Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Paar films uit mijn Netflix kijklijst die binnenkort verdwijnen... Da's jammer genoeg ook mijn meest voorkomende manier om mijn kijklijst in te korten :). Maar bon, nu toch een paar gezien.

Ex Machina
Aangenaam verrast. Ik wist er eigenlijk heel weinig over, maar vond hem zeer goed gedaan, en eigenlijk best wel actueel in een tijd waar AI en humanoid robots ineens zeer snel evolueren met de bijhorende angsten en doemscenarios.
8/10

Trap
Wat een gedrocht was me dat. Ik houd normaal wel van Shyamalan films, maar deze trok toch echt op niets. Een compleet ongeloofwaardig scenario vol haken en ogen, en povere acting (die recht-naar-camera-kijken stijl werkte ook serieus op mijn zenuwen). Ik zat ook constant te wachten op waar de vreemde Shyamalan plot-twist ging zitten, maar bleef compleet op mijn honger. Dat ik de muziek / concert-scenes het beste van de film vond, zegt ook wel genoeg :).
3/10

Over Shyalaman films gesproken, heb The Village (2004) nog een gekeken maar heeft niet meer zelfde effect op mij toen ik die in de cinema gezien heb. Dat was wel een einde om niet te vergeten vind ik. Nu geef ik die nog een 6/10

Pusher III (2005) 7/10

Bleeder (1999) 7/10

The Blue Gardenia (1953) 6/10

Cry-Baby (1990) 7/10

F1 (2025) 5/10

Joker: Folie à Deux (2024) 6/10

As Above, So Below (2014) 7/10

Tiny Furniture (2010) 6/10

Dogtooth (2009) 3.5/5
Black Bear (2020) 3/5
The Silence of the Lambs (1991) 3/5
Anatomy of a Fall (2023) 2/5
The Holdovers (2023) 3/5
Sentimental Value (2025) 4/5
Project Hail Mary (2026) 3.5/5
Like Father, Like Son (2013) 3.5/5

Snap alle lof rond Project Hail Mary niet helemaal. Ik vind Rocky een leuk personage, maar sommige scenes waren overbodig of langdradig, en vooral net iets te melig naar mijn smaak.

The hobbit 3.

Welja de staart is er af!
En aangezien ik die films vooral wou herbekijken voor de decors en de battles, vond ik deze eigenlijk de beste van de 3.

Maar toppers? Meh nee hoor.

The Long Walk (2025) - 7/10

Aardige film, maar ik vond hem niet zo goed pakken op het scherm. De personages kregen te weinig uitdieping waardoor het mij weinig tot niets deed wie er een kogel kreeg. Het einde vond ik wel beter dan in het boek, alsook de motivatie van Ray was hier beter uitgewerkt, dus een pluspunt daarvoor.

The Apartment
Een goede Lemon en Mclane maar mijn verwachtingen waren denk ik wat te hoog. Leuke film die na al die tijd nog steeds wel overeind blijft maar ook niet meer dan dat.

The hobbit 3.

Welja de staart is er af!
En aangezien ik die films vooral wou herbekijken voor de decors en de battles, vond ik deze eigenlijk de beste van de 3.

Maar toppers? Meh nee hoor.

Ik vond The Hobbit trilogie bij de eerste kijkbeurt ook tegenvallen omdat je uiteraard LOTR-kwaliteit verhoopte en dan was de teleurstelling groot.

Jaren later rewatch gegeven - ditmaal met de ‘juiste’ verwachtingen - en dan kon ik die films wel wat meer waarderen. Topfilms worden dat nooit maar ik vond ze nog wel genietbaar.

Ik vond The Hobbit trilogie bij de eerste kijkbeurt ook tegenvallen omdat je uiteraard LOTR-kwaliteit verhoopte en dan was de teleurstelling groot.

Jaren later rewatch gegeven - ditmaal met de ‘juiste’ verwachtingen - en dan kon ik die films wel wat meer waarderen. Topfilms worden dat nooit maar ik vond ze nog wel genietbaar.
Dat is puur omdat ze van 1 boek zo'n uit getrokken films hebben gemaakt en teveel hebben toegevoegd en bij verzonnen dat het allemaal niet meer past. Het is ook maar hoe je het bekijkt allemaal. Christoper Tolkien was ook totaal niet te spreken over de LoTR films in der tijd. Hij vond ze een vreselijke uitholling van het verhaal van zijn vader.

Ik heb de extended versies hier en die kijk ik over het algemeen het liefste maar het is niet zoals bij LoTR versies. Daar is Extended editie essentieel vind ik, bij The Hobbit Trilogie niet.

The Hobbit is ook maar een kinderboek eigenlijk moet je denken. Is het canon, nope! In de verste verte niet en hadden we iets totaal anders gehad met de 2 films die Del Toro wou maken. Zeker wel. Maarja, de studio is baas en die wilden het financiele succes van LoTR kost wat koste herhalen.

Project Hail Mary 7/10

Ik verwachtte me aan een typische ruimtefilm met de nodige drama, maar het was een gezinsfilm met de nodige drama. Voor mij was het een tikje te langdradig maar al bij al wel vermakelijk.

Jawadde, net I Swear gezien... Met een IMDB monsterscore van 8.4 verwachtte ik me aan een goeie film en yep een hele goeie film is exact wat ik voorgeschoteld kreeg! Wat een ongelofelijke tour de force van Robert Aramayo. :oink: Viel reeds op in Rings of Power maar met deze staat die echt wel rood omcirkeld op de kaart.

Jawadde, net I Swear gezien... Met een IMDB monsterscore van 8.4 verwachtte ik me aan een goeie film en yep een hele goeie film is exact wat ik voorgeschoteld kreeg! Wat een ongelofelijke tour de force van Robert Aramayo. :oink: Viel reeds op in Rings of Power maar met deze staat die echt wel rood omcirkeld op de kaart.
Cool, hoop hem nog in de cinema te kunnen zien dan!

Project Hail Mary - 8/10

Goede film. Soms een beetje onnozel maar niet té onnozel. 3de act mocht is minste deel van de film.
Zeker een aanrader!

Trap
Wat een gedrocht was me dat. Ik houd normaal wel van Shyamalan films, maar deze trok toch echt op niets. Een compleet ongeloofwaardig scenario vol haken en ogen, en povere acting (die recht-naar-camera-kijken stijl werkte ook serieus op mijn zenuwen). Ik zat ook constant te wachten op waar de vreemde Shyamalan plot-twist ging zitten, maar bleef compleet op mijn honger. Dat ik de muziek / concert-scenes het beste van de film vond, zegt ook wel genoeg :).
3/10

Heel die film is een doorzichtige poging vam Shyamalama dingdong om de muziekcarriere van zijn dochter van de grond te krijgen. Laat het los Manoj, het gaat niet gebeuren.

Het is crazy dat die 25 jaar geleden nog omschreven werd als de nieuwe Spielberg, terwijl die met Unbreakable gepiekt heeft en sindsdien, op Split na, vooral onnoemelijke bagger heeft gemaakt.

Terug
Bovenaan