Weg met de ziektebriefjes. Of toch niet?

Moeten ziektebriefjes voor korte duur weg?

• Totaal aantal stemmers
    232
Wij hebben ook recht om 2x 1dag op te nemen zonder doktersattest.

Op 6 jaar nog maar 2x gebruik van gemaakt, waaronder nu een dag na mijn coronavaccin.

Andere bij ons zien dit inderdaad als 2 dagen verlof die je zeker niet mag vergeten opnemen

Ik ben veel te laat geboren. Vroeger had ik hier veel misbruik van gemaakt 😄

Ik ging veel te veel uit, zelfs op een weekdag 😊

niks mis mee met een attest van afwezigheid uit te schrijven als je als partner naar de gyneacoloog gaat.

Man man, en wij maar bedelen bij de gynaecoloog om een plekje te krijgen zo vroeg of zo laat mogelijk zodat we voor of na de kantooruren zouden mogen gaan. En dan rushen en haasten om beiden op tijd op het werk te geraken.

Hoe langer hoe meer denk ik dat wij met onze goodwill echt naïeve kloten zijn.

Concreet: mijn tandarts moet een tand vullen op een complexe plaats; een ingreep van een kleine 2 uur dus onmogelijk voor of na de kantooruren uit te voeren. JPV stelt dat een tandarts perfect ook een ziektebriefje kan schrijven. Wat is nu eigenlijk de normale gang van zaken in België en/of bij de gemiddelde Belg? Neemt de gemiddelde Belg hiervoor nu verlof of vraagt de gemiddelde Belg hiervoor een ziektebriefje? En in dat laatste geval: laat je dan op voorhand weten aan uw werkgever; "Dag beste werkgever, binnen 3 weken zal ik ziek zijn!". Benieuwd.

Ik heb daar altijd verlof voor genomen.

Allez dat klopt niet, in uw hypothese zou ik er verlof voor nemen. In de realiteit, heb ik het altijd buiten de werkuren een afspraak met de tandarts ingepland.

Man man, en wij maar bedelen bij de gynaecoloog om een plekje te krijgen zo vroeg of zo laat mogelijk zodat we voor of na de kantooruren zouden mogen gaan. En dan rushen en haasten om beiden op tijd op het werk te geraken.

Concreet: mijn tandarts moet een tand vullen op een complexe plaats; een ingreep van een kleine 2 uur dus onmogelijk voor of na de kantooruren uit te voeren. JPV stelt dat een tandarts perfect ook een ziektebriefje kan schrijven. Wat is nu eigenlijk de normale gang van zaken in België en/of bij de gemiddelde Belg? Neemt de gemiddelde Belg hiervoor nu verlof of vraagt de gemiddelde Belg hiervoor een ziektebriefje? En in dat laatste geval: laat je dan op voorhand weten aan uw werkgever; "Dag beste werkgever, binnen 3 weken zal ik ziek zijn!". Benieuwd.
Is het niet eerder absurd dat de mainstream gedachte in onze samenleving blijkbaar nog altijd is dat je verlof moet opnemen om primaire gezondheidsbehoeften te kunnen inlossen? Is het werk zo heilig dat alles daarvoor moet wijken?

Ik ben blij dat ik in een moderne organisatie werk waar ik zulke zaken gewoon regel in onderling overleg met collega's en chef en waar enkel telt dat je werk gedaan is. In de praktijk haal ik de verloren tijd op een ander moment in. Maar dat is natuurlijk een luxepositie, zoiets gaat niet in elke job. Reden te meer waarom ik het niet meer dan normaal vind dat je voor zulke zaken afwezig kan zijn zonder dat je verlof moet opnemen. Je zal maar ergens aan de lopende band werken met 20 dagen verlof.

Laatst bewerkt:
Op het werk regelen we dat onderling door uren te ruilen met elkaar of overuren op te nemen.

Bij de gynaecoloog gingen de eerste onderzoeken standaard door op zaterdag, zodat de partner er inderdaad bij kan zijn. Vanaf 2de-3de trimester, was de papa er bij als dat lukte met het werk (vb 1-2u vroeger stoppen en dat later inhalen) of was hij er niet bij. Nooit een briefje gevraagd, nooit eentje aangeboden gekregen.

nee, gewoon iemand die niet door heeft dat je met een attest van afwezigheid slechts recht hebt op onbetaald verlof
Nergens heb ik gezegd dat je voor zoiets een ziektebriefje hoort te krijgen. Het is niet omdat een tandarts een ziektebriefje kan schrijven, dat hij dat ook voor een consultatie van 2 uur zal doen.

