Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Fallout zo laag is randje misdadig

1. Fallout(2018)
Ik ging hier net hetzelfde komen schrijven.
Ondanks dat ik ze allemaal wel een keertje ooit gezien had, was ik geen fan van de MI reeks. Maar toen ik enkele jaren geleden dan Fallout zag, viel mijn mond open van verbazing. Die beelden van Londen, Parijs, Noorwegen... fantastisch! Dat oversteeg wat mij betreft de Bond-films, die soms toch ook wel wat prachtige beelden kunnen maken.
Ik heb daarna vrij snel de overige films bekeken, maar geen van de rest kon mij zo bekoren als Fallout. Die staat dus bij mij met verre afstand op 1.

Ja ik moet Fallout waarschijnlijk wel eens opnieuw eens kans geven.
Tijdens de promo weken van de release werd er zoveel gedaan rond die "halo jump", iets wat ik persoonlijk van geen kanten "leesbaar" vond op het grote scherm, en eerder indrukwekkend is als euhm.. gespreksvoer. Dat was nu eens iets dat volledig digitaal had kunnen zijn met evenveel flair.. Is dat een domme reden om een film volledig af te schrijven? Ja dat is het.

Ze pieken voor mij met Ghost Protocol. Niet te serieus. Genoeg actie. En met gemak één van de coolste stunts sinds het origineel. Lijstjestijd? @DaFreak lijstjestijd.

1. Ghost Protocol(2011)
2. Mission Impossible(1996)
3. Rogue Nation (2015)
4. Mission Impossible III(2006)

Wat ruimte tussen laten.

5. Dead Reckoning part 1(2023)
6. Fallout(2018)
7. Mission Impossible 2.(2000)

Allen te lang, en nemen zichzelf te serieus. Deel 3 maakt zich daar ook nog wel een beetje schuldig aan. Maar heeft misschien de beste opening van de serie. En Philip Seymour Hoffman als villain, bracht het toch ook een beetje hoger dan de gebruikelijke clichés.

Cruise had de fakkel eigenlijk al langer moeten doorgeven. Maar ik zou ook niet weten wie.
1. Mission: Impossible
2/3. Fallout
2/3. Ghost Protocol
4. Rogue Nation
5. M:I 3
6. M:I 2
7/8. Dead Reckoning
7/8: The Final Reckoning

Ik vond de laatste (Final Reckoning) nog best een OK Mission film, maar wel beduidend minder dan "the series average". Ik snap helemaal die stylistische keuze van constant met flash forwards te werken eeeeeeeecht niet. Die actie scenes (en zeker met de biplanes) waren echt wel :drool:.

Lijstje vind ik moeilijk, want degene die ik het laatst bekeek zet ik bovenaan. Behalve 2, en de laatste, want die verliest 5 punten hiervoor:
  1. Dead Reckoning part 1
  2. The Final Reckoning
Nee nee nee gewoon NEE. Tis dan ofwel gewoon Dead Reckoning + Final Reckoning, ofwel DR part 1 + DR part 2 (eventueel met subtitel Final Reckoning). :angry:

Echt, die two parter mania moet echt ne keer stoppen. Fucking Harry Potter, I blame thee. Wat is het punt zelfs? Je zit toch al in een franchise met talloze sequels. Zet die teller gewoon verder. Is "Film 5" en "Film 6" dan zoveel ergen dan zeggen "Film 5 Deel 1" en "Film 5 Deel 2" (of inderdaad absurde shit zoals hierboven vermeld)?

Maar los daarvan, het blijft me verbazen dat filmmakers tegenwoordig niet meer lijken te beseffen dat 1u40 een perfect acceptabele speelduur is en het helemaal mogelijk is om een volledig verhaal met actie, humor en spanning te vertellen in die tijd. Sure, een wat langere film kan ook, als dat nodig is. Maar hoe langer de film, hoe zwaarder de seconden beginnen te wegen.

- Matinee (1993) 8/10

- Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007) 5/10*

- Duel (1971) 7/10

- PTU (2003) 8/10

- Heroic Trio 2: Executioners (1993) 6/10

- American Honey (2016) 6/10

Argo.

Sinds die oorlog tussen Israël en Iran is losgebarsten word ik regelmatig getroffen door heimwee naar Iran. Misschien dat deze film niet de beste manier is om de positieve vibes die ik er destijds had terug te voelen, maar hij voelt wel redelijk authentiek aan ook al merk je aan bepaalde straatbeelden dat het totaal niet in Teheran is gedraaid. De film zit goed in elkaar en ik ben in mijn boek Revolutionairy Iran van Michael Axworthy net aan het punt waarop Khomeini terugkeert richting Iran om er de Islamitische Republiek op te zetten. Moet een heel gekke periode zijn geweest om dan in dat land te leven. En niet veel later start Hoessein een verwoestende oorlog, maar er waren blijkbaar eerder al strubbelingen tussen beide landen (Iran onder de Shah steunde bvb. de Koerden in een strijd tegen Irak - en er is ook het dispuut over de grens aan de Perzische golf bij de monding van de Eufraat (Shatt al Arab)).

F1 The Movie. Spectaculaire film met waanzinnige film beelden gemixt met de echte tenoren uit de F1. Jammer genoeg was het geld op voor serieus acteertalent aan te trekken. Pitt houdt de film gelukkig nog net recht. Geen herhalingsgevaar.
Wel genoten van de fan première.

Onze Natuur (was op TV, en van onze Matteo Simoni)

leuke beelden dat wel. maar om die nu als film te zien. Ik snap het niet. was dit een cashgrab om de cinema opbrengsten op te strijken?
mijns inziens een pure docu.

leuke beelden dat wel. maar om die nu als film te zien. Ik snap het niet. was dit een cashgrab om de cinema opbrengsten op te strijken?
Documentaire is dan ook een genre van film.

Gisteren zelf deze gezien

Absoluut geen film met veel actie, maar wel een sterk contrast en dat doet em het wel in deze.

Die film pretendeert toch niks anders dan een documentaire te zijn? Het is Planet België met de Smoss als Attenborough.

13 hours: the secret soldiers of benghazi.

rewatch uiteraard, heerlijke 'merica fuck yeah gehalte. love it over and over again.

Furiosa

Best ok, dankzij de goeie cinematografie en dreunende spannende actiescènes. Maar hij komt voor mij toch niet in de buurt van Fury Road. Anya Taylor-Joy kan ik zeker smaken, maar voor deze rol vond ik ze eerlijk gezegd minder gepast. Kon me nooit echt overtuigen Furiosa te zijn. Bij Charlize Theron geloofde je dat die serieus wat punch bij had.

Ik vond de film ook wat lang en too much of the same. De soundtrack hielp er niet bij. Die was een stuk minder impactvol. Ik heb precies alleen wardrums en recyclage uit Fury Road gehoord.

Drive My Car

Beetje in dubio over deze film.
Prachtig gefilmd, interessante ideeën.
Uiteindelijk duurt de film toch te lang imo en dat weegt zwaar want de pay-off is niet groot genoeg. Eentje voor op een schilderij, dat wel.

Terug
Bovenaan