Wijntopic!

Mij overplaatst laten verrassen door een Aldeneyck Chardonnay van 2020. ik ga makkelijker gaan voor een stevige rode, maar deze was subliem vol in de mond, zonder naar het zoete te neigen. Één van de meer uitgesprokenere witte wijnen die ik al heb gedronken.

En een aantal dagen later fantastisch genoten van een rode Tenute Asinera Hassan uit 2015. Wat een complexe en fascinerende wijn was me dat. Staat voor mij zeker in de top 8 van wat ik al gedronken heb.

Vorig weekend paar flessen wijn gekraakt bij bevriend koppel.

De primitivo vind je voor nog geen €9 in de Carrefour, waanzinnig lekkere bio wijn en krijgt 4.2 in Vivino.

En dan de Ribera del Duero, enkel online te vinden en in zeer beperkte oplage. Die van 2000 hebben ze nergens meer blijkbaar, kost nog geen €10 de fles en voor mij 1 van de betere Spaanse wijngebieden.

Die fles moest nog geen jaar langer liggen of we hadden hem moeten wegkappen, maar oh zo sterk van smaak.
8333079-F-8135-4-FE9-8-E66-5-A8-D9-EC0-F0-B6.jpg

D694-D059-A4-D1-4-E7-A-AF4-D-26-BAD2-CA2-ECB.jpg

Vorig weekend paar flessen wijn gekraakt bij bevriend koppel.

De primitivo vind je voor nog geen €9 in de Carrefour, waanzinnig lekkere bio wijn en krijgt 4.2 in Vivino.

En dan de Ribera del Duero, enkel online te vinden en in zeer beperkte oplage. Die van 2000 hebben ze nergens meer blijkbaar, kost nog geen €10 de fles en voor mij 1 van de betere Spaanse wijngebieden.

Die fles moest nog geen jaar langer liggen of we hadden hem moeten wegkappen, maar oh zo sterk van smaak.
8333079-F-8135-4-FE9-8-E66-5-A8-D9-EC0-F0-B6.jpg

D694-D059-A4-D1-4-E7-A-AF4-D-26-BAD2-CA2-ECB.jpg
Als je grote fan bent van de Ribera del duero-streek, kan ik je Pago De Los Capellanes aanraden voor moest je die nog niet gedronken hebben. De joven is nog net te doen qua prijs en die is ronduit fantastisch.

Ook al het geluk gehad om de reserva te mogen proeven. Dat is echt een uitstekend wijnhuis.

Binnen een paar weken voor de eerste keer op reis naar Italie.
2e deel van de vakantie logeren ergens aan de futa pas tussen bologna en firenze.
Iemand tips om goede wijnhuizen in die streek te bezoeken?
Of om uit te kijken naar een goede lokale wijn van de streek?
Is dus juist op de grens van Toscane.

Binnen een paar weken voor de eerste keer op reis naar Italie.
2e deel van de vakantie logeren ergens aan de futa pas tussen bologna en firenze.
Iemand tips om goede wijnhuizen in die streek te bezoeken?
Of om uit te kijken naar een goede lokale wijn van de streek?
Is dus juist op de grens van Toscane.

Via de Vivino app uw streek ingeven en daar kijken naar de best gequoteerde wijnen, wijnhuizen opschrijven en ze contacteren? 'k heb dat gedaan toen we de eerste keer naar de Elzas gingen.

We gaan zelf al jaren naar Italië en elke reis doen we een 3-tal proeverijen. Ge wordt er altijd met open armen ontvangen, overal we geweest zijn.

Als je grote fan bent van de Ribera del duero-streek, kan ik je Pago De Los Capellanes aanraden voor moest je die nog niet gedronken hebben. De joven is nog net te doen qua prijs en die is ronduit fantastisch.

Ook al het geluk gehad om de reserva te mogen proeven. Dat is echt een uitstekend wijnhuis.

Ken ik idd niet, gaan we is proberen! Merci voor den tip.

Lekkere rode wijn van Albert Heijn: Boekenhoutskloof Porcupine Ridge. Instapmerlot van Boekenhoutskloof maar goede prijs-kwaliteitverhouding. 7 euro. In de hogere prijsklasse hebben ze heel lekkere wijnen, zoals de Semillion en de Chocolate Block maar die moet je in een speciaalzaak halen. De Kok in Lier heeft ze, bijvoorbeeld. In het najaar zullen die wellicht een gratis proeverij doen.

Een vraagje: Ik heb 3 jonge flesjes Chateau D'yquem liggen en zou er graag eentje proeven, ik vraag me nu af of dit verantwoord is om deze nu al te degusteren of ik beter nog een paar jaar wacht om "top" te zijn.

Een vraagje: Ik heb 3 jonge flesjes Chateau D'yquem liggen en zou er graag eentje proeven, ik vraag me nu af of dit verantwoord is om deze nu al te degusteren of ik beter nog een paar jaar wacht om "top" te zijn.

Wat is jong? Want 10 jaar voor ne Chateau D’yquem is zelfs nog jong.

Heb ooit een fles ergens mogen proeven paar jaar terug en als ik mij goed herinner was dat een wijn van begin de jaren 90 en dat proefde nog prima.

Wat is jong? Want 10 jaar voor ne Chateau D’yquem is zelfs nog jong.

