Wijntopic!

Ik vind deze gast wel interessante wijn-content maken op YouTube:

Zoals hij zegt zal wijn nooit 100% natuurlijk kunnen zijn, anders had je gewoon rotte druiven. Maar de “low intervention” aanpak kan zeker interessant zijn. Adresjes zeker welkom @Musk !

Ik vind deze gast wel interessante wijn-content maken op YouTube:

Zoals hij zegt zal wijn nooit 100% natuurlijk kunnen zijn, anders had je gewoon rotte druiven. Maar de “low intervention” aanpak kan zeker interessant zijn. Adresjes zeker welkom @Musk !
Die is inderdaad interessant, volg hem ook al een tijdje. Het is in mijn ogen belangrijk om de 'natuurwijnen' echt los te bekijken van de traditionele wijnen. Een beetje zoals bieren en cider bijvoorbeeld.

Morgen post ik een lijstje, ik krijg hier net een lekker glaasje aangeboden ;p

Anderhalve week geleden met een (beginners)wijncursus begonnen, had ik cadeau gekregen van mijn vrouw. Eigenlijk best leuk om op een objectieve manier wijn te leren proeven en beoordelen! En ook wel heel plezierig om huiswerk te krijgen :D

Anderhalve week geleden met een (beginners)wijncursus begonnen, had ik cadeau gekregen van mijn vrouw. Eigenlijk best leuk om op een objectieve manier wijn te leren proeven en beoordelen! En ook wel heel plezierig om huiswerk te krijgen :D
Mijn vader zit al jarenlang in een wijnclub. Een aantal keer meegegaan, fijne bedoening maar die kunnen lullen tegen de sterren op genre "Ik ruik groene paprika".

Mijn vader zit al jarenlang in een wijnclub. Een aantal keer meegegaan, fijne bedoening maar die kunnen lullen tegen de sterren op genre "Ik ruik groene paprika".

Kan je heel ver in gaan, maar eerste les leerden we alvast dat het allemaal om je eigen smaak gaat - en dat je mensen die uit de hoogte doen over wijn vooral niet serieus moet nemen 😄

Maar zo geurflesjes blind proberen benoemen en heel systematisch wijn proeven is wel leuk!!

Straks huiswerk maken, een lekkere primitivo 😂

Als je into primitivo bent, probeer dan zeker ook eens een zinfandel. (Quasi) hetzelfde maar dan veelal US-based en bevat ook wel wat leuke wijnen.
Ik denk bv aan Kunde of Francis Ford Coppola.

Delhaize biedt ook 1 leuke Zinfandel aan:

Als je into primitivo bent, probeer dan zeker ook eens een zinfandel. (Quasi) hetzelfde maar dan veelal US-based en bevat ook wel wat leuke wijnen.
Ik denk bv aan Kunde of Francis Ford Coppola.

Delhaize biedt ook 1 leuke Zinfandel aan:
Die 1000 stories zou ik alleen maar meenemen als het de actie 1+1 is. Komt 1 of 2x jaar voor bij Delhaize.
Aan 19,99euro is deze toch iets te duur imo.

Zelf kan ik dan weer volgende zinfandel aanraden. Heel lekker, verfijnder dan de meeste zinfandels/primitivo die het dikwijls van hun kracht moeten hebben. Maar wel nog heel duidelijk een zinfandel natuurlijk.
Vorig jaar was deze nog 15euro maar heeft ook een prijsstijging ondergaan.

Primitivo en Zinfandel zijn trouwens dezelfde druif. Primitivo=Italie, Zinfandel=US

Heb enkele jaren geleden een Ridge Lytton Springs 2015 geproefd (Zinfandel, California) en dat was toch een van de betere wijnen die ik al heb mogen proeven. Was wel een prijzig flesje aan €49, maar dan heb ik die maar gekraakt op een speciale gelegenheid. Ridge Vineyards is gekend voor die befaamde proeverij van 1976, waar een aantal Californische wijnhuizen de Franse topwijnen overklasten.

