Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Ik speel voornamelijk met twee en een keer om de maand, of om de twee maanden spelen we met vier. Ergens vind ik het wel jammer dat we niet meer vrienden hebben die boardgames leuk vinden, maar zo met twee spelen is ook wel fijn.

Vanavond Lone Wolves gespeeld. Een twee speler trick-taking game en het speelt zo snel maar is ook zo leuk!

Afgelopen zondag ook Kwakzalvers van Kakelenburg gespeeld. Onverwacht ook erg leuk. Speelt snel en de push-your-luck element valt wel in de smaak. Goed kunnen lachen ☺️

We beginnen nu een mooie mix van verschillende spellen te hebben qua complexiteit.

Hopelijk dit weekend oftewel Sleeping Gods opstarten of Cthulhu Death May Never Die: Fear of the Unknown.

Eigenlijk wilde we die laatste zondag al spelen maar ik was een beetje te moe om iets complex te leren.

Gisteren Root met 3
Ik was de otters, mijn broer de Eyrie en den andere de ratten. Ook met hirelings, maakte het wel wat veel om in het oog te houden maar het ging wel.
Tof spel, eerste keer dat het zo balanced was tussen ons. Ik ben wel gewonnen, omdat mijn broer zichzelf verraden had dat hij ging winnen next turn. Hij was lastig :)
Volgend weekend Boardgameweekend woop

Gisteren Root met 3
Ik was de otters, mijn broer de Eyrie en den andere de ratten. Ook met hirelings, maakte het wel wat veel om in het oog te houden maar het ging wel.
Tof spel, eerste keer dat het zo balanced was tussen ons. Ik ben wel gewonnen, omdat mijn broer zichzelf verraden had dat hij ging winnen next turn. Hij was lastig :)
Volgend weekend Boardgameweekend woop
1 van favoriete spellen! Alé, alles van Cole Wehrle is eingelijk gewoon top.

Ben een enorme fan aan het worden van Fellowship of the Ring (coöperatieve trick-taking game). Echt een heerlijk thematisch spel met zo veel personages die je enkel in de boeken ziet.

Afgelopen weekend 2 potjes Dune gespeeld.
Eerste was in ronde 2 afgelopen door een agressieve alliantie tussen Freemen en Space guild. Potje twee was een slugfest waarbij elk van de 3 gemaakte allianties kon winnen. Uiteindelijk is de Emperor en Space guild alliance als overwinnaar uit de bus gekomen door de post game victory condition van die laatste.

Tof spel, feel van de Dune lore goed in het spel op genomen. Aanrader.

Afgelopen weekend 2 potjes Dune gespeeld.
Eerste was in ronde 2 afgelopen door een agressieve alliantie tussen Freemen en Space guild. Potje twee was een slugfest waarbij elk van de 3 gemaakte allianties kon winnen. Uiteindelijk is de Emperor en Space guild alliance als overwinnaar uit de bus gekomen door de post game victory condition van die laatste.

Tof spel, feel van de Dune lore goed in het spel op genomen. Aanrader.
Ligt hier al lang nog in de plastic in de kast. Hoe complex is het? Want iedereen haakt daar op af als ik een boardgame op tafel zet.
Dune Imperium is wel een van mijn persoonlijke favorieten.

Helemaal niet zo complex. Elke rond bestaat uit 9 stappen die vrij straightforward zijn: beweeg de storm, verkoop item, plaats en verzet troops, vecht..

Afhankelijk van de faction wordt het iets complexer. Tweede ronde speelde ik Artreides. Die krijgt voor de veiling vd items elke keer te zien wat er geveild wordt. Je kan dus gaan tracken wie welk item heeft. Daarnaast krijg je te zien in welke sector de volgende ronde de spice te vinden is, dus dat moet je ook onthouden.

Combat is niet meer dan kies het aantal troops dat je inzet, kies een leader en kies een offensive en defensive weapon en vergelijk.
Der komen een paar dingen bij kijken en in't begin lijkt het veel maar eigenlijk valt dat goed mee.

Maar het levert wel heel leuke momenten op. Ik werkte in het tweede spel samen met de Bene Gesserit. Die hun power is "The voice" gebruiken en iemand dwingen om een bepaald item te gebruiken in combat. Zo kan je bv iemand dwingen een defence item te gebruiken dat je eigen gebruikte wapen niet blocked.

De BG player had een Lasgun als je daar mee een shield hit, trigger je een nucleaire ontploffing wat de hele region wiped: alles van troops in die region wordt dan van't bord gehaald. Ik wist dat de speler in de sietch die we wilden aanvallen een shield had. Dus heeft hij met 1 unit een stack van 12 kunnen vernietigen. Ronde er na zat de BG player als eerste om troops te deployen en moven en konden zo de sietch met minimal loss innemen.

