Wat zou jij doen als je de lotto wint?

Ik vind dat er hier absurd veel mensen zijn die
1) Het geld op een rekening zouden zetten. Met 130 miljoen, hoeveel extra geld denk je dat je dan nog nodig hebt?? En wat ga je met dat extra geld doen? Opnieuw niet uitgeven en op een rekening zetten?
2) Iedereen zijn rekeningen betalen, maar zelf het geld niet op doen.
3) Er alles aan doen om niet te laten zien dat je rijk bent. Dan snap ik niet waarom je zou meedoen aan een loterij.

Waarom zou je nu in godsnaam meedoen aan een loterij als je dan met de winst niks zou doen?

Ik denk dat de meesten gewoon niet kunnen vatten hoeveel geld dat eigenlijk is. De zotste aankopen die ze kunnen bedenken komen uit op een habbekrats van dat hele bedrag...

Er is toch nog een verschil tussen "geld uitgeven om geld uit te geven" en gewoon alles te kopen dat je wil.
Ik ben een petrol head. Er zijn een hele hoop onbetaalbare auto's die ik doodgraag zou hebben (Ferrari 250, Mercedes 300SL, Shelby Cobra, ...). Als je dan 130 miljoen op de rekening hebt staan, waarom zou je dan in godsnaam zeggen "nee, ik ga ne A4 kopen, want anders weten mensen dat ik rijk ben". Dan heb je heel uw leven geleefd met dromen die je perfect kon waarmaken, maar niet gedaan hebt omdat je schrik hebt van wat andere mensen denken...
De mens die met 130 miljoen op de rekening toch voor een A4 kiest is duidelijk geen petrolhead he, logisch. :rolleyes:

Ik denk dat de meesten gewoon niet kunnen vatten hoeveel geld dat eigenlijk is. De zotste aankopen die ze kunnen bedenken komen uit op een habbekrats van dat hele bedrag...
Zie dat bedoel ik dus met geld uitgeven om geld uit te geven. Je hebt 130 miljoen dus plots moet je iets kunnen bedenken om dat allemaal aan uit te geven, ook al zijn dat dingen die je totaal niet nodigt hebt of zelfs wil hebben.

Typische nouveau riche mentaliteit als ik het mag zeggen.

1) Het geld op een rekening zouden zetten. Met 130 miljoen, hoeveel extra geld denk je dat je dan nog nodig hebt?? En wat ga je met dat extra geld doen? Opnieuw niet uitgeven en op een rekening zetten?
3) Er alles aan doen om niet te laten zien dat je rijk bent. Dan snap ik niet waarom je zou meedoen aan een loterij.

Waarom zou je nu in godsnaam meedoen aan een loterij als je dan met de winst niks zou doen?
Geld geeft zichzelf uit, een beetje defensief zijn daarin lijkt mij wel mooi meegenomen.

Persoonlijk heb ik niet echt veel meer fancy spullen nodig die me meteen als "rijk" zouden klasseren. Hier en daar eigendommen kopen, in het buitenland, enz. zijn allemaal zaken die bij iemand die dat totaalbeeld niet krijgt eerder het beeld zullen scheppen van "ah die doet het niet slecht" in plaats van die heeft de lotto gewonnen.

"Tonen" dat je rijk bent geeft mij zo'n nouveau riche beeld (getypt voor ik Nahrtent zijn post zag :) ) van veel bling-bling, sportwagen, ... zegt mij weinig. Maar de vrijheid om te doen wat ik wil zonder dat iemand mij in de gaten houdt is onbetaalbaar.

Maar als we serieus zijn? Ik zou een deel aan de kant zetten voor mijn plusdochter en petekind en met de rest gewoon de wereld afreizen en travel blogs maken en als ik niet reis gewoon rustig leven op mijn gerestaureerde boerderij die in een prachtige Noorse fjord ligt of mijn klein kasteeltje in de Schotse highlands waar ik schapen houd en dan steeds naar wijs als ik bezoek heb. Zie je, ik heb ze nog steeds op het droge he!!

