Wijntopic!

Ik heb hier nog 2 dozen rode wijn staan.
Je weet wel, zo'n kartonnen kratjes, met een vaatje aan. (dankzij green mamba & kinxton denk ik).

Ik zie daar nergens geen houdbaarheidsdatum op staan. Klopt het dat die niet over tijd zal komen de eerste jaren?
Bij mijn witte en rosé kratjes staat telkens maar een half jaar houdbaarheidsdatum, maar rode wijn is blijkbaar anders? Rode wijn worden dan ook in flessen jarenlang bewaard, dus ja... it makes sense.

Maar wou toch even navragen, zodat ik ze zeker nooit moet weg gooien.
Dat is geen wijn om jaren te bewaren dus organiseer maar al een BBQ 😅

Vrijdag en gisteren van een Brunello riserva uit 2012 genoten. Dat was wel een bijzondere ervaring, zeker ook de moeite om die fles over 2 dagen te spreiden. Tweede fles mag nog zeker 5 jaar in het rekje blijven :D Kwalitatieve sangiovese wijnen zijn echt zalig maar je moet er dus wel veel geduld voor hebben (of nu veel betalen voor oudere flessen).

Iemand die nog een witte wijn uit Delhaize of Spar kan aanraden voor bij de BBQ?

Casillero del diablo, prijskwaliteit top. (Delhaize of Colruyt)

Chardonnay, Sauvignon, Viognier of Pinot Grigio

Rond de €7 de fles en dikwijls in promotie

Merci, die moet ik onthouden.

De rode (Carmenere) heb ik hier ook nog staan!

De rode is ook zeer lekker, Carmenere ook mijn favoriet of de Reserva, paar euro’s duurder.

De rose valt dan weer in de smaak bij de vriendin.

Als ge volk uitnodigt en ge wilt geen grote budgetten spenderen aan wijn is dit een no brainer.

Als je iets anders wil dan de standaard supermarktwijnen - er zijn heel goede wijnen te vinden via Vivino: uitstekende prijs/kwaliteit rond 10€ vind je gemakkelijk bij wijn uit landen als Portugal, Chili of zelfs Roemenie of Moldavie en Griekenland.

Meestal koop ik wijnen in een speciaalzaak. Maar onlangs een hele goede rode wijn ontdekt in de Colruyt. Heel lekker, nog nooit slecht van geweest en als ik volk heb om te komen eten boffen ze letterlijk allemaal met die wijn.

Betreft de 'Dama de Toro' barrel aged. Spaanse rode wijn. 6,95 euro. Een echte aanrader. Past heel goed bij een goed stuk vlees of een pizza imo. Drinkt vlot.

Link

Meestal koop ik wijnen in een speciaalzaak. Maar onlangs een hele goede rode wijn ontdekt in de Colruyt. Heel lekker, nog nooit slecht van geweest en als ik volk heb om te komen eten boffen ze letterlijk allemaal met die wijn.

Betreft de 'Dama de Toro' barrel aged. Spaanse rode wijn. 6,95 euro. Een echte aanrader. Past heel goed bij een goed stuk vlees of een pizza imo. Drinkt vlot.

Link
Die ligt hier ook vaak in de winkelkar samen met deze
https://www.colruyt.be/nl/producten/2283

Deze doet momenteel mee aan dat wijnfestival actie van Colruyt. 6 flessen kopen en 1 Magnum gratis. Ik ga die allesinds gaan halen

Ah de favoriete wijn van mijn ouders prijs kwaliteit, elke keer als ik daar kom doen ze die open.

Die kopen idd ook elk jaar in met deze promotie, denk dat ze nog een 10 tal magnums hebben liggen momenteel.

Die ligt hier ook vaak in de winkelkar samen met deze
https://www.colruyt.be/nl/producten/2283
Luca Maroni 99pts is voor mij toch een red flag :D

Ik snap dat er liefhebbers zijn van Primitivo, voor mij is dat toch een stijl (zeker de goedkopere flessen) die me snel tegensteekt.
Alsook: 6 flessen van een wijn kopen die geen echt bewaarpotentiëel heeft, dat is toch een beetje gek?

En dan komt het besef: ik ben een wijnsnob geworden :')

Afgelopen weekend deze gedronken: https://www.beeslaar.co.za/wp-content/uploads/2020/10/Fact-Sheet-Beeslaar-Pinotage-2018.pdf
Goeie pinotage is echt de moeite :)

Luca Maroni 99pts is voor mij toch een red flag :D
Ik snap dat er liefhebbers zijn van Primitivo, voor mij is dat toch een stijl (zeker de goedkopere flessen) die me snel tegensteekt.
Alsook: 6 flessen van een wijn kopen die geen echt bewaarpotentiëel heeft, dat is toch een beetje gek?

En dan komt het besef: ik ben een wijnsnob geworden :')

Afgelopen weekend deze gedronken: https://www.beeslaar.co.za/wp-content/uploads/2020/10/Fact-Sheet-Beeslaar-Pinotage-2018.pdf
Goeie pinotage is echt de moeite :)
6 flessen die niet te duur zijn: je koopt die om in het weekend te drinken. Na zes weken koop je ze opnieuw of ga je voor andere flessen.

Zo'n flessen koop ik idd om snel op te drinken en mee te koken.
Ik heb sowieso geen plaats op het bewaarrek, dat is gereserveerd voor de Geuze, maar dat is voor een ander topic :biglaugh:

Eén zelfde wijn meer dan 6 keer drinken zit er bij mij toch niet in, er is zoveel te ontdekken en het leven duurt al zo kort 🤭
Dat is zo, maar mijn portefeuille zegt het even rustig aan te doen met mijn wilde avonturen wat wijn betreft. Dus voorlopig is 90% van de wijn die ik drink een supermarktwijn waarvan ik wéét dat die lekker is (met stip op nummer 1 de Boekenhoutskloof Porcupine Ridge in Albert Heijn aan ocharme 7 euro) en 10% is een ontdekking. Ik hoop die balans richting 50/50 te brengen op termijn, maar eerst eens zien wat mijn loonpakket zegt na evaluatie. :p

Terug
Bovenaan