sommigen wel lijken te denken?

We kunnen toch stellen dat €3000 netto echt al goed is. En juist daarom is er niets verkeerd met €2400 netto.

Genoeg mensen die €300 oproken per maand dus als dat die persoon is met €3000 netto, heeft die evenveel dan de niet-roker die €2700 netto heeft. Alleen heeft hij alle dagen rookplezier.

Echt weinig, niet goed betaald en gene vette zit bij mij in dezelfde grootorde.

Het aantal mensen dat iets verdient maakt niet uit. 2300 netto is gewoon niet veel halverwege je carrière. Als je daarmee tevreden bent, des te beter.

En ja ik verschoot er van hoeveel mensen maar zo weinig verdienen, dus je mag me op dat vlak wereldvreemd noemen. Al vind ik jou wel vaker arrogant reageren. Is voor niets nodig. Lokt alleen ambras uit.

Als je nooit meer verdiend hebt en jouw collega's ook niet zal je het inderdaad oke vinden. Maar rijkelijk leven doe je er toch niet van. Doe van dat loon eens je huur/hypotheek en vaste kosten af. Wat spaar je dan nog per maand na je variabele leefkosten? Dat kan je toch niet veel noemen? Dus, geen vette.

Het aantal mensen dat iets verdient maakt niet uit. 2300 netto is gewoon niet veel halverwege je carrière. Als je daarmee tevreden bent, des te beter.

En ja ik verschoot er van hoeveel mensen maar zo weinig verdienen, dus je mag me op dat vlak wereldvreemd noemen. Al vind ik jou wel vaker arrogant reageren. Is voor niets nodig. Lokt alleen ambras uit.

Als je nooit meer verdiend hebt en jouw collega's ook niet zal je het inderdaad oke vinden. Maar rijkelijk leven doe je er toch niet van. Doe van dat loon eens je huur/hypotheek en vaste kosten af. Wat spaar je dan nog per maand na je variabele leefkosten? Dat kan je toch niet veel noemen? Dus, geen vette.
Als we beide dat zouden verdienen zouden we elke maand 2000 euro kunnen sparen
Als je dat beleggen zou je volgens linkse partijen al vrij snel sterkste schouders zijn en belastingen betalen op meerwaarde

Niet als je er jouw hypotheek en jouw vaste kosten af doet. En daar gaat het toch net om? Dat je doet alsof het schrapen en rondkomen is, maar een zwembad, 2 vliegreizen per jaar met de kinderen, en boodschappen zonder budget is niét ‘gewoon leven’. Dat zal inderdaad niet gaan, maar die 3200 is wel degelijk rijkelijk leven tov de onderkant van het gemiddelde.

Als je het pas doenbaar vindt vanaf 4k pp, geeft dat toch vooral iets aan over jouw idee van doenbaar, en weinig over de huidige realiteit in België of de wereld.

Ik vond dat loon van die IT'er in dat ziekenhuis er los over :wtf:

Ik mag hopen dat die meer taken deed dan het programma liet uitschijnen want ik heb daaruit begrepen dat die gewoon computers en printers installeerde en daarvoor dus bijna 6000 bruto kreeg? Ale, ik weet dat IT goed betaalt, maar dit was nu toch echt IT van het laagst mogelijke niveau? Soit, ik zit zelf niet in IT en ken er niks van, maar dit was echt een wtf moment voor mij. Daarmee dat ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb en dat die wel degelijk ook complexe taken en verantwoordelijkheden had, want anders amai, wraakroepend voor de hele zorgsector.

Ik vind dat je overdrijft hoor, en wereldvreemd is daar geen slechte beschrijving voor. Typisch voor dit land is dat je met zo'n loon dat jij "echt weinig, niet goed betaald en gene vette" noemt wel kan rondkomen. Ik zou zelfs zeggen, relatief comfortabel, zeker als koppel.

Maar dat betekent dan leven naar je inkomen en geen vrijstaande nieuwbouw én verschillende vliegtuigreizen én restaurantbezoeken bij de vleet én
...

Allezja, lijkt me persoonlijk niet zo moeilijk en helemaal geen zwaar bestaan.