Wat ik nu ook bedenk, een schoonzus van mij heeft een kleinschalige koffieplantage in Mexico (allez dus gewoon een veldje waar ze af en toe wat arbeiders voor inhuurt, arbeidskost is daar verwaarloosbaar). In denk dat Dominique Persoone een cacaoplantage heeft ook.

Daar wil ik best in investeren, stukje land, en maar koffie of cacao kweken :)

Zie dat bedoel ik dus met geld uitgeven om geld uit te geven. Je hebt 130 miljoen dus plots moet je iets kunnen bedenken om dat allemaal aan uit te geven, ook al zijn dat dingen die je totaal niet nodigt hebt of zelfs wil hebben.

Typische nouveau riche mentaliteit als ik het mag zeggen.
Het punt is net dat je met zo'n bedrag helemaal niks MOET. Je kan perfect EN ervoor zorgen dat dat geld opbrengt zodat je zelf en vele volgende generaties daarvan kunnen genieten EN zorgeloos leven en gewoon doen wat je wilt zonder je iets aan te trekken van wat andere mensen van je zouden denken.

1) Zit zoiets gewoon niet in de natuur van mensen die niet rijk (en dan bedoel ik superster rijk) zijn opgegroeid? Allé, de meeste van ons hebben nooit echt in een situatie gezeten dat er zorgen waren om voedsel op tafel te krijgen of de rekeningen te betalen. Maar toch is ons altijd geleerd om een stuk aan de kant te hebben "voor in het geval dat". En als je toch 130 miljoen hebt, waarom zou je er niet een paar miljoen van aan de kant zetten, voor in het geval dat...

2) Bwa, uw allerdichtste familie een schone duw in de rug geven is toch vrij normaal voor de modale Vlaming? Opnieuw, als je toch 130 miljoen hebt, waarom zou je dan niet pakweg 10 miljoen gebruik voor uw zus/broer en ouders? Zelf zal je het niet missen en zij zitten ook vrij safe voor de rest van hun leven.

Iets met de winst doen is imo niet hetzelfde als gewoon met het geld te gaan gooien. Zelfs al heb je een groot bedrag als 130 miljoen. Waarom zou ik een gigantische villa van 10 miljoen zetten met evenveel badkamers als ramen? Allé, ik zie daar persoonlijk het nut niet van in, zelfs al kan je het betalen.

Er is toch nog een verschil tussen "geld uitgeven om geld uit te geven" en gewoon alles te kopen dat je wil.
Ik ben een petrol head. Er zijn een hele hoop onbetaalbare auto's die ik doodgraag zou hebben (Ferrari 250, Mercedes 300SL, Shelby Cobra, ...). Als je dan 130 miljoen op de rekening hebt staan, waarom zou je dan in godsnaam zeggen "nee, ik ga ne A4 kopen, want anders weten mensen dat ik rijk ben". Dan heb je heel uw leven geleefd met dromen die je perfect kon waarmaken, maar niet gedaan hebt omdat je schrik hebt van wat andere mensen denken...

Zoals je zegt, jij bent een petrol head dus jij hebt een enorme interesse in auto's. Auto's interesseren mij persoonlijk geen kloten, ik kan wel iets hebben van "Ah, da's ne schone auto" maar daar blijft het ook bij. Ik heb geen lijst van 10 droomwagens. Op dat vlak zal iedereen wel zijn eigen dingetje hebben.

Als ik dan echt de zotte uitgave zou moeten doen zou ik in mijn achtertuin een privé IMAX-gebouw laten zetten
unsure.gif

Laatst bewerkt:
Is toch ook logisch dat mensen het niet allemaal ineens opdoen? Zoals hier te lezen valt, zullen mensen eerst hun geld uitgeven aan een knappe woonst, auto's, reizen, misschien wat goede doelen, ... de rest kan je opzij zetten voor later.

Als je op je 30 de lotto wint, heb je ook wel tijd genoeg om het op te doen. Misschien heb je 10 jaar later wel plots interesse om wijngaard te kopen, 20 jaar later om een boot te kopen en 30 jaar later om op een ranch in Amerika te gaan wonen.

