Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Spiderman: Across the Spiderverse(2023)

Zoals zijn voorganger, een animatie meesterwerk eerst, en daarbovenop, een uitstekend verhaal voor jong en oud met een oprecht "all inclusive coming of age message" zonder "gemarketresearched" aan te voelen. Ondanks dat het waarschijnlijk wel zo is.

Meer dan 1000 man aan gewerkt en het toont.
Als de Akira remake toch ooit gebeurt, laat het een 1:1 adapatie van de manga zijn, met het einde van de animé, onder toezicht van het Spiderverse team. Enig minpunt:
Buiten de single shot cameo, geen Peter Porker/John Mulaney :(
Hoewel deze overal zeer lovende reviews kreeg heb ik toch het gevoel dat hij een beetje onderbelicht is. Ongelooflijk wat die film allemaal doet. Compleet overweldigend op de best mogelijke manier.

En verder geen score voor Clueless, want dat heb ik na 20 minuten afgezet. Daar kan ik niet naar kijken :unsure:
Meesterwerk nochtans!

Sinners : Echt van genoten, orgineel verhaal en Michael B Jordan was geweldig. De muziekscenes zijn normaal mijn ding niet zo in film maar dit was wel een verfrissend en gewoon zeer goed gebracht. Er zijn ook 2 post credit scenes die eigenlijk wel gewoon aan het echte einde hadden moeten zijn ipv post credit. 8/10
Ik snap de hype niet zo goed. Tot ‘het’ begint vond ik ‘m best leuk maar daarna zakt die voor mij in als een pudding.

Allé, moet ik dan toch gewoon doorbijten bij Clueless, of moet ik aanvaarden dat niet alles mijn ding kan zijn 😅
Ik vond de acteerstijl redelijk kak, alsof ik naar een houterig middelbare school toneelstuk zat te kijken.

Ik snap de hype niet zo goed. Tot ‘het’ begint vond ik ‘m best leuk maar daarna zakt die voor mij in als een pudding.
Kweet niet of de film een hype is maar zoals altijd geef ik mijn persoonlijke mening. Ik heb ook al vaak films gezien die anderen fantastisch vonden en dat ik bij mezelf dacht wat een kakfilm is me dat. Ieder zijn goesting zeg ik altijd!

Office Space : Heerlijke komedie die ik om de zoveel tijd nog is herkijk. Briljante casting ondanks een simpel verhaal. Mijn lievelingscene is die met het faxmachine. Sooo yeaaah... greeeeaaaat 9/10

The Invisible Man
: Had deze hier al een paar keer zien verschijnen in reviews dus me er maar is aan gezet en niet ontgoocheld. Goede thriller met een paar jumpscares voor mij. Ik ben een watje, ik weet het. Enkel met het einde had ik het wat moeilijk. Het ging allemaal iets te simpel en dat vond ik een beetje wringen. 7/10

Laatst bewerkt:
Kweet niet of de film een hype is maar zoals altijd geef ik mijn persoonlijke mening. Ik heb ook al vaak films gezien die anderen fantastisch vonden en dat ik bij mezelf dacht wat een kakfilm is me dat. Ieder zijn goesting zeg ik altijd!

Mijn excuses - was ook niet specifiek op jou bedoeld hoor! En hype is mss niet het juiste woord (want weet niet of die hier leeft bij het grote publiek), ik had beter gezegd 'Ik begrijp de extreem hoge scores niet zo goed.'

Sinners (2025)

hier kan ik echt niet naar kijken.. Na dik een uur afgezet. Film ging precies nergens heen.
Spijtig, want trailer zag er veelbelovend uit.

Platoon.

Long time no see. Omdat ik bezig ben in het voortreffelijke naslagwerk over de Vietnamoorlog van Max Hastings. Staat nog op het programma: Apocalypse Now! en Full Metal Jacket. Wat een shitshow hadden die Amerikanen (en die koppige Fransen voordien) daar wel niet van gemaakt?

De eerste Rambo.. En doe Ken Burns zijn 10/delige docu er dan ook maar bij.

Sinners(2025)
Bleef toch ook wel wat op mijn honger zitten. Probeert wat te "alomvattend" te zijn en slaagt maar deels in zijn opzet. Bij momenten een lust voor het oog en je krijgt een settup om van te smullen, maar de payoff is.. wel verwacht alvast geen actie.

Sterk idee met slimme parallelen(ooo the Irish!) maar de "te zachte" geschiedenisles en het ontbreken van meer natuurlijke actie en plot breken veel af van wat een klassieker had kunnen zijn.

Warfare(2025)
Voor fans van hyper realistische misselijk makende oorlogsfilms. Zoals Katheryn Bigelow ons nog gezegend heeft met ZDT en The Hurt Locker.

Enorm benieuwd hoe Garland het met Elden Ring gaat doen want ik ben ondertussen toch wel fan. Ex Machina heeft hij wel nog steeds niet overtroffen.
Maar ik verwacht wel dat hij daar uiteindelijk nog in zal slagen.

