Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

Wat was jouw voltijds bruto basisloon op de loonbrief van december 2024 (anonieme poll)

• < 2000€

Stemmen: 8 1,8%
  • 2000€ tot 2500€

Stemmen: 7 1,6%
  • 2500€ tot 3000€

Stemmen: 15 3,4%
  • 3000€ tot 3500€

Stemmen: 27 6,1%
  • 3500€ tot 4000€

Stemmen: 44 10,0%
  • 4000€ tot 4500€

Stemmen: 60 13,6%
  • 4500€ tot 5000€

Stemmen: 69 15,6%
  • 5000€ tot 5500€

Stemmen: 62 14,1%
  • 5500€ tot 6000€

Stemmen: 40 9,1%
  • 6000€ tot 6500€

Stemmen: 21 4,8%
  • 6500€ tot 7000€

Stemmen: 24 5,4%
  • 7000€ tot 7500€

Stemmen: 11 2,5%
  • 7500€ tot 8000€

Stemmen: 7 1,6%
  • > 8000€

Stemmen: 15 3,4%
  • > 9000€

Stemmen: 5 1,1%
  • > 10000€

Stemmen: 26 5,9%

• Totaal aantal stemmers
    441
Als uw vaste maandelijkse kosten (hypotheek/huur, utilities, auto, verzekeringen, boodschappen…) 1800 euro zijn dan is 2000 netto vs 3000 netto een gigantisch verschil, life changing en zelfs het verschil tussen kopen of huren.

Edoch ga je nog steeds nog niet op een echt fundamenteel andere manier leven; daarvoor is het verschil domweg te klein. Dat is zijn punt ook.... Dat iets impact heeft, wil daarom niet zeggen dat je plots een heel andere levensstijl gaat (kunnen) hanteren.

Topis als deze verzanden meestal heel snel in één kant van het spectrum die hun eigen aanpak en levensstijl willen extrapoleren als de maatstaf, en die op basis daarvan elke afwijkende comment als "wereldvreemd" of "van het padje af" afdoen, maar het is in essentie zoals StannekeS zegt: het is maar wat je doel (of breder je eigen referentiekader is). Met daarboven nog het gegeven dat die doelen en referentiekaders doorheen je leven kunnen wijzigen. Met geen één van de lonen die in de poll staat (tenzij dan de >10000 als je die meer dan ruim genoeg bekijkt), ga je de lifestyle of the rich and the famous kunnen bekostigen; dan mag er nog een extra nul achteraan bij. Maar het laat wel toe comfortabel te leven, en afhankelijk van je eigen doelen en referenties, zal dat meer of minder comfortabel zijn.

We moeten nu ook niet overdrijven hé, 5k verdienen gaat er echt niet voor zorgen dat je plots op een totaal andere manier gaat leven als wanneer je 3k verdient: 3011 netto vs 2167 netto.

Elke 500 bruto verhoging levert maar een 200 euro netto op:

BrutoNettoNetto toename
2000​
1749​
2500​
1985​
236​
3000​
2167​
182​
3500​
2352​
185​
4000​
2571​
219​
4500​
2791​
220​
5000​
3011​
220​
5500​
3216​
205​
6000​
3418​
202​
6500​
3620​
202​
7000​
3822​
202​
7500​
4024​
202​
8000​
4226​
202​

50% van de stemmers (range 4000-5500) hun netto loon verschilt maximum 660 euro met elkaar.
Met de werkbonus is netto minimum toch al +1900 euro?

Op posts die woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb ga ik niet reageren. Dat is geen manier van discussiëren waar ik in mee ga, want dat leidt nergens toe.

5k verdienen gaat er echt niet voor zorgen dat je plots op een totaal andere manier gaat leven als wanneer je 3k verdient: 3011 netto vs 2167 netto.

En waar leg ik u precies woorden in de mond? Je zegt letterlijk dat dit er niet voor gaat zorgen dat je totaal anders gaat leven terwijl dat gewoon compleet onwaar is wat je zegt.

Maar geen zorgen, voor mij hoeft die discussie ook niet verder te gaan. Dat de meesten hier totaal niet meer de waarde van geld kennen omdat ze bovengemiddeld verdienen is al langer geweten. Uiteindelijk is dit niets meer dan de zoveelste stoefthread.

