Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Left Handed Girl
Prachtige film, duidelijk de hand van Sean Baker te zien maar Tsou Shih-Ching (producer en schrijver op films zoals Take Out van Baker) legt haar eigen accenten er wel op. Zeker zien indien je fan bent van Sean Baker.
Soms kijk ik hier in de thread eens en passeert er eens iets wat ik anders misschien nooit zou bekijken. Bedankt dus ;-)
Inderdaad een zeer mooie film!

Ja dat zeg ik hoor. Wel nog dikke fun en bovengemiddeld, zeker als ge vergelijkt met dit tijdperk. Final act just shits the bed, hence not a classic.

Bloodsport : Klassieker met JCVD 8/10

The Cloverfield Paradox
: Interessante film die 2 verhalen door mekaar weeft maar me niet helemaal kon overtuigen. 6/10

The Hatefull Eight
: Rewatch, zalige Tarantino film. Deed me denken aan Resevoir Dogs omdat bijna alles zich binnen 1 dezelfde ruimte afspeelt. De scenes die zich dan wel buiten afspelen voelen groots terwijl de binnen scenes intiemer zijn. Geweldige dialogen en bij momenten enorm grappig en zoals altijd bij Tarantino ongemeen brutaal hard. 8/10

Smile
: Een duistere entiteit zet zich vast op zijn slachtoffer, terroriseert hun bestaan om dan verder te springen naar een volgende slachtoffer die getuige is van de zelfmoord van zijn voorganger. Beetje standaard thriller/horror film uiteindelijk dus verwacht geen happy end. 7/10

Mortal Kombat II
: Met dank aan Beyond Gaming mogen gaan kijken in première te Kinepolis Brussel Imax vanavond. Wat je ervan verwacht natuurlijk, op en top actie film met een zeer leuke Karl Urban. Johny Cage had al beter gepast in de eerste film ipv boksbalman die zelfs niet in de game zit. Begreep die keuze toen ook al niet maar bon, het is zo. Heel veel grappen, grollen en oneliners die heel goed landen. Visueel is het ook een pareltje. Als je de eerste leuk vond dan ga je u ook kostelijk amuseren met deze. 8/10
Cola aka Boksbalman wordt zelfs brutaal af gemaakt, ben benieuwd als er een 3de film komt ze hem nog gaan terug brengen

Nooit begrepen waarom die nog ‘ok’ onthaald werd. Is echt een misbaksel.

Idem. De openingsscène vond ik echt cool gedaan (siege met die boten in die havenstad), waarna het volledig vervalt in een heel zwakke (en veel te lange) film. Ze waren mij daar ook volledig kwijt met die giga lelijke CGI apen, wth zelfs.

Smile : Een duistere entiteit zet zich vast op zijn slachtoffer, terroriseert hun bestaan om dan verder te springen naar een volgende slachtoffer die getuige is van de zelfmoord van zijn voorganger. Beetje standaard thriller/horror film uiteindelijk dus verwacht geen happy end. 7/10
'k Raad u aan om Smile 2 nog eens een kans te geven. Smile 1 was idd redelijk middelmatig, maar de nummer 2 doet er een serieuze schep bovenop. Ook wat type jumpscare-horror maar dan heel goed gedaan in de sequel. Die oorspronkelijk gezien in de cinéma en was een ervaring waarbij k geen seconde op m'n gemak zat, amai.

Vorige week naar de nieuwe Netflixfilm Apex (7/10) gekeken met Charlize Theron. Wordt zwaar gepromoot door Netflix én tegelijkertijd zwaar afgebroken door recensenten, maar ik vond die nu best wel genietbaar. Film over een adrenalinejunkie met issues die op rondreis door Australië wordt achternagezeten door een psycho (best goed gespeeld door die gast van de Kingsman-films). Geen super hoog niveau, maar vond het wel heel entertainend. Ook verademing om nog eens een film te zien die afklokt op 1.5u speelduur.

