Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Ik vind vooral straf dat mensen met een heel hoog brutoloon +8000€ zich bezighouden met (dagelijks) op BG te zitten, daarvan denk ik toch altijd dat ze tot een bepaalde elite of groepje horen waar ik niet van zou denken dat die hier zo vaak lezen en posten en dus toch behoorlijk vertegenwoordigd zijn.
Je kan mss eens een poll maken, inclusief freelancers en zelfstandigen - met dan een soort van potentieel netto maandloon over 2024, al denk ik wel dat je de bruto bedragen naar netto zal moeten zetten en de limieten x5..10.’’20 doen om alles wat te coveren.

Verbaasd ben ik eerlijk gezegd niet, hier zijn best wat goed opgeleide en talentvolle mensen aanwezig, maar de echt hoge inkomens mis je wellicht compleet in deze poll, ook op dit forum.

Laatst bewerkt:
Laatste 2-3 jaar hebben we ook toch wel enorme indexaties gehad, waardoor de brutolonen toch ook fel gestegen zijn.

Mss in ons hoofd lijkt 5000 bruto “veel”, echter 2-3 jaar terug was dat 4000 euro bruto ofzo.

Ik vind vooral straf dat mensen met een heel hoog brutoloon +8000€ zich bezighouden met (dagelijks) op BG te zitten, daarvan denk ik toch altijd dat ze tot een bepaalde elite of publiek of kring (leeftijd…) horen waar ik niet van zou denken dat die hier zo vaak lezen en posten en dus toch behoorlijk vertegenwoordigd zijn. Ik dacht dat 8k wel een deftige bovengrens zou zijn maar was precies beter tot 10k doorgegaan.

8000 bruto is, wat, 4200-ish netto? Dat is zowat het dubbele (als het dat al is) van wat menig kassierster enzo netto verdienen. Geen idee waarom je denkt dat die mensen zich dan tussen de Conrad Janssens en andere (snobistische) groepen kunnen bewegen.
Zoveel bruto in loondienst verdienen is vooral een cadeau voor de staat.

8000 bruto is, wat, 4200-ish netto? Dat is zowat het dubbele (als het dat al is) van wat menig kassierster enzo netto verdienen. Geen idee dat je dan denkt dat die mensen zich dan tussen de Conrad Janssens en andere (snobistische) groepen kunnen bewegen.
Ik denk dan ook niet dat volk uit die snobistische groepen zich bezighoudt met dit forum. En Dat zijn meestal geen loontrekkers hè snobs die werken niet voor een baas. Al dat volk dat rondrijdt met een auto van 150k+ zijn bijna nooit loontrekkers al moet ik op men woorden letten door al die prijsstijgingen laatste jaren is een lease in loondienst van 100k allang geen uitzondering meer.

Laatste 2-3 jaar hebben we ook toch wel enorme indexaties gehad, waardoor de brutolonen toch ook fel gestegen zijn.

Mss in ons hoofd lijkt 5000 bruto “veel”, echter 2-3 jaar terug was dat 4000 euro bruto ofzo.
Lol, wat? 5000€ bruto is gewoon veel, of ben je echt compleet de voeling met de realiteit verloren?

Loon ligt hier toch wel bovengemiddeld hoog, tenzij BG'ers met een vettere paycheck gretig zijn om op dit soort topic te springen ... :unsure:

De grote meerderheid zit hier boven het Belgisch gemiddelde (4318€) en ook de mediaan (3728€). Dan kan je wel stellen dat er goed geschept wordt op BG :unsure:

(Ik hoor daar niet bij alleszins)

Loon ligt hier toch wel bovengemiddeld hoog, tenzij BG'ers met een vettere paycheck gretig zijn om op dit soort topic te springen ... :unsure:
De grote meerderheid zit hier boven het Belgisch gemiddelde (4318€) en ook de mediaan (3728€). Dan kan je wel stellen dat er goed geschept wordt op BG :unsure:

(Ik hoor daar niet bij alleszins)
Voornamelijk hooggeschoolden waarvan dan nog veel IT'ers, voornamelijk leeftijd 35-45, voornamelijk blanke Nederlandstaligen, ...

Ik denk dat je dan wel sowieso met een beter verdienende subgroep zit van de Belgische beroepsbevolking hoor.

Lol, wat? 5000€ bruto is gewoon veel, of ben je echt compleet de voeling met de realiteit verloren?
Hangt allemaal van het referentiekader af.

€4964 was het gemiddelde bruto-maandloon voor bedienden in de leeftijdgroep 40-44 volgens statbel. En €4530 voor 35-40.
Als je het globaal bekijkt, zit dit er hier een pak boven. Maar als je naar de resultaten kijkt van gemiddelde leeftijd op BG, lijkt mij dat allemaal toch wel in dezelfde lijn te liggen.

Dat zijn meestal geen loontrekkers hè snobs die werken niet voor een baas. Al dat volk dat rondrijdt met een auto van 150k+ zijn bijna nooit loontrekkers al moet ik op men woorden letten door al die prijsstijgingen laatste jaren is een lease in loondienst van 100k allang geen uitzondering meer.

Nee, daarom dat ik zeg dat je met zelfs een (heel) hoog brutoloon in België in de meeste gevallen nog altijd maar een 'gewone' mens blijft die zich niet echt in 'speciale' kringen beweegt.
Heb daarstraks eens wat aan het rekenen geweest in wat (personen)belasting tools. Wil je echt zo min mogelijk belastingen betalen kan je best niet te veel boven 20.000€ bruto per jaar in loondienst verdienen (afhankelijk of je RV kan terugvorderen, etc) en al de rest via een vennootschap. Maarja, dat is de theorie; in de praktijk bestaan er geen (of zeer amper) goedbetaalde jobs die maar een arbeidsprestatie van 20% ofzo inhouden. Geen idee waarom deeltijds werken (en dan heb ik het niet over 4/5e) op de Belgische arbeidsmarkt zo weinig voorkomt vergeleken met landen zoals Nederland. Daar zijn bv. halftijdse contracten veel normaler, zelfs in serieuze jobs.

