Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Nee dan heb je zelfstandige die zeggen 8k netto want 2,5k netto loon + 5,5k dividend.
5.5k dividend uzelf gemiddeld uitbetalen per maand? Really?
Ja daar ben ik blijkbaar inderdaad niet van op de hoogte :p
Not my cup of tea maar misschien de moeite om te pollen ja.
Maar liever niet in deze poll want die gaat over bruto.
Netto geeft sowieso al een vertekend beeld omdat gezinssituaties niet gepold worden.

Ik zou ze niet te eten willen geven, de mensen die >10k aantikken per maand in loondienst. Voor hoogopgeleide bedieden in de klassieke goedbetaalde sectoren (chemie, farma, energie) is dat echt geen uitzondering als ze daar al 25-30 jaar rondlopen.

Bij ons zijn trouwens alle functies die tot de ‘core-business’ behoren (dus niet boekhouding, of marketing, of HR etc) voorbehouden voor werknemers. Daar worden absoluut geen freelancers of zelfstandigen voor aangenomen.

Ik vind vooral straf dat mensen met een heel hoog brutoloon +8000€ zich bezighouden met (dagelijks) op BG te zitten, daarvan denk ik toch altijd dat ze tot een bepaalde elite of publiek of kring (leeftijd…) horen waar ik niet van zou denken dat die hier zo vaak lezen en posten en dus toch behoorlijk vertegenwoordigd zijn. Ik dacht dat 8k wel een deftige bovengrens zou zijn maar was precies beter tot 10k doorgegaan.
Tis niet omdat ge een hoog brutoloon hebt tegen uw 40 dat uw work-life onbestaande is ofzo. Nog best wat volk uit het oude Telenet games die hier al zaten tijdens hun studententijd en zijn blijven plakken. En zoals al aangehaald, er zijn een aantal sectoren die u als werknemer binden voor hun core taken.

Ik zou ze niet te eten willen geven, de mensen die >10k aantikken per maand in loondienst. Voor hoogopgeleide bedieden in de klassieke goedbetaalde sectoren (chemie, farma, energie) is dat echt geen uitzondering als ze daar al 25-30 jaar rondlopen.

Bij ons zijn trouwens alle functies die tot de ‘core-business’ behoren (dus niet boekhouding, of marketing, of HR etc) voorbehouden voor werknemers. Daar worden absoluut geen freelancers of zelfstandigen voor aangenomen.

Bij ons zijn de perks als loontrekkende ook niet min. Los van het feit dat bijna alle core idd werknemer is.

Als werknemer
Goed jaar = aandelen uitdelen, bonussen,...
Slecht jaar = beetje minder splurgen

Als consultant
Goed jaar = afgesproken loon, geen bonus, geen team events, niks
Slecht jaar = buiten met 1 minuut opzeg bij wijze van spreken

5.5k dividend uzelf gemiddeld uitbetalen per maand? Really?
Ja daar ben ik blijkbaar inderdaad niet van op de hoogte :p
Not my cup of tea maar misschien de moeite om te pollen ja.
Maar liever niet in deze poll want die gaat over bruto.
Netto geeft sowieso al een vertekend beeld omdat gezinssituaties niet gepold worden.
Lees het bruto/netto en freelance topic even, dan heb je een idee.

5000 bruto is veel, maar is wel het 4000 bruto van 4 jaar geleden + index en zoals hierboven al gezegd he5 gemiddelde voor België.

Dit.

Geld is gewoon in een rotvaart laatste 2-3 jaar zwaar minder waard geworden.

In ons hoofd beseffen we dat nog niet echt denk ik, komende van jaren met lage inflatie.

5k bruto veel lees ik hier. Als schoolverlater zeker. Maar een goed profiel eind de 30/begin de 40 moet toch lukken.

Kijk eens naar de jaarlijkse vakanties die we boeken, restaurant etc.
Het leven is duur

Lees het bruto/netto en freelance topic even, dan heb je een idee.
Niet echt, er posten weinig bedrijfsleiders, er worden miljoenen winst opgepot of geïnvesteerd, waarde gebouwen verworven, tijdens carrière , pensioenpotten 7 cijfers opgebouwd… wie post is the bottom laag in de categorie zelfstandigen - veelal freelancers zonder personeel in dienst. Ons land telt gigantisch veel KMO’s en daar gaat veel geld in rond, veel multimiljonairs.

Niet echt, er posten weinig bedrijfsleiders, er worden miljoenen winst opgepot of geïnvesteerd, waarde gebouwen verworven, tijdens carrière , pensioenpotten 7 cijfers opgebouwd… wie post is the bottom laag in de categorie zelfstandigen - veelal freelancers zonder personeel in dienst. Ons land telt gigantisch veel KMO’s en daar gaat veel geld in rond, veel multimiljonairs.
Klopt, maar je kan niet verwachten dat die hier ook zitten.
Wat je wel kan doen is een topic openen waar jaarrekeningen besproken worden van random bedrijven.