Heb ooit een fles ergens mogen proeven paar jaar terug en als ik mij goed herinner was dat een wijn van begin de jaren 90 en dat proefde nog prima.
Idd, dat is mijn probleem - zijn van 2019, dus nog zeer jong. Heb al een aantal sauternes gedronken maar wou echt wel eens weten of Dé sauterne dan werkelijk zoveel beter is, kriebels om er toch eentje open te maken. Diegene die ik al heb gedronken waren telkens minstens 10 jaar en een volle donkere kleur. Het zou dan ook jammer zijn om deze te vroeg te openen.

Om een fles zoveel jaar te laten liggen heb je wel wat zekerheid nodig van de kwaliteit van de wijn. En soms heb je gewoon pech. Mijn vader opende enkele jaren geleden een fles Châteauneuf du pape van begin jaren '90 en die moest hij met pijn in het hart weggieten. Niet meer te drinken. Moet wel bijzonder zijn om een topwijn uit de jaren '60 of '70 te kunnen drinken.

Als je nu 1 wijn met zekerheid kan bewaren is het die wel 😋
Normaal idd zeker 10 jaar laten liggen maar als je er toch 3 hebt en niet kan wachten.. up to you.

Om een fles zoveel jaar te laten liggen heb je wel wat zekerheid nodig van de kwaliteit van de wijn. En soms heb je gewoon pech. Mijn vader opende enkele jaren geleden een fles Châteauneuf du pape van begin jaren '90 en die moest hij met pijn in het hart weggieten. Niet meer te drinken. Moet wel bijzonder zijn om een topwijn uit de jaren '60 of '70 te kunnen drinken.
Zeker en vast bijzonder. Heb het geluk gehad dat al regelmatig te hebben kunnen meemaken. Maar om heel eerlijk te zijn: vaak ging het eerder over de 'ervaring'. Je moet bij dergelijke wijnen imo al een wijnliefhebber zijn om van de tertiaire aroma's te kunnen genieten of te kunnen appreciëren. De huidige trends gaan ook steeds meer naar jonge, elegante wijnen met veel finesse.

Laatste die ik heb kunnen proeven was een Gevrey-Chambertin van 1967 van het domein Blanche Fleur. Ondanks de leeftijd toch nog lichte fruittoetsen. Zeer verrassend. We hebben helaas wel redelijk wat 'verlies' gehad door te moeten decanteren (ongeveer een kwart van de fles).

Amai straf, de oudste uit de kelder van mij was van begin jaren 80. Mits decanteren toch ook super lekker.

Wel wat jammer dat die bewaarwijnen eruit gaan.

Amai straf, de oudste uit de kelder van mij was van begin jaren 80. Mits decanteren toch ook super lekker.

Wel wat jammer dat die bewaarwijnen eruit gaan.
Jammer is het zeker, want de charme verdwijnt er een beetje mee.

Langs de andere kant. Vroeger moesten veel wijnen lang blijven liggen om enigszins in balans te zijn en drinkbaar te zijn. Dat heb je in huidige tijden veel minder. Wijnen worden op een andere manier gemaakt en zijn sneller op dronk. Dat wil niet zeggen dat ze minder kwalitatief zijn. Voor wijnboeren is dat ook niet meer haalbaar, het blijven tenslotte bedrijven.

Veel veel veeeeeeelte jong.

Also, insider tip: spaar deze, Yquem wordt steeds meer een beleggerswijn.

Veel veel veeeeeeelte jong.

Also, insider tip: spaar deze, Yquem wordt steeds meer een beleggerswijn.
Ik zal dus geduldig moeten zijn maar in 2029 zal er toch eentje sneuvelen, beleggen met wijn is niet zo aan mij besteed - de verleiding is te groot :)

Thx om vermoeden te bevestigen, je bent tenslotte actief in de branche

Ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar een (tweedehands) wijnkastje. Een 20-30 flessen zou ideaal zijn. gaat in de keuken staan die vrij koel is + airco. Één temperatuurzone is voldoende.

Geen grote verzamelaar of inkoper. Ik heb wel enkele wijntjes altijd liggen en hier en daar eens een fles die ik wil bewaren (niet specifiek een bewaarwijn, eerder persoonlijk). Ik heb wel een aantal bewaarbieren.
Op dit moment een droge frisse kelder, maar daar stappen we van af.

Duizend en één modellen, en duizend en één prijzen. Iemand suggesties? Ga ik iets nieuw of tweedehands vinden voor 350-500 euro (zoals bv op Bol.com) of blijf ik best weg van die dingen? En zoja: waarom?

Duizend en één modellen, en duizend en één prijzen. Iemand suggesties? Ga ik iets nieuw of tweedehands vinden voor 350-500 euro (zoals bv op Bol.com) of blijf ik best weg van die dingen? En zoja: waarom?
Ik heb een 2de hands liebherr gekocht voor 200 flessen, 600€ - denk dat het dus moet lukken, kijk naast 2de hands ook eens naar veilingen zoals vavato en troostwijk bvb, Staan regelmatig te koop.

Vandaag bij het opruimen van de kelder nog een Pessac-Leognan van 1998 gevonden. Binnenkort eens openen maar ik vrees dat dat vuilbak zal zijn ☹️

Terug
Bovenaan