Ja, een (bescheiden) boot... misschien dat ik dat ook nog wel zou kopen ;)

No worries de golddiggers stormen op u af.

Wat ik zou doen: aan mijn plaatselijke bank vragen of ze iemand hebben die mijn financieel adviseur zou willen zijn. Die zijn taak is om ervoor te zorgen dat ik mezelf niet arm ga maken (niet dat ik daar schrik voor heb, maar je kunt nooit zeker zijn). Dan een villa bouwen in mijn gemeente, vakantiehuis (chalet) in Oostenrijk, en een dozijn sportwagens kopen. That's it.

En over zwijgen zal weinig moeite kosten want sociaal contact heb ik nauwelijks, de hele coronaperiode en de lockdowns hadden zo goed als geen effect op mij, grootste verandering tot nu toe zijn die mondmaskers. Die zijn vervelend voor mij, omdat ik zwaar slechthorend ben. Deze handicap brengt mij in deze situatie een voordeel op: kan niet verstaan wat andere mensen tegen mij zouden zeggen als ik uit mijn Lamborghini stap. Kan een belediging of compliment zijn, ik zou er niet achter komen.
De plaatselijke bank?

Met 130 mio euro in het verschiet kijk je toch meteen uit naar een private banker en vertel je het vooral niet aan de lokale zelfstandige agent van pakweg Argenta.

Wat ik zou doen: goed nadenken!

Het punt is net dat je met zo'n bedrag helemaal niks MOET. Je kan perfect EN ervoor zorgen dat dat geld opbrengt zodat je zelf en vele volgende generaties daarvan kunnen genieten EN zorgeloos leven en gewoon doen wat je wilt zonder je iets aan te trekken van wat andere mensen van je zouden denken.

Dat zegt iedereen toch?
Maar jij en enkele anderen laten precies uitschijnen dat dat geld uitgeven een soort verplichting is, dat je het niet "juist" doet als je niet minstens 10 auto's koopt en een veel te groot kasteel. Wat ben je daarmee als het resultaat is dat je 's nachts niet kunt slapen uit schrik voor inbrekers, dat je de tuinman niet vertrouwt en dat je nergens nog kan komen zonder scheef bekeken te worden? Als al je familie, al je vrienden en al hun vrienden plots verwachten dat je altijd en overal trakteert?

Zoals ik zei: dingen kopen om dingen te kopen is een ideale manier om eenzaam en ongelukkig te worden.
Ken je dat gevoel als je een game hebt uitgespeeld en alles beschikbaar is en je nergens naar moet kijken? Dat kortstondige gevoel van euforie en drie minuten later sluit je het spel af en speel je het nooit meer.

Je moet imo goed nadenken over wat je dromen zijn, wat je wil doen met je leven, en je geld investeren in exact die dingen. Dingen kopen "omdat het kan" gaat je echt niet gelukkig maken hoor. Dat duurt heel even en dan wil je weer iets anders kopen want het nieuwe is eraf.

Ik zou zelf bijvoorbeeld veel geld uitgeven aan opgravingsprojecten die mij interesseren, die ik dan ter plekke kan opvolgen zonder enige verplichting als ik eens geen goesting heb om te werken. Lijkt me heerlijk.

Dat zegt iedereen toch?
Maar jij en enkele anderen laten precies uitschijnen dat dat geld uitgeven een soort verplichting is, dat je het niet "juist" doet als je niet minstens 10 auto's koopt en een veel te groot kasteel. Wat ben je daarmee als het resultaat is dat je 's nachts niet kunt slapen uit schrik voor inbrekers, dat je de tuinman niet vertrouwt en dat je nergens nog kan komen zonder scheef bekeken te worden? Als al je familie, al je vrienden en al hun vrienden plots verwachten dat je altijd en overal trakteert?
Ik dacht dat lotterijen meestal adviseren tegen openbaar toegeven dat je een groot bedrag hebt gewonnen. Geld doet ook gewoon iets met een mens hé, misschien ontdek je wel plots nog een familielid dat de banden terug wil aanhalen.

