Welke boardgame heb je laatst gespeeld?

Laatste tijd meer barrage aant spelen, zit toch redelijk wat tactiek achter. Met vier vind ik het wel eerder te chaotisch, dan moet je vooral de bovenste dammen kunnen bouwen per bassin. ideaal is met twee tot drie voor mij.

Ook lang getwijfeld voor Frostpunk te backen, ben een enorme fan van de pc-game. Maar ik heb indertijd This War of Mine ook gebacked en dat is zelfs nog nooit op tafel gekomen :(
This war of mine had het nadeel nogal fel flavor-gebonden te zijn waardoor je meer in het boekje bladert dan dat je speelt.

Frostpunk: het spel heeft echt de sfeer van de pc-game weten te vangen. Er begon net niet spontaan ijs aan mijn wenkbrauwen te groeien toen we het speelden.
Ik ben ook een enorme fan van de pc-game en zoals de boardgame nu speelt, gaat dit een van mijn all-time favorieten ooit worden. Ik kan em enorm aanraden

This war of mine had het nadeel nogal fel flavor-gebonden te zijn waardoor je meer in het boekje bladert dan dat je speelt.

Frostpunk: het spel heeft echt de sfeer van de pc-game weten te vangen. Er begon net niet spontaan ijs aan mijn wenkbrauwen te groeien toen we het speelden.
Ik ben ook een enorme fan van de pc-game en zoals de boardgame nu speelt, gaat dit een van mijn all-time favorieten ooit worden. Ik kan em enorm aanraden
Ik was één keer aan een solo game van This War of Mine begonnen maar de fun factor lag nogal laag omdat ik er geen knijt van snapte en er 101 dingetjes op tafel lagen. Daarna nooit meer uitgehaald.

Je doet me nu twijfelen om Frostpunk te kopen. Maar ik zie een weight van 4.2 op 5 bij BGG en da's gevaarlijk voor mij (en voor mijn vrienden nog veel meer).

Is echt geen zwaar spel hoor,toch zeker niet als je de pc-game al kent. Zonder die ervaring is het idd wel gevaarlijk. Maar als 1 speler de pc-game kent valt het heus goed mee.
Qua complexiteit zeker niet ingewikkelder om uit te leggen dan bv dead of winter, robinson crusoe,... Eens je 2 rondes gespeeld hebt, ken je de regels en speelt het vlot weg.

Anachrony!!! Blijft heerlijk om te plannen hoe je terug kan reizen en de gaten dichten in het space-time continuüm! Opgelet van de paradoxen en de anomalieën!

Altijd tof om deze weer eens op tafel te zien liggen!

Ik heb de laatste 2 weken ene paar games gespeeld voor het eerst gespeeld (eindelijk)

- Kwakzalvers
- 7 Wonders
- 7 Wonders Dual

Vond alle drie deze games zeer tof! Jammer dat ik niet wat meer mensen ken die dit graag doen, toffe avond gehad en eindelijk eens wat kunnen spelen.

Gisteren 2 keer AuZtralia gespeeld met 3 spelers. Een heel atypische Martin Wallace semi-coöp waar je een logistiek aspect hebt (met heel wat invloeden vanuit oudere spellen) en een Push Your Luck combat effect hebt tegen The Old Ones (Cthulhu en co).

Het gehele spel draait rond acties op een 'time'-track (Tinners Trail). Diegene die het minste tijd heeft gespendeerd komt aan de beurt zodat iedereen altijd in elkaars buurt blijft qua actiepunten. Tijdens een voorbereidingsfase kan je sporen leggen (Brass, ...) die verbinding maken met gele kustgebieden, groene heuvels en rode 'outback'. Ondertussen kan je de grondstoffen ontginnen op het bord (Tinners Trail), een legertje samenstellen, hulp inroepen van karakterkaarten, handelen en boerderijen plaatsen.

