Wijntopic!

Ik zou eens graag een representatieve, maar betaalbare rode wijn uit de Bourgogne willen drinken. Iemand tips? Ik kan er lukraak wel ene meepakken uit de Colruyt, maar ik weet niet of die de grote wijnen uit de streek eer aandoen.
Mocht je ooit eens in de Bourgogne geraken en je wilt niet de volle pot betalen, kan ik Nuiton Beaunoy aanraden. Is een coöperatieve, maar imo prijs/kwaliteit zeer correct.

Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken naar de “Hautes-Côtes”. Betaal je toch een stukje minder, maar door het wijzigend klimaat beginnen die ook steeds beter te worden.

Klassieke Bourgognes zijn helaas prijzig en niet meer in verhouding prijs/kwaliteit. Ik zou afraden om brol Bourgognes te kopen, dan kan je beter naar een andere regio gaan waar de prijs/kwaliteit beter ligt.

Aanrader van Albert Heijn: Herederos del Marqués de Riscal - Rioja Reserva van 2016. Man toch ... :bow:
Gisteren wat groenten en fruit gaan halen in de Albert Hein. Serieus verschoten van de leegte in de dranken afdeling. Loopt het alcoholgebruik in veel huishoudens de spuigaten uit?
Ik zeg niks. :unsure:

Ik moet daar ook eens gaan winkelen, hier zijn al verschillende wijnen uit de AH of Delhaize aangeraden maar ik kom daar eigenlijk nooit.

Over heerlijke rode wijnen gesproken, vorig weekend deze Brunello geopend bij een côte à l’os. Niet goedkoop maar verdorie, van zoiets kan ik toch genieten.

4C914DC7-090B-4A7D-B56F-7CFDE46B73BE.jpeg

Ik zeg niks. :unsure:

Ik moet daar ook eens gaan winkelen, hier zijn al verschillende wijnen uit de AH of Delhaize aangeraden maar ik kom daar eigenlijk nooit.
Iedereen die mij aanraders vraagt, raad ik steeds hetzelfde aan: durf ook eens een wijntasting doen bij wijnhandelaars in de buurt. Je gaat soms verschieten dat je voor een vaak gelijkaardige prijs als in supermarkten toch een kwalitatievere wijn kan kopen. Ik koop enkel bij handelaars (of lokaal bij boeren), maar heb ook wijn liggen van €4,5/fles. Daarmee wil ik niet zeggen dat wijn uit supermarkten per definitie brol is.

Iedereen die mij aanraders vraagt, raad ik steeds hetzelfde aan: durf ook eens een wijntasting doen bij wijnhandelaars in de buurt. Je gaat soms verschieten dat je voor een vaak gelijkaardige prijs als in supermarkten toch een kwalitatievere wijn kan kopen. Ik koop enkel bij handelaars (of lokaal bij boeren), maar heb ook wijn liggen van €4,5/fles. Daarmee wil ik niet zeggen dat wijn uit supermarkten per definitie brol is.
Het grote verschil is al dat supermarktwijn in enorme citernes naar hier komt en lokaal wordt gebotteld en gelabeld. Qua opslag trekken die zich geen vijs aan van de regels van de kunst, bij een wijnhandelaar ligt dat quasi altijd in een grote kelder of geklimatiseerd magazijn. Ook voor goedkopere wijnen is dat belangrijk.
Het is inderdaad niet per definitie brol, want bv de Amarone en Brunello van de Carrefour is echt goed prijs/kwaliteit. Maar hij bewaart wel niet fantastisch lang als je dat vergelijkt met de betere wijnen.
Wat ge er niet gaat vinden zijn pareltjes zoals de Mas de Boislauzon Cotes du Rhone Village. Dat is eigenlijk een wijn die quasi gelijk is aan hun Chateauneuf-Du-Pape, maar omdat hij net buiten de rand van dat gebied ligt is hij stukken goedkoper.
Voor wie een betaalbare topwijn wilt overigens een heel mooi domein, de Cotes Du Rhone is ongeveer 15 EUR en de CDP rond de 30 EUR.
Hun "speciallekes" Quet & Tintot 150 EUR, maar wel 100% de prijs waard.

