Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Lighthouse (2019)
Mezelf voorgenomen terug wat meer films te gaan bekijken met deze donkere, miserabele dagen. Heb ondertussen over de jaren heen al een watchlist van +500 films opgebouwd en gisteren deze opgezet.

Me like. Ik kan werkelijk niets slecht zeggen over deze film, en hoewel 7.4 geen slechte score is op imdb, vind ik het toch aan de lage kant. Het is sowieso niet de beste film die ik gezien heb, maar wat het doet, doet het wel uitstekend.
De film doet er alles aan om de neerwaartse spiraal van de karakters kracht bij te zetten op elke manier mogelijk. De belichting, camera-shots zijn ronduit fantastisch. De keuze van zwart-wit te filmen geeft zoveel meer diepgang dan kleur had gekund.
Het geluid, en dan meer bepaalt de zeehoorn, werkt stilletjes mee aan het onbehaaglijk gevoel dat groeit naarmate de film vordert.

En chapeau voor de acteurs. Van Dafoe wist ik dat die kerel een compleet geschift personage kan spelen, zijn gezicht leent er zich perfect toe, maar hoedje af voor hoe hij mij toch nog kan verrassen. Pattinson ken ik eigenlijk niet zo goed. Kom je zo wel eens tegen in trailers en ken hem van de Twilight serie die ik nooit ga bekijken dus was sceptisch. Wel laten we zeggen dat hij niet moest onderdoen voor Dafoe en dat de chemistry tussen beide ronduit geweldig was.

Absolute aanrader voor wie graag de psychologische neergang van mensen in isolatie ziet.

- The Doom Generation (1995) 8/10

- Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) 8/10*

- Wings of Desire (1987) 9/10*

- All of Us Strangers (2023) 8/10

- Austin Powers: International Man of Mystery (1997) 7/10*

- Drive-Away Dolls (2024) 6/10

- The Snowman (1982) 8/10

- This Is Not a Burial, It's a Resurrection (2019) 7/10

- Strange Darling (2023) 7/10

- Tunes of Glory (1960) 7/10

Gladiator 2, 't is niet mn ding. Flinterdun verhaal tot daar aan toe, maar op het einde werd het echt té ongeloofwaardig voor mij.. 4/10

Ook net gladiator 2 gezien, eerste helft dacht ik da het wel oke was, 2de helft zeer matig. 5/10
De cgi van die bavianen en haaien, wat slecht!

Vrij hard, maar dat was wel te verwachten van deze film. Goed gespeeld wel.

Gladiator 2 : Sluit mij aan bij alles wat er over gezegd is hierboven. Onnodige sequel en verhaal is quasi onbestaande. Het is gewoon teren op zijn voorganger. Had spijt dat ik naar de cinema ben gegaan hiervoor. 3/10

Venom The Last Dance
: op zich vond ik het qua verhaal wel interessant, enkel was de uitvoering te pover en het subplot van de hippie familie totaal onnodig in mijn ogen. Sony-verse is en blijft toch maar een zwak iets. 5/10

The Usual Suspects
: topper met verrassend einde 8/10

Shaun of the Dead :
leuke popcorn zombiefilm met Simon Pegg en Nick Frost, met plezier gekeken 7/10

Hot Fuzz :
Zelfde als Shaun of the Dead in feite, over de top actie met dezelfde hoofdrolspelers die gewoon een heerlijke duo vormen samen 7/10

Interstellar
Voor de 4de keer of zo gezien, nu samen met mijn dochter. Blijft toch een van mijn favoriete films of all time (na Blade Runner), ondanks het einde dat toch door velen verguisd wordt. Toch enkele keren weer krop in de keel, en dat is toch voor een stuk ook te danken aan de geweldige score van Zimmer.
Eigenlijk verrassend dat de film voor geen enkele grote Oscar genomineerd was.