Edoch ga je nog steeds nog niet op een echt fundamenteel andere manier leven; daarvoor is het verschil domweg te klein. Dat is zijn punt ook.... Dat iets impact heeft, wil daarom niet zeggen dat je plots een heel andere levensstijl gaat (kunnen) hanteren.

Topis als deze verzanden meestal heel snel in één kant van het spectrum die hun eigen aanpak en levensstijl willen extrapoleren als de maatstaf, en die op basis daarvan elke afwijkende comment als "wereldvreemd" of "van het padje af" afdoen, maar het is in essentie zoals StannekeS zegt: het is maar wat je doel (of breder je eigen referentiekader is). Met daarboven nog het gegeven dat die doelen en referentiekaders doorheen je leven kunnen wijzigen. Met geen één van de lonen die in de poll staat (tenzij dan de >10000 als je die meer dan ruim genoeg bekijkt), ga je de lifestyle of the rich and the famous kunnen bekostigen; dan mag er nog een extra nul achteraan bij. Maar het laat wel toe comfortabel te leven, en afhankelijk van je eigen doelen en referenties, zal dat meer of minder comfortabel zijn.
Als voor u de enige verschillen in fundamenteel leven zijn het verschil tussen OCMW, middenklasse en multimiljonairs ja dan verandert dat brutoloon inderdaad niks. Maar ik durf nu zelf toch wel te stellen dat ikzelf die als alleenstaande woon in een vrijstaande woning van 300k op mijn 30ste toch wel een fundamenteel ander leven is dan de vrijgezel van 30 op zijn huurappartement van 60m2.

Ik ken mensen dat geen beugels voor hun kinderen kunnen betalen omdat het te duur is. Dat terwijl ikzelf zegmaar dat geld voor zo’n beugel op 1 dag kan winnen als de beurs wat stijgt.

Ik vind dat wel fundamentele verschillig ik zou zelfs zeggen dat het verschil tussen 10k bruto en 5k bruto zeer klein is in levensstijl veel kleiner alvast dan tussen 5k en 3k.

Dit.

Geld is gewoon in een rotvaart laatste 2-3 jaar zwaar minder waard geworden.

In ons hoofd beseffen we dat nog niet echt denk ik, komende van jaren met lage inflatie.

5k bruto veel lees ik hier. Als schoolverlater zeker. Maar een goed profiel eind de 30/begin de 40 moet toch lukken.

Kijk eens naar de jaarlijkse vakanties die we boeken, restaurant etc.
Het leven is duur

Tgoh, vooral sommige zaken zijn véél duurder geworden, maar ik heb toch niet de indruk dat het leven in het algemeen op alle vlakken echt gigantisch veel duurder is geworden vergeleken met pakweg juist voor corona.
Energie, boodschappen en de huizenmarkt zijn veel duurder geworden, en op restaurant gaan ed. redelijk. Maar buiten dat valt dat nog wel mee denk ik. Denk niet dat als je de prijzen uit de Mediamarkt of H&M vergelijkt met voor corona dat dat nu (veel) opgeslagen is. En reizen, bwah, hangt er sterk vanaf naar waar. 7 dagen in een all-in in Spanje gaan liggen, ja dat wrs wel. 2 maanden Zuidoost-Azië? Echt niet.
Op zich overwaarderen indices zoals de CPI ook altijd de inflatie. Mensen zijn geen robotten die altijd hetzelfde consumptiepatroon blijven volgen. Wrs genoeg mensen die niet meer de thermostaat continu op 23 graden zetten en die ontdekt hebben dat er ook zoiets bestaat als bv. Turkse of Marokkaanse supermarkten waar dezelfde producten de helft ofzo goedkoper zijn dan in de Delhaizes van deze wereld. Zo ga je al een groot stuk van de vermeende inflatie die ons constant wordt ingepraat al voor een stuk tegen. Dat woningen zoveel in waarde zijn gestegen is echt wel spuwen in de gezichten van jongeren, zeker als je ziet dat veel boomers hun huizen dat ze indertijd voor een appel en een ei hebben gekocht nu kunnen verlappen voor 500k+. Bon, heb het geluk dat m'n ouders in de 'goede' tijd goed hebben geïnvesteerd in vastgoed. Maar wees nu maar eens het kind van mensen die geen eigen woonst hebben, je bent levenslang gesjareld. En dan is de Vlaamse huizenmarkt nog relatief goedkoop vergeleken met pakweg de Nederlandse.

