Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Terraforming Mars basegame.

Blijft toch een leuk spel. Het was weer effe geleden en dan is het altijd wat zoeken. Gestart met de Mining Corp. Geluk gehad met m'n draw: twee events die me meteen tegels lieten leggen op het bord en zo voor extra steel en vooral steel production zorgde.
De gok genomen om met standaard acties te werken en slechts heel weinig kaarten te nemen in't begin en dat loonde. Terwijl de anderen kaarten speelden, wat meer op het bord gefocust. Daar door wat tegels kunnen leggen en extra steel production in handen gekregen.

In ronde 3 zonder al te veel kosten strip mine kunnen leggen waardoor m'n steel production weer de hoogte in ging. Ronde er na large Convoy kunnen spelen: oceaan kunnen leggen = weer production, 2 gratis kaarten en dan nog eens goed wat planten.
Vanaf dan op construction gefocust om die milestone te claimen, wat makkelijk ging omdat ik veel steel had. Omdat ik vrij actief was op het bord ook goed wat punten had gescoord, ook snel naar die milestone gewerkt. Vanaf dan op plant production gefocust om in het endgame nog wat punten te halen. En ook die milestone kunnen binnen halen.

De tegenstand verweerde zich wel. De construction milestone was wel een nipte. Daarna hebben ze die wat uit het oog verloren en de focus gelegd op hun engine. Zoals gezegd daar door stond ik op het bord wat sterker. Toen hebben ze hun focus naar daar verlegd. Door bv steden vlakbij de mijne te leggen om te profiteren van omliggende bossen. Zo weer kunnen profiteren door twee awards te claimen.

Op't eind vd rit met 15 punten verschil gewonnen. In grote mate te danken aan die milestones en awards. Had de speler met wie ik in strijd lag voor de construction milestone, hem binnen gehaald. Dan was het verschil al maar 5 punten geweest.

Wat geluk gehad dat ze dus teveel met hun eigen kaarten bezig waren in't begin. Eén speler was bv een paar VP heavy kaarten aan't voorzien en haalde zo nog 14 punten binnen (tov 5 voor mij). En een andere had een mooie combo met pets die hem op't eind ook mooi wat punten opleverden.

Anyway, die hele relaas maar om te zeggen dat ge het spel eigenlijk altijd op uw manier kunt spelen en toch kans maken op winst. Want het was een pak closer dan de punten aangaven.

Hmm, het klinkt wel alsof je resources en production mogelijks door elkaar gehaald hebt? Als je bouwt op een vakje met staal of titanium, krijg je geen extra production, maar enkel de resource. Enkel als je er bv mining area of mining rights op legt, stijgt je productie ook effectief.

Volledig te negeren als mijn veronderstelling fout is 🙈 maar dit is een veel voorkomende fout.

Hmm, het klinkt wel alsof je resources en production mogelijks door elkaar gehaald hebt? Als je bouwt op een vakje met staal of titanium, krijg je geen extra production, maar enkel de resource. Enkel als je er bv mining area of mining rights op legt, stijgt je productie ook effectief.

Volledig te negeren als mijn veronderstelling fout is 🙈 maar dit is een veel voorkomende fout.
Mining guild (ni corp, my bad) zijn effect is dat je extra steel production krijgt wanneer je een steel/titanium bonus krijgt door een tegel op de map te leggen. Dus die twee kaarten leverden me meteen twee extra production op :)

De vakantie is voor mijn vrouw en ik altijd een moment om de langere boardgames wat meer op tafel te krijgen. Hierdoor Ark Nova deze week al 3x kunnen spelen (blijft bij ons 2 wel een favoriet) en nu ligt Carnegie klaar om ook een aantal keer door te spelen (nog zo'n favoriet). Volgende zal waarschijnlijk Gloomhaven: Jaws of the Lion worden om nog eens een aantal scenario's door te kunnen spelen.

Heb dit spel een tijdje geleden van een vriend geleend, heel cool! Ik heb de laatste tijd redelijk vaak de Open Source solo-versie gespeeld (PR 110 punten!), maar hoop 'm vooral nog een paar keer op de tafel te krijgen. Heel leuk, al die verschillende strategieën. M'n vriendin, die normaal niet zo into de langere games is, is er ook weg van.