Heb enkele jaren geleden een Ridge Lytton Springs 2015 geproefd (Zinfandel, California) en dat was toch een van de betere wijnen die ik al heb mogen proeven. Was wel een prijzig flesje aan €49, maar dan heb ik die maar gekraakt op een speciale gelegenheid. Ridge Vineyards is gekend voor die befaamde proeverij van 1976, waar een aantal Californische wijnhuizen de Franse topwijnen overklasten.
Dat is ook wel een beetje mijn plafond als ik flessen koop, 50€ mag maar dan moet het zoals die van jou een wijn met een verhaal zijn, die je op speciale gelegenheden kan opendoen.

50euro flessen heb ik tot hiertoe nog nooit gekocht. Ik heb toch nog altijd een terughoudendheid met betrekking tot de duurdere flessen.
Momenteel heb ik enkele flessen van rond de 30euro liggen.
Gisteren één van gekraakt, Kanonkop cabernet sauvignon 2016. Prijs 28euro. Heel lekkere wijn natuurlijk, maar ik miste toch wat extra gelaagdheid. Hierdoor maak ik dan bedenking dat ik goedkopere wijnen heb die ik even goed vindt.
Misschien had ik hem iets langer moeten laten chambreren of is mijn kennis nog te beperkt om de extra finesses eruit te halen? Heb ook niet overgeschonken in een karaf, misschien ook wel een foutje.
Moet echt eens werk maken om een cursus te volgen.

@Leclerc met duurdere flessen heb je ook het "probleem" dat je verwachtingen meteen een stuk hoger liggen. Ik heb zo wel enkele maanden geleden een fles St. Emilion Chateau La Marzelle gedronken zonder te weten wat die kostte en die vond ik wel absoluut top (bleek wel een fles van 50€+ :))

En zoals met alles heb je de wet van diminishing returns, want een fles van 1000 EUR is meestal niet 10 keer beter dan één van 100 EUR.

heb hier een witte fles wijn, ok niet al te dure, misschien een euro of 8 ?

er staat daar nu een datum op het etiket ??
ik dacht dat wijn altijd goed bleef, of toch beter met de jaren.

en wat me opvalt is dat die datum al 3 maand verstreken is.

zou dat nu de productie datum zijn, of de houdbaarheidsdatum?

@Leclerc met duurdere flessen heb je ook het "probleem" dat je verwachtingen meteen een stuk hoger liggen. Ik heb zo wel enkele maanden geleden een fles St. Emilion Chateau La Marzelle gedronken zonder te weten wat die kostte en die vond ik wel absoluut top (bleek wel een fles van 50€+ :))

En zoals met alles heb je de wet van diminishing returns, want een fles van 1000 EUR is meestal niet 10 keer beter dan één van 100 EUR.
Vakmanschap is moeilijk in bedragen uit te drukken, maar de "naam" van een domein, gecombineerd met de lokale classificatie en beperkte oplage en welke parameters nog allemaal, kunnen wel een serieus effect hebben op het bedrag voor een fles wijn. Bourgognewijnen hebben daar vooral "last" van, maar ook gekende champagnehuizen hebben instapflessen die je 30 euro kosten terwijl een fles champagne van 15 euro van een kleinere champagneboer minstens even goed is. Een fles van 1000 euro is niet noodzakelijk lekkerder dan een fles van 30 euro en vanaf een bepaald bedrag heb je mogelijk eerder een investeringswijn in handen die je koopt om te verhandelen als de waarde stijgt. En dat is wel een beetje zonde, hoewel het raar moet zijn om als gewone sterveling met een mediaan loon van een glas wijn te drinken dat je per slok 50 euro kost.

Het is vooral misleidend te denken dat smaak bepalend is voor de prijs, al is dat ook weer relatief omdat uniek smakende wijnen vaak een prijskaartje hebben omdat ze zo gegeerd zijn.

Terug
Bovenaan