Wettelijk verplichte vragenlijst medisch onderzoek

Calfons

Active member
Een vraagje, vandaag kreeg ik via e-mail een wettelijke verplichte vragenlijst voor het komende medische onderzoek. Nu ben je die verplicht in te vullen? Al jaren heb ik een medisch onderzoek laten doen en nog nooit heb ik via Email of sms zo een vragenlijst ontvangen. Dus vind het maar raar.

Een vraagje, vandaag kreeg ik via e-mail een wettelijke verplichte vragenlijst voor het komende medische onderzoek. Nu ben je die verplicht in te vullen? Al jaren heb ik een medisch onderzoek laten doen en nog nooit heb ik via Email of sms zo een vragenlijst ontvangen. Dus vind het maar raar.
Ik heb ze ter plekke moeten invullen op hun tablet, sommige hebben ze idd per mail gekregen bij ons.

Is ook de eerste keer dat ik dat moest doen.

Ik heb ze ter plekke moeten invullen op hun tablet, sommige hebben ze idd per mail gekregen bij ons.

Is ook de eerste keer dat ik dat moest doen.
Ik heb de vragenlijst via email geweigerd, moeten ze tijdens het onderzoek maar vragen stellen, kan ik nog altijd zeggen dat ik wil antwoorden of niet. Ze worden er genoeg voor betaald, moeten ze ook zelf de lijst maar invullen.

Tja, het stukje 'wettelijk verplicht' zou toch duidelijk genoeg moeten zijn?
Dat niet op voorhand invullen is gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen. Zeker als je weet dat dit enkel standaardvragen over gezondheid op het werk zijn.

Tja, het stukje 'wettelijk verplicht' zou toch duidelijk genoeg moeten zijn?
Dat niet op voorhand invullen is gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen. Zeker als je weet dat dit enkel standaardvragen over gezondheid op het werk zijn.

6. Over uw werk in het algemeen: hoe tevreden bent
u over uw job in zijn geheel alles in beschouwing
genomen?

Wat heeft dat met je fysieke gezondheid te maken dan?

Wat heeft dat met je fysieke gezondheid te maken dan?
zo'n vragenlijst gaat niet enkel over de fysieke gezondheid, maar geeft een algemeen beeld. Je kan dat in samenspraak met de latere vragen analyseren. Iemand die tevreden is met zijn job, maar slecht scoort op die latere vragen is gemiddeld een groter te onderzoeken probleem dan iemand die sowieso negatief is ;). (beide moeten onderzocht worden, hé, maar de aanpak is anders)

Die aspecten komen later in dezelfde vragenlijst aan bod. Ik vind zo'n brede vraag in het kader van een medisch onderzoek een beetje eigenaardig.

Ik zeg niet dat ik het een goede vragenlijst vind hè :) Ik zeg alleen dat het maar een kleine moeite is om deze lijst in te vullen en dat het gewoon dwars willen liggen is, als je dit weigert.

Tijdens mijn gesprekken bij IDEWE vroeger werd deze brede vraag trouwens ook altijd mondeling gesteld.

Een deel van mijn job speelt zich af op vlak van preventieve geneeskunde bij werknemers van bedrijven.

De vragenlijst is op zich niet wettelijk verplicht.
Maar het periodiek medisch onderzoek houdt in dat de veiligheid van de werknemer fysiek en mentaal bekeken wordt.
Hiervoor is het noodzakelijk om bepaalde zaken over de werknemer te weten (fysiek, mentaal).

Zo'n medisch onderzoek is eigenlijk enkel en alleen in het voordeel van de werknemer (huidige medische toestand, preventief ingrijpen).
Het is een confidentieel onderzoek in jouw voordeel.

De werkgever is wettelijk verplicht om het op te leggen aan zijn werknemers.

Een deel van mijn job speelt zich af op vlak van preventieve geneeskunde bij werknemers van bedrijven.

De vragenlijst is op zich niet wettelijk verplicht.
Maar het periodiek medisch onderzoek houdt in dat de veiligheid van de werknemer fysiek en mentaal bekeken wordt.
Hiervoor is het noodzakelijk om bepaalde zaken over de werknemer te weten (fysiek, mentaal).

Zo'n medisch onderzoek is eigenlijk enkel en alleen in het voordeel van de werknemer (huidige medische toestand, preventief ingrijpen).
Het is een confidentieel onderzoek in jouw voordeel.

De werkgever is wettelijk verplicht om het op te leggen aan zijn werknemers.
Dat een medische onderzoek verplicht is begrijp ik, maar je gaat mij niet wijs maken dat de bedrijfarts voor elke medewerker grondig de ingevulde lijst bestudeert en dan een appart verslag van maakt. Precies of die hebben daar tijd voor. In het meeste van de gevallen is het toch van " goedgekeurd" en verandert er toch niets prefentief in de bedrijven. Zo een lijst is allemaal zever in pakjes. Daar wordt toch niets mee gedaan. Als iemand echt bv lichaamlijk last heeft van iets dan gaat die naar zijn eigen dokter. Trouwens die medische testen zijn ook een lachertje elk jaar. Oogtest, oortest effe op de weegschaal staan en in een potje pissen en daarna een geprek met de bedrijfarts van nog geen 5 minuten en dat is het. Elk jaar zijn mijn oog en oortesten niet goed, schommeld mijn gewicht en zit er te veel koffie, redbull enz. In mijn urine en elk jaar ben ik goedgekeurd.

Als je niks kent van arbeidsgeneeskunde, waarom claim je dan te weten dat testen en lijsten lachertjes zijn?

Dat een medische onderzoek verplicht is begrijp ik, maar je gaat mij niet wijs maken dat de bedrijfarts voor elke medewerker grondig de ingevulde lijst bestudeert en dan een appart verslag van maakt. Precies of die hebben daar tijd voor. In het meeste van de gevallen is het toch van " goedgekeurd" en verandert er toch niets prefentief in de bedrijven. Zo een lijst is allemaal zever in pakjes. Daar wordt toch niets mee gedaan. Als iemand echt bv lichaamlijk last heeft van iets dan gaat die naar zijn eigen dokter. Trouwens die medische testen zijn ook een lachertje elk jaar. Oogtest, oortest effe op de weegschaal staan en in een potje pissen en daarna een geprek met de bedrijfarts van nog geen 5 minuten en dat is het. Elk jaar zijn mijn oog en oortesten niet goed, schommeld mijn gewicht en zit er te veel koffie, redbull enz. In mijn urine en elk jaar ben ik goedgekeurd.
Je bent dus goedgekeurd om te werken medisch gezien.

En daarbovenop ben je nu duidelijk op de hoogte dat er één en ander medisch scheef zit bij jou.

Opzet van het onderzoek geslaagd denk ik!

Je bent dus goedgekeurd om te werken medisch gezien.

En daarbovenop ben je nu duidelijk op de hoogte dat er één en ander medisch scheef zit bij jou.

Opzet van het onderzoek geslaagd denk ik!
Ik noem dat ouderdom kwaaltjes. Voor de rest ben ik nog goed te been en goed bij mijn verstand.🤪 Ik blijf er bij verloren tijd dat medisch onderzoek. Voor mij persoonlijk toch. Nog voor het onderzoek nog maar begint. Zeg ik al stop met dat tijdverlies en geef dat papier goedgekeurd, en meestal ben ik dan ook terug buiten met later een email goedgekeurd.

Laatst bewerkt:
Ik noem dat ouderdom kwaaltjes. Voor de rest ben ik nog goed te been en goed bij mijn verstand.🤪 Ik blijf er bij verloren tijd dat medisch onderzoek. Voor mij persoonlijk toch. Nog voor het onderzoek nog maar begint. Zeg ik al stop met dat tijdverlies en geef dat papier goedgekeurd, en meestal ben ik dan ook terug buiten met later een email goedgekeurd.
Het bedrijfsgeneeskundig onderzoek is alleen maar een bescherming van jou als werknemer....
Als er bij jou geen majeure problemen werden vastgesteld en jouw job je gezondheid niet ernstig comprommiteert, des te beter.
Maar dat wil niet zeggend dat het bedrijfsgeneeskundig onderzoek voor iedereen bullshit is..

Het bedrijfsgeneeskundig onderzoek is alleen maar een bescherming van jou als werknemer....
Als er bij jou geen majeure problemen werden vastgesteld en jouw job je gezondheid niet ernstig comprommiteert, des te beter.
Maar dat wil niet zeggend dat het bedrijfsgeneeskundig onderzoek voor iedereen bullshit is..
Als andere daar mee geholpen zijn dat is goed, maar voor mij is het bullshit, en heb vooral het probleem dat het verplicht is.
Laat de werknemer toch zelf kiezen of ze er aan willen mee doen of niet. Trouwens meeste bedrijfsartsen beschermen die hen uitbetalen, de werkgever dus. Het zal altijd te voordele zijn van het bedrijf tegenover de werknemer. En kom niet zeggen dat het niet waar is.

Als andere daar mee geholpen zijn dat is goed, maar voor mij is het bullshit, en heb vooral het probleem dat het verplicht is.
Laat de werknemer toch zelf kiezen of ze er aan willen mee doen of niet.
Als werknemer wil ik zekerheid dat er minstens een minimale controle is dat mijn collega's op enkele essentiële punten gezond verklaard zijn. Zeker als die bvb kraanbestuurder is of een ander risicovol beroep doet.

Als werknemer wil ik zekerheid dat er minstens een minimale controle is dat mijn collega's op enkele essentiële punten gezond verklaard zijn. Zeker als die bvb kraanbestuurder is of een ander risicovol beroep doet.
Als dat soort controles grondig gebeurd ja, maar meestal zijn medische onderzoeken een lachertje en tijdverlies. Als medewerker weet je toch zelf als je de job nog aankunt of dat je u gezond voelt. Ach ja ik heb er mijn gedacht over en dat zal niet veranderen.

Als dat soort controles grondig gebeurd ja, maar meestal zijn medische onderzoeken een lachertje en tijdverlies.
ik zou je eens aanraden om het programma op play4 op te zoeken over huisartsen. Soms is de beste informatie te winnen uit een simpele vraag: 'hoe is het'. Zelfs al weet je dat die persoon veel pijn heeft, kan dit een heel nuttige vraag zijn.
Als medewerker weet je toch zelf als je de job nog aankunt of dat je u gezond voelt.
In 2016 had ik een dossier van iemand die een machine bediende in een chemisch seveso bedrijf. Hij had een arbeidsongeval gehad en was een arm verloren. De arbeidsgeneesheer wou hem niet meer laten werken, maar hij stond erop om terug te gaan werken. Omdat hij nog maar enkele maanden meer moest voor hij op brugpensioen kon, is er uiteindelijk een regeling getroffen, maar zijn werk mocht hij dik tegen zijn zin niet meer uitoefenen.

Dus nee. Niet iedereen heeft de financiële middelen om nee te zeggen tegen werk en zijn gezondheid op de eerste plaats te zetten.
Ach ja ik heb er mijn gedacht over en dat zal niet veranderen.

Zie bijlage.

Bijlagen

• 352da5f8a0421e05431b11a5e2de5ab8.jpg
    352da5f8a0421e05431b11a5e2de5ab8.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan