Wie plant bij jullie de vakantie?

Wie plant meestal de vakanties bij jullie thuis? ("Gezin" = koppel of gezin)

• [Gezin] - mijn partner plant meestal de vakantie, maar ik zou het liever zelf meer in handen nemen

Stemmen: 0 0,0%
  • [Gezin] - we plannen meestal samen de vakantie, maar zou het liever meer aan mijn partner overlaten

• [Solo] - ik plan mijn vakantie, maar zou het als koppel of gezin liever aan mijn partner overlaten

• Totaal aantal stemmers
    27
Vakantie plannen is altijd een gedoe. We hebben allebei andere verwachtingen. Ik zet me het liefst op een berg tussen de wijngaarden, zij zoekt liever de zee op. Ze is altijd kritisch voor de huisjes die ik aanbreng, maar we zijn al twee keer op rij naar een camping geweest met een brakke stacaravan. Dit jaar heb ik wel al gedaan kunnen krijgen dat het geen camping gaat worden, dus eindelijk wat rust en weinig tot geen andere mensen rondom ons. En dan ga ik in tunnelvisie in Noord-Spanje (bvb.) en dan knalt ze het af omdat ze graag iets wil met veel palmbomen. Om dan zelf met een peperduur hotel af te komen. Of ik stel voor dat we een paar dagen kunnen blijven op een locatie die ik leuk vind en dan een locatie dat zij leuk vind, maar dat vind ze teveel in- en uitpakken. Het zou gemakkelijk zijn geweest als ze me gewoon carte blanche gaf, dan was het allemaal al geregeld. Maar ik wil het dit jaar graag op tijd boeken (deze maand liefst nog), dus we gaan de komende weken nog véél moeten onderhandelen.

Dan voel ik een beetje hoe Bart De Wever zich voelt. :unsure:

Vakantie plannen is altijd een gedoe. We hebben allebei andere verwachtingen. Ik zet me het liefst op een berg tussen de wijngaarden, zij zoekt liever de zee op. Ze is altijd kritisch voor de huisjes die ik aanbreng, maar we zijn al twee keer op rij naar een camping geweest met een brakke stacaravan. Dit jaar heb ik wel al gedaan kunnen krijgen dat het geen camping gaat worden, dus eindelijk wat rust en weinig tot geen andere mensen rondom ons. En dan ga ik in tunnelvisie in Noord-Spanje (bvb.) en dan knalt ze het af omdat ze graag iets wil met veel palmbomen. Om dan zelf met een peperduur hotel af te komen. Of ik stel voor dat we een paar dagen kunnen blijven op een locatie die ik leuk vind en dan een locatie dat zij leuk vind, maar dat vind ze teveel in- en uitpakken. Het zou gemakkelijk zijn geweest als ze me gewoon carte blanche gaf, dan was het allemaal al geregeld. Maar ik wil het dit jaar graag op tijd boeken (deze maand liefst nog), dus we gaan de komende weken nog véél moeten onderhandelen.

Herkenbaar. De eerste keer dat ik in Mexico was deden we een kleine rondreis: Veracruz (thuisstad van mijn vrouw), Xalapa, Puebla, Mexico-Stad, Chichen Itza, om dan in Cancun op het strand te eindigen. Voor mijn vrouw was dat laatste het hoogtepunt want wat een mooi strand, hét ultieme vakantiegevoel.

Terwijl ik haar thuisstad, waar we met vrienden en familie optrokken en op het gemak het dagelijks leven wat volgden, eigenlijk het leukste vond. Dat stuk strandvakantie, op een plek waar ik als "guero" een wandelende portefeuille leek en we zowat achtervolgd werden door mensen die ons zaken wilden aansmeren terwijl het zweet van mijn lijf gutste, ja dat vond ik toch minder.

Eerste verlof in Europa hebben we Andalusië gedaan, met Cadiz als "badstad". Dat heb ik mogen horen, want dat was mijn idee. Ligt aan de Atlantische Oceaan dus het (voor mij compleet normale) water was volgens haar ijskoud en ze ging een longontsteking opdoen. :unsure:

Ik moet hier altijd alles plannen voor het verlof.
Vorig jaar last minute geboekt, commentaar.
Dit jaar i'is januari geboekt voor juli, ook commentaar.

Tis ook nooit goed e...

Als ik vraag voor land of locatie : zolang dat met de auto is. Met de vlieger kost teveel met 3... Kroatië staat al FF op mijn lijst.

Ik moet ook altijd het opzoekwerk doen voor de vakantie om dan te moeten wachten op zijn goedkeuring om te boeken.. maar als hij dan plots ook begint te verlangen naar verlof kan ik niet snel genoeg geboekt hebben, dan zit hij mij ineens te chasen want ‘het zou maar eens bezet’ moeten zijn. Ben blij dat ons verlof voor dit jaar al vast ligt en die discussie weer voor een jaar gepasseerd is :p.

Sinds de pandemie laat ik het over aan de dochter. Die weet wat ze wil zien en wat haar boeit, en ik vind het hoogst amusant om haar met haar neus in travelguides te zien zitten en op de laptop vanalles op te zoeken voor ze tot boeken overgaat.

In 2022 hebben we op die manier een roadtrip van 2 weken door Beieren (van Rothenburg tot Berchtesgaden, Garmisch Partenkirchen en uiteindelijk Europa Park)

In 2023 3 dagen Washington en 5 dagen New York en in 2024 wegens tijdsgebrek 5 dagen Londen. Dit jaar wou ze wat minder grootstad en meer natuur, dus ik ben benieuwd. Zal voor een dezer dagen zijn.

