Wijntopic!

Sinds enige tijd bestel ik regelmatig een aantal flessen via Vivino, toch al een paar bijzonder lekkere wijnen mee ontdekt, en nog geen enkele teleurstelling tot nu toe. In dat opzicht zie ik eigenlijk geen reden om nog (ongekende) wijn te kopen in supermarkten, tenzij je op voorhand weet dat er een interessante deal is op iets waar je de kwaliteit van kent.

Extra voordeel van Vivino is dat die aangekochte wijnen meteen in de inventaris van die app komen. Mijn vrouw heeft bij haar pa een redelijk mooie verzameling flessen (schoonpa heeft een vrij grote wijnkelder, met een "rek" voor ieder kind), ik zou die ook eens volledig moeten inventariseren....

Dinsdagavond in Italie iets “exclusief” mogen drinken.
Ongeveer 300 flessen per jaar volgens de gastheer. Van op de flank van de vesuvius.
Zeer mooie heldere kleur en super lekker. Eigenlijk een beetje jammer dat het al de 3e (verschillende) fles was waardoor er waarschijnlijk wat details verloren gingen.
Nog afgesloten met lekkere grappa (2 x 😉)

Edit : aan de gastheer laten merken dat ik wel zeer kan genieten van lekker eten en wijn en hij maakte er dan ook een punt van om indruk te maken. Goeie tactiek 😎

2EA27704-4390-4CD2-ABA0-9D3207D4625D.jpeg

F68F38AE-8A70-43CB-AF69-D3B6F16EF5C7.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik ben voorzichtig aan het uitkijken naar een (tweedehands) wijnkastje. Een 20-30 flessen zou ideaal zijn. gaat in de keuken staan die vrij koel is + airco. Één temperatuurzone is voldoende.

Geen grote verzamelaar of inkoper. Ik heb wel enkele wijntjes altijd liggen en hier en daar eens een fles die ik wil bewaren (niet specifiek een bewaarwijn, eerder persoonlijk). Ik heb wel een aantal bewaarbieren.
Op dit moment een droge frisse kelder, maar daar stappen we van af.

Duizend en één modellen, en duizend en één prijzen. Iemand suggesties? Ga ik iets nieuw of tweedehands vinden voor 350-500 euro (zoals bv op Bol.com) of blijf ik best weg van die dingen? En zoja: waarom?
Wij hebben indertijd eentje van Thomson (Millesime 99 maar die bestaat niet meer, wel andere modellen) gekocht. Dat was vrij goedkoop (400 euro op Vandenborre) voor toch een redelijk volume - ik denk een 100-tal flessen. Wel maar 1 klimaat dus rood en wit zelfde temperatuur, maar vrij ecologisch herinner ik me nog en glas dat beschermend is voor UV.

't Staat er nu 4 jaar en ben daar wel content van.

Ik zou straks nog eens een Barolo* willen openmaken, maar het nadeel met dit weer is dat de kamertemperatuur te hoog ligt en dan smaakt de wijn niet meer zo goed af. Ik kan die wel even fris zetten, maar dat is ook geen optimale oplossing en je glas warmt toch sowieso op.

*Stond in afslag bij Delhaize met een zeer fikse korting, dus geen idee of het goed of of brak.

Ik zou straks nog eens een Barolo* willen openmaken, maar het nadeel met dit weer is dat de kamertemperatuur te hoog ligt en dan smaakt de wijn niet meer zo goed af. Ik kan die wel even fris zetten, maar dat is ook geen optimale oplossing en je glas warmt toch sowieso op.

*Stond in afslag bij Delhaize met een zeer fikse korting, dus geen idee of het goed of of brak.

Ik zet quasi al mijn rode wijnen eventjes koel in de zomer. Half uurtje voor het openen in de koelkast en als het echt heet is een koeljasje rond de fles?

Rood te warm is echt te mijden. Te koel vind ik geen ramp, is dan een kwestie van het glas even op temperatuur te laten komen. En snel genoeg drinken he 😄

Midden september ga ik een korte wijncursus volgen. Cadeau gekregen van mijn vrouw, ben benieuwd.

Sinds enkele maanden wat meer gericht op zoek naar welke stijlen ik lekker vind, maar is toch moeilijk.. zo veel druiven, zo veel regio’s, verschillende blends, manieren van wijn maken.