@Muñoz heeft een punt. Als je de zaken die nu ineens immens veel meer kosten niet nodig hebt (nieuwe woning, veel energie), dan ben je nu niet slechter af dan voor corona.
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en daar flink voor betaald, maar mijn eigen huis was ook heel veel gestegen, terwijl energiekosten in een nieuwbouw niet overdreven zijn.

Maar ga er als jonge mensen maar aanstaan, een huis kopen dat naar huidig comfort is. Voor veel gaat dat ten opzichte van hun ouders een stap terug zijn vrees ik.

En waar leg ik u precies woorden in de mond? Je zegt letterlijk dat dit er niet voor gaat zorgen dat je totaal anders gaat leven terwijl dat gewoon compleet onwaar is wat je zegt.

Maar geen zorgen, voor mij hoeft die discussie ook niet verder te gaan. Dat de meesten hier totaal niet meer de waarde van geld kennen omdat ze bovengemiddeld verdienen is al langer geweten. Uiteindelijk is dit niets meer dan de zoveelste stoefthread.
Ik denk dat het wel ergens een economisch principe is dat een inkomensstijging in absolute cijfers veel belangrijker is wanneer je relatief weinig verdient (wat betekent dat een zeker basiscomfort misschien al niet gegarandeerd is) dan wanneer je bij wijze van spreken het gewoon op de hoop kan gooien.

Onbetaald verlof dan?
Ik ben blijkbaar één van de weinige arbeiders hier op BG dus ja, een vakantiedag opnemen = geen loon voor die dag.
Stom systeem vind ik want eind mei begin juni krijg je dan ineens 4000 flappen op je rekening, dat je dan eigenlijk maar best direct aan de kant zet om de vakantiedagen te compenseren.

Het zit hem eerder in de combinatie van dingen. Een paar 100 euro netto meer gaat weinig verschil geven. Een paar 100 euro netto meer in combinatie met een zuinige levensstijl wel.

Voor de rest ben ik akkoord hoor. Mijn punt was eerder dat sommige bruto lonen heel hoog kunnen lijken, maar dat het netto helemaal zo'n verschil niet maakt. Dagelijks een broodje gaan halen alleen al kost hier sommige collega's 150 euro per maand, daar moet je bruto al veel extra voor verdienen om te bekostigen.
Die hoge brutolonen vertellen imo niet het hele verhaal. Vaak gaat dat nog gepaard met een hoop extra voordelen. Verlofdagen, bedrijfswagen, maaltijdcheques, netto vergoedingen, verzekeringen, stevige pensioenpijler, warranten, aandelen…

Topic gaat er niet over, maar een 4000 bruto vergelijken met een 8000 bruto puur op netto dat er overschiet - dat maakt een verschil in comfortabel leven. Als ge bij die echt hoge brutolonen ook nog eens alle extra’s in rekening brengt - dan spreken we toch al over vrij royaal te kunnen leven.

Ik vind vooral straf dat mensen met een heel hoog brutoloon +8000€ zich bezighouden met (dagelijks) op BG te zitten, daarvan denk ik toch altijd dat ze tot een bepaalde elite of publiek of kring (leeftijd…) horen waar ik niet van zou denken dat die hier zo vaak lezen en posten en dus toch behoorlijk vertegenwoordigd zijn. Ik dacht dat 8k wel een deftige bovengrens zou zijn maar was precies beter tot 10k doorgegaan.
Uw 10k is nog te weinig :p.

Wij (partner en ik) leven redelijk minimalistisch..behalve de woning die we hebben (+1milj €). Voor de rest beiden bedrijfswagens,...
Gezamenlijk inkomen van +-6600€ netto. Kan u verzekeren, naast de lening (+-2200€..binnenkort mss 2500€) kunnen wij insane veel sparen. Wij zetten jaarlijks 30k aan de kant.
Nu, wij zijn geen festival gangers. Reizen = road trips met de bedrijfswagen etc.

Nu, ons doel is om samen vervroegd op pensioen te gaan.

And not kidding..kreeg in mn omgeving onlangs de opmerking "wa? 30k/jr sparen? Das toch peanuts?" Owkeej hahaha
Als 30k per jaar sparen peanuts is dan ben ik precies een schooier :laugh: 30k per jaar is écht wel nice.

