Welkom aan boord

Cerv.Be

Well-known member
Crowdfunder FE
Iemand die hier naar kijkt?

Ik kijk heel graag programma's over de luchtvaartindustrie, zeker op buitenlandse zenders. Gisteren dan ook eens een aflevering van dit bekeken toen het voorbij kwam en wat een zwak afkooksel :unsure:. Het lijkt mij meer op een grote feel good/reclamespot voor Brussel Airlines.

Laatst bewerkt:
Wij hebben dit weekend de eerste aflevering bekeken. Los van het "reclamespot" voor Brussel Airlines, vond ik het wel interessant. Vaak zijn die programma's over airport security enz. Vond het wel leuk om nu zo eens effectief de piloten aan het werk te zien, die stewardessen en die kerels die alles in goede banen moeten leiden als het mis loopt.

Het is zeker niet slecht-slecht, maar ik vind het heel karig. Ik heb onmiddelijk aflevering 3 bekeken, aangezien die op TV was gisterenavond. Ging een groot stuk over de cabin crew die in NY zat en sightseeing deed, of piloten die zaten te small talken over hun avonturen in hotels en co. Ik vond het vrij saai. Misschien omdat ik vergelijk met andere programma's die ik bekijk, dit is misschien wel beter voor een breed publiek. Het is natuurlijk wel leuk om iets over eigen land te zien.

De VRT zond vroeger Luchthaven 24/7 uit, daar had je wel meer "actie". Ik denk dat het VTM programma te kampen had met een beperkter aantal draaidagen en de input van Brussels Airlines die X of Y erin wou zetten. Het is een programma gemaakt door een comité en dan heeft het meer weg van een bedrijfsfilm. Er ontbreekt nog de platte commentaarstem die toonloos over de getoonde beelden mompelt.

Op zusterzender VTM2 hebben ze Schiphol Airport en daar zie je de meer traditionele scènes van dronken passagiers, verloren reizigers in paniek, een bejaarde die van zijn suf is, paar arrestaties en iemand die zijn bagage kwijt is of boete krijgt van de douane.

Ik heb mijn PPL dus wel wat affiniteit met luchtvaart en had er toch ook wat meer van verwacht.
Je krijgt de indruk dat die piloten met momenten maar wat aan het zwanzen zijn (terwijl er irl een steriele cockpit is tot 10000ft) of niet goed weten waar ze mee bezig zijn ('die knopjes, dat weet ik allemaal niet' => probeer dit eens te zeggen op uw check tegen de examinator... ).

Ik heb mijn PPL dus wel wat affiniteit met luchtvaart en had er toch ook wat meer van verwacht.
Je krijgt de indruk dat die piloten met momenten maar wat aan het zwanzen zijn (terwijl er irl een steriele cockpit is tot 10000ft) of niet goed weten waar ze mee bezig zijn ('die knopjes, dat weet ik allemaal niet' => probeer dit eens te zeggen op uw check tegen de examinator... ).
Wat ik frappant vond, was dat dat die ene piloot in volle landing over de kerstachtige lichtjes van de runway begon? Ik ben natuurlijk geen piloot, maar door al zoveel te bekijken over luchtvaart (o.a. Air Crash Investigation addict :ROFLMAO:) dacht ik dat tijdens opstijgen en landen absoluut geen andere communicatie mocht zijn dan het nodige?

Wel ja, dat is (in theorie) het principe van 'sterile cockpit'. Wordt in de praktijk zelden 100% gevolgd en zolang er niets gebeurt, is dat allemaal niet erg, maar indien wel...

Het is denk ik deels een aanwervingsprogramma (zoals De Haven). Dan lijkt de leuze "nochalant is plezant" van toepassing en kan het zijn dat het PR-team enkele "ludieke" raadgevingen in het (acteer)mapje heeft gestoken.

De interview gesprekken die ze tussendoor tonen zijn ook gestuurd door de productie die liever een "straf" verhaal horen dan aantonen dat je duizenden uren veilig vliegt. Ik denk wel dat ze nog een stuk safety training en flight simulator gaan tonen, dat oogt altijd spectaculair. Een stewardess die even "kopje onder" dreigt te gaan in het bad omdat de camera het dicteert is altijd een gouden shot.

ik kijk ook graag van die luchthaven reality tv, maar de vlaamse versie is inderdaad wel een slap afkooksel ivgl. met bvb die op Schiphol. Vooral als die van de Marechaussée in actie schieten zijn soms zalige taferelen.
Die 3 "zotte dozen" die in NY gaan eten, dat kan mij eigenlijk gestolen worden.

Geen idee wat jullie verwachtingen waren, maar "Welkom aan boord" gaat over:

"Vlieg mee op een unieke reis doorheen de fascinerende wereld van de luchtvaart. Piloten, stewards en crewleden gunnen je een exclusieve inkijk in hun job."

"Realityreeks (2024) die een exclusieve inkijk geeft in de job van het luchtvaartpersoneel van Brussels Airlines."

De luchtvaartpolitie ed heeft dronken passagiers en ander krapuul dan hopelijk ver weg uit de buurt van een vliegtuig (van Brussels Airlines).

Ik kijk wel graag, ja het gaat idd over BA, niet specifiek over de luchthaven zoals al andere programma's. Dus het is wel binnen de verwachtingen. Ik vind het wel eens leuk om achter de schermen te kijken, vooral bij lange vluchten en business class. Zelf enkel nog maar op de typische 'vakantievluchten' gezeten.

Terug
Bovenaan