Destijds ook even een meisje gekend die er van thuis uit goed inzat, type Porsche Cayenne voor de dochter want ze had haar A3 kapot gereden. Daar al viel het mij op hoe mensen zich laten "kennen", er altijd rondhangen omdat ze trakteerde op flessen champagne in de discotheek enzo, nooit zelf eens trakteren.

Als mensen plots weten dat je 130 miljoen hebt gewonnen moet dat effect nog een stuk groter zijn denk ik, neen bedankt.

Ideeën genoeg om geld aan uit te geven, maar ik zou eerst lang/veel reizen en nadenken over wat mij genot en vreugde biedt. Om dan direct de betere keuzes te maken waaraan geld te spenderen. En ook te zien welke hobbies zich verder ontwikkelen als je eenmaal veel meer tijd hebt.

Sowieso ook een winter in de alpen doorbrengen in talloze dorpjes en dan in 1 van mijn favo bestemmingen een mooie chalet kopen.

Een grote som zou ik graag delen met vrienden en familie. Maar hoe ver ga je daar inderdaad in... sowieso ga je mensen bruskeren. Gelukkig kan ik van mijn hart een steen maken. Die banden met verre vrienden/familie/kennissen gaan dan maar verloren.

Ik dacht dat lotterijen meestal adviseren tegen openbaar toegeven dat je een groot bedrag hebt gewonnen. Geld doet ook gewoon iets met een mens hé, misschien ontdek je wel plots nog een familielid dat de banden terug wil aanhalen.

Destijds ook even een meisje gekend die er van thuis uit goed inzat, type Porsche Cayenne voor de dochter want ze had haar A3 kapot gereden. Daar al viel het mij op hoe mensen zich laten "kennen", er altijd rondhangen omdat ze trakteerde op flessen champagne in de discotheek enzo, nooit zelf eens trakteren.

Als mensen plots weten dat je 130 miljoen hebt gewonnen moet dat effect nog een stuk groter zijn denk ik, neen bedankt.
Ik ken zo ook een aantal mensen en dat lijkt mij echt de hel. En hoe opzichtiger/lichtzinniger je je geld dan uitgeeft, hoe harder je dergelijke types aantrekt natuurlijk. Als je bewust omgaat met je geld gaan mensen automatisch al veel minder afgunstig zijn, maar zelfs dan nog zou ik nooit zeggen over welk bedrag het gaat of dat het van de lotto komt.

Ik denk dat veel mensen gewoon niet stilstaan bij hoezeer die plotse rijkdom de hele dynamiek van je familie- en vriendenkring kan veranderen. Je zit van de ene dag op de andere in een totaal verschillende leefwereld he. En als je iedereen een paar miljoen toestopt om dat evenwicht te herstellen verleg je eigenlijk dat probleem gewoon naar hun vriendenkring.

1) Zit zoiets gewoon niet in de natuur van mensen die niet rijk (en dan bedoel ik superster rijk) zijn opgegroeid? Allé, de meeste van ons hebben nooit echt in een situatie gezeten dat er zorgen waren om voedsel op tafel te krijgen of de rekeningen te betalen. Maar toch is ons altijd geleerd om een stuk aan de kant te hebben "voor in het geval dat". En als je toch 130 miljoen hebt, waarom zou je er niet een paar miljoen van aan de kant zetten, voor in het geval dat...

2) Bwa, uw allerdichtste familie een schone duw in de rug geven is toch vrij normaal voor de modale Vlaming? Opnieuw, als je toch 130 miljoen hebt, waarom zou je dan niet pakweg 10 miljoen gebruik voor uw zus/broer en ouders? Zelf zal je het niet missen en zij zitten ook vrij safe voor de rest van hun leven.

Iets met de winst doen is imo niet hetzelfde als gewoon met het geld te gaan gooien. Zelfs al heb je een groot bedrag als 130 miljoen. Waarom zou ik een gigantische villa van 10 miljoen zetten met evenveel badkamers als ramen? Allé, ik zie daar persoonlijk het nut niet van in, zelfs al kan je het betalen.