Dat word bij ons niet aanvaard ze. En een afwezigheidsattest geeft u dan toch geen recht op loon. Ge zijt dan gewoon afwezig. Kunt dus beter een paar uur verlof inzetten.

Of een andere tandarts zoeken. Mijn vorige tandarts werkte van 7u 's morgens tot 10u 's avonds. En ja, zijn agenda stond vol, maar als ik hem belde met een probleem, werd er altijd een datum en uur gezocht die rekening hield met mijn wisselende shiften. In de ochtend als ik de late had, en in de namiddag als ik de vroege had. Ik kan me echt niet voorstellen dat er dokters zijn die enkel te bereiken zijn tijdens de kantooruren. Dan nog, de helft van hen heeft nog een privé praktijk.

Dus ik snap echt niet dat er hier mensen zijn die problemen heb om een afspraak te maken met een of andere dokter?

Dus geen ziektebriefje niet meer bij ziekte van korte duur, al moet dat nog verder afgeklopt worden binnen de regering. Maar wel een vorm van briefje waarop staat wat de persoon nog kan doen, of waarvoor kan overgegaan worden naar deeltijds werk. Dus om buiten het binair denken te gaan van ziek of werken.

Enigste waar ik mij dan vragen bij stel is hoe het zit met het loon. Nu heb je 100% loon de eerste maand daarna 60%. Wat dan als je 80% kunt werken, 80% loon ipv 100% of 100% loon voor de eerste 30 dagen daarna 80%? Wat wanneer je maar 30% meer kunt werken. 30% loon bijgevuld tot 60% of tot 100% of...
En van waar haalt men het geld, de werkgever of... ?

Vandaag met mijn dokter gesproken. Die kerel was toch wreed content. Zeker voor een griepje, maar zeker voor leerkrachten. Daarvoor moet die per ziektebriefaanvraag 4 papiertjes invullen. Je moet maar 7j gestudeerd hebben en constant nutteloze admin zitten doen.

Dus geen ziektebriefje niet meer bij ziekte van korte duur, al moet dat nog verder afgeklopt worden binnen de regering. Maar wel een vorm van briefje waarop staat wat de persoon nog kan doen, of waarvoor kan overgegaan worden naar deeltijds werk. Dus om buiten het binair denken te gaan van ziek of werken.

Enigste waar ik mij dan vragen bij stel is hoe het zit met het loon. Nu heb je 100% loon de eerste maand daarna 60%. Wat dan als je 80% kunt werken, 80% loon ipv 100% of 100% loon voor de eerste 30 dagen daarna 80%? Wat wanneer je maar 30% meer kunt werken. 30% loon bijgevuld tot 60% of tot 100% of...
En van waar haalt men het geld, de werkgever of... ?
Medisch deeltijds werken bestaat nu al he 😉
Dus de eerste maand de volle pot, daarna val je volledig op ziekenkas waarbij je uitkering iets zakt naarmate je meer uren werkt. Voor je gewerkte uren krijg je loon van je werkgever.

Die 60% van je brutoloon is dan ook nog niet eens zo strikt, na 1j op ziekte krijg je afhankelijk van je gezinssituatie (alleenstaande, gezinshoofd of samenwonende) een bepaald percentage.

Durft niemand een kat een kat noemen?

Dokter casht 25 euro, 1 min werk, 3d thuis Schrijven. Is dat niet de standaard modus?
De kost van de consultatie wordt grotendeels gedragen door de maatschappij, van die 25 euro betaal jij misschien 4 euro.
Medisch deeltijds werken bestaat nu al he 😉
Dus de eerste maand de volle pot, daarna val je volledig op ziekenkas waarbij je uitkering iets zakt naarmate je meer uren werkt. Voor je gewerkte uren krijg je loon van je werkgever.

Die 60% van je brutoloon is dan ook nog niet eens zo strikt, na 1j op ziekte krijg je afhankelijk van je gezinssituatie (alleenstaande, gezinshoofd of samenwonende) een bepaald percentage.
Wat is dan de truc om nog aan een deftig inkomen te geraken als je zwaar ziek bent of gewoon pech dan? Stel ik verdien 2800 netto, maar ik heb een accident op weg naar het werk en kan een jaar niet werken. Dan wil ik toch geen loonverlies door iets waar ik niet voor gekozen heb? Dan wil ik toch gewoon op dezelfde datum dat loon ontvangen zodat mijn lening kan afbetaald worden en mijn kindjes kunnen eten etc....

De kost van de consultatie wordt grotendeels gedragen door de maatschappij, van die 25 euro betaal jij misschien 4 euro.