Ik zeg niet als koppel. Als je pas als koppel comfortabel rond komt is het een teken dat 1 loon niet echt comfortabel is.

Waar die 4k netto vandaan komt samen met zwembad en vliegreizen.. hierboven weet ik niet. Niet van mij althans.

Ik heb het over 2300 he, niet 3200 :unsure:
Als alleenstaande.

Er zijn heel wat mensen die maar net boven het minimumloon uitkomen, dat klopt idd. Vandaar de grote woede in dit land , en waardoor er ook veel op extreme partijen stemmen.
Zeer spijtig dat daarbij hun woede zich richt op werklozen, arbeidsongeschikten en de weinige leefloners die het allemaal nog moeten zien te roeien met minder dan dit minimumloon.

Spijtig dat mijn baas geen tv kijkt, anders waren zijn ogen misschien eens open gegaan met die brutolonen uit het programma :unsure:
Hij denkt nl. nog altijd dat mijn loon marktconform is omdat het 600 euro hoger ligt door indexaties dan 15 jaar geleden, zelfs met die standaard loonschalen in PC 200 hier ergens boven zou ik 900 euro bruto meer hebben...

Ik ben zo'n alleenstaande met 2.200-2.300 netto (wel met bedrijfswagen en nog maaltijdcheques) en ik kom toch goed rond, ga 2x per jaar met het vliegtuig op reis,...
Door in mijn jonge jaren veel te sparen heb ik m'n eigen huis kunnen zetten, achteraf bekeken wel net in de ideale periode (2016-2017) vooraleer alles veel duurder is geworden.
Mijn lening is net geen 700 euro/maand, ik kan de meeste maanden eigenlijk wel tussen de 500-800 euro sparen.

Dat is tevens wat mijn 'probleem', om opslag vragen in zo'n superkleine KMO is best moeilijk, om echt marktconform te zitten zou ik moeten veranderen van werkgever.
Mijn huidig loon geven ze tegenwoordig in vacatures al voor starters, dus zelfs al krijg ik opslag zal dat nooit meer marktconform worden.

Gezien ik vlot rondkom en mooi kan sparen is het dilemma hier dus vooral dat ik serieus twijfel of het de moeite is om puur voor loon alles op te blazen dat ik ken.
Meer loon wil in mijn geval nl. vooral zeggen dat er maandelijks gewoon meer op de spaarrekening zal komen, ik heb al quasi alles wat ik wil.
Ik werk er al 15 jaar en het is op 10min van mijn deur, dat speelt ook allemaal mee.

Laatst bewerkt:
"opklimmen"

De realiteit is dat het een piramide is natuurlijk. Voor elke 10-20 man is er maar 1 manager nodig en zo naar omhoog
Dat klopt, maar de tijd dat managers een pak meer verdienen als hun direct reports ligt toch ook achter ons. (Geheel terecht in mijn ogen).

Ik ben wel trouwens van mening dat het heel individueel is waar je gelukkig van wordt: dat is zeker niet voor iedereen per definitie hoger

Gezien ik vlot rondkom en mooi kan sparen is het dilemma hier dus vooral dat ik serieus twijfel of het de moeite is om puur voor loon alles op te blazen dat ik ken.
Meer loon wil in mijn geval nl. vooral zeggen dat er maandelijks gewoon meer op de spaarrekening zal komen, ik heb al quasi alles wat ik wil.
Ik werk er al 15 jaar en het is op 10min van mijn deur, dat speelt ook allemaal mee.
Het eenvoudige antwoord is “nee”.
Nu zijn er heel veel factoren:
- andere werkgevers in de buurt
- uw eigen presteren
- eenvoud van te vervangen
die bepalen hoe hard je het moet/kan spelen.

Net als de andere bedrijven zal je baas ofwel een premium moeten betalen voor een andere met ervaring of kan hij SilentSpring2 beginnen op te leiden.

Nu het enige wat je baas in de plaats krijgt voor meer te betalen is minder kans dat je weggaat. Bekijk het eens van zijn standpunt: what’s in it for him?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan