Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Last Voyage Of The Demeter : Prometheus krijgt vaak de stempel van domste bemanning ooit in een film maar die in deze film zijn zowaar nog dommer. Gebaseerd op een hoofdstuk uit Bram Stokers Dracula. Ze hadden het daar beter bij gelaten. Hoe langer de film duurde hoe dommer ik het vond. 5/10

1408
: Ik denk dat ik deze ooit al is gezien heb maar is me weinig van blijven hangen. Een schrijver probeert zoveel mogelijk haunted hostels te debunken tot hij over een hotel leert waar er een kwaadaardige kamer zich bevind. Niemand zou het er ooit langer dan 1 uur hebben uitgehouden. Ik vond deze wel goed met een sterke John Cusack en uitstekende bijrol voor Samuel Jackson. 7/10

The Power of the Dog
: Speciale film om op zijn minst te zeggen. Je wordt als kijker iets teveel overgelaten aan je eigen interpretatie vd film. Er worden vanalle thema's (Jaloezie, homoseksualiteit, alcholisme en zelfs mogelijk moord) aangereikt aan de kijker maar geen van deze thema's zijn volledig uitgewerkt in deze film. Je moet als kijker zelf de puntjes invullen. Zo kwam mij deze film althans over. 6/10

Hacksaw Ridge

De oudste zoon had die eens op school gezien en wou die eens met mij zien. Pakt een 7/10.
Een ultrakatholiek die hospik wil worden in WO II met nogal wat bloed en pijn in beeld gebracht, Omaha Beach in Saving Private Ryan is er niks bij. Achteraf gezien dat hij geregisseerd is door Mel Gibson, dat verklaart al het één en ander. Ondanks het dramatisch en religieus Mel Gibson tintje toch best te pruimen.
Blijkbaar (volgens het internet) is het waargebeurde verhaal nog een stuk straffer. Als de werkelijkheid indrukwekkender is dan een Mel Gibson verfilming... Sterk.

Hacksaw Ridge

De oudste zoon had die eens op school gezien en wou die eens met mij zien. Pakt een 7/10.
Een ultrakatholiek die hospik wil worden in WO II met nogal wat bloed en pijn in beeld gebracht, Omaha Beach in Saving Private Ryan is er niks bij. Achteraf gezien dat hij geregisseerd is door Mel Gibson, dat verklaart al het één en ander. Ondanks het dramatisch en religieus Mel Gibson tintje toch best te pruimen.
Ik vond de actiescenes best heftig. Had dat niet zien aankomen. Ook een dikke 7/10.

The First Purge gisteren bekeken. Same as always, concept is leuk maar de uitwerking is vaak heel onlogisch en onnozel. Deze was toch de minste tot nu toe. Het werd meer een komedie dan wat anders. Het feit dat het verhaal zich zogezegd afspeelt tijdens de eerste, experimentele purge, maar men wel meer technologie ter beschikking heeft dan in het origineel deed er ook geen goed aan.

Net ook gezien, recent alle Indy films nog eens bekeken waaronder Crystal Skull. Heb gemerkt dat er precies wat revisionisme met die film gaande is, dat veel mensen die nu toch niet zó slecht vonden.

Ik plaats Dial of Destiny zo’n beetje op hetzelfde niveau. Crystal Skull leek indertijd vooral slecht door de grote kloof in kwaliteit met de andere films, op zichzelf was dat een ok avonturenfilm met een paar rare keuzes die het geheel omlaag haalden. Ik heb me niet verveeld met Dial of Destiny maar ik miste gewoon volledig de charme van de oude films, het kwam allemaal nogal by the numbers over. En dan werd de fridge weer genuket met dat einde…

Ik heb ook eerst alle Indy films opnieuw bezien in afwachting van Dial Of Destiny. En dat is, net als Crystal Skull, nog wel wat amusante avonturenfilms maar staan in schril contrast met de originele trilogie.

Hetgeen mij het meest stoorde aan de laatste 2 eigenlijk waren de nevenpersonages. Ik hou van Cate Blanchett maar Irina Spalko was gewoon flauw net als John Hurt. En dan nog Shia LaBeouf en mindere mate Phoebe Waller-Bridge. Dat klikte niet met Ford. Als je dat vergelijkt met de chemie tussen Ford en Connery.

Hacksaw Ridge

Geen ultrakatholiek, wel een Seventh-day Adventist en dus een protestant. Belangrijk verschil.

Wel een sterke film, vond ik. A Hidden Life van Terrence Malick gaat over Frans Jägerstätter, een dienstweigeraar die uiteindelijk werd geëxectueerd door het naziregime, vond ik ook goed en kan je in dezelfde ethische hoek plaatsen. Desmond Doss was geen dienstweigeraar, maar wou geen wapens opnemen tegen de vijand. Beide personen bekleden toch een bijzondere plaats in de geschiedenis van WOII, vind ik.

The Holdover

Paul Giamatti in topvorm. Dominic Sessa in een breakoutrol die zijn leven zal veranderen. Da'Vine Joy Randolph als pijnlijk warm dekentje. Alexander Payne heeft zijn best gedaan. Dé kerstfilm van 2023.

