Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?
Een film van 4 uur van zo'n commercieel product valt natuurlijk nooit goed te praten, behalve voor de superfans.
Ik heb er drie volwaardige filmavonden over gedaan.
Maar hij is wel over heel de lijn een pak beter dan de originele cut. Echt goed eigenlijk, ik had het niet verwacht.
Cool om te zien dat gewone mens Batman het echt moet hebben van guns en dat Superman, zoals het hoort, er met kop en schouders bovenuit steekt in tegenstelling tot batman vs superman crap. Open einde en epiloog van een half uur hoefde voor mij dan weer niet. Als ze een vervolg willen maken, moet dat niet in deze film al op 10 manieren geteased worden.
MMM is best leuk, inderdaad. Als ik me niet vergis is deze geïnspireerd op een murder subplot die oorspronkelijk on Annie Hall zat maar daar niet langer in paste. Welke Allens al gezien? Blijf ten alle tijden weg van Rifkin’s Festival. A new low, holy shit.
Ja, er zaten echt een hoop prachtige shots in Mr. Turner. Heb 'm ooit opgenomen op Canvas en da's niet altijd haarscherp beeld, maar ik was toch een beetje verbaasd om achteraf te lezen dat de film digitaal opgenomen is. Ik neem aan dat Barry Lyndon een heel grote invloed was. Het gebruik van kleur en licht is echt fenomenaal. Ik was niet superbekend met het werk van Turner ma ben het erna wat gaan opzoeken en je ziet duidelijk dat de makers het kleurenpalet goed bestudeerd hebben, maar ze hebben het toch eerder "organisch" toegepast ipv overal gewoon een filter over gesmeten. De scènes binnen vallen niet altijd zo hard op als een mooi landschap, maar als je er aan denkt dat alles op locatie in die kleine kamertjes opgenomen is, moet dat toch echt niet makkelijk geweest zijn om het licht zo goed te vatten.
En wat betreft Allen... Een groot deel van z'n films heb ik erg lang geleden voor het laatst gezien, dus hier is een redelijk nutteloze rangschikking! Een pak van z'n beter onthaalde films moet ik nog zien, maar de laatste 5 waren genoeg om even geen goesting meer in z'n films te krijgen.
(geweldig tot heel goed)
1. Manhattan
2. Annie Hall (deze twee kunnen ook van plaats wisselen, maar allebei ook al lang niet meer gezien)
3. Hannah and her Sisters
4. Midnight in Paris
(goed tot degelijk)
5. Sweet and Lowdown
6. Blue Jasmine
7. Vicky Cristina Barcelona
8. Match Point
9. Manhattan Murder Mystery
10. Café Society
(slecht)
11. To Rome With Love
12. Irrational Man
13. Wonder Wheel
14. Scoop
15. Whatever Works
(geweldig tot heel goed)
1. Manhattan
2. Annie Hall (deze twee kunnen ook van plaats wisselen, maar allebei ook al lang niet meer gezien)
3. Hannah and her Sisters
4. Midnight in Paris
Fenomenale film inderdaad. Heb ja al ander werk van Mike Leigh gezien ook? Mr Turner is eigenlijk redelijk atypisch, normaal maakt hij vooral sociaal-realistische drama's waarin je zeer duidelijk zijn theater-achtergrond ziet. Mr Turner is in vergelijking zeer 'filmisch'. Al blijft het wel volledig een Mike Leigh film, met de prachtige manier waarop hij de kleine momenten weergeeft.
Al zijn langspelers zijn meesterwerken. Waarschijnlijk mijn favoriete regisseur.
Nu ik het zo uitgetypt heb, vind ik 'm eigenlijk toch ook nog wat beter dan vlak erna. Had 'm 3.5 op Letterboxd gegeven, maar er komt sowieso al een halfje bij.
Ben niet zo bekend met de rest van z'n werk, maar wil er nu zeker nog wel meer van zien. Heb ooit Happy-Go-Lucky gezien, maar herinner me er eerlijk gezegd niet zo veel van. Ook Vera Drake gezien toen die pas uit was, maar toen was ik 16-17 en was ik er waarschijnlijk niet "rijp" genoeg voor.
Verhaal daarover: ik ging in pre-coronatijden jarenlang regelmatig naar voorstellingen van Cinema ZED/Zebracinema en Vera Drake was een van de eerste die ik zo hier in het cultureel centrum gezien heb. Ik raakte toen ook nogal goed bevriend met een klasgenote die wist dat ik into film was en regelmatig vroeg om mee te gaan, maar na een tijdje is ze af gehaakt omdat het zelden haar ding was. Naar Vera Drake is ze ook mee geweest, denk sowieso niet dat ze toen “meer interesse“ in mij had maar ik kan wel zeggen dat een sociaal drama over illegale abortussen in de jaren 50 niet zo’n goeie date film is.
Ad Astra: ik was er met verkeerde verwachtingen aan begonnen. Ik verwachtte een iets meer rechtoe rechtaan, mindless sci fi blockbuster.
Maar dat is helemaal niet. Wel onder de indruk: een heel goeie Pitt en heel coole space shots. Vooral die achtervolging op de maan sprong er voor mij uit.
net mijn dvd van BLACK RAIN nog es boven gehaald, verdorie toch op mijn samsung big screen helaas zowel boven als onder links als rechts zwarte balken !!!!! nogtans van paramount pictures , geen crappy release denk ik dan toch?
pfff echt spijtig. vraagje hierbij: ben je dan wettelijk in orde als je daar een blu rip van download op het net? in feite heb je copyrights betaald bij je aankoop van je dvd indertijd toch?
soit, in elk geval deze beauty straks nog es opleggen ridley Scott and Hans Zimmer fuck yeahh
net mijn dvd van BLACK RAIN nog es boven gehaald, verdorie toch op mijn samsung big screen helaas zowel boven als onder links als rechts zwarte balken !!!!! nogtans van paramount pictures , geen crappy release denk ik dan toch?
pfff echt spijtig. vraagje hierbij: ben je dan wettelijk in orde als je daar een blu rip van download op het net? in feite heb je copyrights betaald bij je aankoop van je dvd indertijd toch?
soit, in elk geval deze beauty straks nog es opleggen ridley Scott and Hans Zimmer fuck yeahh
The Square (gratis te kijken op VRT.NU)
Gaat over de wereldvreemdheid van hedendaagse kunst, over bystander effect, en over hypocriete idealen.
Heerlijke film. De scene in de eetzaal blijft nazinderen. Ik heb direct zin om andere films van dezelfde maker te bekijken.
Wat was dat man. Dikke aanrader voor 80s LA fans. After Hours (hoewel dat NYC wat natuurlijk) meets Night of the comet, inclusief grootste tonal shift in lange tijd: start als grappige romcom en verandert al snel
in een supertense rit om de bom te snel af te zijn.
Deze post gemist. Blij om te horen dat er nog meer fans zijn van Miracle Mile, ik vond dat echt een ontzettend goeie film. Heb je Into The Night gezien? Ik vond die zeker niet even goed, maar is ook wel een fijne nachtelijke dooltochtfilm.
The Assistant - 8.5/10 (Kitty Green, 2019)
One Night in Miami - 8/10 (Regina King, 2020)
Minari - 8/10 (Lee Isaac Chung, 2020)
Promising Young Woman - 8/10 (Emerald Fennell, 2020)
Nomadland - 7/10 (Cloe Zhao, 2020)
Trial of the Chicago 7 - 6.5/10 (Aaron Sorkin, 2020)
Monster Hunter - 5/10 (Paul W.S. Anderson, 2020)
Prospect - 7.5/10 (Zeek Earl & Chris Caldwell, 2018)
The Karate Kid Part II - 7/10 (John G. Avildsen, 1986)
My Favorite Wife - 6.5/10 (Garson Kanin, 1940)
The Karate Kid Part III - 6/10 (John G. Avildsen, 1989)
The Square (gratis te kijken op VRT.NU)
Gaat over de wereldvreemdheid van hedendaagse kunst, over bystander effect, en over hypocriete idealen.
Heerlijke film. De scene in de eetzaal blijft nazinderen. Ik heb direct zin om andere films van dezelfde maker te bekijken.
Ik heb daar ook wel van genoten, maar vond het een beetje een samenraapsel van ideeën die echt niet allemaal even goed samenwerken wanneer ze in een narratief worden gegoten. De film duurt dan ook veel te lang voor mij, en ik snap echt langs geen kanten waaraan die de Gouden Palm verdiend heeft..
Zijn andere film, Turist, is iets meer bescheiden op dat vlak. Ook grappig en met een heel hoge cringe-factor.
Deze post gemist. Blij om te horen dat er nog meer fans zijn van Miracle Mile, ik vond dat echt een ontzettend goeie film. Heb je Into The Night gezien? Ik vond die zeker niet even goed, maar is ook wel een fijne nachtelijke dooltochtfilm.
Deze rating maakt mij droevig, imo zwaar onderschat filmke, geweldig coole actiescenes, een gekke Walken (as if there is any other kind ), beke humor, en weinig genoeg verhaal om niet te storen.
Wat ik goed vond aan The Assistant was de focus op routine, op die banale dagdagelijkse taken die Jane uitvoert, wat het contrast verhoogt tussen het werkt dat zij allemaal doet en de erkenning die ze daarvoor krijgt van haar (voornamelijk mannelijke) collega's. Het toont zeer goed de hiërarchische wereld van de filmproductie, hoe er neergekeken wordt op stagiairs en productieassistenten en hoe hun bestaan haast compleet genegeerd wordt door het grotere personeel, meestal ook gepaard met een stevige dosis seksisme. Of hoe zij hun job helemaal alleen moeten uitvoeren met een constante vrees dat ze iets fout gaan doen, een productie verknallen en bijgevolg "never work in this town again".
