Nog eens Kingdom of Heaven gezien, laatste keer was toen de film effectief uitkwam.
Toch een top film vind ik, love de sfeer die de film heeft.
Nog vergelijkbare historische films met 'vrij recent' camera werk? Dus niet Ben Hur bijvoorbeeld
Die recente Ben Hur is echt wel af qua CGI bv. Die chariotrace is echt waanzinnig knap gedaan.
Afgelopen weekend eindelijk Wil gezien. Ik hinkel op twee gedachten.
Langs de ene kant is er de enorme stomp in de maag op't einde van de film. Die razzia is enorm goed en beklijvend in beeld gebracht en komt echt hard aan. De evolutie van Wilfried en hoe hij uiteindelijk overstag gaat is ook goed. In het begin vond ik hem, zeker in vergelijking met het boek waar hij contsant die dubbele lijn van collaboratie en verzet bewandelt, vrij simpel. Hij bewandelt in de film veel meer het goede pad dan hij in het boek doet.
Maar goed, een film is nooit een letterlijke vertaling van het boek en op zich vond ik die vertaling van boek naar film goed gedaan. Al vond ik Wilfried dus wat complexer aanvoelen in het boek.
Maar daar zit ook m'n grootste probleem met de film imo: de relatie van Wil met de Nazi's en bij uitbreiding de collaborateurs.
Zijn relatie met het
nijdig baardje blijft imo wat onderbelicht. Zelfs wanneer Wil het ultieme verraad pleegt en joden verbergt in diens huis, dan nog krijgt Wil een laatste kans om zijn trouw te bewijzen aan "de zaak". Er wordt dan letterlijk gezegd "ge had ne zoon kunnen zijn van mij" maar die band was te afwezig imo.
En dan de relatie met de oppernazi Gregor snap ik ook helemaal niet. Gregor lijkt al alles te weten over Wil: dat hij Joden verbergt, dat het verzet helpt, dat hij iets te maken met de verdwijning van een veldgendarm. Hij gaat ver om Wil te overtuigen om te collaboreren maar waarom hij dat doet is me een raadsel. Wat maakt Wil zo waardevol? Die banden met het verzet? Hell, daar was in't begin nog niks van aan.
En hoe weet die alles over Wil? En waarom benadert hij die in eerste instantie met zoveel omwegen en gedoe? Hij knoopt een relatie aan met Wil's tante, hij voert Wil zat in de hoop iets te weten te komen (en dat lukt dan nog eens bovendien).
Als je over die minpunten heen kan kijken is het zeker een goeie film: knap gemaakt, heel goeie acteerprestaties (Dirk Roofthooft is echt heel goed als
nijdig baardje) en de boodschap die je meekrijgt is ook kei hard. Maar naar mijn gevoel zat er nog meer in.