Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Zou ik eerder zuinig noemen. Ben hetzelfde. Ik doe nooit aankopen op impuls, zelfs voor de simpele goedkope zaken durf ik er nog uren over na te denken.

Gierig is eerder da ge nooit meer wil betalen aan iets dan het waard is of weinig/geen wederdiensten wil doen.

Ik betaal zonder probleem facturen van 100 euro, maar sta soms lang te twijfelen over een pot tomatensaus van 5 euro.

Goed geld beheren zie ik eerder als ervoor zorgen dat je op een rationele wijze geld uitgeeft zonder dat je richting bankroet gaat. Gierig zijn is minder rationeel en planmatig. Je spaart er ook geld mee uit, maar je kan gierig zijn en besparen op gezondheid en je dat later bekopen.

Zou ik eerder zuinig noemen. Ben hetzelfde. Ik doe nooit aankopen op impuls, zelfs voor de simpele goedkope zaken durf ik er nog uren over na te denken.

Gierig is eerder da ge nooit meer wil betalen aan iets dan het waard is of weinig/geen wederdiensten wil doen.
Mijn vrouw schreeuwt altijd dat ik een gierigaard ben als ik weeral eens weiger iets te kopen voor haar dat niet in het budget past.
Ik noem dit inderdaad 'zuinig zijn' of gewoon .. 'binnen budget kopen!' ... je kan toch gerust een weekje wachten met een aankoop en dit amper 1 week later doen? Maar neen, dat begrijpt vrouwlief niet.

Ik heb lang gedacht dat vrouwlief abnormaal was, maar ik ben 46 en eigenlijk enorm véél mensen die ik tegenkom zijn zoals mijn vrouw. (Ik schrik daarvan) Ik begrijp dat dus echt NIET. Precies of men overlijdt ALS ze een aankoop ook maar één fucking dag (of week) uitstellen. :laugh:

Mijn vrouw schreeuwt altijd dat ik een gierigaard ben als ik weeral eens weiger iets te kopen voor haar dat niet in het budget past.
Ik noem dit inderdaad 'zuinig zijn' of gewoon .. 'binnen budget kopen!' ... je kan toch gerust een weekje wachten met een aankoop en dit amper 1 week later doen? Maar neen, dat begrijpt vrouwlief niet.

Ik heb lang gedacht dat vrouwlief abnormaal was, maar ik ben 46 en eigenlijk enorm véél mensen die ik tegenkom zijn zoals mijn vrouw. (Ik schrik daarvan) Ik begrijp dat dus echt NIET. Precies of men overlijdt ALS ze een aankoop ook maar één fucking dag (of week) uitstellen. :laugh:
Wat maakt het uit of je nu iets vandaag of morgen of volgende week koopt? De spaarrente zal het verschil niet maken.
Zolang je niet over budget over langere termijn gaat natuurlijk, maar die nuance mis ik precies?

Als je 1 broek koopt, maakt het toch niet uit op welke dag je deze koopt. Zolang je geen 2 broeken koopt als je budget daar niet voor voorzien is.

Wat maakt het uit of je nu iets vandaag of morgen of volgende week koopt? De spaarrente zal het verschil niet maken.
Zolang je niet over budget over langere termijn gaat natuurlijk, maar die nuance mis ik precies?

Als je 1 broek koopt, maakt het toch niet uit op welke dag je deze koopt. Zolang je geen 2 broeken koopt als je budget daar niet voor voorzien is.
Dat is dus exact het issue dat mijn vrouw (en vele andere mensen) niet begrijpen.

En dan hebben we regelmatig dus van deze conversaties:
Vrouwlief: De ijskast is bijna leeg, we moeten naar de winkel
Ik: Het budget voor deze week is op. Morgen gaan we naar de winkel, want dan start de nieuwe week
Vrouwlief: Zever eens niet! Die ene dag maakt het verschil niet uit!

Het issue is echter dat mijn vrouw deze discussie ELKE week voert ... en wat gebeurt er dan? Je kan het resultaat dan al raden. Ze maakt er van ELKE week letterlijk 6 dagen van. Ik moet mij dus soms kwaad maken of het loopt uit de hand .. en moet haar dan steeds intomen.

Op lange termijn --> Als je van elke week 6 dagen maakt ipv 7 dagen, dan heb je dus 60+ weken per jaar ipv 52. Dat is dus een verschil van maar liefst 8 weken. Dus die ene dag maakt het verschil inderdaad niet uit zoals je zelf zegt, MAAR op de lange termijn wél ;)

Dat is dus exact het issue dat mijn vrouw (en vele andere mensen) niet begrijpen.

En dan hebben we regelmatig dus van deze conversaties:
Vrouwlief: De ijskast is bijna leeg, we moeten naar de winkel
Ik: Het budget voor deze week is op. Morgen gaan we naar de winkel, want dan start de nieuwe week
Vrouwlief: Zever eens niet! Die ene dag maakt het verschil niet uit!