Voornamelijk hooggeschoolden waarvan dan nog veel IT'ers, voornamelijk leeftijd 35-45, voornamelijk blanke Nederlandstaligen, ...

Ik denk dat je dan wel sowieso met een beter verdienende subgroep zit van de Belgische beroepsbevolking hoor.
Als je het zo bekijkt heb je wel een punt. Gemiddelde leeftijd ligt ook steeds hoger en hoger, ik denk dat de meesten hier zelfs amper nog gamen (inclusief mezelf) dus het is letterlijk "beyong gaming" hier. :p

Ja de groep zelfstandigen zou ik ook wel graag een kans geven maar dat leek me te moeilijk om voor hun een "bruto equivalent" te bepalen want zij goochelen met belastingen en aftrekbaarheid alsof het niks is en moet je die dikke auto of dat dikke huis dan tellen als een nettoloon enz... als puntje bij paaltje komt verdienen veel zelfstandigen "niks" en zijn alles bedrijfskosten.

Wat misschien een andere leuke poll kan zijn dan is "wat is de waarde van het huis (+ auto?) waarin je woonde/reed december 2024" of "hoeveel was uw netto waarde december 2024". Maar er is niet echt 1 eenvoudig getal wat het dan allemaal zegt.

Maar ik ben niet de enige die polls mag maken he gaan jullie je gang ook maar :fingerguns:

Wat misschien een andere leuke poll kan zijn dan is "wat is de waarde van het huis (+ auto?) waarin je woonde/reed december 2024" of "hoeveel was uw netto waarde december 2024". Maar er is niet echt 1 eenvoudig getal wat het dan allemaal zegt.

Er is al zo een topic

Er is al zo een topic

Maar dat is geen poll he dat is weer een topic. Het leuke aan een poll is dat je op een paar uur meer dan 100 resultaten in een grafiek krijgt. Als je dat wil krijgen in de spaarthread dan ben je een jaar verder en kan je niet echt zien wat de gemiddelde BG-er nu van spaargeld heeft omdat het zoveel pagina's zijn waar dan nog tussen gedicussieerd wordt + velen niet posten omdat het daar niet anoniem genoeg is.

Damn toch nog een aantal die met een héél hoog brutoloon in loondienst blijven werken.
En denk je dat (multinational) bedrijven daarin geïnteresseerd zijn? Amerikaans leadership dat met 25% belastingen wegkomt is niet geïnteresseerd in de kleine Belgen die 50+ % betalen, en zelfs meer op bonussen.

Ja de groep zelfstandigen zou ik ook wel graag een kans geven maar dat leek me te moeilijk om voor hun een "bruto equivalent" te bepalen want zij goochelen met belastingen en aftrekbaarheid alsof het niks is en moet je die dikke auto of dat dikke huis dan tellen als een nettoloon enz... als puntje bij paaltje komt verdienen veel zelfstandigen "niks" en zijn alles bedrijfskosten.
Met andere woorden, je kent er niets van.

Ontopic: Het enige wat je nog kan doen is nettomaandloon vragen en voor de zelfstandigen jaarloon+dividend/12.

Even een aanpassing gedaan aan de openingspost

EDIT: omdat na 162 stemmen al 11 mensen kozen voor >8000€, heb ik ook nog de opties > 9000€ en > 10000€ toegevoegd. U bent vrij uw stem dus nog specifieker te maken (je kan je stem aanpassen), ik had niet verwacht dat zoveel mensen zo'n hoog loon zouden hebben.

Laatst bewerkt:
5000 bruto is veel, maar is wel het 4000 bruto van 4 jaar geleden + index en zoals hierboven al gezegd he5 gemiddelde voor België.

Ontopic: Het enige wat je nog kan doen is nettomaandloon vragen en voor de zelfstandigen jaarloon+dividend/12.
Maar dan kom je dus uit op zelfstandigen dat zeggen dat ze 2500 euro netto per maand verdienen en tegelijk rondrijden met een auto van 150k, en die mensen zou je dan mixen tussen degenen in loondienst hierboven, wat echt wel vertekend is. Bovendien zijn netto lonen sowieso al vertekend zonder dat er een gezinssituatie bij staat. Maar het sta u vrij, aangezien jij er alles van kent, uw eigen poll te starten toch?

Maar dan kom je dus uit op zelfstandigen dat zeggen dat ze 2500 euro netto per maand verdienen en tegelijk rondrijden met een auto van 100k en een nieuwbouw van 800k hebben, en die mensen zou je dan mixen tussen degenen in loondienst, wat echt wel vertekend is. Maar het sta u vrij, aangezien jij er alles van kent, uw eigen poll te starten toch?
Nee dan heb je zelfstandige die zeggen 8k netto want 2,5k netto loon + 5,5k dividend.
Die auto betalen ze en hierdoor hebben ze netto minder dividend. Dat huis op vennootschap is ook grotendeels verleden tijd en is nu zo goed als privé te betalen.

Btw, werknemers hebben ook een wagen die er niet bijgeteld wordt.

Als je echt alles wilt optellen moet je gewoon hun jaarrekening opvragen.

Terug
Bovenaan