In dit geval wordt het natuurlijk allemaal erger omdat de grote baas ook een immorele, agressieve zak is die zijn positie misbruikt voor seksuele avontuurtjes en zijn klein personeel domineert door een tactiek van 'slaan en zalven', en zo een systeem in stand houdt dat wanpraktijken in de doofpot steekt en blijft steken
Maar wat ik bovenal zo sterk vond aan The Assistant is hoe veel je te weten komt over een wereld waarvan je zo weinig te zien krijgt. Er worden bijna geen namen genoemd, er is haast geen dialoog, er wordt nooit expliciet gezegd wat voor een bedrijf het is waarin Jane werkt. Het is allemaal perfect te lezen ahv de details waar Kitty Green op inzoomt. Die eindeloze repetitieve taken, de dreigende kopieermachine, de toon van de gesprekspartners aan de telefoon, de emails die ze moet schrijven...
Het was nodig na eel lange reeks serieuze Oscarfilms. Ik had geen torenhoge verwachtingen, maar ik heb wel ooit eens in het verleden genoten van films van Paul W.S. Anderson, en ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik nog een film met Milla Jovovich had gezien.
Deze rating maakt mij droevig, imo zwaar onderschat filmke, geweldig coole actiescenes, een gekke Walken (as if there is any other kind ), beke humor, en weinig genoeg verhaal om niet te storen.
Niet echt eens, ik vond de actie niet zo goed, als was de shootout op het einde nog wel leuk. Walken op autopiloot is fun, maar zijn overpronounciations waren dan ook het leukste aan deze film. Wat me vooral stoorde was de zwakke banter tussen de leads, gebrek aan chemistry in hun bromance en de toon van de film, die over het algemeen een buddy action film wil zijn, maar dan te pas en te onpas plots naar Indiana Jones modus wil overschakelen, maar uiteindelijk niet eens Cradle of Life niveau kan halen.
Het is niet zozeer dat ik Monster Hunter een 'betere' film vond dan The Rundown, het is vooral dat die film beter zijn verwachtingen inloste en ik hem bekeek op het exacte moment dat ik zo'n film had kunnen pruimen. Aan the Rundown heb ik me vooral geërgerd omdat ik meer verwachtte van die film.
The Assistant vond ik ook goed. Naast alles wat @PBR Streetgang opsomt, zat ik er soms ook wat ongemakkelijk bij omdat er precies ook een constante 'dreiging' in de film zat en ik me afvroeg wanneer het gaat ontploffen.
News Of The World (Paul Greengrass, 2020)
Greyhound (Aaron Schneider, 2020)
Tom Hanks met een cowboyhoed op een paard en met een kapiteinspet op een WOII schip. News of the World doet niet echt iets nieuws maar weet wel wat actueel te zijn door verwijzingen naar fake news. Greyhound maakt effectief gebruik van de redelijk korte speelduur en weet een constante spanning aan te houden. Allebei degelijke films die vlot weg kijken.
A Matter Of Life And Death (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1946)
Hier heb ik erg van genoten, precies een Britse neef van It's A Wonderful Life. Een RAF-piloot ontsnapt aan de dood en moet zijn leven verdedigen voor een tribunaal in het hiernamaals. Zeer inventief en fantasierijk wat betreft de vormgeving, met het contrast tussen kleur en zwart-wit beelden voor het leven op aarde en het hiernamaals. De vormgeving van de scènes in de hemel was zeer goed (de stairway to heaven!) en het betoog op het tribunaal op het eind was boeiend, waarbij ineens ook de relaties tussen Engeland en de VS worden boven gehaald. En David Niven is een van de meest Brits uitziende personen ooit.
On The Rocks (Sofia Coppola, 2020)
Het lijkt alsof Sofia Coppola voor elke film die ik goed vind een oppervlakkige film over niet zo interessante rijke/hippe mensen in New York/LA maakt. Ik vond deze weer redelijk saai en nietszeggend. Het wordt nergens echt slécht, maar de film kabbelt wat voort zonder echt opmerkelijke scènes. Bill Murray is plezant om bezig te zien, maar kan de boel niet op z'n eentje redden.
The Assistant ook wat hoger op m'n watchlist bumpen... Is die ergens te streamen?
A Matter Of Life And Death (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1946)
Hier heb ik erg van genoten, precies een Britse neef van It's A Wonderful Life. Een RAF-piloot ontsnapt aan de dood en moet zijn leven verdedigen voor een tribunaal in het hiernamaals. Zeer inventief en fantasierijk wat betreft de vormgeving, met het contrast tussen kleur en zwart-wit beelden voor het leven op aarde en het hiernamaals. De vormgeving van de scènes in de hemel was zeer goed (de stairway to heaven!) en het betoog op het tribunaal op het eind was boeiend, waarbij ineens ook de relaties tussen Engeland en de VS worden boven gehaald. En David Niven is een van de meest Brits uitziende personen ooit.
Yes!! Eerste P&P? Dat is echt een goudmijn aan goede films. The 49th Parallel t.e.m. The Small Back Room is echt een hot streak die maar weinig filmmakers hebben kunnen waarmaken in hun leven. Kers op die taart is Powells solofilm Peeping Tom, de beste van allemaal, het gemene kindje waar het Britse publiek niet klaar voor was en heel zijn carrière vernietigde.