Naar aanleiding van uw bericht (en vooral punt 1) even zitten googlen en deze afbeelding is redelijk mind blowing ivm hoe kort de mens eigenlijk nog maar aanwezig is op de aardbol. Uiteraard wist ik wel dat er al een enorm lange periode was voor de eerste mens, maar dat die verhouding zo groot was, daar had ik eigenlijk nooit bij stilgestaan.
Dat is altijd iets wat mij geïntegreerd heeft hoe "laat" wij eigenlijk zijn maar vooral tegelijk hoe snel alles gaat de laatste pakweg 150 jaar.
En hoe sneller alles blijft gaan.
We hebben 100.000-den jaren geleefd als barbaren. Dan de laatste 2000 jaren is er pas beschaving gekomen "Perzisch rijk, de Romeinen".
Vervolgens leefden we 1700 jaar ongeveer in dezelfde primitieve omstandigheden. Tot de eerste industriële revolutie. Dat is nog maar een dikke 250 jaar geleden he. Dat is peanuts vergeleken met de 200.000 jaar die we hier rondlopen.
100 jaar later de tweede industriële revolutie, die mi, de échte opening is tot de hedendaagse maatschappij (elektriciteit, motoren,..)
En kijk hoe
de armoede is gezakt sindsdien in een immense stroomversnelling. 200 jaar geleden was bijna iedereen hier nog letterlijk arm en leefden we in hutjes verwarmd met wat hout, moesten we onze eigen dieren houden en slachten.
De gloeilamp is nog maar een dikke 150 jaar oud. De grootouders van mijn grootouders hebben dat nog mee gemaakt, hé.
En 100 jaar later stonden er mensen op de maan.
Je kan je dat toch niet voorstellen?
En als we dan nu zien wat ik in mijn leven al heb zien gebeuren. Opkomst van het internet, smartphones, thuiswerk, elektrische wagens,...
Dat is onvoorstelbaar hoe veel sneller alles nog gaat en blijft gaan.
Eigenlijk hebben we bijna 200.000 jaar een soort van status quo gehad (zeker als je vergelijkt met nu) en nu is er een echt sneeuwbaleffect gaande en wie weet hoe de wereld er binnen nog eens 150 jaar gaat uitzien.