Dit is wat ChatGPT hierover te zeggen had...
Interstellar (2014), directed by Christopher Nolan, received five Academy Award nominations but missed out on recognition in several major categories, leading some to consider it "snubbed." Here's why:

1. Genre Bias Against Sci-Fi

• The Academy has historically shown less recognition for science fiction films in major categories like Best Picture, Best Director, or acting awards. Sci-fi is often seen as a "technical" genre rather than one driven by traditional storytelling or character development, despite its emotional depth in films like Interstellar.

2. Mixed Critical Reception

• While Interstellar was widely praised for its visuals, music, and ambition, critics were divided on its complex narrative and emotional resonance. Some felt its dialogue was heavy-handed or its science overshadowed the story, which might have hurt its chances in writing and directing categories.

3. Crowded Competition

• The 2014 Oscar season was highly competitive, with critically acclaimed films like Birdman, Boyhood, The Grand Budapest Hotel, and Whiplash dominating. These films resonated more with voters, particularly in categories like Best Picture and Best Director.

4. Nolan’s History with the Academy

• Christopher Nolan, despite his commercial success and critical acclaim, has had a complicated relationship with the Oscars. Many felt his work on The Dark Knight should have been recognized with more nominations, but the Academy often overlooks his films in major categories, favoring other auteurs.

5. Focus on Technical Excellence

• Interstellar was recognized in technical categories, winning Best Visual Effects and earning nominations for Original Score, Production Design, Sound Mixing, and Sound Editing. This reflects the Academy's tendency to acknowledge sci-fi films primarily for their technical achievements.

Snubs That Stand Out:​

• Best Picture: Many believed Interstellar deserved a spot in the expanded Best Picture category.
  • Best Director: Nolan’s direction was pivotal to the film’s ambition and scope but was overlooked.
  • Acting Categories: Matthew McConaughey and Jessica Chastain delivered strong performances, but neither received nominations, possibly due to the focus on the film’s larger themes over individual character arcs.

Conclusion​

While Interstellar is now celebrated as a modern sci-fi classic, its awards season performance reflects a combination of genre bias, divisive reception, and stiff competition. Over time, its legacy has grown, solidifying its place as a landmark film despite limited Oscar recognition.

Interstellar
Voor de 4de keer of zo gezien, nu samen met mijn dochter. Blijft toch een van mijn favoriete films of all time (na Blade Runner), ondanks het einde dat toch door velen verguisd wordt. Toch enkele keren weer krop in de keel, en dat is toch voor een stuk ook te danken aan de geweldige score van Zimmer.
Eigenlijk verrassend dat de film voor geen enkele grote Oscar genomineerd was.
Durf hem geen 2de keer te bezien, omdat ik schrik heb de magie verloren te laten gaan. Het is hetzelfde met True Detectives.
Is al jaren mijn go-to antwoord als mensen mij vragen wat mijn favoriete film is. Deze komt toch bijna steeds als eerste naar voren. Is voor mij de perfecte film.

The Lighthouse (2019)
Mezelf voorgenomen terug wat meer films te gaan bekijken met deze donkere, miserabele dagen. Heb ondertussen over de jaren heen al een watchlist van +500 films opgebouwd en gisteren deze opgezet.

Me like. Ik kan werkelijk niets slecht zeggen over deze film, en hoewel 7.4 geen slechte score is op imdb, vind ik het toch aan de lage kant. Het is sowieso niet de beste film die ik gezien heb, maar wat het doet, doet het wel uitstekend.
De film doet er alles aan om de neerwaartse spiraal van de karakters kracht bij te zetten op elke manier mogelijk. De belichting, camera-shots zijn ronduit fantastisch. De keuze van zwart-wit te filmen geeft zoveel meer diepgang dan kleur had gekund.
Het geluid, en dan meer bepaalt de zeehoorn, werkt stilletjes mee aan het onbehaaglijk gevoel dat groeit naarmate de film vordert.

