Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Tarkovsky, Ozu en Bergman zijn household names he, dat zijn koplopers in de arthouse cinema. Ik poste hier onlangs een screenshot van Carriage to Vienna van Kachyna. Of Szurkulet van Feher. De kans dat zo'n films ooit op een streamingdienst komen is klein (misschien via mubi).

Hoewel ik zeker geen piraterij ga verkopen hebben sommige trackers absoluut hun nut qua preservation.

we blijven in de 90's nostalgie. Double Impact (1991)

Het blijft verbluffend, hoe ze 35 jaar geleden al, in het windows 3.11 tijdperk, een film konden maken met een personage (JCVD) die 2 rollen deed, en die vaak samen in beeld kwamen en zelf met elkaar vechten.

Iemand hier die me kan uitleggen hoe die film dan juist is gemaakt?

Vooral herbekeken voor de Hongkong scenery, omdat ik daar in juli eens naar toe ga. De sfeer in die film heeft me allesinds in de film gezogen.

Goeie editing, stunt doubles en wat knip en plak werk.
Dat laatste, heel simpel uitgelegd: ze filmen de scene met Van Damme aan de linkerkant van het scherm. Daarna doen ze hetzelfde met Van Damme aan de rechterkant van het scherm. Vervolgens knippen ze die fames in twee in't midden en plakken de kanten met de Van Damme's aan elkaar.

Mocht je interesse in vfx hebben: check Corridor Crew. Die hebben een betalende website met héél veel filmkes en info maar ook hun Youtube kanaal is de moeite. Video's over zowel stunts, als nieuwe VFX en CGI als VFX in oude films.

Goeie editing, stunt doubles en wat knip en plak werk.
Dat laatste, heel simpel uitgelegd: ze filmen de scene met Van Damme aan de linkerkant van het scherm. Daarna doen ze hetzelfde met Van Damme aan de rechterkant van het scherm. Vervolgens knippen ze die fames in twee in't midden en plakken de kanten met de Van Damme's aan elkaar.

Mocht je interesse in vfx hebben: check Corridor Crew. Die hebben een betalende website met héél veel filmkes en info maar ook hun Youtube kanaal is de moeite. Video's over zowel stunts, als nieuwe VFX en CGI als VFX in oude films.
Ja het viel me inderdaad op als ze met elkaar vechten (de 2 Van Dammes zogezegd), dat je altijd wel 1 van langs de achterkant zag (een stunt double wellicht).

En bij bepaalde frames waarbij ze samen in beeld kwamen, zag je dat er soms rond 1 Van Damme, en heel klein wit lijntje te zien was rond zijn gezicht. Het knipwerk dus. (op big ass screens van vandaag. Op een doorsnee 90's TV zal dit met het blote oog nooit zichtbaar geweest zijn)

Ja het viel me inderdaad op als ze met elkaar vechten (de 2 Van Dammes zogezegd), dat je altijd wel 1 van langs de achterkant zag (een stunt double wellicht).

En bij bepaalde frames waarbij ze samen in beeld kwamen, zag je dat er soms rond 1 Van Damme, en heel klein wit lijntje te zien was rond zijn gezicht. Het knipwerk dus. (op big ass screens van vandaag. Op een doorsnee 90's TV zal dit met het blote oog nooit zichtbaar geweest zijn)
Stuntdubbel was toen niet onze Belg Olivier Bisback maar Todd Senofonte

Denk dat dit enkel voor de US geldt. Zie hem alleszins niet staan op mijn prime app
Anora staat er echter wel op, zie ik. Mss vanavond eens kijken, ben toch alleen thuis :clap:
Bon, Anora dus, met een dag vertraging
Snap de hype niet helemaal, vrees ik

Knap begin en einde, maar dat hysterische middenstuk met de henchmen duurt veel te lang en was niets voor mij.

Knap begin en einde, maar dat hysterische middenstuk met de henchmen duurt veel te lang en was niets voor mij.
Voor mij het beste stuk uit de film, kon er maar niet genoeg van krijgen. Zo zie je maar.
Ik vond het zelfs ergens jammer dat ze die snotaap nog vonden

Hype meer dan terecht, absoluut het type film dat veel aandacht verdient imo. Ik vond het echter niet Sean Bakers beste, dat is voor mij Red Rocket

Alééééé

Geniaal was dat stuk gewoon, pure fun & slapstick waar je het niet verwacht. Voor mij was die stille henchmen net de ster van de film, naast Anora natuurlijk.

Grand Theft Hamlet (vanaf vandaag op Mubi)

Heerlijk concept (2 theateracteurs die het idee krijgen tijdens de lockdown om in GTA Online een uitvoering van Hamlet te spelen).
Heel amusant kijkstuk, vanwege de GTA Online chaos en de surrealistische -welja- scènes. En het is ook meer dan simpelweg grappige en onverwachte taferelen die zich in de online wereld afspelen, omdat je tijdens de conversaties ook wat inkijk krijgt in de lockdown levens van de personages . En soms was dat wel right in the feels.

Dat ik in het middenstuk het gevoel had dat het wat aanmodderde gedurende een kwartiertje, bedek ik met de mantel der liefde.

- Love Lies Bleeding (2024) 7/10

- Top Secret! (1984) 7/10*

- American Gigolo (1980) 7/10

- American Fiction (2023) 8/10

- Nosferatu (2024) 8/10

- Domicile Conjugal (1970) 8/10

- Berlin Alexanderplatz (1980) 9/10

Gisterenavond naar Patsers gaan kijken in de bioscoop. Normaalgezien kijkt mijn vrouw niet graag naar actiefilms, maar 't is dat het met Matteo Simoni is, en we Patser destijds ook samen hebben gezien. De film is eigenlijk precies wat je er van kan verwachten, en was goed voor een leuk avondje uit. Het verhaal is dunnetjes, maar de actie is uitstekend in beeld gebracht, zoals we van Adil & Bilal gewend zijn. Flitsend, over the top, met een vleugje humor. Doet bij momenten wat aan John Wick denken (er zit zelfs een verwijzing in de film :biglaugh:). Sowieso ééntje die je beter in de bioscoop dan thuis ziet. Voor de liefhebbers. Toch fijn dat dergelijk actiespektal ook gewoon hier in Vlaanderen kan gemaakt worden.

Met momenten goed gelachen. Geen idee wat ik moest verwachten.

Terug
Bovenaan