Ik wil gerust van over ons bedrijf posten maar dan krijg je de commentaar dat het is om te stoefen...

Wat je wel kan doen is een topic openen waar jaarrekeningen besproken worden van random bedrijven.

Ik wil gerust van over ons bedrijf posten maar dan krijg je de commentaar dat het is om te stoefen...
Bart de Wever zou zeggen: De mortuis nil nisi bene

Die van ons vangt 50M per jaar. Wat is daar stoefen aan? Ik zit als voetsoldaat aan de onderkant van de ladder :laugh:

Dit.

In ons hoofd beseffen we dat nog niet echt denk ik, komende van jaren met lage inflatie.

5k bruto veel lees ik hier. Als schoolverlater zeker. Maar een goed profiel eind de 30/begin de 40 moet toch lukken.

Het leven is duur
Voordeel is dat je hypotheek niet wordt geïndexeerd, dus wie voor corona een lening heeft aangegaan heeft er wel baat bij want die weegt minder zwaar door. Al is dat allemaal relatief, want het geld dat je daarmee uitspaart moet je toch uitgeven aan een duurdere winkelkar of reis of wat dan ook.

Ik vind vooral straf dat mensen met een heel hoog brutoloon +8000€ zich bezighouden met (dagelijks) op BG te zitten, daarvan denk ik toch altijd dat ze tot een bepaalde elite of publiek of kring (leeftijd…) horen waar ik niet van zou denken dat die hier zo vaak lezen en posten en dus toch behoorlijk vertegenwoordigd zijn. Ik dacht dat 8k wel een deftige bovengrens zou zijn maar was precies beter tot 10k doorgegaan.

Speaking for myself en voor de groep die ik ken (toegegeven, ik ken maar 1 miljardair die ik tutoyeer en die ik nu ook niet direct als een echt close relationship beschouw): dat zijn ook maar mensen die ook wel andere interesses hebben dan enkel bedrijfsleiding hoor. Die spenderen hun dagen ook niet met alleen hanky-panky black-tie events of een potje golf, maar de hebben ook kids, gamen, hebben wat met Lego of muziek of whatever.

Ons als in ook mijn bedrijf 😎
Mag je trots op zijn, maar ik kan me wel inbeelden niet te posten t.g.v. privacy of dat mensen er aanstoot aan nemen - er heerst steeds een taboe rond geld, zo een anonieme poll is dan ook eens leuk om een iets representatiever beeld te krijgen. Met het loon en andere topics heb je nooit iets deftig want meestal zijn het top en bottom die ontbreken. Een bottom doe ontbreekt heeft weinig impact - maar een echte top net veel impact.

Musk zit toch ook gewoon te trollen op X ... en voor hem is €8000 nog niet eens een uurloon.

Dit.

Het leven is duur
Ik kan mij niet voorstellen dat het leven duur aanvoelt als je 5k bruto hebt hoor :crazy: Ik heb belange zo veel niet en kan eigenlijk best goed sparen.

Ik kan mij niet voorstellen dat het leven duur aanvoelt als je 5k bruto hebt hoor :crazy: Ik heb belange zo veel niet en kan eigenlijk best goed sparen.
Ik heb meer, maar gebruik een significant deel van mijn netto-inkomen om maandelijks te sparen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik met 5k ook makkelijk zou rondkomen, of met mijn huidig loon moest mijn vrouw stoppen met werken. Wij hebben 1 kind.

Over het algemeen denk ik dat velen op dit forum een beetje overdrijven/realiteitszin missen wanneer er discussies opduiken over wat nu net noodzakelijk is aan inkomen om ok te leven.

Hangt toch af van je levensstijl? Als je enkel witte producten in huis haalt, nooit op restaurant gaat, in de Wibra je kleren koopt en niet op reis gaat heb je een pak meer spaarmarge dan iemand die in een delicatessenwinkel zijn eten haalt, elke vrijdag op restaurant gaat, kleren koopt bij Armani en regelmatig op reis gaat met het vliegtuig.

Al denk ik wel dat een gemiddeld hoger loon ook sneller een gemiddelde duurdere levensstijl met zich meebrengt. "Leven naar je stand". Mocht ik meer verdienen zou ik sneller een duurdere fles wijn kopen.

Goh, je hebt dan ook een ander levenspatroon. 1x een grotere uitgave (bv: tuin aanleggen) en je kan al lang opnieuw beginnen sparen. Geld is snel op :p

Terug
Bovenaan