Vanavond wordt het hier een Italiaan bij pizza. Keuze uit barberi, pinot nero, nero d’avola, primitivo of susumaniello 😅

Ik zet quasi al mijn rode wijnen eventjes koel in de zomer. Half uurtje voor het openen in de koelkast en als het echt heet is een koeljasje rond de fles?

Rood te warm is echt te mijden. Te koel vind ik geen ramp, is dan een kwestie van het glas even op temperatuur te laten komen. En snel genoeg drinken he 😄

Midden september ga ik een korte wijncursus volgen. Cadeau gekregen van mijn vrouw, ben benieuwd.

Sinds enkele maanden wat meer gericht op zoek naar welke stijlen ik lekker vind, maar is toch moeilijk.. zo veel druiven, zo veel regio’s, verschillende blends, manieren van wijn maken.

Vanavond wordt het hier een Italiaan bij pizza. Keuze uit barberi, pinot nero, nero d’avola, primitivo of susumaniello 😅
Ik ben daarin ook geen kenner, de essentie is dat je twee soorten wijnen hebt: goede wijnen en slechte wijnen. En dan begint de eindeloze tocht met aftakkingen naar alle kanten uit.

Rood te warm drinken vlakt alle smaak uit. Eerder deze week nog een merlot (Boekenhoutskloof Porcupine Ridge 2019 - prima instapwijn) gedronken die normaal héél lekker is, maar omdat de temperatuur gewoon te hoog was smaakte die helaas nogal vlak. En dat is zonde. De kans is dus groot dat de barolo toch nog even zal moeten wachten.

Voor de liefhebbers: ik heb opgevangen dat Wijnen De Kok in Lier in de herfst opnieuw een grote degustatie zal doen. Pre-corona was dat gratis met een veertiental standhouders. Altijd de moeite waard. Nog geen bevestiging gezien, echter.

Rode wijn eventjes in de frigo of koelemmer of wat dan ook is zeker geen schande hoor. Trouwens een leuk experiment: dezelfde rode wijn op verschillende temperaturen degusteren (kan leuk zijn om wijn en gerecht te combineren, iets frisser bij het voorgerecht, iets warmer bij het hoofdgerecht).

Veel rode wijnen met laag tanninegehalte (Beaujolais, Dolcetto, ... ) kunnen zelfs baat hebben bij koelere temperaturen. Ik heb flessen rode wijn liggen die ik heel graag "koud" drink. Wijn met harde tannines niet te koud drinken, want dan wordt het heel snel wrang.

Bij pizza: fris en fruitig (beetje kruidigheid kan ook zeker!), niet op hout gelagerd, geen te harde tannines, ... Vanuit dat opzicht: gaan voor de noorderlijke Italiaanse wijnen/druiven. Dan schiet er in uw lijstje nog de pinot nero of de barbera (ik neem aan dat je barbera bedoelt) over :)

Inderdaad @Sir. K barbera (d’asti 😁), thx goed advies!

Om nog terug te komen op de temperatuur: al menig “kenner” op YouTube horen zeggen dat rode wijn eigenlijk te vaak te warm gedronken wordt, en witte wijn te koud.. Eén sommelier gaf aan: witte wijn 20min voor het drinken uithalen, en rode wijn 20min voor het drinken iets afkoelen.

Om nog terug te komen op de temperatuur: al menig “kenner” op YouTube horen zeggen dat rode wijn eigenlijk te vaak te warm gedronken wordt, en witte wijn te koud.. Eén sommelier gaf aan: witte wijn 20min voor het drinken uithalen, en rode wijn 20min voor het drinken iets afkoelen.
Op zich geen slechte tip, al heeft veel ook te maken met de wijnstijl. Om het wat extreem voor te stellen: een fris, fruitige, jonge witte aperitiefwijn mag je gerust recht uit de frigo drinken (hoe kouder, hoe meer de aciditeit wordt geaccentueerd), ga je naar een complexe witte wijn (x tijd op vat gelegen, een complexe riesling, ...) dan moet die echt wel op tijd uit de frigo, want anders gaan heel veel aroma's verloren.

Kamertemperatuur voor rood =/= 20 - 24 graden btw, maar dat zullen de meesten hier wel weten.

