Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Hangt toch af van je levensstijl? Als je enkel witte producten in huis haalt, nooit op restaurant gaat, in de Wibra je kleren koopt en niet op reis gaat heb je een pak meer spaarmarge dan iemand die in een delicatessenwinkel zijn eten haalt, elke vrijdag op restaurant gaat, kleren koopt bij Armani en regelmatig op reis gaat met het vliegtuig.

Al denk ik wel dat een gemiddeld hoger loon ook sneller een gemiddelde duurdere levensstijl met zich meebrengt. "Leven naar je stand". Mocht ik meer verdienen zou ik sneller een duurdere fles wijn kopen.
Ja als je levensstijl is om er mee te gooien dan zal het leven duur aanvoelen. Ik bedoel als je normaal leeft. Je kan zeer mooi leven van 5k bruto, zeker als je samenwoont met een partner. Leven naar je stand is 1 ding, er mee gooien is nog iets anders. Ik verdien minder dan het gemiddelde hier maar meer dan er voor. Ik koop gewoon eens betere kwaliteit vlees of spendeer eens wat meer aan een frats, maar niks buitensporig.

Lol, wat? 5000€ bruto is gewoon veel, of ben je echt compleet de voeling met de realiteit verloren?
Denk dat het grotendeels afhangt met wie je omgaat in je leefwereld. Als je enkel met ceo's omgaat, is 5000€ weinig. Als je enkel met laag geschoolden omgaat, is 5000€ insane veel.
Ikzelf vind 5000€ veel, maar niet insane veel. Ben 34 en zit zelf iets boven de 4500€ (januari). Nochtans gewoon een uitvoerende job.

Wat ik me al jaren afvraag is waarom BG een pool van grootverdieners is. Gaan "kleinverdieners" niet op fora? Of..

We moeten nu ook niet overdrijven hé, 5k verdienen gaat er echt niet voor zorgen dat je plots op een totaal andere manier gaat leven als wanneer je 3k verdient: 3011 netto vs 2167 netto.

Elke 500 bruto verhoging levert maar een 200 euro netto op:

BrutoNettoNetto toename
2000​
1749​
2500​
1985​
236​
3000​
2167​
182​
3500​
2352​
185​
4000​
2571​
219​
4500​
2791​
220​
5000​
3011​
220​
5500​
3216​
205​
6000​
3418​
202​
6500​
3620​
202​
7000​
3822​
202​
7500​
4024​
202​
8000​
4226​
202​

50% van de stemmers (range 4000-5500) hun netto loon verschilt maximum 660 euro met elkaar.

Laatst bewerkt:
Ik kan mij niet voorstellen dat het leven duur aanvoelt als je 5k bruto hebt hoor :crazy: Ik heb belange zo veel niet en kan eigenlijk best goed sparen.
Wij (partner en ik) leven redelijk minimalistisch..behalve de woning die we hebben (+1milj €). Voor de rest beiden bedrijfswagens,...
Gezamenlijk inkomen van +-6600€ netto. Kan u verzekeren, naast de lening (+-2200€..binnenkort mss 2500€) kunnen wij insane veel sparen. Wij zetten jaarlijks 30k aan de kant.
Nu, wij zijn geen festival gangers. Reizen = road trips met de bedrijfswagen etc.

Nu, ons doel is om samen vervroegd op pensioen te gaan.

And not kidding..kreeg in mn omgeving onlangs de opmerking "wa? 30k/jr sparen? Das toch peanuts?" Owkeej hahaha

Nee maar het grote verschil zit er vooral in dat uw basis-uitgaven eigenlijk niet (moeten) stijgen ene keer voorbij een bepaald punt en dat alles daar boven da
ook gewoon puur bijkomend disposable income is.

Nee maar het grote verschil zit er vooral in dat uw basis-uitgaven eigenlijk niet (moeten) stijgen ene keer voorbij een bepaald punt en dat alles daar boven da
Dat is waar, maar in veel gevallen is dat bijkomend inkomen ook al weg na een paar extra restaurantbezoekjes hoor. Life changing is dat echt niet te noemen.