Alsook: geweldige soundtrack.

Ik heb ook eerst alle Indy films opnieuw bezien in afwachting van Dial Of Destiny. En dat is, net als Crystal Skull, nog wel wat amusante avonturenfilms maar staan in schril contrast met de originele trilogie.
Dit dus. De twee recente films zijn leuk vermaak, maar hebben gewoon het nadeel dat de originele trilogie bestaat.
Hetgeen mij het meest stoorde aan de laatste 2 eigenlijk waren de nevenpersonages. Ik hou van Cate Blanchett maar Irina Spalko was gewoon flauw net als John Hurt. En dan nog Shia LaBeouf en mindere mate Phoebe Waller-Bridge. Dat klikte niet met Ford. Als je dat vergelijkt met de chemie tussen Ford en Connery.
Last Crusade is mijn favoriete van de originele films. Het tweespel tussen Ford en Connery is idd fantastisch en ik ben ook gewoon grote fan van de setting van de film (in vergelijking met de twee andere).

Temple of Doom staat bij mij op de tweede plaats (is de allereerste die ik destijds zag, dat heet nostalgie).

Raiders mijn minst favoriete van de drie :shutup:

Hot take maar na Kingdom of the Crystal Skull vond ik deze eigenlijk heel genietbaar.
Misschien ook omdat mijn verwachtingen laag waren.
Mijn verwachtingen waren wat omhoog gegaan omdat ik ook wel positieve reacties opving. Heb 'm nu net gezien en 't was inderdaad wel beter dan de vorige. Hij voelde redelijk old school aan zelfs.

Maar die cgi. Verschrikkelijk. Al de actiescène zijn precies bijna 100% green screen. Het haalde me steeds uit de film.

Voor de rest vond ik de timeframes wel mooi gedaan.

Indiana Jones and the Dial of Destiny - 6/10 (James Mangold, 2023)
Goh, een slechte film zou ik deze niet noemen maar een vebetering op Crystal Skull is 'ie nog minder. Beide films bevatten hopen nonsens en zijn overgoten met een vuile CGI saus die me doet snakken naar de oude trilogie. Maar Wat Mangold niet heeft, is Spielbergs onuitputbare bron van creatieve mise-en-scène en speels camerawerk. Dat maakt deze run of the mill, ticking-the-boxes avonturenfilm nog saaier dan die had kunnen zijn moest die gemaakt zijn door Spielberg, of eender wie met wat talent en visuele flair. Ik had geen probleem met PWB in deze film, ze deed wat ze kon met dit zwakke materiaal en dat is ok.

The Thomas Crown Affair - 7.5/10 (John McTiernan, 1999)
Degelijke remake van de stijlvolle klassieker zo'n dertig jaar eerder. Pierce Brosnan is perfect gecast als de rijke playboy die moonlight als beroepsovervaller, en in een aanzienlijke verbetering van het personage dat destijds door Steve McQueen gespeeld werd, steelt hij niet van banken, maar van museums. Schilderijen van onschatbare waarden zijn veel interessanter dan zakken geld. Maar in deze film draait alles wel rond de plot, terwijl dat in het origineel niet het geval was, daar ging het puur om de vibes. Ik vind ze allebei zeer geslaagd.

Showtime - 6.5/10 (Tom Dey, 2002)
Stupid shit maar heb wel een paar keer gelachen. Ik heb een zwak voor buddy cop movies. The bar is low, sue me.

Bedazzled - 5/10 (Harold Ramis, 2000)
Started watching for Fraser, stayed for Hurley. Dit is een oerdomme film, en ware het niet voor de scènes met de duivel en haar vele costume changes, zou ik hem allicht niet hebben uitgekeken.

Super genoten van Indiana Jones and The Dial of Destiny. Toevallig gezien dat deze op Disney plus was en direct op gezet. Daarom ben ik niet 1 op 1 aan het vergelijken met de voorgangers. Gewoon een goede, nostalgische avonturenfilm. Nu ben ik benieuwd of ik de Crystal Skull ook nog eens een kans moet geven.

Daarnaast vond ik Phoebe Waller-Bridges ook wel aangenaam. Er zou van mij zeker een spin off mogen komen. Maar weet niet of daar vraag naar is. Ben zoizo wel fan van avonturen films (alhoewel ik de Uncharted film niet durf op te zetten)

Mon crime - 7.5/10 (François Ozon, 2023)
Zeer vermakelijke komedie over twee jongedames in Parijs tijdens het interbellum, een actrice en een advocate. De actrice wordt beschuldigd van de moord op een theaterproducent die haar trachtte aan te randen, en haar bestie overtuigt haar om schuldig te pleiten om sympathie op te wekken bij het Franse volk. Op een luchtige manier kaart Ozon brandend actuele problemen in de showbiz aan, en het uitstekende productieontwerp maakt er een toffe nostalgische trip van.

Terug
Bovenaan