Sommige bieren drink je ook eerder op keldertemperatuur, omdat de aroma's dan beter uitkomen, dan op koelkasttemperatuur. Een wijnkoelkast staat standaard op zo'n 18 graden, dacht ik? Dat is al een goede richttemperatuur voor rode wijn.

Sommige bieren drink je ook eerder op keldertemperatuur, omdat de aroma's dan beter uitkomen, dan op koelkasttemperatuur. Een wijnkoelkast staat standaard op zo'n 18 graden, dacht ik? Dat is al een goede richttemperatuur voor rode wijn.
Goeie richttemperatuur om te drinken, maar om te bewaren staan de bewaarkasten doorgaans lager hoor. Eerder rond de 12 - 14 graden max.

Ik ben sinds de trip in Italië ook helemaal fan geworden van Ripasso. Volle complexe smaak. Heerlijk. En daar ook spotgoedkoop op restaurant.

Nu ben ik op zoek naar een recente bewaarwijn. Specifiek het jaar 2020. Geboortejaar van de dochter en zo kan ik twee flessen bewaren en eentje kraken op een veel later, mooi moment en eentje ‘cadeau’ doen als herinnering.
Iemand suggesties?

Ik ben sinds de trip in Italië ook helemaal fan geworden van Ripasso. Volle complexe smaak. Heerlijk. En daar ook spotgoedkoop op restaurant.

Nu ben ik op zoek naar een recente bewaarwijn. Specifiek het jaar 2020. Geboortejaar van de dochter en zo kan ik twee flessen bewaren en eentje kraken op een veel later, mooi moment en eentje ‘cadeau’ doen als herinnering.
Iemand suggesties?

Moet het een Ripasso zijn? Lijken me op eerste zicht niet direct bewaarwijnen. Evidente keuzes zijn kwalitatieve Bordeaux, Barbaresco of Barolo dacht ik.

Gisteren die Barbera d’Asti (2017) toch ook gekraakt, met een stukje secreto op de bbq. Die was echt heel goed!

Tweede fles ga ik nog een paar jaar laten liggen, heeft potentieel denk ik.

Iemand into natuurwijnen? Zelf altijd liefhebber geweest van 'normale', goede wijntjes, maar sinds ik in de natuurwijn-wereld beland ben doet een barolo, Margaux of Pomerol me nog weinig :p

Indien interesse kan ik hier wel eens een lijstje met aanraders posten :)

Iemand into natuurwijnen? Zelf altijd liefhebber geweest van 'normale', goede wijntjes, maar sinds ik in de natuurwijn-wereld beland ben doet een barolo, Margaux of Pomerol me nog weinig :p

Ik sta open voor alles! 😄

Moet het een Ripasso zijn? Lijken me op eerste zicht niet direct bewaarwijnen. Evidente keuzes zijn kwalitatieve Bordeaux, Barbaresco of Barolo dacht ik.

Gisteren die Barbera d’Asti (2017) toch ook gekraakt, met een stukje secreto op de bbq. Die was echt heel goed!

Tweede fles ga ik nog een paar jaar laten liggen, heeft potentieel denk ik.

Zeker niet. Ripasso is gewoon een heel fijne ontdekking.
Ik ga eens kijken naar Barolo’s. Das ook helemaal mijn ding.

Heb hier trouwens recent een Catena Zapata Malbec Argentino ‘19 liggen. Wat een fantastisch mooie fles is dat. Eens zien hoelang ik er van af ga kunnen blijven. :unsure:

Als ge aanraders hebt, delen die handel!

Zelf drink ik zeer graag de Ruminat Primitivo, bio wijn van 2021 (althans de flessen die ik heb zijn van dat jaar).

Stonden ooit aan €5 de fles in Carrefour, ineens 40 gekocht. :unsure: Normaal kosten ze rond de €10.

Als ge aanraders hebt, delen die handel!

Zelf drink ik zeer graag de Ruminat Primitivo, bio wijn van 2021 (althans de flessen die ik heb zijn van dat jaar).

Stonden ooit aan €5 de fles in Carrefour, ineens 40 gekocht. :unsure: Normaal kosten ze rond de €10.
Ik moet nu naar een feestje, morgen post ik mijn top 5 :)

Biowijn is niet hetzelfde als natuurwijn ;-)

Terug
Bovenaan