Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
Ge vergeet uw compounding rendement op die 2.400 euro. Allemaal de vuilbak in voor niks.

Daar had ik waarschijnlijk inderdaad geen rekening mee gehouden en akkoord dat het vermijdbaar is, maar ook dat valt mee. Als ik 10 euro per maand gedurende 10 jaar investeer aan 7% is dat €1717. Dat is dan in het onrealistische scenario van 10 euro kosten VS totaal geen kosten.
Is dat veel als je het kunt vermijden, ja. Moet je er je slaap voor laten op die termijn, bwa.

Dan ga je gewoon (weer) op een ander? Effectentransfer is niet eens nodig als passieve belegger, gewoon niet meer bijkopen bij de duurdere broker volstaat.
Voor aan te kopen uiteraard. Maar ooit moet je ook verkopen natuurlijk en dan betaal je wel de hogere fees. Natuurlijk is het koffiedik kijken voor jonge beleggers wat de kosten zullen zijn binnen 20-30 jaar. In het ergste geval een transfer zeker.

Interactive Brokers ontbreekt in de lijst.

Paar dagen geleden trouwens van IBKR de eerste CRS ontvangen in MyMinfin.
De overheid weet dus perfect wat er op die rekening staat en hoeveel niet gerealiseerde winst, intresten en dividenden je hebt ontvangen.

Maar ooit moet je ook verkopen natuurlijk en dan betaal je wel de hogere fees.
En dat kan in principe in 1 transactie, dus verwaarloosbaar. Transactiekosten zitten in een neerwaartse spiraal. Mij lijkt waarschijnlijker dat MeDirect wordt overgenomen of van de Belgische markt verdwijnt dan dat ze hun tarieven in de voorzienbare toekomst significant verhogen.
Natuurlijk is het koffiedik kijken voor jonge beleggers wat de kosten zullen zijn binnen 20-30 jaar.
Inderdaad. Transactiekosten vandaag + betrouwbaarheid broker >>>> de glazen bol over tarieven in de verre toekomst.

Degiro wijzigt ook hun tarieven vanaf 1 oktober.
De kernselectie is enkel nog bij ETF’s bij tradegate.
Dus medirect wordt dan iets aantrekkelijker

Klopt dit?
Ik lees het als ‘uitbreiding van hun kernselectie’, dus etf’s die zowel op tradegate als op een andere beurs beschikbaar zijn.
Als je nu naar de kernselectie gaat zie je de meeste toch staan als xetra\eam & tradegate, het zou mij verbazen dat ze een mail rondsturen en dan hun kernselectie nog niet aangepast hebben ookal is het pas vanaf 1 oktober.

Klopt dit?
Ik lees het als ‘uitbreiding van hun kernselectie’, dus etf’s die zowel op tradegate als op een andere beurs beschikbaar zijn.
Als je nu naar de kernselectie gaat zie je de meeste toch staan als xetra\eam & tradegate, het zou mij verbazen dat ze een mail rondsturen en dan hun kernselectie nog niet aangepast hebben ookal is het pas vanaf 1 oktober.

De kernselectie is nog niet bijgewerkt, dus het is nog vaag.
Maar bij de tarieven:

Scherm-afbeelding-2025-08-29-om-08-55-07.png

Scherm-afbeelding-2025-08-29-om-08-55-47.png

Het hangt er ook allemaal vanaf met wat voor bedragen je maandelijks zit. Ik koop SWRD dus dat zit zelfs niet in de kernselectie momenteel (en af en toe EMIM, die dan weer wel). Maar ik koop ook niet voor €100/maand waardoor die kosten sowieso getallen achter de komma zijn. Daar gaat het écht niet op aankomen.

Ik heb wel al een rekening bij MeDirect dus ik ben wel half aan het overwegen van misschien vanaf nu daar verder aan te kopen. Maar eerlijk gezegd ga ik eerst de kat nog wat uit de boom kijken en hopen dat Keytrade gewoon de concurrentie volgt en hun tarieven verlaagd. Onze gemeenschappelijk rekening staat daar oa ook, en met dan eventueel het overzetten van mijn ETF portefeuille geeft mij misschien ook wat meer leverage voor een Visa upgrade naar platinum. :unsure:

De TOB bij Medirect is precies wel anders dan bij DEGIRO. Ik vind niet meteen een goeie sp500 etf met de laagste TOB bij Medirect.