Het issue is echter dat mijn vrouw deze discussie ELKE week voert ... en wat gebeurt er dan? Je kan het resultaat dan al raden. Ze maakt er van ELKE week letterlijk 6 dagen van. Ik moet mij dus soms kwaad maken of het loopt uit de hand .. en moet haar dan steeds intomen.

Op lange termijn --> Als je van elke week 6 dagen maakt ipv 7 dagen, dan heb je dus 60+ weken per jaar ipv 52. Dat is dus een verschil van maar liefst 8 weken. Dus die ene dag maakt het verschil inderdaad niet uit zoals je zelf zegt, MAAR op de lange termijn wél ;)
Dus de 7e dag van de week eten jullie niet?

Dus de 7e dag van de week eten jullie niet?
Je kan altijd een pot met spijs eten ipv een grote maaltijd hé. Plus het is nooit zo dat de ijskast 100% leeg is. Er zit altijd wel 'iets' in dat nog eetbaar is. Waarom MOET vrouwlief dan persé diezelfde dag nog naar de winkel en kan dit niet wachten tot morgen? OK ik kan wel eens toegeven en ik doe dat ook. Maar ik ga dat niet elke week doen hé.
(En ja ik beslis de financiën, mijn vrouw werkt niet dus dan vind ik dat ik het recht daarop heb)

En het gaat niet alleen om eten. Het geld van de week is op. Vrouwlief wil graag naar de cinema gaan. Dan wil ze dus ook een dag te vroeg naar de cinema gaan. Oh ze wil een etentje want dat is lang geleden. Wéér ne dag te vroeg hé! Enzovoorts ... echt voor alles is het dan ne dag te vroeg ...

Uiteindelijk stapelt dat zich allemaal op en gaat het geld sneller op zijn hé omdat men gewoon redeneert van: Die ene dag meer of minder maakt toch niet uit ???? Mijn vrouw begrijpt dat dus niet, dat op lange termijn, dit een probleem wordt dan. (en het frusterende? Véél vrienden geven haar nog gelijk ook! :confused: ).

Je kan altijd een pot met spijs eten ipv een grote maaltijd hé. Plus het is nooit zo dat de ijskast 100% leeg is. Er zit altijd wel 'iets' in dat nog eetbaar is. Waarom MOET vrouwlief dan persé diezelfde dag nog naar de winkel en kan dit niet wachten tot morgen? OK ik kan wel eens toegeven en ik doe dat ook. Maar ik ga dat niet elke week doen hé.

En het gaat niet alleen om eten. Het geld van de week is op. Vrouwlief wil graag naar de cinema gaan. Dan wil ze dus ook een dag te vroeg naar de cinema gaan. Oh ze wil een etentje want dat is lang geleden. Wéér ne dag te vroeg hé!

Uiteindelijk stapelt dat zich allemaal op en gaat het geld sneller op zijn hé omdat men gewoon redeneert van: Die ene dag meer of minder maakt toch niet uit ???? Mijn vrouw begrijpt dat dus niet, dat op lange termijn, dit een probleem wordt dan. (en het frusterende? Véél vrienden geven haar nog gelijk ook! :confused: ).
Die één dag meer of minder maakt ook niet uit voor je budget. Zolang het de ene keer een dag minder is, en de andere keer een dag meer. Uiteindelijk heft zich dat dus gewoon op.

Dat het bij jouw vrouw telkens een dag minder is, en nooit een dag meer, ja dan kan je zo'n strikte levenswijze volgen om het overzichtelijk te houden.

Maar niet iedereen is zoals jouw vrouw hoor. Voor heel wat andere mensen maakt die ene dag meer of minder helemaal niet uit, omdat het zichzelf opheft over langere termijn.

Die één dag meer of minder maakt ook niet uit voor je budget. Zolang het de ene keer een dag minder is, en de andere keer een dag meer. Uiteindelijk heft zich dat dus gewoon op.

Dat het bij jouw vrouw telkens een dag minder is, en nooit een dag meer, ja dan kan je zo'n strikte levenswijze volgen om het overzichtelijk te houden.

Maar niet iedereen is zoals jouw vrouw hoor. Voor heel wat andere mensen maakt die ene dag meer of minder helemaal niet uit, omdat het zichzelf opheft over langere termijn.
Mee akkoord, maar dat is dus het issue: Als ik mijn vrouw laat doen, dan heft zichzelf dat dus NIET op, op de lange termijn. ;)

In het begin van ons huwelijk dacht ik ook zoals hierboven. Het gevolg: Houston we got a problem! Tot de 100ste keer we in de financiële shit zaten door die zever. Sindsdien ben ik dus strenger. (Sindsdien staan we ruim in de plus, maar af en toe moet ik haar wéér op de rem zetten want dan merk ik dat het wéér fout begint te lopen)

Opmerking: En dan krijg ik het beroemde antwoord: Waarom praat je hier niet over met je vrouw en leg je het haar uit?
Het antwoord: Ik heb dit al 200x geprobeerd en nog begrijpt ze het niet. :headshake:

Maar als op dag 6 al uw weekbudget voor alles altijd op is, is het budget dan niet gewoon te klein?