Mijn vrouw en ik komen zeer goed overheen met wat we willen. Ik doe wel bijna altijd het opzoekwerk qua bestemming en hotels en zodra ik een "selectie" heb of gewoon het perfecte hotel, leg ik het voor en bespreken we het. Soms komt mijn vrouw wel met ideeën, omdat ze iets gehoord/gezien/gelezen heeft over een bepaalde bestemming. Als ik eenmaal begin met uitzoeken, bijt ik me ook erin vast tot ik iets gevonden heb. Kan dat moeilijk loslaten. Daarom doe ik het ook liever zelf. Heb op gebied van dingen regelen te weinig vertrouwen in andere mensen :unsure: .

Ontopic: ik ben de planner. Voor die van ons is alles goed. Als we maar naar de bergen gaan.
Volgende keer de kemmelberg voorstellen :)

Bij ons is dat een gezamelijk werk. We steken beide in Booking, Airbnb en consoorten enkele favoriete slaapplaatsen in, iets later kiezen we dan uit die voorstellen. Sinds kort doet de dochter ook mee, wat dit jaar al geresulteerd heeft tot deze boeking: https://www.airbnb.be/rooms/3753857..._P3xJZOgOlKzezE-B&modal=PHOTO_TOUR_SCROLLABLE :s

De keuze van de reis (land) doen we ook volledig samen, al lukt het nog altijd niet om mijn vrouw te overtuigen om eens naar Italië te gaan, maar dat komt doordat ze moeilijk tegen de zon/warmte kan. Probleem is dat de kleine vakanties moeilijk te combineren zijn met een week weg.

Ik kies het land en de stop plaatsen. Dus meestal altijd roadtrips hier. Mijn vrouw de airbnbs en de restaurants ter plaatse. Ofwel de menu als we kamperen. Haar passie is food.

Zij kiest het land van bestemming en ik moet zorgen dat we er reken en slaapplek hebben.
Ik vind dat zo prima, dat uitzoeken doe ik graag.

We zijn ditmaal gelukkig snel tot een compromis gekomen - dus geen lange onderhandelingen. Vorig jaar Gardameer, dit jaar Comomeer - tegenover vorig jaar ook in een bergachtiger stuk en in een vakantiehuisje ipv camping. Combinatie bergen en water is wel een win-win.

Nu is het nog de heen- en terugrit organiseren. We gaan met de auto en omdat we geen buggy meer moeten meesleuren geeft dat heel veel extra ruimte in de koffer.

De hele regio uitpluizen naar bezienswaardigheden is mijn ding wel. Omdat we met een vierjarige zitten is de dagindeling niet te druk. 's Ochtends rond 8u of 9u gaan we een "bezienswaardigheid" (dorp, stad, museum, natuurgebied, ...) bezoeken en in de loop van de namiddag gaan we richting ons huisje om in het zwembad te zitten en te relaxen. 's Avonds eten we ofwel in het huisje ofwel gaan we naar het naburige stadje op restaurant. Ik ben Google Maps dan ook heel dankbaar om de reviews na te pluizen zodat we zeker in een degelijk restaurant zitten.

Ik doe het meeste van de planning. Gelukkig verwachten wij ongeveer hetzelfde van een vakantie en vinden wij dezelfde type bestemming leuk.
Meestal, nadat we een bestemming hebben gekozen, vraag ik wat hij graag wil doen/zien en dan iets dan enkele dingen die absolute must zijn, en dan maak ik ook zo'n lijst. Op basis van dat maken we dan een plan voor de vakantie.

Mijn man is liever spontaan, terwijl ik altijd dag per dag een flexibele planning opmaak. Dus eerder een lijst met dingen die die dag kunnen doen als we er zin in hebben. Af en toe zijn er mindere flexibele dagen als er voor iets tickets nodig is die je best op voorhand koopt.

Ik doe wel het meeste voor de vakantie maar we overleggen wel vaak.

Aangezien we net een woning hebben gekocht, zal dit jaar weer een kleine vakantie worden. Waarschijnlijk een midweek met de auto. Dan blijft het plannen ook wat beperken en hebben we een meer 'we zien wel' mentaliteit.

Ik heb een tijdje geleden eens subtiel laten vallen dat ik eens een aantal dagen alleen ergens heen wil gaan en dat is relatief aardig beland bij mijn vrouw. Nog geen idee of ik dit jaar daar al gebruik van wil maken, want er komen nog wel wat kosten aan. Maar het gaat me wel eens deugd doen om eens een aantal dagen volledig mijn eigen ding te kunnen doen. Een dag verdwalen in het Uffizi in Firenze, bijvoorbeeld. Toen ik jaren geleden met mijn vrouw in Madrid was heeft ze me ook een halve dag losgelaten in het Prado terwijl ze zelf aan het rooftopzwembad van het hotel relaxte.

Nu het toch een eigen thread is geworden: meestal kiezen we samen de bestemming uit. Is dat Mexico (wat min of meer elke twee jaar gebeurt) dan kiest mijn vrouw natuurlijk het merendeel, omdat ze veel meer thuis is in haar eigen land. Is dat elders, dan doet zij meestal wel de zoektoch naar hotels of appartementen (nu we een dochter hebben is dat handiger) omdat ze dat gewoon graag doet, terwijl ik meestal een paar filters aanzet en het dan beu ben :unsure:

Ik geef een aantal opties aan mijn vrouw en zij gaat dan ook wel wat zoeken naar activiteiten in de buurt, maar het meeste doe ik dus.

Ik. Ik heb al een paar keer gevraagd om ook eens iets te plannen maar als ik een jaar niets plan/voorstel dan doen we ook een jaar niets. Ik doe ook graag wat actievere reizen zoals een meerdaagse hike of ik zou graag eens een fietsreis doen, maar die doe ik dan alleen of met een vriendin of mijn zus.

Terug
Bovenaan