Even een aanpassing gedaan aan de openingspost

EDIT: omdat na 162 stemmen al 11 mensen kozen voor >8000€, heb ik ook nog de opties > 9000€ en > 10000€ toegevoegd. U bent vrij uw stem dus nog specifieker te maken (je kan je stem aanpassen), ik had niet verwacht dat zoveel mensen zo'n hoog loon zouden hebben.
Als je het "wat is jouw bruttoloon topic erop naleest had ik net verwacht dat er veel meer mensen > 8000€ bruto gingen verdienen, maar bon pol is vrij recent ook.

Kleine 10% verdient boven de 8k op BG volgens de poll momenteel, representatief voor de Belgische werknemers ?

Laatst bewerkt:
Wij (partner en ik) leven redelijk minimalistisch..behalve de woning die we hebben (+1milj €). Voor de rest beiden bedrijfswagens,...
Gezamenlijk inkomen van +-6600€ netto. Kan u verzekeren, naast de lening (+-2200€..binnenkort mss 2500€) kunnen wij insane veel sparen. Wij zetten jaarlijks 30k aan de kant.
Nu, wij zijn geen festival gangers. Reizen = road trips met de bedrijfswagen etc.

And not kidding..kreeg in mn omgeving onlangs de opmerking "wa? 30k/jr sparen? Das toch peanuts?" Owkeej hahaha
Vervroegd op pensioen? En dan? Redelijk minimalistisch thuis te zitten? :unsure:

Don’t get me wrong, ik gun het u allemaal. Maar ook in mijn omgeving zie ik oppotters die rekenen en rekenen om dan vervroegd op pensioen te gaan. Quasi een spartaans regime. Zonder echt eindplan van wat er daarna komt. En met de grote hoop dat de gezondheid op dat moment het ook allemaal toelaat om al dat opgepot geld op te doen. En dat lijkt me raar.

Als voor u de enige verschillen in fundamenteel leven zijn het verschil tussen OCMW, middenklasse en multimiljonairs ja dan verandert dat brutoloon inderdaad niks. Maar ik durf nu zelf toch wel te stellen dat ikzelf die als alleenstaande woon in een vrijstaande woning van 300k op mijn 30ste toch wel een fundamenteel ander leven is dan de vrijgezel van 30 op zijn huurappartement van 60m2.

Doelen en referentiekaders...
Of het verschil tussen impact (comfort) en levensstijl...

Mabon; wie echt denkt dat die 1000 netto meer of minder er echt voor zorgt dat je een compleet andere levensstijl op na kan houden, die moet dat gewoon doen.

Als je het "wat is jouw bruttoloon topic erop naleest had ik net verwacht dat er veel meer mensen > 8000€ bruto gingen verdienen, maar bon pol is vrij recent ook.

10% heeft meer dan 6300€ op basis van de inkomsten van 2022. https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen

We zijn 2 jaar later (+/- 2 indexaties). En > 10k zit aan +/- 5,2% op dit moment. 5% indexatie doet die 6300 -> 6615 waardoor die vertekening van 6500 -> 7k dan ook een stuk van dat meeneemt.

. Maar ook in mijn omgeving zie ik oppotters die rekenen en rekenen om dan vervroegd op pensioen te gaan. Quasi een spartaans regime. Zonder echt eindplan van wat er daarna komt. En met de grote hoop dat de gezondheid op dat moment het ook allemaal toelaat om al dat opgepot geld op te doen. En dat lijkt me raar.

Bij mij is het meer de geruststelling van/ stel ik ben er 50/55 en mijn werk stopt ermee.
Dat ik dan niet meer de arbeidsmarkt opmoet, ergens van 0 beginnen tegen een startersloon of moeten solliciteren als 50plusser.

EDIT: omdat na 162 stemmen al 11 mensen kozen voor >8000€, heb ik ook nog de opties > 9000€ en > 10000€ toegevoegd. U bent vrij uw stem dus nog specifieker te maken (je kan je stem aanpassen), ik had niet verwacht dat zoveel mensen hier zo'n hoog loon zouden hebben.
Misschien zitten er enkele mensen tussen die in het buitenland verdienen en zo het resultaat ietwat scheeftrekken, dunno.

2500 euro/maand sparen op dat inkomen? Dat is bijna 38%...
Ben nu eigenlijk echt wel benieuwd naar uw maandelijkse vaste kosten? Heb je daar een idee/overzicht van?
Mag ook in PM als je dat liever doet.

Terug
Bovenaan