Deze week met m'n vriendin bij onze 72-jarige buurman in de straat eens een spel gaan spelen: Graaf Je Vrij. Ontsnappen uit een gevangenis, competitief, duurt zo'n 45 minuten. Je mag elke beurt twee acties doen, je moet je door de gevangenis bewegen (rollen met dobbelsteen is 1 actie, maar je kan twee acties gebruiken als verplaatsing om zeker de plek te bereiken waar je wil zijn) en kaarten of sigaretten verzamelen die je kan inruilen voor lepels, pikhouwel en spades om je in je cel vrij te graven. Je kan je ook aansluiten bij een bende, wat voordelen oplevert, en uiteraard zijn er manieren om je tegenstanders te blokkeren (actiekaarten of afpersingsmethodes). Zit leuk in elkaar. Heel grappig hoe mijn vriendin, de schattigste van ons gedrie, iedereen constant afperste en met aframmelingen bedreigde. Uiteindelijk kwam het aan op de allerlaatste beurt, waar we elkaar om beurten afdreigden om die laatste spade te kunnen gebruiken, voelde echt cool aan!

Die buurman liet ook even zijn bordspelcollectie zien. Even werd het walhalla zichtbaar. Mage Knight, Gloomhaven, Sherlock Holmes Consulting Detective, grote dozen met grote uitbreidingen ... Zowat alle boardgames die ik zelf ooit nog wil spelen. Handig toch, leuke buren ;)

Gisteren nog eens Carnegie gespeeld. 6e keer ofzo, maar slechts de eerste keer dat ik het gevoel had dat het allemaal klikte.

Echter blijf ik erbij, er zit weinig echt variatie in het spel. Het komt altijd neer op dezelfde volgorde bijna. Conclusie: ik zou hem meespelen als iemand kiest, maar ga hem zelf niet voorstellen :)

Telt Monopoly ook? :D
Dat doet er mij aan denken dat ik nog altijd de originele Hero Quest heb liggen en dat nog nooit gespeeld heb, hahaha!

Echter blijf ik erbij, er zit weinig echt variatie in het spel. Het komt altijd neer op dezelfde volgorde bijna.
Heb je al eens met de uitbreiding ‘Een Nieuw Begin’ gespeeld? Daar krijg je als start $50 en kan je bepaalde dingen mee kopen (zoals goederen en afdelingen enzo) zodat de start van iedere speler assymetrisch is en op die manier kan je ook wat meer experimenteren.

Minecraft Portal Dash: leuke dungeon crawler om met de kids te spelen. Samenwerken om uit de Nether te ontsnappen.

Gisteren voor de eerste keer Canvas gespeeld met de vriendin. Een simpel maar heel mooi spel, zit goed ineen! Ideaal voor haar als kunstliefhebber, dus buiten punten scoren kijkt ze dan ook naar de compositie :) Ideaal voor een gezellig avondje en ik kan een spel spelen :D

Telt Monopoly ook? :D
Dat doet er mij aan denken dat ik nog altijd de originele Hero Quest heb liggen en dat nog nooit gespeeld heb, hahaha!

Hero Quest is intussen behoorlijk wat geld waard (en de heruitgave hebben ze navenant geprijsd). Was in de tijd wel een leuk spel met veel replayability.

Gisteren voor het eerste Terracotta Army! Als je het spel ziet zou je denken aan een wargame, maar dat is niet het geval. Het is vooral een action selection spel met ronddraaiende wielen die de acties bepalen.

Zit wel goed in elkaar, met vooral een nadruk op area majority en een puzzeleffect met de verschillende soorten standbeelden. Ook helemaal niet zo complex als het er uit ziet, met al die mannekes en draaiende wielen.

Heb je al eens met de uitbreiding ‘Een Nieuw Begin’ gespeeld? Daar krijg je als start $50 en kan je bepaalde dingen mee kopen (zoals goederen en afdelingen enzo) zodat de start van iedere speler assymetrisch is en op die manier kan je ook wat meer experimenteren.
Nog niet, mssn wel nog eens proberen :)

Met 2 kleine kinderen komt het er bij mij helaas zelden van om een boardgame op tafel te brengen. Gisteren na jaren wel nog eens Zombicide op tafel kunnen krijgen met 5 spelers.
Blijft toch een tof spel, zeker als (bijna) alle mini's geschilderd zijn.

Hero Quest is intussen behoorlijk wat geld waard (en de heruitgave hebben ze navenant geprijsd). Was in de tijd wel een leuk spel met veel replayability.
Had (ligt hier nog altijd) het met 2 uitbreidingen en een berg copies van de scenario papieren. Hele vakanties met de vriendjes Hero Quest liggen spelen, zelfgemaakte scenario's eerst. Zalig gewoon :)

Om ook on-topic te blijven: mijne gekickstarterde Frostpunk is aangekomen 28/12, dus ook maar al eens gespeeld. Zeker de eerste keer vrij lang werk om alles op te zetten, er komt véél spul op tafel en een scenario opzet duurt wel even. Dat gaat wel beteren in toekomstige sessies, dan weet je vanzelf wat waar komt.

