Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Begin met een van deze drie:
Smiles of a Summer Night - luchtig ensemblespel, misschien de meest verteerbare uit z'n hele oeuvre
Seventh Seal - bona fide euro-arthouse classic en uiterst toegankelijke intellectuele cinema
Fanny & Alexander - familiekroniek op zijn best, maar wel een lange rit, zeker als je opteert voor de miniserie

Twee enorme voordelen aan het verkennen van Bergmans oeuvre:
- op enkele uitzonderingen na, duren zijn klassiekers allemaal rond de 90 minuten. Het is soms zware en trage kost, ja. Maar het duurt (bijna) nooit lang.
- zijn standaarden voor cinematografie liggen enorm hoog. als je houdt van scherpe zwartwitbeelden met veel textuur en hoog contrast, dan gaat bergman/nykvist je nieuwe favoriete collab worden

Laatste twee Mission Impossible films gezien (Rogue Nation en Fallout). Zeer heel gelijkaardige films, die qua verhaal ook een geheel vormen.

Wanneer wordt gesproken over beste actie films van de laatste 10 jaar komen John Wick en Fury Road al snel naar boven. En terecht, daar niet van. Maar imo moeten de laatste twee MI's niet gek veel onder doen: dat zijn heel goed gemaakte actie films met echt goeie setpieces. Wat voorbeelden: de alom bekende Airbus scène uit Rogue Nation, de HALO jump en de toilet scène uit Fallout.
Fallout heeft bovendien Cavill meespelen die echt heel goed is imo. Daarom springt die nog boven Rogue Nation uit.

Qua ranking twijfel ik.
Ofwel: MI, Fallout, Rogue Nation, MI3, Ghost Protocol, MI2
Ofwel: Fallout, Rogue Nation, MI, MI3, Ghost Protocal, MI2.

Als ik heel eerlijk ben, zet ik de laatste twee boven deel 1. Maar langs de andere kant vind ik dat wat teveel te kort doen aan het origineel.
Dude! Elaborate....

Ghost protocol has Khalifa tower. Glue gloves. Sandstorm. cold War shit. . Moscow India Dubai... . Projectie screen.... Serieus ghost protocol is Uber cool en de meest toegankelijke MI film ooit.
Is veruit mijn lievelings MI. Dat je die zo laag label is beyond me. Ook imdb geeft mij gelijk.

En fallout zo hoog..

moet wel toegeven, ik sloeg die laatste 3 films wat door mekaar, maar door jouw post heb ik zonet alle 6 de films nogmaals opnieuw bekeken...

voor mij is de ranking van hoog naar laag:
MI4 ghost protocol, MI5 rogue nation, MI 1, MI 3, MI6 FALLOUT, MI:2

je hebt gelijk dat 5 en 6 wat samen horen, maar dan in de negatieve zin imo. 6 borduurt te vaak op het "rogue" gedeelte, en viel wat repititief uit imo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dude! Elaborate....

Ghost protocol has Khalifa tower. Glue gloves. Sandstorm. cold War shit. . Moscow India Dubai... . Projectie screen.... Serieus ghost protocol is Uber cool en de meest toegankelijke MI film ooit.
Is veruit mijn lievelings MI. Dat je die zo laag label is beyond me. Ook imdb geeft mij gelijk.

En fallout zo hoog..

moet wel toegeven, ik sloeg die laatste 3 films wat door mekaar, maar door jouw post heb ik zonet alle 6 de films nogmaals opnieuw bekeken...

voor mij is de ranking van hoog naar laag:
MI4 ghost protocol, MI5 rogue nation, MI 1, MI 3, MI6 FALLOUT, MI:2

je hebt gelijk dat 5 en 6 wat samen horen, maar dan in de negatieve zin imo. 6 borduurt te vaak op het "rogue" gedeelte, en viel wat repititief uit imo.
Eerst en vooral eigenlijk liggen ze allemaal heel dicht bij elkaar. 't is niet dat ik er één super slecht vond.
MI 2 rammelt het meest maar blijkbaar ligt dat voor een groot deel aan het feit dat de film gecut is van meer dan 3 uur naar 2 uur is gecut en zelfs dan nog vind ik die niet echt slecht.

