Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Wat Tarantino betreft, ik ben altijd psyched als ik een nieuwe van hem in de cinema kan gaan zien, dat is altijd een plezante ervaring. Maar na een rewatch of twee begint dat enthousiasme al wat te tanen. Inglourious Basterds en Django hebben een geweldige personages, zijn erg spannend en fantastisch mooi gefilmd, maar zoals bijna alle post-Death Proof Tarantinofilms vind ik ze wat aan de lange kant. Ik heb niets tegen lange films, maar hoe langer een film duurt, hoe zwaarder de minuten tellen. En bij Tarantino heb ik het gevoel dat hij zijn dialoog wat te hoog inschat qua relevantie, en het is vaak ook door het eindeloze gebabbel dat ik hier en daar aandacht verlies. Bij Hateful Eight is dat nog erger, en daar komt nog bij dat ik de plot helemaal niet goed vind.

Ik verbaas mij hier ook wel (maar natuurlijk ieder zijn meug) dat The Hateful Eight boven Basterds en Django gekozen wordt. En nog meer dat Basterds als één van zijn slechtste wordt genoemd :oops:

Die openingsscène alleen al verdiende die oscar, elke scène lijkt een fragment uit een fantastische theaterproductie, de film zit boordevol met bekende en minder bekende topacteurs die hun rol memorabel neerzetten,...

Heb mijn lijstje onlangs nog eens op 9dinges gepost, maar hier nog niet dus bij deze:

Pulp Fiction
Inglourious Basterds
Django Unchained
Reservoir Dogs
Jackie Brown
Death Proof
Once Upon A Time in Hollywood
The Hateful Eight
Kill Bill vol 1
Kill Bill vol 2

Waarbij de top drie heel dicht bijeen zit, ook Reservoir Dogs en Jackie Brown even goed kunnen wisselen, idem voor Death Proof en ....Hollywood. En Kill Bill hopeloos laatste is.

Mijn tarantinoranking

1) pulp fiction ( wie had dat verwacht ?)
2) inglourious basterds: ooit als 10 jarige trailer van gezien en dan wou ik die film dus ook gaan zien, uiteindelijk ook binnegeraakt met mij pa. Te jong om alles te begrijpen maar wel verkocht. Hoe Tarantino hier een ode aan spaghettiwestern combineert met een liefde voor cinema tout court is fenomenaal met een top cast
3) Kill Bill vol 1
4) Django Unchained
5) reservoir dogs
6) h8ful 8: hoe Tarantino heel de VS aan de vooravond van de Trumptijd even in een hutje duwt is gewoon geniaal
7) once upon a time in hollywood
8) Jackie Brown
9) Kill Bill vol 2
10) Death proof

Zoals steeds uit de losse pols:

1. Pulp Fiction
2. Hateful Eight
3. Inglorious Basterds
4. Django Unchained
5. Once Upon a Time in Hollywood
6. Reservoir Dogs
7. Kill Bill vol. 1
8. Kill Bill vol. 2

Jackie Brown en Death Proof moet ik nog zien geloof ik. :unsure:

Moet wel zeggen dat 2-6 enorm dicht bij elkaar liggen. Pulp Fiction torent boven de rest uit en Kill Bill is net iets minder maar over het algemeen kan Tarantino niets verkeerd doen voor mij.

De dialogen zijn zoals PBR zegt niet altijd even relevant, maar dat is ook zelden de bedoeling denk ik. Ze zijn daarentegen wel briljant geschreven vind ik. Gewoon gezellige of ongezellige conversaties over van alles en nog wat tussen een hoop compleet fucked up mensen, wat dan vroeg of laat ontaardt in over the top actietaferelen. Love it.

1.Reservoir Dogs
2.Kill Bill Vol 2
3.Kill Bill Vol 1
4.Once Upon a Time in Hollywood
5.The Hateful Eight
6.Death Proof (of Grindhouse)
7.Django Unchained
8.My Best Friends Birthday
9.Pulp Fiction
10.Four Rooms
11.Jackie Brown
12.Inglorious Basterds

Al de rest, zijn E.R. episode, CSI episode, Jimmy Kimmel Live, enfin alles zelfs t geen dat ik niet gezien zou hebben en dan pas:

Sin City 😇 (in before, Rodriguez heeft dees geregisseerd buiten gij heiden, Tarantino heeft hier ook mee te maken en t was slecht genoeg dus nah t hoort er wel bij).