Warfare(2025)
Voor fans van hyper realistische misselijk makende oorlogsfilms. Zoals Katheryn Bigelow ons nog gezegend heeft met ZDT en The Hurt Locker.

Enorm benieuwd hoe Garland het met Elden Ring gaat doen want ik ben ondertussen toch wel fan. Ex Machina heeft hij wel nog steeds niet overtroffen.
Ik vond het een sterke scène... geen film.

Ivm Ex Machina, niet overtroffen als totale film? Schrijver? (Semi, cfr Dredd) Regisseur?
Ik vind Garland ne moeilijke om te ranken. Er is altijd heel veel wat ik goed vind, en iets wat mij tegensteekt. En het onnozele is dat de zaken die storen in 1, goed kunnen zijn in een andere, en vice versa :laugh:.

Ik denk dat ik zijn beste "complete" films Dredd en Civil War vind, met Annihilation, Ex Machina en Men als runners up. En voor elk van die films heb ik een totaal andere reden.

Warfare(2025)

Ivm Ex Machina, niet overtroffen als totale film? Schrijver? (Semi, cfr Dredd) Regisseur?
Ik vind Garland ne moeilijke om te ranken. Er is altijd heel veel wat ik goed vind, en iets wat mij tegensteekt. En het onnozele is dat de zaken die storen in 1, goed kunnen zijn in een andere, en vice versa :laugh:.

Ik denk dat ik zijn beste "complete" films Dredd en Civil War vind, met Annihilation, Ex Machina en Men als runners up. En voor elk van die films heb ik een totaal andere reden.
Ik vond Ex Machina en Annihilation zeer goed maar sinds toen blijf ik wat op mijn honger zitten bij de films van Garland. Zowel bij Men als Civil War als Warfare vind ik het goed/ben ik geïntrigeerd tijdens het kijken en eventueel vlak erna, maar eens er wat meer tijd over gaat, is mijn indruk van die films telkens serieus gedaald. Men en Civil War werpen wat interessante ballonnetjes op maar uiteindelijk zijn het een beetje lege dozen net omdat Garland niet echt een standpunt durft/wil innemen, zeker bij Civil War. Die laatste film is daardoor een vrij nauwe blik op oorlogsjournalistiek die heel het verhaal errond lijkt te negeren. Waarom dan niet gewoon focussen op journalisten te midden van een bestaand conflict?

Idem met Warfare. Knap gemaakt maar wat is het punt van die film? Het is niet echt anti-oorlog, het is niet echt verheerlijkend van de US strijdmachten. Het zegt niet echt iets over oorlog, laat staan iets nieuw, en heeft weer een nauwe blik. Wat overblijft is een korte thrill ride die interessant is zo lang het duurt maar die weinig bij me na laat. Nu goed, films moeten niet altijd per se een boodschap hebben maar ik heb wel het gevoel dat Garland met z'n schrijversachtergrond hier toch meer uit moet kunnen halen. Dit leek eerder een soort vriendendienst om Ray Mendoza wat te helpen met regisseren. Als je deze vergelijkt met ZDT en The Hurt Locker, valt Warfare toch erg licht uit.

Dredd is wel cool.

Snap ik wel. Al vind ik dat eerder iets positief. Ik ben wel voorstander van de gouden 90 tot 100 minuten film terug te brengen. De streamers en de luxe van digitale film hebben al veel teveel ego's gestreeld met 2u+ durende films.

Deze had tegen de credits inderdaad wel dat "kortfilm" gevoel. Maar heb toch weer mijn madam haar pollekes kapotgeknepen.
En die hele opening 10 minuten zijn meesterlijk saai. De verpletterende banaliteit van een hoop kuddedieren die hun lot met de ptsd lotto of erger afwachten.. tegen dat de actie begon zat ik mezelf in mijne zetel te duwen alsof ik er van wou ontsnappen

En ik doelde voornamelijk dus als regisseur. Verschiet nog wel van hoeveel writing credits hij heeft. Man is all over the place. Van Devil May Cry tot 28 Days Later. Puur scriptwise is mijn favoriet denk ik Sunshine. Maar weer effe geleden da'k die heb gezien.

Regie ranking?

1. Ex Machina
2. Warfare.
3. Civil War
4. Annihilation

Men(2022) nog niet gezien.

Als je deze vergelijkt met ZDT en The Hurt Locker, valt Warfare toch erg licht uit.
Ja achteraf bekeken, zeker om de verwachtingen niet te hoog te leggen, slechte vergelijking. Maar qua toon, zit het er niet veraf vind ik.

Verder vind ik net wel dat hij met Civil War toch genoeg zijn standpunt schetst om de kijker zelf te laten invullen. Prekerige boodschappen zijn eigenlijk verloren brood in dit tijdperk. En het filmkijkend publiek heeft er denk ik geen respect meer voor.

Dredd was kaka.

Terug
Bovenaan