En chapeau voor de acteurs. Van Dafoe wist ik dat die kerel een compleet geschift personage kan spelen, zijn gezicht leent er zich perfect toe, maar hoedje af voor hoe hij mij toch nog kan verrassen. Pattinson ken ik eigenlijk niet zo goed. Kom je zo wel eens tegen in trailers en ken hem van de Twilight serie die ik nooit ga bekijken dus was sceptisch. Wel laten we zeggen dat hij niet moest onderdoen voor Dafoe en dat de chemistry tussen beide ronduit geweldig was.

Absolute aanrader voor wie graag de psychologische neergang van mensen in isolatie ziet.
The Lighthouse zit in mijn top 10, ooit wil ik die op het grote scherm zien

Carry-On : Een goede spannende actiefilm met Taron Egerton en Jason Bateman. Doet wel wat denken aan Die Hard 2 maar dan zonder de cheesy onliners.

Enige minpuntje:
De hoofrolspeler wordt 2x geraakt door een kogel (schouder en been) en lijkt er amper last van te hebben.

7/10

Army of Thieves: zin in pure popcorn entertainment en de wederhelft had deze gespot. Op't eerste zicht een heist film, een genre dat we allebei wel kunnen smaken.

Maar na een paar minuten werd het duidelijk dat het een prequel/spin off was van Army of the Dead was. En dat was echt een gedrocht van een film. Thieves start wel ok, misschien een beetje te snel en vlot maar zeker ok. Een paar kleine barstjes als het ware.
Maar die kleine barstjes groeien als snel uit tot grote grote en zo rond de tweede heist stort de hele film in elkaar. Onlogische plotwending, tijdslijn die niet klopt, onmogelijk plottwist.. you name it. Helaas niet veel beter dan Army of the Dead.

The Lighthouse (2019)

Waar gekeken? Die staat al heel lang op m'n watchlist.

Durf hem geen 2de keer te bezien, omdat ik schrik heb de magie verloren te laten gaan. Het is hetzelfde met True Detectives.
Is al jaren mijn go-to antwoord als mensen mij vragen wat mijn favoriete film is. Deze komt toch bijna steeds als eerste naar voren. Is voor mij de perfecte film.
Ik heb dat met bepaalde games. The Last Of Us is mijn favoriete gamereeks, al heb ik beide games maar één keer uitgespeeld. Net omdat ik bang ben dat de magie er vanaf zal zijn na een 2de playthrough.

Waar gekeken? Die staat al heel lang op m'n watchlist.

Op de zee mijn vriend.

Ik heb dat met bepaalde games. The Last Of Us is mijn favoriete gamereeks, al heb ik beide games maar één keer uitgespeeld. Net omdat ik bang ben dat de magie er vanaf zal zijn na een 2de playthrough.

Had dat met the Witcher 3, na 5 jaar toch nog eens opnieuw geprobeerd en van genoten, maar is natuurlijk niet hetzelfde meer als die eerste keer. Gewoon gefocust op de lore nu en wat meer random shizzle gedaan.

A Quiet Place: Day One

Gewoon degelijk, minder mysterie en spanning rond de aliens maar meer actie, dus wel een beetje een stijlbreuk met de vorige 2 films. 7/10

Heretic : Weer een A24 pareltje. Wist niet hoe donker deze ging zijn maar vond hem net goed. Hugh Grant is prefect gecast. 7/10

The Conclave
: De cast sprak me het meeste aan en heeft me niet teleurgesteld. De Paus sterft en tijdens het conclaaf gebeuren er allerlei onverwachte wendingen. Ralph Fiennes met een zeer sterke vertolking 8/10

Transformers
: De eerste uit de Bay-verse. Staan ineens een heel deel op Netflix en na Transformers One wel is leuk om deze terug te zien dacht ik. Als jonge gast vond ik hem wel leuk maar nu vandaag met terugzien eigenlijk maar een heel zwakke film met teveel onnozele momenten in. De actie is goed maar de robots zelf trekken op niks. Megan Fox is en blijft echt wel :drool: 5/10

Terug
Bovenaan