Ik zou starten met etf te beleggen bij Bolero (zit momenteel bij kbc, maakt het misschien iets makkelijker).
Maar ik zie bij jaarlijkse administratieve kost 250 euro staan.
Lijkt mij toch aan de hoge kant.

Dus effe verduidelijken: als ik bij DEGIRO blijf zit ik binnenkort voor m'n ETF's vast aan een slechter platform met een duurdere spreads (TradeGate) en kan ik niet gewoon de 4-5 ETF's waar ik momenteel in aankoop (voor enerzijds m'n petekindje, anderzijds mezelf) op dezelfde beurs blijven aankopen (XET en EAM voorlopig) aan voordelige tarieven?

Ik zou starten met etf te beleggen bij Bolero (zit momenteel bij kbc, maakt het misschien iets makkelijker).
Waar staat dat? Ik zit al jaren bij Bolero en nog geen administratieve kosten moeten betalen.

Ik vermoed dat je het hierover hebt?
jE6hDmX.png

Als jij persoonlijk een Bolero-rekening opent, ben je een natuurlijk persoon; geen rechtspersoon. Dus niet van toepassing. Voor particulieren is er geen jaarlijkse administratieve kost.

Ik vermoed dat je het hierover hebt?
jE6hDmX.png

Als jij persoonlijk een Bolero-rekening opent, ben je een natuurlijk persoon; geen rechtspersoon. Dus niet van toepassing. Voor particulieren is er geen jaarlijkse administratieve kost.
Waar staat dat? Ik zit al jaren bij Bolero en nog geen administratieve kosten moeten betalen.
Ok bedankt, is een misverstand dan.
Bedankt :smile:

Ga m'n vraag even hernemen, want ik vind het bij DEGIRO niet terug, word die broker problematisch vanaf oktober en moet ik best nu zaken verkopen/heraankopen, want ik wil niet op verschillende platformen gaan zitten, maar heb wél nog een MeDirect rekening ook?

Ga m'n vraag even hernemen, want ik vind het bij DEGIRO niet terug, word die broker problematisch vanaf oktober en moet ik best nu zaken verkopen/heraankopen, want ik wil niet op verschillende platformen gaan zitten, maar heb wél nog een MeDirect rekening ook?
Vorige week was er ook al iemand die dezelfde conclusie trok maar dat is niet wat anderen in het bericht lazen. Wacht gewoon even af tot er een nieuwe kernselectie is en je alle info hebt en neem dan een beslissing?

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen precies zo paniekerig doen hierover, als op 1 oktober blijkt dat de kosten verhogen, vergelijk dan met de andere platformen en kies dán wat je doet. Dan heb je nóg opties:
* Is er een ander goedkoper platform? Koop daar dan verder aan en laat wat je al hebt staan.
* Als je alles dan toch écht absoluut op 1 platform wil EN je wil een goedkope broker transfereer alles naar MeDirect, die betalen de kosten van de transfer volledig terug tot een lifetime totaal van max €500 per account als ik het goed heb en daar zijn de aankoopkosten nu €0. Die huidige €0 biedt echter geen garantie voor de toekomst, kan evengoed een soort poging zijn om hun klantenbestand te boosten en dan een verkoop te forceren van de Belgische tak aan een andere bank of iets dergelijks ook.
* Ook Keytrade betaald de kosten terug overigens maar is duurder kwa kosten.
* Verkopen en terug aankopen lijkt mij zowat het slechtste dat je kan doen. Je gaat minstens kosten maken in verkoop + dubbele tax betalen + spread + koersrisico tussen ver-/aankoop en mogelijk aankoopkosten afhankelijk van je nieuwe platform.

Bij verschillende broker zitten vind ik nu niet zo slecht eigenlijk.
Wat extra veiligheid inbouwen, en je ziet dat ze gaandeweg toch eens de spelregels veranderen en dan heb je de keuze waar je verder aankoopt.
Stijgen of dalen doet het overal gelijk.

Teveel brokers heeft ook geen zin, ik heb IBKR en Degiro (die laatste vooral omdat obligaties bij hen een stuk goedkoper zijn dan IBKR). De fees en bid/ask spreads bij IBKR zullen wel het beste zijn voor ETF's, stocks, opties, ... maar je moet het platform ook leren kennen en zelf alles aangeven in je belastingen ...

Terug
Bovenaan