Echter, op een bepaald moment wordt 'het spel'/The old ones ook wakker en zal het zijn geheimen beginnen onthullen. Van tempels en zombies over loyalists, Shoggoths, Mii-Go's tot Cthulhu himself! Deze worden echter aangetrokken tot jouw haven en farms en zullen zich dus meer en meer in je weg wurmen. Met je samengesteld legertje kan je deze dan aanvallen, maar opgelet voor zowel damage als 'sanity' (typsich in het Lovecraft-universum :p). Het gehele combatgedeelte speelt zich af op basis van je troepen en een push your luck deck aan kaarten wat bepaalt welke eenheden schade doen en welke de gevolgen zijn (schade/sanityloss). Ook dit is best nog gebalanceerd door een blad-steen-schaar-logica die bepaalt welke eenheden sterker zijn tegen welke enemies.

Wanneer het timetrack voldaan is, en alle spelers (inclusief het spel) al zijn movements en aanvallen en dergelijk gedaan heeft (OF wanneer een van de spelers hun homebase/port is afgemaakt) eindigt het spel en is het puntjes tellen. Spelers scoren hun farms, afgemaakte enemies, ontgonnen fosfaat en eventuele hulpkaarten, terwijl The Old Ones scoren voor elke nog levende enemy en zelfs dubbel scoren voor elke onontdekte vijand.

De spelers (of Old Ones) met de meeste punten winnen :).

De eerste keer dat ik het zag dacht ik: amai, dit wordt het al zeker niet! Maar ondertussen 4 plays verder vind ik die echt wel gewoon fun. Het is niet het meest strategische maar het slaat echt wel goed aan. Het gehele 'ontdek' aspect van de Old Ones en de revelations enzo maken het echt gewoon onvoorspelbaar, net als de Push Your Luck factor.

Ondanks alles vind ik dit een zalige meevaller ook al vinden veel mensen het maar meh. Zelf heb ik de Kickstarterversie ooit gebacked, dus met mooie componenten, grondstoffen en een paar 'extra's'. Gaat niet rap de kast verlaten!

Federation: 3 spelers met slechts 2 punten verschil in de eindstand :coolbrows:
Cthulhu dead may die: 2 Spelers (4 investigators) gewonnen met de laatste dobbelstenen :clap:
Viticulture world: 4 spelers
Heat pedal to the metal: 4 spelers + 2 bots in championship mode.

Op naar de volgende maar weer.

Nog eens Escape Plan! Met 4 nu, maar man, dat spel blijft leuk en altijd een fijne puzzel! 2e geworden met een score van 534 (tov 546 voor de winnaar) :(

Altijd fun :D

Puerto Rico voor de eerste maal gespeeld en is inderdaad een heel leuk spel dat terecht een klassieker geworden is.
Verder ook nog Origins : First Builders gespeeld. Deze zit ook heel goed in elkaar en is hier goed op weg om een favorietje te worden van onze gaming groep.

Gisteren eerste keer Whistle Mountain gespeeld. Niet te complex spel waar ge toch al nekeer goed moet bij nadenken. Vooral fan van het gemeenschappelijke stuk in het midden waar iedereen aan bouwt en de andere spelers impacteert.

Niet te zwaar, maar wel een goeike :)

Gisteren eerste keer Whistle Mountain gespeeld. Niet te complex spel waar ge toch al nekeer goed moet bij nadenken. Vooral fan van het gemeenschappelijke stuk in het midden waar iedereen aan bouwt en de andere spelers impacteert.

Niet te zwaar, maar wel een goeike :)
deze is inderdaad leuk. zitten paar toffe mechanismes in

gisteren volgende spellen met 3 personen gespeeld :
  • Aqautica : een leuk en vlot spel dat er ook nog eens goed uitziet, aanrader!
  • Bunny kingdom : ik ben fan van draften en dit is een leuk draftspel, enige minpunt is het uitrekenen van de scores na iedere ronde wel wat werk vraagt
  • Terraforming Mars : een groepsfavoriet. enige minpuntje is de manier waarop je de score moet bijhouden (er is weinig plaats om je blokjes op te zetten en veel kans dat ze verschoven worden)
  • It's a wonderful world (met corruption & ascension) : komt hier bijna elke speldag op tafel, terug drafting maar nu in combo met enginebuilding. Heel goed spel en de expansie is zeker ook aan te raden
  • Welcome to your perfect hown : waarschijnlijk mijn favoriete flip & write, makkelijk uit te leggen en duurt niet te lang.

Terug
Bovenaan