Welke broker gebruik je?

Welke broker gebruik je (overwegend)?

• Bolero

Stemmen: 100 35,3%
  • Degiro

Stemmen: 83 29,3%
  • Bux

Stemmen: 4 1,4%
  • Lynx

Stemmen: 19 6,7%
  • Keytrade

Stemmen: 15 5,3%
  • Trade Republic

Stemmen: 1 0,4%
  • Mexem

Stemmen: 2 0,7%
  • Re=bel

Stemmen: 16 5,7%
  • Saxo Bank

Stemmen: 60 21,2%
  • IBKR

Stemmen: 2 0,7%
  • eToro

Stemmen: 1 0,4%
  • XTB

Stemmen: 0 0,0%
  • Trading 212

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

Stemmen: 6 2,1%

• Totaal aantal stemmers
    283
mijn vrouw en ik zitten bij verschillende brokers (Degiro, Bux, Saxo, Rebel, Keytrade) omdat dat nu eenmaal historisch is gegroeid. Dat is ook het meest praktisch om privévermogen (bijv. op broker A+B) te scheiden van gemeenschappelijk vermogen (op broker C+D).
Het commerciële aanbod van de brokers verandert voortduren (kijk recent naar medirect), doordat ik meerdere brokers heb kan ik hier flexibel op reageren.
Opvolgen van alle rekeningen/accounts via Portfolio Performance

Ik denk eraan om langzaamaan over te stappen van Degiro naar Mexem omdat ik vooral op de amerikaanse beurzen zit.

Degiro heeft een kost van 0.25% bij iedere aankoop en verkoop voor conversiekosten (autofx) als je enkel met euro rekening werkt. Je kan ook kiezen om een dollar rekening te openen maar, dan kost het 0.25% + 10€ om naar die dollarrekening bij te storten

mexem is gewoon een platte kost van 5€ om naar een dollarrekening over te storten ongeacht het bedrag
En der zijn heel wat meer tools/betere charts op mexem....
Er is ook een automatische afhouding van TOB

Laatst bewerkt:
Ga m'n vraag even hernemen, want ik vind het bij DEGIRO niet terug, word die broker problematisch vanaf oktober en moet ik best nu zaken verkopen/heraankopen, want ik wil niet op verschillende platformen gaan zitten, maar heb wél nog een MeDirect rekening ook?
Ik heb precies iets gemist. Wat gebeurt er in oktober?

't Is nu ook niet dat de TOB aangeven zo moeilijk is, vooral nu het via MinFin moet ipv een pdf te mailen.
voor die 5€ ga ik nu ook de moeite niet doen hoor... ik schrijf gewoonlijk over in bedragen van +5k, dan komt het neer op 0.1%

eventjes uitgerekend hoeveel amerikaanse aandelen kosten bij mexem, das daar 1 + 0.005$ per aandeel

dus goedkoop voor dure stocks en duur voor pennystocks (waar ik mij niet ga aan riskeren)

als ge 50 aandelen koopt aan 100$ dan kost het 1.25
als ge 500 aandelen koopt aan 10$ dan kost het 3.5
als ge 5000 aandelen koopt aan 1$ dan kost het 26

Laatst bewerkt:
't Is nu ook niet dat de TOB aangeven zo moeilijk is, vooral nu het via MinFin moet ipv een pdf te mailen.
ah ok, bedankt.
Even bekijken wat dat gaat geven.

Via PDF was echt superbelachelijk. Bij mijn vorige werkgever kon je ook aandelen inkopen wat via een buitenlandse broker verliep. Mocht je elk kwartaal (?) een pdf afprinten en ondertekenen om 30 cent belasting aan te geven

In het kader van de meerwaardebelasting en alle afrekeningen daarrond, overwegen jullie een nieuwe broker? Ik vind het allemaal heel onduidelijk momenteel, maar overweeg te veranderen van DeGiro naar Saxo.

Ik zit bij Lynx en Saxo. Ik heb nu alles over laten zetten naar Saxo (of daar zijn ze althans mee bezig) om het wat overzichtelijker te houden voor mezelf. En aangezien Saxo vorig jaar hun prijzen heeft verlaagd maakt het qua kosten niet veel meer uit.

Bij degiro ben ik al enkele jaren weg. Nog één broker voor alles.

In het kader van de meerwaardebelasting en alle afrekeningen daarrond, overwegen jullie een nieuwe broker? Ik vind het allemaal heel onduidelijk momenteel, maar overweeg te veranderen van DeGiro naar Saxo.

Nee,

Bij een buitenlandse ga je toch alles zelf moeten regelen onafhankelijke welke broker.
Bij een Belgische zou ik het niet willen laten inhouden dus ik zou het dan toch ook zelf moeten regelen. Niet van plan om meer dan 10k te realiseren in 2025 maar ook niet van plan om iedere keer onnodig geld voorschieten voor de staat :p.

Hmm ik schakel speciaal over naar IBKR voor bepaalde features, nu blijkt dat fractional shares niet mogelijk zijn voor inwoners van België.

Is het de moeite om een transfer van effecten te doen van Degiro naar Saxo of verkoop ik beter den boel en koop het dan op Saxo?
2keer TOB natuurlijk maja..

Waarom een transfer? Saxo is duurder, wat vind je daar beter?
Ik heb daar(om een of andere reden, ik heb dat nooit zelf gekozen, of misschien wel maar dan onwetend 4 jaar geleden) een custody account.
Dividendverwerking €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)
Dat is extreem veel. Ik heb hun gemaild en gezegd dat ik helemaal geen custody account wil, maar dan moet ik een nieuwe account aanmaken+nieuwe rekening+alles toch overzetten intern.
Dus fuck dat.
En Saxo is niet duurder. 0.08% op pakt 1000 euro is 80 cent. Bij degiro is het minstens 3euro

Terug
Bovenaan