Klopt, wat dan als "nadeel" met zich meebrengt dat ik op het werk minder geneigd zal zijn om opslag te vragen "omdat ik het niet nodig heb".
Wij hebben nu onze financiële doelen die we wensen te halen op jaarbasis. Al de rest is bijkomstig

Dat is waar, maar in veel gevallen is dat bijkomend inkomen ook al weg na een paar extra restaurantbezoekjes hoor. Life changing is dat echt niet te noemen.
Mja, het ging er denk ik gewoon om dat iemand zei dat het leven moeilijk "duur" kan aanvoelen met zo'n brutolonen. Een paar 100 EUR meer per maand is niet life-changing nee, ik denk niet dat er hier veel mensen hun vakanties doorbrengen op hun luxejacht, maar qua comfort is dat toch een serieuze bonus? En ja, je kan altijd meer geld uitgeven natuurlijk, maar eenmaal bepaalde basisbehoeften voldaan zijn valt dat voor mij nu ook wel onder comfort.

Allez, ik ben misschien een optimist (niemand zou me zo beschrijven maar ok), maar ik ondervind eigenlijk geen financiële stress hoor. En dat is zonder "rijk" te zijn. Als er hier morgen een toestel kapot gaat, of mijn wagen, kan ik meteen vervanging betalen. Ik heb mijn rug wat geblesseerd, en overweeg een trainingtoestel van zo'n 500 EUR te kopen. Wat me tegenhoudt is de logistiek, niet het geld. Voor mij is dat gewoon comfortabel, ook al kan ik altijd meer verdienen en zeker meer uitgeven.

Mja, het ging er denk ik gewoon om dat iemand zei dat het leven moeilijk "duur" kan aanvoelen met zo'n brutolonen. Een paar 100 EUR meer per maand is niet life-changing nee, ik denk niet dat er hier veel mensen hun vakanties doorbrengen op hun luxejacht, maar qua comfort is dat toch een serieuze bonus? En ja, je kan altijd meer geld uitgeven natuurlijk, maar eenmaal bepaalde basisbehoeften voldaan zijn valt dat voor mij nu ook wel onder comfort.

Allez, ik ben misschien een optimist (niemand zou me zo beschrijven maar ok), maar ik ondervind eigenlijk geen financiële stress hoor. En dat is zonder "rijk" te zijn. Als er hier morgen een toestel kapot gaat, of mijn wagen, kan ik meteen vervanging betalen. Ik heb mijn rug wat geblesseerd, en overweeg een trainingtoestel van zo'n 500 EUR te kopen. Wat me tegenhoudt is de logistiek, niet het geld. Voor mij is dat gewoon comfortabel, ook al kan ik altijd meer verdienen en zeker meer uitgeven.
Het zit hem eerder in de combinatie van dingen. Een paar 100 euro netto meer gaat weinig verschil geven. Een paar 100 euro netto meer in combinatie met een zuinige levensstijl wel.

Voor de rest ben ik akkoord hoor. Mijn punt was eerder dat sommige bruto lonen heel hoog kunnen lijken, maar dat het netto helemaal zo'n verschil niet maakt. Dagelijks een broodje gaan halen alleen al kost hier sommige collega's 150 euro per maand, daar moet je bruto al veel extra voor verdienen om te bekostigen.

Een halve maand verlof gepakt in december hier, de poll invullen zou dus geen referentie zijn :p .
't Was in elk geval gene vette.

Dankzij cafetariaplan dat ik, met uitzondering van 10 dagen verlof extra, volledig heb laten uitbetalen boven de 10k.

Er schoot jammer genoeg iets meer de helft over.

Dankzij cafetariaplan dat ik, met uitzondering van 10 dagen verlof extra, volledig heb laten uitbetalen boven de 10k.

Er schoot jammer genoeg iets meer de helft over.
Als cafetariaplan op basis van uw eindejaarspremie is dan is dat niet uw voltijds brutomaandloon December he

Een halve maand verlof gepakt in december hier, de poll invullen zou dus geen referentie zijn :p .
't Was in elk geval gene vette.
Onbetaald verlof dan?

Het zit hem eerder in de combinatie van dingen. Een paar 100 euro netto meer gaat weinig verschil geven. Een paar 100 euro netto meer in combinatie met een zuinige levensstijl wel.
Ook hier weer de bedenking: "een paar 100 meer" zal misschien niet (meer) het verschil maken ene keer voorbij dat punt dat uw basis en eventueel wat extra's gedekt zijn maar eer ge daar voorbij zijt durf ik beweren dat tot dat punt die "paar 100" net wel een hemelsbreed verschil kunnen maken.
Allez ja, het zijn eigenlijk net dit soort opmerkingen over "die paar 100 euro" die een zekere wereldvreemdheid aantonen imo.
Wij hebben geen "zuinige levensstijl", wij verdienen normaal (tot zelfs aan de hoge kant van normaal) maar we moeten toch nog altijd wat opletten en "foliekes" best een beetje spreiden in de tijd. Afgelopen maand toevallig stukken aan beide auto´s gehad, dat is niet onoverkomelijk en we kunnen dat ook wel redelijk vlot betalen maar dat komt uit reserves die nu dus rustig terug aangezuiverd moeten worden. Als ik 200 meer had was dat allemaal heel wat minder zorgelijk geweest. 200€ meer dat is mijn energiefactuur garantie betaald, dat is de helft van onze voedingskost gedekt, daarmee kan ik vlot 2maand tanken voor naar mijn werk te rijden,....