Plus, gij wilt niet week x aan het budget van week x+1 knabbelen maar uiteindelijk, door de uitgave uit te stellen, gaat ge week x+1 toch evengoed starten met die uitgaven. Op lange termijn maakt het dus toch net wel niet uit?
Heel het idee van een budget is toch eerder om na te denken of een uitgave wel nodig is, niet over die uitgave nu vandaag of morgen gebeurt..

Maar als op dag 6 al uw weekbudget voor alles altijd op is, is het budget dan niet gewoon te klein?
Wat is een te klein budget? Dat hangt van uw spendeer gedrag af hé? :)

En je kan misschien wél gelijk hebben

MAAR

Ik zal het even voorstellen (fictieve bedragen en iets te simplistisch maar hier komt het wel op neer)
Budget: 600€/week --> We kunnen sparen
Budget: 800€/week --> OK
Budget: 1000€/week --> Dan moet ik geld van mijn vakantiegeld en 13de maand toevoegen of we gaan onder 0
Budget: 1200€/week --> Dan moet ik aan de spaarcentjes zitten

Dan mag je zeveren: Is uw budget van 1200€ niet te klein? --> Dat is dan misschien wel zo, maar je gaat het er dan toch mee moeten doen, niet? :confused: (anders ga je straks gewoon bankroet)

Dat uw vrouw eens gaat werken, ieder 250e/maand zakgeld en heel wat discussies minder.
Let me say this: Het is of te wel de scheiding inzetten of ...
Ik heb dat trouwens serieus in overweging genomen een tijdje geleden, maar 'it is a long story I not gonna tell here'.

Ik moet dit trouwens wekelijks minstens 1x aanhoren: Bij mij zou het niet waar zijn. Of te wel gaat ze werken of te wel .. daar is de deur!

Maar praten of iets zeggen is altijd het gemakkelijkste. :tongue: Acties ondernemen is soms minder van zelfsprekend. Meer heb ik hier niet aan toe te voegen, anders gaat deze discussie over 20 pagina's nog gaande zijn en moet een moderator ingrijpen.

Als ik ne euro moest krijgen voor elke keer dat ik tegen mijn vriendin al heb gezegd "wacht nu eens een week met dat te kopen, volgende week zijn het solden"...
Maar ik mag niet klagen, bij ons geen Makila toestanden :tongue:. Sowieso zijn ons rekeningen ook gesplitst dus ze doet met haar geld uiteindelijk wat ze zelf wil maar ik probeer haar wel te behoeden voor impulsieve beslissingen (aka stommiteiten).

Als ik ne euro moest krijgen voor elke keer dat ik tegen mijn vriendin al heb gezegd "wacht nu eens een week met dat te kopen, volgende week zijn het solden"...
Maar ik mag niet klagen, bij ons geen Makila toestanden :tongue:. Sowieso zijn ons rekeningen ook gesplitst dus ze doet met haar geld uiteindelijk wat ze zelf wil maar ik probeer haar wel te behoeden voor impulsieve beslissingen (aka stommiteiten).
Mee akkoord maar ik was één detail vergeten te melden dat uw mening volledig zal doen herzien :tongue:

30€/week gaat in een gezamelijke spaarpot maar ik heb mijn vrouw gezegd dat ze die pot gewoon mag gebruiken naar eigen goeddunken (het meeste sparen wij daarvan maar af en toe koopt mijn vrouw daar inderdaad iets extra mee).

De rest van het geld beheer IK en daarvan bepaal IK wat er mee gebeurt. Ze werkt NIET, onze woning is gekocht van het geld dat ik verdien, haar inbreng was nihil, dus ik denk dat ik met die 30€/week al een mooie geste doe niet? :unsure: Waarom zou ik haar de helft van de overige centjes laten beheren? Makes no sense zolang ze niet werkt ..

dus ze doet met haar geld uiteindelijk wat ze zelf wil
Welk geld. Haar geld? 0€. :) (Ik wil niet wreed zijn dit is gewoon een feit hé)

Allé allemaal goed en wel dat ze niet werkt (al zouden velen zeggen: stamp ze buiten!), maar ik moet ergens dan wel grenzen trekken en een beetje streng zijn sé. Voor wat hoort wat.

En ja als vrouwlief zegt we gaan naar de cinema (bijvoorbeeld), dan komt dit meestal niet van die 30€/week. Als het echt niet moet wordt van dat geld afgebleven. Maar als vrouwlief het echt niet kan laten of er zijn onverwachte kosten, dan wordt van dat geld wel gebruik gemaakt.

Laatst bewerkt:
Maar bon, het ging over de lotto winnen. Wat ik ermee ging doen? Ah wel, we zullen eens beginnen met een nieuwe vrouw te kopen.

Maar bon, het ging over de lotto winnen. Wat ik ermee ging doen? Ah wel, we zullen eens beginnen met een nieuwe vrouw te kopen.

Schat schat, pak de koffers we hebben de lotto gewonnen!

Fantastisch, moet ik pakken voor de zee of de bergen?

Kan mij ni schelen maar maak dat ge buiten zijt!!

Terug
Bovenaan