Het grote verschil is al dat supermarktwijn in enorme citernes naar hier komt en lokaal wordt gebotteld en gelabeld. Qua opslag trekken die zich geen vijs aan van de regels van de kunst, bij een wijnhandelaar ligt dat quasi altijd in een grote kelder of geklimatiseerd magazijn. Ook voor goedkopere wijnen is dat belangrijk.
Het is inderdaad niet per definitie brol, want bv de Amarone en Brunello van de Carrefour is echt goed prijs/kwaliteit. Maar hij bewaart wel niet fantastisch lang als je dat vergelijkt met de betere wijnen.
Wat ge er niet gaat vinden zijn pareltjes zoals de Mas de Boislauzon Cotes du Rhone Village. Dat is eigenlijk een wijn die quasi gelijk is aan hun Chateauneuf-Du-Pape, maar omdat hij net buiten de rand van dat gebied ligt is hij stukken goedkoper.
Voor wie een betaalbare topwijn wilt overigens een heel mooi domein, de Cotes Du Rhone is ongeveer 15 EUR en de CDP rond de 30 EUR.
Hun "speciallekes" Quet & Tintot 150 EUR, maar wel 100% de prijs waard.
In verband met opslag en transport, klopt volledig. Ik ga niet zeggen dat bij een transport naar wijnhandelaars er eens geen opligger of pallet even in de zon blijft staan, maar er wordt doorgaans toch op een andere manier mee omgegaan. Prijs/kwaliteit is er overal wel iets te vinden. Hell, zelfs die Ballaturi (nero d'avola) in den Aldi zal voor de meeste mensen al meer dan voldoende zijn.

Doordat ik meer met wijn bezig ben, geef ik (helaas :D ) doorgaans een stuk meer uit aan een fles, maar dat is omdat ik op zoek ga naar die speciallekes en gewoon soms specifieke zaken wil proeven die maar in kleine oplage of lokaal worden gemaakt. Ook redelijk wat bewaarwijnen liggen. On the other side, als ik morgen een familie bbq geef, dan komen er ook geen flessen van 10 euro op tafel.

In't weekend Bollinger Special Cuvée gekraakt; lekker! Instant schuim in de mond, nog niet gehad bij andere champagnes.

Een roséke kan bij deze temperaturen toch ook smaken.
Dit keer niet de Miraval gekocht maar “Diamarine Estandon” (2019) en ik vind die precies nog zachter van smaak. Zeer tevreden van, zeker voor die prijs.

Een roséke kan bij deze temperaturen toch ook smaken.
Dit keer niet de Miraval gekocht maar “Diamarine Estandon” (2019) en ik vind die precies nog zachter van smaak. Zeer tevreden van, zeker voor die prijs.
Ik kan daar ook wel eens van genieten, maar ik heb daar helemaal mijn ding nog niet in gevonden. Heb je daar eigenlijk veel variatie in? Zoveel als in wit en rood?

ik vind dat wel lekker, maar durf dat niet bestellen op terras. Vrouwendrank he.
Boh, ik bestel het zelf nooit op een terras maar niet omdat het zogezegd een vrouwendrank is. Ik bestel zelden wijn op een terras omdat je doorgaans fletse wijn krijgt, tenzij je naar een wijnbar gaat. Maar als ik daar ben ga ik toch meestal voor een rode wijn met karakter en bestel ik nooit een licht zomerwijntje dat vlot wegdrinkt. Dat is eerder een kwestie van goesting.

Ik bestel ook zelden wijn op een terras, tenzij als het met eten is dan pak ik wel een fles rood en naargelang waar al dan niet de huiswijn. Op den duur weet ge welke huiswijn in welke brasserie goed is.

Op de beachbars aan de zee is het dan wel volle bak rosé’kes :unsure:

2 voor de prijs van 1 bij Albert Heijn: Hardy's Crest 2020 - blend van cabaret, merlot en shiraz. Lekker fruitige rode wijn voor een zachte prijs en weinig pretentie. Ideaal voor zonnige zomerdagen!

Gisteren iets nieuws leren drinken uit de bordeaux streek: bordeaux rouge van 2019, iets tussen rosé en rode wijn.
Hoe goed was dat bij de bbq zeg.

Terug
Bovenaan