Fight Club (1999)

Naar het schijnt een echte klassieker - en toch had ik hem tot eerder deze week nog nooit gezien. De film ademt een uitgesproken mannelijke, dystopische en rauwe sfeer, die perfect aansluit bij het verhaal. De regisseur, David Fincher, kende ik eigenlijk alleen van Se7en (in mijn hoofd nog altijd “sesevenen”), maar ook daar herinner ik me een bijzonder sterke sfeersetting.

De CGI-scènes doen me sterk denken aan die van The Matrix, die in hetzelfde jaar uitkwam, en voelen anno 2026 toch behoorlijk gedateerd aan. Een paar maanden geleden probeerde ik The Matrix opnieuw te kijken, maar ook dat voelde vreemd verouderd. Maar goed, ik wijk af.

De acteerprestaties zijn zeker degelijk. Het is op z’n minst memorabel om Meat Loaf in deze rol (met tieten) te zien, en Brad Pitt blijft iemand die met bijna alles wegkomt zeker wanneer hij aan het eten is.
Is dit een film om een avond mee te vullen? Absoluut. Is het een film die je per se gezien moet hebben? Dat betwijfel ik. Na wat opzoekwerk ontdekte ik dat het verhaal gebaseerd is op een boek, en de synopsis daarvan doet vermoeden dat het origineel misschien zelfs interessanter is.

Tot slot
Ik moet het toch kwijt: ik heb behoorlijk wat problemen met het einde. Niet alleen met de positie van de verteller, maar vooral met die van Marla. Eerst wordt ze midden in de nacht ontvoerd door een groep mannen en meegesleurd naar een verlaten gebouw, waar ze haar geliefde terugziet -die zichzelf net door het hoofd heeft geschoten. Vervolgens is er een soort “no time to explain”-moment, neemt hij haar hand vast en zegt: “You’ve met me at a very strange time in my life.” Daarna ontploffen zowat alle gebouwen.

En Marla? Die staat erbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Dat einde druipt voor mij van een overdreven sentimentaliteit, wat sterk contrasteert met de donkere, rauwe en dystopische sfeer die de film voordien zo zorgvuldig opbouwt. Het voelt echt misplaatst - zeker in vergelijking met het einde van het boek. Maar goed, het blijft natuurlijk een Amerikaanse productie.

A Prairie Home Companion (2006): 8.5/10.
Onverwacht maar potverdekke heel erg genoten. Als je dan toch een musical wil zien, ga deze dan kijken. Luidop moeten lachen met Dusty & Lefty's bad jokes. En net geen tranen op het einde als In The Sweet By And By zo mooi wordt gebracht. Wat een mooie, laatste film van Altman.

Fight Club (1999)

Naar het schijnt een echte klassieker - en toch had ik hem tot eerder deze week nog nooit gezien. De film ademt een uitgesproken mannelijke, dystopische en rauwe sfeer, die perfect aansluit bij het verhaal. De regisseur, David Fincher, kende ik eigenlijk alleen van Se7en (in mijn hoofd nog altijd “sesevenen”), maar ook daar herinner ik me een bijzonder sterke sfeersetting.

De CGI-scènes doen me sterk denken aan die van The Matrix, die in hetzelfde jaar uitkwam, en voelen anno 2026 toch behoorlijk gedateerd aan. Een paar maanden geleden probeerde ik The Matrix opnieuw te kijken, maar ook dat voelde vreemd verouderd. Maar goed, ik wijk af.

De acteerprestaties zijn zeker degelijk. Het is op z’n minst memorabel om Meat Loaf in deze rol (met tieten) te zien, en Brad Pitt blijft iemand die met bijna alles wegkomt zeker wanneer hij aan het eten is.
Is dit een film om een avond mee te vullen? Absoluut. Is het een film die je per se gezien moet hebben? Dat betwijfel ik. Na wat opzoekwerk ontdekte ik dat het verhaal gebaseerd is op een boek, en de synopsis daarvan doet vermoeden dat het origineel misschien zelfs interessanter is.