Akkoord wel dat dat weinig verschil maakt in die zin dat een relatief grote brutostijging zich niet in een grote netto extra betaald.

We moeten nu ook niet overdrijven hé, 5k verdienen gaat er echt niet voor zorgen dat je plots op een totaal andere manier gaat leven als wanneer je 3k verdient: 3011 netto vs 2167 netto.

Elke 500 bruto verhoging levert maar een 200 euro netto op:

BrutoNettoNetto toename
2000​
1749​
2500​
1985​
236​
3000​
2167​
182​
3500​
2352​
185​
4000​
2571​
219​
4500​
2791​
220​
5000​
3011​
220​
5500​
3216​
205​
6000​
3418​
202​
6500​
3620​
202​
7000​
3822​
202​
7500​
4024​
202​
8000​
4226​
202​

50% van de stemmers (range 4000-5500) hun netto loon verschilt maximum 660 euro met elkaar.
Dus jij denkt dat een verschil van 1000€ netto geen verschil gaat maken in hoe je leeft? Totaal van het padje hier.

Op posts die woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb ga ik niet reageren. Dat is geen manier van discussiëren waar ik in mee ga, want dat leidt nergens toe.

Allez, ik ben misschien een optimist (niemand zou me zo beschrijven maar ok), maar ik ondervind eigenlijk geen financiële stress hoor. En dat is zonder "rijk" te zijn.
Ook een belangrijk punt. Ik merk dat ik me, in tegenstelling tot mijn vrouw, wel eens zorgen kan maken over onze financiële situatie terwijl dat op papier totaal ongegrond is. Dat is vooral karakter-gedreven en mijn spreadsheet of een paar 100 EUR/maand meer of minder kan daar bitter weinig aan veranderen 😛. Jezelf comfortabel voelen is dus heel belangrijk en dat is voor iedereen verschillend.

Nu, ons doel is om samen vervroegd op pensioen te gaan.

And not kidding..kreeg in mn omgeving onlangs de opmerking "wa? 30k/jr sparen? Das toch peanuts?" Owkeej hahaha
Het is maar wat je doel is. Ik maak de reizen en uitstapjes liever nu ipv te wachten tot mijn 60ste. Ik ken er veel te veel die die leeftijd niet gehaald hebben en wat heb je dan gehad? Of net op pensioen en dan ziek worden.

Ik zeg tegen mijn ouders ook: Leef uw geld op. Profiteer zolang het kan. Je leeft maar 1 keer.

Dus ik zie het nut niet van zoveel te sparen. Dat doen wij alleen voor onze kinderen. Niet voor ons zelf.

Ik match die 30k, in mijn eentje. Mijn vrouw spaart nog een 5k on top.
Maar ons huis is ook nog niet af, we hebben voor 12k werken in de pijplijn zitten, de laatste grote uitgaven aan ons huis voor de komende 5-10 jaar.

Voor ons lijkt die 30k immens, maar dat is omdat we wel een goed leven hebben, maar ver van rijk zijn. Maar als ik kijk in mijn omgeving, wat een mix van alle normale lagen (secundair, bachelor, master), is 30k sparen/jaar eerder uitzondering dan regel.

Ik moet nog 2025 en 2026 sparen en dan zal ik meer hebben dan de openstaande hypotheek in cash en ETF. Mogelijks eind 2025 al, aangezien de hypoheekschuld ook gevoelig zakt elk jaar. Dan geef ik een klein feestje aan mezelf cadeau :D.

Ik ga met @Bugsy akkoord. Het verschil in nettoloon is telkens te klein, 3-4k of 5-6k maakt echt niet veel uit als je dat geld al niet nodig had. Je kan wat groter/chiquer wonen (en wat dieper in de schulden steken) en eens fancy op reis gaan met 5 en dan is dat ook op.

Als uw vaste maandelijkse kosten (hypotheek/huur, utilities, auto, verzekeringen, boodschappen…) 1800 euro zijn dan is 2000 netto vs 3000 netto een gigantisch verschil, life changing en zelfs het verschil tussen kopen of huren.

Terug
Bovenaan