Het spel zelf valt héél goed mee. Het neemt veel elementen die ik leuk vind, van andere games en implementeert die goed. Je hebt events 's morgens en 's avonds met keuzes en gevolgen (beetje zoals in Dead of Winter), het meeple en resource-management gedeelte is spot on, Je hebt een verkenningsaspect rond je basis (vergelijkbaar met Robinson Crusoe: adventures on the cursed island), individuele (random) karakters met individuele eigenschappen en gevolgen als ze sterven,...

Het is geen vrolijk spel, het is een struggle om je mensen gezond, gevoed of zelfs maar in leven te houden, laat staan dat je de doelstellingen vlot kan halen. Maar dat was geweten (en ik zou het niet anders willen)
Er zitten ook aardig wat scenario's in het spel, elk met verschillende chapters. Het is geen legacy game, maar het is wel leuk dat je toch missies kan doen die elkaar opvolgen, geeft wat meer immersion.

Build quality van de onderdelen is heel heel hele erg goed, de kartonnen, houten stukken of miniatures zijn allemaal kwalitatief en visueel gewoon erg knap.

Nadelen: ik heb de iceberg box en dat ding is ENORM groot. Beetje té groot om praktisch te zijn eigenlijk. Tis eigenlijk ook gewoon 1 doos om al je andere dozen in te steken. Da's een beetje jammer.
En ik denk dat sessie 1 vrij moeilijk is als je het speelt met een groep waarvan niemand ooit het PC spel gespeeld heeft. Eens je een paar beurten gespeeld hebt, speelt het simpel en vlot, maar voordat je begint krijg je wel veel informatie en keuzes over je heen. Tis op dat vlak geen casual game en da's niet voor iedereen.

Had (ligt hier nog altijd) het met 2 uitbreidingen en een berg copies van de scenario papieren. Hele vakanties met de vriendjes Hero Quest liggen spelen, zelfgemaakte scenario's eerst. Zalig gewoon :)

Om ook on-topic te blijven: mijne gekickstarterde Frostpunk is aangekomen 28/12, dus ook maar al eens gespeeld. Zeker de eerste keer vrij lang werk om alles op te zetten, er komt véél spul op tafel en een scenario opzet duurt wel even. Dat gaat wel beteren in toekomstige sessies, dan weet je vanzelf wat waar komt.

Het spel zelf valt héél goed mee. Het neemt veel elementen die ik leuk vind, van andere games en implementeert die goed. Je hebt events 's morgens en 's avonds met keuzes en gevolgen (beetje zoals in Dead of Winter), het meeple en resource-management gedeelte is spot on, Je hebt een verkenningsaspect rond je basis (vergelijkbaar met Robinson Crusoe: adventures on the cursed island), individuele (random) karakters met individuele eigenschappen en gevolgen als ze sterven,...

Het is geen vrolijk spel, het is een struggle om je mensen gezond, gevoed of zelfs maar in leven te houden, laat staan dat je de doelstellingen vlot kan halen. Maar dat was geweten (en ik zou het niet anders willen)
Er zitten ook aardig wat scenario's in het spel, elk met verschillende chapters. Het is geen legacy game, maar het is wel leuk dat je toch missies kan doen die elkaar opvolgen, geeft wat meer immersion.

Build quality van de onderdelen is heel heel hele erg goed, de kartonnen, houten stukken of miniatures zijn allemaal kwalitatief en visueel gewoon erg knap.

Nadelen: ik heb de iceberg box en dat ding is ENORM groot. Beetje té groot om praktisch te zijn eigenlijk. Tis eigenlijk ook gewoon 1 doos om al je andere dozen in te steken. Da's een beetje jammer.
En ik denk dat sessie 1 vrij moeilijk is als je het speelt met een groep waarvan niemand ooit het PC spel gespeeld heeft. Eens je een paar beurten gespeeld hebt, speelt het simpel en vlot, maar voordat je begint krijg je wel veel informatie en keuzes over je heen. Tis op dat vlak geen casual game en da's niet voor iedereen.
Ook lang getwijfeld voor Frostpunk te backen, ben een enorme fan van de pc-game. Maar ik heb indertijd This War of Mine ook gebacked en dat is zelfs nog nooit op tafel gekomen :(

Terug
Bovenaan