Pulp Fiction
Once Upon A Time in Hollywood
Kill Bill 1&2
The Hatefull Eight
Reservoir Dogs
Jackie Brown
Django Unchained
Death Proof
Inglorious Basterds

Maar enkel Basterds kon ik echt niet smaken. Misschien eens opnieuw een kans geven.
Death Proof is nog steeds enorm leuk. Pulp zoals waarschijnlijk de meeste onder ons al het meest herbekeken, samen met Reservoir.

ot: Lethal Weapon
Wel dit was lang geleden. Heerlijk cheesy en compleet fout. Allesbehalve een goede film maar desondanks in zijn absurditeit nog best amusant. Die saxofoon dat telkens moet benadrukken hoe emotioneel een scene word is fuckin hilarisch en Mel zijn over the top gedoe is gewoon lachen.

Tarantino kan ik altijd moeilijk in een lijst gieten. De volgorde verandert met de maand. Momenteel vind ik Once Upon A Time zijn slechtste maar zelfs die is nog altijd uitstekend. Reservoir Dogs staat meestal helemaal bovenaan.

90

Gisteren American Utopia gezien van David Byrne. Ben geen enorme fan van Talking Heads ofzo maar vond het wel amusant. Zeer minimalistisch setup maar verveelt niet omdat het ensemble het zo goed brengt. Is ook fully woke (Spike Lee; duh) dus als je van jezelf weet zodanig rechts conservatief te zijn dat dit je plezier in de show en muziek teniet zou doen dan laat je deze beter voor wat het is.

EovEEj-XYAAie-L.jpg

Black Bear is een nogal bevreemdende ervaring. Het narratief is met opzet nogal los en zeker naar het einde toe gaat alles vrij meta maar voor mij werkte het niet 100%. Lang niet slecht maar had het gevoel dat er meer in zat.

SAVEYOURSELVES_LARGE-1.jpg

Save Yourselves! is een luchtige sci-fi comedy en pretendeert nooit meer te zijn dan dat. Het basis opzet is simpel maar weet het 90 minuten interessant te houden. De 2 leads, nogal atypische survival helden houden de hele zaak overeind. Brainless fun maar van de goeie soort, niet het soort waar je dommer van wordt.

008cab1fe5101d9ca631d5bb48d9196c.jpeg

His House is een bijzonder sterke horror prent. Sociaal maatschappelijk relevant zonder in te boeten op scares. Een Soedanees koppel is, na maanden vast gezeten te hebben, blij te horen dat ze een sociale woning krijgen in een marginale buurt. Ze proberen er het beste van te maken maar hun verleden, de buurt en het huis werkt hen tegen. Lang geleden dat er nog eens zo'n frisse wind door een spookhuis waait.

Deze week gezien:
- Coco (2017): 8.5/10
- Onward (2020): 7.5/10
- The Shop Around The Corner (1940): 8/10
- Honest Thief (2020): 7/10
- War Of The Worlds (2005): 8/10
- Oblivion (2013): 6.5/10

- War Of The Worlds (2005): 8/10
- Oblivion (2013): 6.5/10

Heb die toevallig de vorige weken ook kort na mekaar gezien. Tom Cruise en actie-sci-fi is vaak een goeie combinatie. Met een hoogtepunt in Edge of Tomorrow wsl.

War of the Worlds heeft z'n obvious flaws (zoon, flauw einde, foutjes) Maar bij elke rewach geniet ik er ten volle van. Er zijn weinig films die een Alien invasion zo 'geloofwaardig' doen voelen imo. Vooral omdat je steeds in het perspectief van Tom Cruise & family blijft. Signs doet dit ook, en dat maakt de ervaring alleen maar authentieker. Ook visueel blijf ik 'm heel indukwekkend vinden. Ik ben me ervan bewust dat veel mensen WotW en Signs bagger vinden :unsure:

Oblivion doet me qua plot wel vragen stellen (but..why?), maar uiteindelijk ga ik er steeds gewoon helemaal in mee. Wederom visueel sterk. En de muziek en sounds (vooral van de drones) zijn winners. Ik ben geen expliciete Tom Cruise fan ofzo, maar ook hier zie ik 'm graag bezig.

Heb die toevallig de vorige weken ook kort na mekaar gezien. Tom Cruise en actie-sci-fi is vaak een goeie combinatie. Met een hoogtepunt in Edge of Tomorrow wsl.

War of the Worlds heeft z'n obvious flaws (zoon, flauw einde, foutjes) Maar bij elke rewach geniet ik er ten volle van. Er zijn weinig films die een Alien invasion zo 'geloofwaardig' doen voelen imo. Vooral omdat je steeds in het perspectief van Tom Cruise & family blijft. Signs doet dit ook, en dat maakt de ervaring alleen maar authentieker. Ook visueel blijf ik 'm heel indukwekkend vinden. Ik ben me ervan bewust dat veel mensen WotW en Signs bagger vinden :unsure:

Oblivion doet me qua plot wel vragen stellen (but..why?), maar uiteindelijk ga ik er steeds gewoon helemaal in mee. Wederom visueel sterk. En de muziek en sounds (vooral van de drones) zijn winners. Ik ben geen expliciete Tom Cruise fan ofzo, maar ook hier zie ik 'm graag bezig.

Edge Of Tomorrow vond ik ook bijzonder amusant. Idee werd al veel gebruikt maar over het algemeen kon die film goed blijven boeien.

War Of The Worlds blijft visueel inderdaad indrukwekkend. Ik weet nog dat ik hem indertijd in de cinema heb gezien toen die uitkwam. Grootste flaws blijven voor mij ook de zoon samen met het einde. Dakota Fanning is wel belangrijk in het plot, maar ze is gewoon irritant op den duur.
Ik ben niet zeker of veel mensen die film 'bagger' vinden.

En Oblivion: mja, visueel ook wel mooi maar de plot is ook niet alles. Verder vind ik de bijrollen van Morgan Freeman en Melissa Leo spijtig genoeg te klein. En Olga Kurylenko vind ik gewoon ondermaats. Tom Cruise is hier gewoon weer Tom Cruise natuurlijk.

Blade Runner 2049 - Serieus sterk werk, vrijwel alles wat dit soort film moet zijn and then some. Sfeer, verhaal, geluid, visuals, t zit allemaal zo sterk dat je niet anders kan dan helemaal in de film zitten. Tijd voor een rewatch van de originele denk ik dan.
Ik dacht dat ook en het contrast in sound/beeld kon niet groter zijn imho.
Helaas was dit voor mij niet de ideale volgorde en kwam de originele niet tot zijn recht.

De eerste Blade Runner herinner ik mij vooral als nog een flink pak druiliger dan de tweede, maar verder zijn dat beide toch fantastisch mooie films?

Ik dacht dat ook en het contrast in sound/beeld kon niet groter zijn imho.
Helaas was dit voor mij niet de ideale volgorde en kwam de originele niet tot zijn recht.
Awel ik ben ook benieuwd, de eerste is bij mij toch redelijk lang geleden maar ik herinner mij dat ik die ok vond maar zeker niet de absolute classic die er vaak van gemaakt wordt, ondertussen wel iets meer leeftijd dus misschien was ik toen nog te jong, ik ben benieuwd.

Awww shit don't make me pick up my pitchfork again.

2049 moet ik nog zien maar ik kan me niet inbeelden dat deze nog maar in de buurt zal komen van het origineel.
Villeneuve's "Arrival" was ik ook allesbehalve fan van. "Sicario" daarentegen.

Awww shit don't make me pick up my pitchfork again.

2049 moet ik nog zien maar ik kan me niet inbeelden dat deze nog maar in de buurt zal komen van het origineel.
Villeneuve's "Arrival" was ik ook allesbehalve fan van. "Sicario" daarentegen.
2049 is toch echt sterk hoor, zeker een kans geven! Was een van dé cinema ervaringen voor mij het jaar dat die uitkwam. Verder ook wel fan van Villeneuve zijn werk in het algemeen.

Aah, Blade Runner. Al jaren m'n alltime favoriet. Alles zit gewoon juist voor mij.

(spoiler niet openen als je 'm nog niet hebt gezien)
De eindscène met de quote van Gaff op de achtergrond gevolgd door de muziek van Vangelis. Nog altijd kippenvel krijg ik daarvan. Zelfs na zoveel keer gezien te hebben.

Terug
Bovenaan