Wat is dan de truc om nog aan een deftig inkomen te geraken als je zwaar ziek bent of gewoon pech dan? Stel ik verdien 2800 netto, maar ik heb een accident op weg naar het werk en kan een jaar niet werken. Dan wil ik toch geen loonverlies door iets waar ik niet voor gekozen heb? Dan wil ik toch gewoon op dezelfde datum dat loon ontvangen zodat mijn lening kan afbetaald worden en mijn kindjes kunnen eten etc....
Daar is idd gaan truc voor.
Na 1j ging ik zelfs van 1700 netto (loon) naar 1040 netto omdat ik samenwonend was. Living la vida loco! 🥳
Dat ik alleen de hypotheek van 600 Euro betaalde én net voor mijn ziekte een auto op afbetaling (gelukkig maar 200 Euro per maand) had gekocht maakt niet uit voor de maatschappij. Ergens wel terecht. En daar bovenop verloor mijn ex ook nog eens zijn werk én ook hij is langdurig ziek geweest.
Maar zowel ziekte als ontslag zijn zelden iets waar je voor "kiest" he 😉
Je moet dan leven naar je budget. Oftewel kleiner gaan wonen, auto wegdoen, leven met een weekbudget,...
Absoluut niet optimaal maar ik verwacht ook niet dat de maatschappij op moet draaien voor luxe enkel en alleen omdat ik die in het verleden wél had.

Gij verwacht dat de maatschappij u dan 2800netto gaat geven ?

Er is een reden waarom ze telkens zeggen max 1/3e van uw loon aan een lening te geven.
Je zal niet meer dezelfde inkomsten hebben, maar uw kindjes kunnen normaal wel nog gewoon eten hoor :)

Als het een werkongeval is komt de verzekering ook nog wel tussen zeker ?

Mijn punt was dat het voor sommige dokters een business model is om tegen betaling een ziektebriefje te geven.

Moeilijk doen is je 25 euro verliezen voor 1 min werk de volgende keer.

Elke opname, ook al is het in dag hospitalisatie is per definitie arbeidsongeschiktheid.

Een consultatie leidt in principe niet tot arbeidsongeschiktheid. Tenzij de arts, tandarts of andere bevoegde persoon toch een attest van arbeidsongeschiktheid schrijft. Of een afspraak nu langdurig is of niet mag daar normaal echter geen invloed op hebben.
Voor epileptie heb ik jaarlijks testen + consultaties in het ziekenhuis (Dat is 40 min heen - 1 u wachtijd - 1 u onderzoeken - 40 min terug naar huis = Reken op een halve dag door wat file).

In principe (volgens de wet) is dit noch arbeidsongeschiktheid, noch klein verlet, noch familiaal verlof? Of hoe zit dat juist?

Opmerking: Ik boek dit gewoon in als ziekte, mijn werkgever weet waarvoor dit is, en aanvaardt die reden. Maar ik vroeg me gewoon af wat de wet hierover zegt?

Laatst bewerkt:
In principe (volgens de wet) is dit dus noch arbeidsongeschiktheid, noch klein verlet, noch familiaal verlof? Of hoe zit dat juist?
Klein verlet is (ruwweg) voor overlijdens, geboortes of huwelijken.
Familiaal verlof is voor onverwachte zaken (brand, plots ziek kind,...).

Dus die 2 zijn het zeker nooit.

Arbeidsongeschiktheid is het als de dokter dit attesteert, wat als je niet ziek bent in principe enkel voor opnames is (tenzij je bij een onderzoek zoveel last kan hebben wat je daarna arbeidsongeschikt bent door dat onderzoek, maar dan ben je ziek)

Klein verlet is (ruwweg) voor overlijdens, geboortes of huwelijken.
Familiaal verlof is voor onverwachte zaken (brand, plots ziek kind,...).

Dus die 2 zijn het zeker nooit.

Arbeidsongeschiktheid is het als de dokter dit attesteert, wat als je niet ziek bent in principe enkel voor opnames is (tenzij je bij een onderzoek zoveel last kan hebben wat je daarna arbeidsongeschikt bent door dat onderzoek, maar dan ben je ziek)
Ok en vermits 'gewoon' onbetaald verlof (<> familiaal verlof) tevens een gunst is van de werkgever en géén wettelijk recht - als ik een strenge werkgever zou hebben, dan moest ik hiervoor 'betaald' verlof opnemen? :tongue:

Echt fair vind ik dat niet, want ik ben min of meer verplicht deze testen jaarlijks te laten doen, anders straft de wetgeving mij (dan wordt namelijk mijn rijbewijs geschorst). Maar goed, ik heb tenminste een begripvolle werkgever die dat aanvaardt als 'ziekteverzuim'

Terug
Bovenaan