Ghost Protocol vond ik zeker even goed als nummer 3. Ze zijn vrij gelijkaardig imo, qua mix van actie en "spionage".
De scène in en op de Burj Khalifa is echt waanzinnig goed. Maar voor de rest vond ik de setpieces wat minder: die zandstorm, die garage op't eind, zelfs het Kremlin. MI3 is misschien wat minder spectaculair; één van mijn favoriete momenten in de fim is zelfs één van de minst spectaculaire: de inbraak in't gebouw waar die rabbit's foot ligt. Maar waar nummer 3 geweldig scoort is Hoffman als de bad guy.
Daarom toch een stapje boven Ghost Protocol.

Ghost Protocol was wel de eerste waar ze een nieuwe richting in sloegen, die ik wel kon appreciëren, wat meer zelfrelativering bv. Maar imo kwam dat bij de twee volgende delen nog beter tot uiting.
In Rogue Nation en Fallout wordt het personage van Hunt ook uitgediept, iets wat de reeks wel nodig had. Tot dan was het een ietwat inwisselbare figuur imo. Plus: de setpieces zijn gewoon grootser en cooler, ik heb ze al aangehaald: de Airbus scène, de achtervolging in Cassablanca, de HALO sprong, de helikopter finale.. Speciale vermelding van de gevechtssène in het toilet, vooral Cavill is daar echt waanzinnig fysiek in, je voelt zijn punches echt.

Dus daarom zet ik die twee boven Ghost Protocol. Het neemt de ideeën van GP en werkt ze beter uit en de setpieces zijn imo cooler :)
Btw: Rotten Tomatoes geeft me daarin gelijk :p

Hoelang is het geleden sinds ge MI2 hebt gezien btw? Een dik jaar geleden nog eens opgezet, zelfs niet kunnen uitzien :p

fair enough. (enkel met fallout ga ik niet echt akkoord, er zit sleet op die ROGUE toestanden tegen halfweg die film imo)

anyway ook die indonesische film hier aangehaald gezien,
THE NIGHT COMES FOR US op netflix ! awesome!

Hoelang is het geleden sinds ge MI2 hebt gezien btw? Een dik jaar geleden nog eens opgezet, zelfs niet kunnen uitzien :p
haha toevallig had ik bij die film ook moeite om uit te kijken.... die gele subtitles op de dvd stoorden me ook gigantisch lol (was rond 2002 eventjes een hype.... wtf wie kwam daar op?)

maar goed, wou ze eerst alle 6 na elkaar bekijken, vooraleer ik creeping death wou quoten, dus het was mn plicht hem uit te kijken...
een 3 hour versie? pff zie ik echt nie zitten :D

maar heel het cure/virus wisselgedoe werkte op mijn systeem na een tijdje :')
dikke fan van John Woo hoor, maar hier was hij niet echt gepast

Ik heb ze allemaal vrij snel na elkaar gezien.
Zo gigantisch erg vond ik hem ni, mediocre is't het woord dat ik er zou op plakken.
een 3 hour versie? pff zie ik echt nie zitten :D
Misschien dat het wel 3 aangenamere uren waren dan de 2 dat we nu hebben gekregen :p

Il Conformista (Bernardo Bertolucci, 1970)
Vroeger al eens gezien, maar wat een genot nu ik wat meer oog heb voor de manier waarop een film wordt gemaakt. Prachtige beelden en gebruik van kleuren in schitterende decors. De eerste keer dat ik de film zag, was ik teleurgesteld door het magere verhaal, hoewel er wel wat interessante vragen gesteld worden. Misschien dat ik nu wat milder was door het letten op de visuele pracht, maar de oppervlakkigheid van het verhaal was niet meer zo’n struikelblok en ergens gewoon passend bij de film in z’n geheel.

Godzilla: King of the Monsters (Michael Dougherty, 2019)
Nu er een nieuwe uit is, herinnerde ik me dat ik de vorige niet gezien had. Viel me serieus tegen, hier en daar onder de blauwe filter wel wat leuke visuals, maar de oorverdovende actie en vernieling gingen snel vervelen door het ontbreken van een deftig verhaal en doordat de cast minder was dan in de voorganger.

The Night Comes For Us (Timo Tjahjanto, 2018)
Bekeken na de tip hier en omdat ik The Raid 1 en 2 wel kon pruimen. Deze haalt dat niveau niet maar doet wel effectief wat je ervan kan verwachten. Bij momenten zo over de top gewelddadig dat ik er luidop van moest lachen.

Stranger Than Paradise (Jim Jarmusch, 1984)
Een film die het niets doen tot kunst verheft. Vooral de eerste helft bestaat uit wat losse scènes van rondhangen, wat drinken, slapen, kaarten, maar Jarmusch krijgt er een vreemd ritme in waardoor het nooit saai wordt. Hij bootst zijn personages na met het camerawerk. Lange, meestal statische shots in groezelig zwart wit, wat de mistroostigheid van de setting benadrukt. Ik heb een paar keer moeten gniffelen met de deadpan humor, zeker op het einde.

Headshot is ook een aanrader op Netflix dan. Het is op zich een redelijk standaard verhaaltje over een kerel die in zijn hoofd geschoten is en met geheugenverlies kampt, maar stevige skills blijkt te hebben. Een soort indonesische Bourne dus, maar met die harde actie die je van Indo gewoon bent met Iko Uwais in de lead.

Il Conformista. 😍 Ik zet die op zowat hetzelfde niveau als Le Samouraï met een fantastische Alain Delon. Waanzinnig coole films.

Headshot is ook een aanrader op Netflix dan. Het is op zich een redelijk standaard verhaaltje over een kerel die in zijn hoofd geschoten is en met geheugenverlies kampt, maar stevige skills blijkt te hebben. Een soort indonesische Bourne dus, maar met die harde actie die je van Indo gewoon bent met Iko Uwais in de lead.
Ik chill alvast in de Headshot fanclub!

Nice, op m’n watchlist gezet!

Il Conformista. 😍 Ik zet die op zowat hetzelfde niveau als Le Samouraï met een fantastische Alain Delon. Waanzinnig coole films.
Allebei zeer coole films, maar Le Samouraï plaats ik qua coolness toch nog een trede hoger. Vooral omdat Jeff Costello een écht cool personage is, terwijl Clerici toch vooral een bureaucratisch burgermannetje zonder ruggengraat is.

GODZILLA 2 : king of monsters.

straf, de titel zelf laat de "2" weg, waardoor ik niet wist dat dit een sequel was op 2014... pas opt einde bij aftiteling staat godzilla 2.

in elk geval, toch wel kostelijk mee geamuseerd. bijlage zo slecht niet als eerst gedacht. 2014 vond ik bij momenten vrij saai, bij deze had ik dit toch niet.

Once upon a time in Hollywood. Meh. Vond hem saai met momenten. DiCaprio zijn rol boeide mij te weinig. Cliff Booth vond ik dan wel weer interessant.

Heb vooral zin om nog eens Helter Skelter te bekijken.

Bovary (2021) - Voorstelling van Michael De Cock die door het welbekende virus in een (soort van?) verfilming gegoten is met op de regisseursstoel Jaco Van Dormael en als DOP dochter Juliette Van Dormael. Ik had iets dergelijks toch nog niet veel eerder gezien. Dogville lijkt er misschien van ver op al is dat dan wel de omgekeerde beweging, bedoeld als film maar dan gefilmd als ware het een toneelstuk, hier is de camera een stuk zwieriger, krijgen we wisselende backgrounds te zien en is het geheel toch echt wel dik in orde. Twee klasbakken in de hoofdrollen met Maaike Neuville als madame Bovary en Koen De Sutter als meneer Bovary, tekstueel zeer sterk, vertaald naar de huidige maatschappij zonder te moeten forceren. En ja het verhaal op zich staat natuurlijk al bijna 200 jaar als een huis. Interessant en creatief experiment.

The House That Jack Built - Het zal voor de wereld misschien geen al te groot drama zijn dat er maar één Lars Von Trier rondloopt maar ik ben toch blij dat we er één hebben. Maakt weer iets volstrekt uniek, doorspekt met eigenlof, arrogantie, pompeusheid en onnodige metaforen maar ik heb er toch weer maar eens van genoten. Werkt als zwarte komedie (met dank aan Matt Dillon, hij heeft zoals in de film gezegd wordt effectief wel een soort serial killer outcast kop met die te grote bril) werkt als fuck your richting Cannes en al de shit die Von Trier regelmatig over zich krijgt (pas op een deel daar van ongetwijfeld met reden) maar werkt nog het beste als ervaring die je over je heen laat komen. Verander niet Lars, ik neem je unieke zelf graag in me op om de zoveel tijd, ook al moet ik er dan de mindere kantjes bijnemen.

Terug
Bovenaan