Helemaal niet zo complex. Elke rond bestaat uit 9 stappen die vrij straightforward zijn: beweeg de storm, verkoop item, plaats en verzet troops, vecht..

Afhankelijk van de faction wordt het iets complexer. Tweede ronde speelde ik Artreides. Die krijgt voor de veiling vd items elke keer te zien wat er geveild wordt. Je kan dus gaan tracken wie welk item heeft. Daarnaast krijg je te zien in welke sector de volgende ronde de spice te vinden is, dus dat moet je ook onthouden.

Combat is niet meer dan kies het aantal troops dat je inzet, kies een leader en kies een offensive en defensive weapon en vergelijk.
Der komen een paar dingen bij kijken en in't begin lijkt het veel maar eigenlijk valt dat goed mee.

Maar het levert wel heel leuke momenten op. Ik werkte in het tweede spel samen met de Bene Gesserit. Die hun power is "The voice" gebruiken en iemand dwingen om een bepaald item te gebruiken in combat. Zo kan je bv iemand dwingen een defence item te gebruiken dat je eigen gebruikte wapen niet blocked.

De BG player had een Lasgun als je daar mee een shield hit, trigger je een nucleaire ontploffing wat de hele region wiped: alles van troops in die region wordt dan van't bord gehaald. Ik wist dat de speler in de sietch die we wilden aanvallen een shield had. Dus heeft hij met 1 unit een stack van 12 kunnen vernietigen. Ronde er na zat de BG player als eerste om troops te deployen en moven en konden zo de sietch met minimal loss innemen.
Oke nice, eens moeten proberen dan. Merci :)

221b Baker Street - The Sherlock Holmes master detective game

75 mysteries om op te lossen.
Op het bord moet je dan naar bepaalde locaties gaan om hints te krijgen om het mysterie op te lossen.

Afgelopen weekend nog eens Secret Hitler kunnen spelen met 10 spelers. Dat blijft toch een heel tof maar ook zo'n klote spel tegelijkertijd.
Enorm veel gelachen en de kick dat ge krijgt als ge den boel goed kunt belazeren is er elke keer weer. Alleen krijgt ge van die random beslissingen die soms onrechtvaardig aanvoelen. Maar de fun haalt uiteindelijk toch altijd de bovenhand.

Ook grappig hoe goe ge mensen kunt lezen, zeker als ge ze goed kent. Het was een vrijgezellenweekend en een deel van de mensen ken ik echt hele goed, een ander deel totaal niet. Quasi altijd wel kunnen zeggen welke van m'n goede vrienen een fascist speelde.

Gisteren Heat met 6 spelers. Eerste keer met dat ik het met het max aantal spelers speel.
Gaat quasi even goed als met 4. Enig nadeel is dat je soms vast kan komen te zitten achter de koplopers maar 't is nooit echt een issue geweest. Tot de voorlaatste bocht lag het echt heel close bij elkaar. En de top 3 zat ook vlak achter elkaar.

Gisteren Heat met 6 spelers. Eerste keer met dat ik het met het max aantal spelers speel.
Gaat quasi even goed als met 4. Enig nadeel is dat je soms vast kan komen te zitten achter de koplopers maar 't is nooit echt een issue geweest. Tot de voorlaatste bocht lag het echt heel close bij elkaar. En de top 3 zat ook vlak achter elkaar.
Doet me eraan denken dat ik nog eens Flamme Rouge moet bovenhalen, een Grand Tourke organiseren is alweer te lang geleden. Heat lijkt me wel een heel coole opvolger ervan.

SETI, en er zijn toch weinig spellen die zo hard prikkelen om snel nog eens opnieuw te spelen...

Ooh die ik wil ik graag eens spelen. Ik speel voornamelijk met twee en ik had eens gelezen dat er toch elementen niet zo leuk zijn met twee spelers.

Afgelopen weekend Hegemony en Flock Together gespeeld.

Hegemony zat echt goed in elkaar. Ik het echt heel fijn dat elke factie anders werkt en ook andere doelen heeft. En als je je tegenstander probeert te ondermijnen en je gaat te ver, kan je in je eigen vel snijden. Het leek heel complex maar na enkele beurten begon het heel vlot te gaan.

Flock Together is een soort van survival / rpg-achtige spel waar de spelers een kip zijn en proberen om drie seizoenen te overleven en de vijanden te verslaan. Heel leuk thema, super mooie art. Vrij eenvoudig dus gemakkelijk om uit te leggen aan nieuwe spelers en het de speeltijd is ook niet heel lang.

Terug
Bovenaan