Tot slot
Ik moet het toch kwijt: ik heb behoorlijk wat problemen met het einde. Niet alleen met de positie van de verteller, maar vooral met die van Marla. Eerst wordt ze midden in de nacht ontvoerd door een groep mannen en meegesleurd naar een verlaten gebouw, waar ze haar geliefde terugziet -die zichzelf net door het hoofd heeft geschoten. Vervolgens is er een soort “no time to explain”-moment, neemt hij haar hand vast en zegt: “You’ve met me at a very strange time in my life.” Daarna ontploffen zowat alle gebouwen.

En Marla? Die staat erbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Dat einde druipt voor mij van een overdreven sentimentaliteit, wat sterk contrasteert met de donkere, rauwe en dystopische sfeer die de film voordien zo zorgvuldig opbouwt. Het voelt echt misplaatst - zeker in vergelijking met het einde van het boek. Maar goed, het blijft natuurlijk een Amerikaanse productie.

Recent Fight Club ook opnieuw gezien. De VFX zijn over het algemeen wel goed verwerkt in de film en niet storend aanwezig volgens mij. Ook in de Matrix stoor ik me er niet aan in meeste scenes (In de 2de, 3de en vooral 4de (en meest recente) Matrix films is dat veel opvallender en storender aanwezig).

Waar ik wel kan in meegaan is dat het einde van Fight Club niet juist aanvoelt, maar dat heb ik al altijd gehad. Het is teveel een stijlbreuk met de rest van de film. Je zou haast gaan denken dat er ergens in de productie van de film ingegrepen is door iemand, waardoor dit niet passend aanvoelt. Fans verdedigen wel dit einde, dit was merkbaar tot er een alternatieve (gecencureerde) versie in China uitkwam, waar het einde vervangen was door een zwart beeld met tekst. Irronisch genoeg lag dat deels meer in de lijn van het boek.

"The police rapidly figured out the whole plan and arrested all criminals, successfully preventing the bomb from exploding. After the trial, Tyler was sent to lunatic asylum [sic] receiving psychological treatment. He was discharged from the hospital in 2012."

Bron:
Ter verduidelijking, Chuck Palahniuk verdedigd de cencuur niet en was eerder irronisch.
Maar het illustreerd wel dat het einde van de film anders is dan het boek (en ik pefereer meer het einde / of is het het begin van het boek)

Laatst bewerkt:
Unpopular opinion, maar ik vind Requiem for a Dream echt overrated. En ik heb die als 14-jarig introvert meisje dat wel wat heftigs al had meegemaakt inderdaad op school voor mijn neus gekregen. Zou niet happy zijn als mijn imaginaire 14-jarige dat zo zonder context te zien krijgt op school.

Ik ben door dit topic overtuigd om Project Hail Mairy een kans te geven. Om de één of andere reden trok die mij tot nu toe niet.

Apex gezien. Nogal voorspelbaar en niks verrassend, maar gewoon vermakelijke film als je nog anderhalf uurtje hebt voor je gaat slapen.

Unpopular opinion, maar ik vind Requiem for a Dream echt overrated. En ik heb die als 14-jarig introvert meisje dat wel wat heftigs al had meegemaakt inderdaad op school voor mijn neus gekregen. Zou niet happy zijn als mijn imaginaire 14-jarige dat zo zonder context te zien krijgt op school.
Het lijkt me nu wel zo dat de dag van vandaag met smartphones je als 14-jarige wel erger te zien krijgt dan dat.

Er zit wel nogal een verschil op he. Op school in de klas in opdracht van onderwijzend personeel of op je telefoon waar je dingen kan weg scrollen...?

Genoeg andere manieren om aan de eindtermen te voldoen, me dunkt.

Terug
Bovenaan