Zoals je zegt, jij bent een petrol head dus jij hebt een enorme interesse in auto's. Auto's interesseren mij persoonlijk geen kloten, ik kan wel iets hebben van "Ah, da's ne schone auto" maar daar blijft het ook bij. Ik heb geen lijst van 10 droomwagens. Op dat vlak zal iedereen wel zijn eigen dingetje hebben.

Als ik dan echt de zotte uitgave zou moeten doen zou ik in mijn achtertuin een privé IMAX-gebouw laten zetten
unsure.gif
Natuurlijk zet je een stuk opzij. Maar 10 miljoen is bvb véél om opzij te zetten, dan is er nog altijd 120 miljoen over he ...

En ik zou ook mijn allerdichtste familie hun financiele zorgen oplossen. absoluut. Maar ik zou ook gewoon zelf genieten van het geld.
Om uw voorbeeld te nemen, wij hebben het financieel absoluut niet moeilijk en dan is een JVC N5 een zéér goede maar dure projector. Maar als ik 130 miljoen had, geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om naar die klasse van projectoren te kijken, dan koop je gewoon een Barco of op zijn minst een JVC Z1 ofzo...

Mensen overschatten gewoon wat 1 of 2 miljoen euro is. Je kan daar een mooi huis mee kopen, en als je wat slim bent kan je het ook wel onderhouden. Maar dan is het wel op, en moet je dus ook gewoon blijven werken.
Je moet toch al spreken over een 10 miljoen€ voor je (imo) echt zorgeloos gaat kunnen leven.
Aan de andere kant is 2 miljoen euro +/- wat ik nog in de rest van mijn leven ga verdienen (inflatie daar gelaten)

Dus daar kan je echt wel mee stoppen als je dan geen zotte toeren doet.

Natuurlijk zet je een stuk opzij. Maar 10 miljoen is bvb véél om opzij te zetten, dan is er nog altijd 120 miljoen over he ...

En ik zou ook mijn allerdichtste familie hun financiele zorgen oplossen. absoluut. Maar ik zou ook gewoon zelf genieten van het geld.
Om uw voorbeeld te nemen, wij hebben het financieel absoluut niet moeilijk en dan is een JVC N5 een zéér goede maar dure projector. Maar als ik 130 miljoen had, geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om naar die klasse van projectoren te kijken, dan koop je gewoon een Barco of op zijn minst een JVC Z1 ofzo...
Je kan heel veel geld steken in opzichtige dingen (peperdure wagens), maar ook in dingen die minder opvallen tenzij je een kenner bent. Een leek kan het verschil niet zien tussen een horloge van 150 euro en een van 15.000 euro, bijvoorbeeld. Een fles wijn van 5000 euro zal voor de meeste mensen niet veel verschillen in smaak van een fles van 15 euro.

Tegen niemand iets zeggen om te beginnen.
Groot deel investeren in vastgoed om een inkomen te hebben via de huur. Voor de rest het huis sneller verbouwen, auto misschien vernieuwen (of een sportieve voor de zondag). Eens dat vastgoed een dik jaar loopt, gaat niemand er nog van opkijken dat je plots een dure auto hebt. Op zich kan bijna iedereen een tweede huis kopen om te verhuren als hij wat overuren werkt. Van huis 1 komt 2, enz...
Als je het gewonnen bedrag niet vanaf dag 1 gebruikt, gaat er niemand denken dat jij dat won.
Voor mij zou dat vooral een grote gemoedsrust geven. Alles doen wat ik wil, zonder ooit zorgen te hebben of het haalbaar is.

Zou het begot niet weten eerlijk gezegd, boven de 100miljoen speel ik altijd mee dus vanavond is de kans er dat het gaat gebeuren. 😛

Normaal ging ik eerst een pintje drinken int café als ik dé email krijg, en dan naar Brussel om te gaan ontvangen.

Nieuwbouw zetten en een mooie auto al zeker, daarna gaat het al serieus nadenken zijn. En dan ga ik nog 129.000.000 over hebben. 🤔

Bepaalde familieleden en men beste maat zou ik nog wel helpen of giften.

Misschien een paar PS5’s aan €5 te koop zetten hier om mensen gelukkig te maken. 😊

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan