whisk(e)y topic

Ik ben nog maar een beginner, dat is voor een volgend stadium :tongue: .
Strafste dat ik voorlopig staan heb is nikka from the barrel.
Wel namen waar ik al van gehoord heb en een aantal staan zelfs al op het (reeds vrij uitgebreide) lijstje om ooit eens te proberen.
Dan is een Lagavulin 16Y een zeer goede whisky om turf smaak te leren appreciëren!

Ik ga deze na een jaartje nog eens omhoog halen.

In de loop van vorig jaar hier nog wat raad gevraagd voor non-peated whiskies (want turf is echt niet mijn ding!). Maar was ik verkeerd. Eind vorig jaar met de Morven en Lagavulin 16 in die peat-konijnenpijp gedoken en al ongelofelijk goede whisky gedronken daardoor. Praktisch geheel islay geproefd, nog heel wat andere whisky, niet alleen Schotland, maar ook Japan, Ierland, USA geproefd. Favoriete whisky's: Jameson als easy-drinker, voor de rest Arran 10, Lagavulin 8 en 16, Ardbeg 10, Bunnahabenain 12, Talisker 10, Highland Park 12, Redbreast 12. Vind ik wel een mooie variatie van lekkere whisky en verschillende smaken wat geconcentreerd op islay en islands.
Nu zou ik voor eindejaar wel eens een iets duurdere whisky van iets hoger level willen kopen. Kunnen jullie iets aanraden op basis van die smaken. Ik zou dan bv op het eerste gedacht denken aan een cask strength van bv redbreast 12 of bunnahabenain 12 of een ardbeg corryvreckan/uigeadal. Maar misschien dat jullie nog andere suggesties hebben?

Ik ben ook fan van islay whisky!
Mijn favoriet is Laphroaig 10Y Cask Strength batch 16.
Welke ik ook heb (of recent gehad heb) zijn Bunnahabhain Staoisha 2013 11y "30 Years Blackadder", Kilkerran Heavily Peat Batch 4, Laphroaig 10Y Cask Strength batch 17, Octomore 13.1 en Ardbeg Corryvreckan. De Octomore's zijn wel vrij duur maar hebben wel het hoogste gehalte peat.
Prijs/kwaliteit vind ik de Laphroaig 10Y Cask Strength top.
Redbreast 12 CS heb ik ook staan en die is ook zeer goed maar een totaal ander type whisky dan de islays.

Hier vanavond nog eens twee glaasjes Tullibardine gedronken. 225, Sauternes Cask Finish. Was al een tijdje cocktails aan het drinken, en als je dan nog eens een single malt in het glas ruikt, weet je meteen dat je weer thuis bent.

Zeer fan ook van de Auchentoshan Three Wood. En de Glenfiddich 15 jaar is something else. Daar begin ik spontaan van te glimlachen, terwijl ik dat bij de 12 en 18 niet heb.

Qua Islay waren mijn laatste Kilchoman en Bunnahabhain, en die vielen beide zeer goed mee. Goeie drinkwhisky's, zeg maar, en dat telt voor veel.

Terug
Bovenaan